دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

علیرضا بیگی: برجام برای اجرا شدن نوشته نشده است! 

چهارشنبه، 03 آذر 1400
کد خبر: 179784
ساعد نیوز: در دولت آقای رئیسی اعلام می شود که اقتصاد کشور به برجام گره زده نشده است؛ خواه این برجام موفق باشد یا نباشد. ما کاری با این موضوع نداریم. ما یک راه دیگری را در پیش گرفتیم.

دکتر احمد علیرضا بیگی در گفت و گو با ساعد نیوز گفت: بالأخره یک تفکری در ذهن مردم ما وجود دارد که ما با مذاکره می توانیم به حقوق حقه خودمان نائل شویم. کما این که انتخابات سال 92 با همین توجه مردم صورت پذیرفت؛ ملت باید تجربه ای به دست می آوردند؛ هرچند در گذشته هم تجربه داشتیم ولی گروه قابل توجهی از جامعه - اصلاح طلب ها - نگاه شان این بود که ما با گفتگو می توانیم با دنیا کنار بیائیم و مشکلات کشور را حل کنیم. این باعث ایجاد برخی توقعات در ذهن مردم درباره مذاکرات می شد. همواره از سوی این گروه این مطلب بیان می شد که می شود با تحمیل هزینه و دشواری کمتری این مسأله را حل کرد! تنگنا و مضیقه برای مردم پیش نیاید. ما باید تجربه میکردیم. این مذاکرات هر چقدر هم بی ثمر بوده باشد؛ حداقل این ثمر را برای ما داشته است که باطل بودن این فکر را کامل نشان داد. یک تجربه برای ملت ما به وجود آمده که هیچ کس عاشق چشم و ابروی ما نیست؛ این که کسی به صورت ما لبخند می زند؛ در دنیای سیاست تبسم و لبخند بی معنی است. همه ظاهر است. در عالم سیاست، عنصر تعیین کننده قدرت ملی است. همین قدرت ملی است که سبب می شود، چین پس از انقضای قرارداد هنگ کنگ؛ اجاره صد ساله هنگ کنگ توسط بریتانیا دقیقاً در روز و ساعت انقضا این قرارداد، ناوگان نظامی چین در هنگ کنگ لنگر می اندازد و ارتش چین وارد هنگ کنگ می شود و اعلام می کند که قرارداد اجاره صد ساله به پایان رسیده است. همین کار را ما باید در مورد عهدنامه ترکمنچای می کردیم ولی نتوانستیم بکنیم! چون قدرت ملی برای انجام این کار را در اختیار نداشتیم! الان تجربه با ارزش از این رهگذر به دست آمده است. بالاخره با انجام تمام تعهداتمان و تعلیق تمام ظرفیت های کشور به امید این که فرجی از غرب برای ما حاصل شود، و اتفاق نیفتاد! فرصت ها از دست رفته و کسی هم نمی تواند بگوید که آن مذاکرات میتوانست مذاکرات مؤثری باشد! کاری که آقای ترامپ کرد باعث شد تمام سرمایه های غرب در ایران که همین اصلاح طلبان هستند بی اثر شود! ترامپ همه این سرمایه ها را به آتش کشید. اصلاح طلبان دیگر نمی توانند از غرب و لیبرالیسم پشتیبانی داشته باشند. شما دیدید که همین اصلاح طلبان در مجلس با لباس سپاه حاضر شدند؛ آیا می توانستند کاری جز این انجام دهند؟! در مقابل فشار افکار عمومی قرار داشتند. این دستاورد باارزشی است. این باید آویزه گوش سیاستمداران و ملت ما باشد که لازم است روی قدرت ملی متمرکز شویم. الان هم ما مذاکرات را ادامه می دهیم ولی این مذاکرات خیلی فرق دارد با مذاکراتی که دولت آقای روحانی انجام میداد. در دولت آقای رئیسی اعلام می شود که اقتصاد کشور به برجام گره زده نشده است؛ خواه این برجام موفق باشد یا نباشد. ما کاری با این موضوع نداریم. ما یک راه دیگری را در پیش گرفتیم.

برای برجام هزینه ای پرداخت کردیم. کلی انرژی صرف کردیم. ما برای انجام تعهداتمان صنایع هسته ای خودمان را تعطیل کردیم. خسارت فرآوانی به کشور وارد شده؛ بنابراین، حتی اگر بتوانیم از این توافق حداقل منفعتی هم برداشت کنیم برایمان مطلوب است. بعد هم بتوانیم پاسخگوی کسانی باشیم که هنوز امید به مذاکرات دارند؛ به جهان بگوییم که ما در حال مذاکره هستیم و به تعهداتمان هم پایبندیم. ما عمل کردیم به تعهداتمان ولی طرف مقابل تعهدات اش را عمل نکرده است. ما با پیگیری مذاکرات می خواهیم به کشورهای دنیا اعلام کنیم که ما جنگ طلب نیستیم ولی در عین حال می دانیم که برجام برای اجرا شدن نوشته نشده است. این حرف را هشت سال پیش زدیم و الان هم می زنیم. چون وزن تعهدات با همدیگر سازگار نیست! آنها همیشه به مکانیسم ماشه می بالند؛ اگر شما خطا کنید؛ شما یک رأی هستید ولی ما 6 رأی هستیم. طرف غربی هم می داند که این توافق برای اجرا نوشته نشده است! وزیر خارجه ما میگوید که من واژه "تعلیق یا ساسپند" را ندیده بودم؟! چقدر داد زدیم این را در مجلس؛ ولی ایشان آمد در مجلس سخنرانی قرائی کرد و گفت "تحریم های ایالات متحده بالمره لغو خواهد شد!" الان هم آنها ما را حواله میدهند به این که اگر شما ننوشته بودید روی موشک "مرگ بر اسرائیل" این اتفاق ها نمی افتاد. طرف غربی اصلاً به این موضوع استناد نمی کند ولی اصلاح طلب ها دارند با این حرف هایشان به دشمن خط می دهند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس