علائم و نشانه های خرابی حسگر یا سنسور اکسیژن

  پنجشنبه، 09 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
علائم و نشانه های خرابی حسگر یا سنسور اکسیژن
اگر سنسور اکسیژن در خودرو دقیق و سریع کار نکند دور موتور اتومبیل شما خصوصا در حالت درجا بالاتر از حد عادی خواهد شد و این بی‌نظمی در سازمان موتور خودرو، شما را متوجه اشکالاتی از این قبیل می‌کند. پس یکی از نشانه‌های خرابی حسگر اکسیژن روان و منظم کار نکردن موتور و تغییر دور موتور در حالت درجا است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سنسور اکسیژن یا سوند لامبدا یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع را اندازه گیری می کند.
این نسبت به نام نسبت لامبدا خوانده می شود. در موتور احتراق داخلی این سنسور نسبت اکسیزن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه گیری می کند . مقادیر حاصل برای مدیریت موتور در سیستم های سوخت رسانی انژکتوری و کنترل آلاینده های حاصل از احتراق می رود. در واقع این سنسور میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه گیری می کند.با استفاده از داده سنسور یک سیستم کنترلی فیدبک حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحیح می کند. این سنسور توسط شرکت بوش ابداع گردید و در دهه 1960 توسعه یافت .سنسور اکسیژن شامل بدنه سرامیکی با سره پلاتینیوم است . سره سنسور توسط غلاف فلزی محافظت شده است . محدوده خارجی این سرامیک پوشش داده شده در معرض اکسیژن موجود در اگزوز قرار دارد. قسمت داخلی آن به اکسیژن موجود در اتمسفر مرتبط است . اختلاف بین این دو نقطه باعث تولید ولتاژ در سنسور می شود.

کدام علائم به ما نشان می دهد که حسگر اکسیژن سالم نیست؟

از آن جایی که نظام سنسور اکسیژن در اکثر اتومبیل ها بر پایه یکسانی بنا شده، از یک سری علائم مشترک به راحتی می توان خرابی یا عملکرد سالم نداشتن این قطعه در خودرو را تشخیص داد و برای رفع آن اقدام کرد.

یکی از شاخصه هایی که رانندگان همیشه باید مد نظر قرار دهند، دور موتور است. میزان دور موتور و تغییرات آن به رانندگان کمک می کند بتوانند خودروی خود را عیب یابی کنند.

اگر سنسور اکسیژن در خودرو دقیق و سریع کار نکند دور موتور اتومبیل شما خصوصا در حالت درجا بالاتر از حد عادی خواهد شد و این بی نظمی در سازمان موتور خودرو، شما را متوجه اشکالاتی از این قبیل می کند. پس یکی از نشانه های خرابی حسگر اکسیژن روان و منظم کار نکردن موتور و تغییر دور موتور در حالت درجا است.

قبل تر اشاره کردیم که این سنسور بر میزان پاشش سوخت خودرو تاثیر مستقیم دارد. اگر سنسور اکسیژن به هر دلیلی نتواند به درستی میزان مخلوط اکسیژن نسوخته در هوای خروجی خودرو را اندازه بگیرد، مصرف سوخت خودرو به طرز غیرعادی بالا خواهد رفت. پس اگر ماشین بیش از حد عادی و همیشگی اش سوخت از دست بدهد، یکی از مواردی که حتما باید بررسی کنید حسگر اکسیژن خودرو است.

روشن شدن چراغ اخطار بررسی موتور هم از مواردی است که اگرچه کلید دریافت بسیاری از مشکلات ماشین است، خیلی از رانندگان به آن توجه کافی نشان نمی دهند. وقتی این چراغ روشن می شود، می تواند علامت دهنده مشکلاتی از قبیل خرابی وایر شمع خودرو، کوئل، کاتالیزور، سیستم گردش گاز اگزوز، انژکتور سوخت یا حتی باز ماندن در باک باشد اما محتمل تر از همه این موارد، خرابی سنسور o2 ماشین است.

پس اگر مشاهده کردید که چراغ چک ماشین شما روشن شده بهتر است اول از همه سری به حسگر اکسیژن بزنید و از سلامت آن مطمئن شوید. بدیهی است که در صورت اطلاع نداشتن از موارد فنی، بهتر از به یک تعمیرگاه خودرو متخصص مراجعه کنید تا از به وجود آمدن مشکلات جانبی جلوگیری شود.

عمر حسگر اکسیژن چقدر است و چه زمان باید اقدام به تعویض آن کنیم؟

در گذشته به دلیل مجهز نبودن سنسور اکسیژن به هیتر، این قطعه خیلی زود بعد از طی مسافتهای نه چندان طولانی از کار می افتاد یا دست کم سرعت و دقت کنترل خود را از دست می داد. امروزه این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

امروزه عمر سنسور بستگی به موارد مختلفی دارد، اما توصیه می شود بعد از طی نهایتا صد هزار کیلومتر اقدام به تعویض آن کنید، چرا که تعویض نکردن به موقع سنسور اکسیژن بیشینه توان خودرو را مختل می کند. یادتان باشد که هر قدر بیشتر تنظیم موتور خودروی خود را جدی بگیرید به همان میزان قطعات وابسته به نظم کارکرد موتور، کمتر دچار عیب و ایراد می شود و شما مجبور به تعویض زودهنگام این قطعات نخواهید شد.

تنظیم نبودن موتور از عواملی است که باعث ایجاد احتراق ناقص می شود. احتراق ناقص باعث ورود حجم اضافی سوخت محترق نشده به اگزوز می شود و این فرآیند در نهایت باعث درست عمل نکردن حسگر لاندا خواهد شد که در این صورت باید سلامت قطعه حتما بررسی شود. در وضعیتی که خودرو به روغن سوزی بیافتد هم سنسور اکسیژن از کار خواهد افتاد، پس سیلندر خودرو نیز باید مرتب بازدید شود.

نحوه تمیز کردن سنسور اکسیژن

با دیدن فیلم آموزشی ساده بالا صفحه می توانید بیاموزید که با درآوردن سنسور اکسیژن و تمیز کردن منظم آن می توان از ضعیف شدن عملکرد این سیستم جلوگیری کرد. ناگفته نماند که با نگهداری درست از سنسورهای دیگر خودرو که درجه حرارت مایع خنک کننده موتور، جریان هوا و بار موتور، حرارت سنج هوا و مواردی از این دست را کنترل می کنند، می توانیم پیشاپیش وضعیت کار موتور را بهبود بدهیم و علاوه بر بالا بردن بازدهی خودرو، از هدردهی سوخت و ورود آلاینده ها به محیط زیست جلوگیری کنیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان