دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

تأملاتی درباره منزلت حسابداری در جامعه 

شنبه، 15 آذر 1399
حسابداری یکی از علومی است که در بستر روابط پیچیده اقتصادی جامعه مدرن رشد یافته است. البته این علم در اشکال مختلفی در طول تاریخ وجود داشته است ولی در چندین دهه گذشته تحولات عظیمی را به خود دیده است. امروز 15 آذر روز حسابدار است و علی شهیدی حسابدار، محقق و مدرس حسابداری از سازمان امور مالیاتی کشور یادداشتی اختصاصی را برای ساعد نیوز ارسال کرده است.

حسابداری همزاد تمدن است و پیشینه ای به اندازه ی تاریخ داشته و متشکل از عوامل محیطی است. الگوهای حسابداری با ارزش های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و تاریخی که محیط را تشکیل می دهد در ارتباط است. برای مثال حسابداران موسساتی که در کشورهای محافظه کار قرار دارند همواره سعی در ارائه گزارش های مالی مبهم و دوپهلو دارند و یا در کشورهایی که تحت سلطه مذهب قرار دارند، فحوای دفاعیات مالی به شدت متاثر از عبارات و اصطلاحات مذهبی جهت پیشبرد اهداف می باشد، ساختار ارزش های افراد متاثر از ارزش های انگیزه ای مانند خوداتکایی، مخاطره پذیری، رفاه طلبی، صلاحیت حرفه ای ، قدرت، امنیت، مقررات، عرف، خیرخواهی و عام گرایی است، بنابراین ارزش های متفاوت باعث ایجاد اولویت در جنبه های مختلف فرهنگ حسابداری و در نتیجه تنوع در رویه های حسابداری خواهد شد که اگر این تاثیرات محیطی را به فال نیک بگیریم نشان از انعطاف در مقابل نوآوری های علمی خواهد بود. آقای علی شهیدی دانش آموخته عالی مقطع کارشناسی ارشد حسابداری و امور مالی و کارشناس ارشد سازمان امور مالیاتی کشور است. ایشان سابقه فعالیتهای آموزشی در دانشگاه های مختلف کشور را در زمینه تدریس امور مالی و حسابداری را در کارنامه دارند.استاد شهیدی یکی از مدرسین سامانه های نوین مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور هستند و در اجرای طرح جامع مالیاتی کشور شرکت داشته اند. استاد شهیدی سابقه فعالیت حرفه ای را در سازمان حسابرسی کشور را نیز دارد و اکنون یکی از متخصصان سازمان امور مالیاتی کشور است. توجه مخاطبان عزیز را به خواندن یادداشت ایشان به مناسبت روز حسابدار جلب می کنیم:

روز حسابدار نخستین بار توسط فدراسیون بین المللی حسابداری (IFAC) در سال 2007 ثبت و به دنبال آن جوامع و مجامع حرفه ای حسابداری در ایران روز پانزدهم آذر را به عنوان روز حسابدار اعلام کردند. هدف کلی از این نام گذاری، گردهمایی سالیانه جهت بررسی چالش ها و موانع، تبادل نظر، آموزش و گسترش، معرفی حرفه ی حسابداری و نقش حسابداران، تجلیل از حسابداران برتر و تاکید به مسئولیت اجتماعی حسابداران و رعایت اخلاق حرفه ای می باشد. رشته تحصیلی حسابداری و به تبع آن رشته شغلی حسابداری، جزء مشاغل پرتقاضا از جانب طرفین می باشد که بدیهی است علت آن ریشه در اهمیت مسائل مالی در امور روزمره و مدیریتی دارد. لیکن همه دانش آموخته های این رشته لزوماً قادر به فعالیت در سطوح فنی بالا نیستند.

با توجه به این که در چارت درسی رشته ی حسابداری حداقل ارتباط مباحث تئوری و عملی گنجانده شده است، لازم است دانش آموختگان به ویژه دانشجویان این رشته در صورتی که مبنای زندگی اقتصادی خود را در این رشته پایه گذاری می کنند توجه داشته باشند که مباحث مطروحه در سطح کارشناسی بخش اندکی از ملزومات گرایش به این شغل می باشد به عبارت ساده تر شرط لازم و نه کافیست. بنابراین برای ورود به این رشته شغلی در بادی امر، دانستن اصول و استانداردهای حسابداری بخش مهمی از داشته های ما خواهد بود چه این که در حال حاضر چه بسیار حسابداران خبره ای که فاقد تحصیلات دانشگاهی در سطح و کیفیت کنونی بوده و تنها اصول و استانداردها را در سطح متوسطه آموخته اند.

مطابق طبقه بندی های انجام شده در اطلاعات حسابداری، استفاده کنندگان از آنها به دو گروه درون سازمانی شامل کلیه سطوح مدیریتی و برون سازمانی شامل سازمان بورس و اوراق بهادار، بانکها، محاکم قضایی و در راس آنها سازمان امور مالیاتی می باشد، لذا پر واضح است جهت تدوین دفاتر قانونی، تهیه اسناد و دفاع از عملکرد موسسه در مقابل وظایف قانونی گذارده شده بر عهده ی فعالان اقتصادی از جانب سازمان امور مالیاتی نیاز به تسلط بر قوانین و مقررات به ویژه قوانین مالیاتی و بیمه ای می باشد که مهمترین بخش آن بررسی ، مطالعه و تسلط به تکالیف مودیان مالیاتی در خصوص نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک بر اساس مواد 6 الی 16 آیین نامه اجرایی ماده ی 95 قانون مالیاتهای مستقیم که طی بخشنامه ی شماره 118-94-200 مورخه 09/12/94 سازمان امور مالیاتی و اصلاحیه های بعدی آن ابلاغ گردیده می باشد. بدیهی است تسلط به مواردی از این دست، مستلزم بکارگیری توامان آموخته های آکادمیک با قوانین جاری به صورت عملی می باشد که متاسفانه از دید دست اندرکاران مغفول مانده است.

طبق جزء ه ماده 3 آئین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و همچنین بند 4 ماده 28 اساسنامه جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران که به استناد ماده 28 قانون مالیلات بر ارزش افزوده تصویب گردیده است، رشته حسابداری مرتبط ترین رشته برای حضور و فعالیت در مجامع مذکور است، بنابراین از باب فراوانی محافل و مجامعی که بتوان درآن فعالیت نمود، رشته حسابداری حرف های زیادی برای گفتن دارد. از طرفی یکی از مشاغل مهاجرپذیر در اغلب کشورهای دنیاست که می تمواند محمل تصمیم های مهاجرتی نیز گردد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن