دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علل ایجاد میخچه و راههای درمان آن 

سه شنبه، 16 مهر 1398
ميخچه و پينه ي پا داراي بر جستگي ها، توده هاي باقي مانده از سلول هاي مرده اي هستند که حاصل اصطکاک و بر خورد بين پاها و کفش و حتي بين استخوان هاي مجاور پا مي باشد.

میخچه چیست؟

میخچه و پینه ی پا دارای بر جستگی ها، توده های باقی مانده از سلول های مرده ای هستند که حاصل اصطکاک و بر خورد بین پا ها و کفش و حتی بین استخوان های مجاور پا می باشد. عوامل ایجاد میخچه پا مختلف هستند، اما شایع ترین عامل ایجاد میخچه استفاده از کفش نامناسب است.

علائم و نشانه ها

میخچه ها و پینه ها میتوانند کاری کنند که یک شخص احساس کند روی سنگ ها راه میرود علائم زیر ممکن است نشان دهنده وجود میخچه یا پینه باشد.

  • یک قسمت ضخیم و خشن روی پوست
  • پوست،پوسته پوسته و خشک می شود یا پوسته پوسته و مومی شکل میشود.
  • درد یا حساسیت در زیر پوست حس می شود.

علت ایجادمیخچه و پینه

  • چیزی که موجب فشار یا اصطکاک روی پوست میشود.
  • کفش هایی که بیش از حد تنگ و یا بیش از حد پاشنه بلند هستند که باعث ایجاد فشار میشوند.
  • کفش هایی که خیلی سست هستند و اصطکاک ایجاد میکنند.
  • جورابی که مناسب نیست.
  • بدون جوراب کفش پوشیدن.
  • راه رفتن پا برهنه به طور منظم.
  • اقدامات مکرر مانند دویدن یا راه رفتن در یک مسیر خاص
  • سن بالا ،زیرا بافت چربی کمتری در پوست دارند و باعث خطر ابتلا به پوکی استخوان در آنها افزایش می یابد در نتیجه:زخمها و دیگر مشکلات به راحتی در پاها ظاهر می شوند.
  • افرادی که بدون استفاده از دستکش از ابزار استفاده میکند.
  • زانو زدن روی زمین یا گذاشتن آرنج روی میز به صورت مکرر.

پیشگیری از میخچه

  • هر شب پا را با صابون و آب بشویید.بعد از شستن و خشک شدن آنها یک کرم پا (به خصوص مرطوب کننده)بمالید.
  • از پودر تالک برای جلوگیری از عرق کردن استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از ابزار ،دست ها را با دستکش های ملایم و یا محافظ دستگیره های ابزار استفاده کنید.
  • استفاده از جوراب و کفش مناسب
  • از لوسیون بدن استفاده نکنید
  • پوشیدن جوراب های مناسب
  • هر روز جوراب خود را با صابون بشویید

تشخیص میخچه

اگرچه میخچه و پینه هردو ظاهر کاملا متفاوتی دارند اما گاهی توسط بسیاری از مردم با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. پینه معمولا سطح وسیع تری از پوست را به خود درگیر می کند و معمولا در قسمت هایی از کف پا که تماس مستقیم و مداوم با زمین دارد و تحت فشار زیاد قرار می گیرد، مثل پاشنه یا سینه پا دیده می شود، در حالی که میخچه محدوده بسیار کوچکی را درگیر می کند و معمولا برجسته است، در یک نقطه رشد می کند، ضخامت بیشتری دارد و احتمال نفوذ آن تا اعماق پوست بسیار زیاد است. در حالی که پینه تنها در سطح پوست دیده می شود و امکان نفوذ به لایه های زیرین پوست را ندارد.

داروی خانگی برای درمان میخچه

زردچوبه

یکی دیگر از درمانهای خوب برای درمان میخچه زردچوبه است. با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین، درد را کاهش و به سرعت بهبود دهد.یک قاشق چای خوری زردچوبه و کمی عسل مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که درمان شود ادامه دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده میخچه را از بین می برد ، همچنین ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک میکند 3 - قاشق غذاخوری جوش شیرین را مقداری آب گرم اضافه کنید. پای خود را در این محلول برای 10 تا 15 دقیقه فرو ببرید. منطقه مبتلا را با سنگ پا مالش دهید تا پوست مرده از بین برود یا با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی آب خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و رویش را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری میکنیم.

سرکه سفید

سرکه سفید شیوه درمانی بسیار عالی برای درمان میخچه پا است. سطح اسیدیته سرکه سفید به نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به عفونت را کاهش میدهد.قبل از رفتن به رختخواب، یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب مخلوط کنید تا رقیق شود سپس با وسیله نرمی بر روی میخچه بمالید صبح روز بعد پوسته پوسته می شود آن را با سنگ پا تمیز کنید و سپس روغن زیتون یا روغن نارگیل بمالید هر روز یکبار این کار را انجام دهید تا میخچه بطور کامل از بین برود. سرکه سفید شیوه درمانی بسیار عالی برای درمان میخچه پا است.

سیر

سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است. همچنین، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن از عفونت جلوگیری می کند.نصف سیر را در محل میخچه مالیده . اجازه دهید پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و یک شب بماند. صبح روز بعد،پانسمان را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تا زمانی که میخچه از بین می رود تکرار کنید.

روش دیگر، دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش داده ، کمی نمک ریخته بزنید و رویش را بندید سه روز بماند بعد از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار کنید .گزینه دیگر این است که دو حبه سیر، کمی سرکه را بطور مستقیم روز میخچه می مالیم . با قرار دادن یک توپ پنبه روی آن را با نوار زخم میبندیم. مدت دو تا سه ساعت و سپس پانسمان را برداشته و تمیز میکنیم چند هفته این کار را انجام دهید. سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است.

لیمو

یکی دیگر از شیوه های درمان میخچه پا خود لیمو است. اسید موجود در لیمو برای نرم کردن پوست سخت است که باعث می شود میخچه از بین برود.آب لیموی تازه را روی میخچه زده و میگذاریم خشک شود حداقل روزانه سه بار این کارر ا انجام دهید.روش دیگر، خیس کردن دو قطعه از میخک در یک قاشق غذاخوری آب لیمو به مدت 15 دقیقه است. میخک باید کاملا حل شود وقتی مالیدیم میگذاریم درمعرض هوا خشک شود روزی چند بار این کاررا انجام می دهیم.یکی از شیوه های درمان میخچه پا، لیمو است.

روغن سقز

سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند. این روغن به پوست به سرعت نفوذ میکند، بنابراین سریعتر درمان میشود.قرار دادن یخ در یک پارچه نازک و ماساژ منطقه آسیب دیده با آن را برای دو دقیقه.خشک کردن منطقه و مالش با روغن سقر در محل مورد نظر و رویش را می بندیم شب این کار رامیکنیم و تا صبح میماند.

روش دیگر، کمی روغن نارگیل خالص را در مایکروویو ذوب کرده. مخلوط را در یک قاشق غذاخوری روغن سقز و دو قاشق غذاخوری روغن کافور میریزیم تا سرد شود سپس پای خود را در آب گرم بمدت چند دقیقه گذاشته این کرم را میزنیم. .بقیه کرم را در یک ظرف در بسته گذاشته روزی 2-3 بار تکرار میکنیم .سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند.

شیرین بیان

شیرین بیان برای درمان میخچه در پا تاثیر شگفت انگیزی دارد. یک قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با روغن خردل مخلوط کنید تا خمیرشود. این خمیر را بر روی منطقه آسیب دیده قبل از رفتن به رختخواب بزنید و با باند ببندید . صبح روز بعد، پانسمان را باز کرده و با آب ولرم این منطقه را بشوئید.

این کار را هر شب تا زمانی که میخچه نرم و کوچک شود انجام دهید.افرادی که به جای استفاده از شیوه های طبیعی با قیچی، ناخن گیر و اجسام برنده به جان میخچه ها می افتند آسیب های جدی به پوست خود وارد می کنند.

سخن پایانی

کارشناسان و متخصصان پوست می توانند نمونه های مختلفی از افراد مبتلا به میخچه را مثال بزنند که با خوددرمانی های بی مورد و خطرناک مشکلات زیادی برای خود به وجود آورده اند. افرادی که به جای استفاده از شیوه های طبیعی با قیچی، ناخن گیر و اجسام برنده به جان میخچه ها می افتند، آسیب های جدی به پوست خود وارد می کنند، زیرا با این کار موجب بروز عفونت و آلودگی در موضع میخچه می شوند و مشکلی به مشکلات قبلی خود اضافه می کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت