علل و علائم کیست نابوتین و روش های درمان

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
علل و علائم کیست نابوتین و روش های درمان
کیست نابوتین نوعی کیست رایج است. این نوع کیستها غالبا سلامتی فرد را تهدید نمی کنند و نشانه ای از سرطانی شدن دهانه رحم نیستند. در این مطلب از ساعد نیوز همه چیز درباره این کیست ها بیان شده است. با ما همراه باشید.

کیست‌های نابوتین برآمدگی‌های خوش‌خیم روی سرویکس (دهانه‌ی رحم) هستند. کیست‌ها پر از موکوس شفاف، زرد روشن یا زرد مایل به قهوه‌ای هستند. افراد ممکن است بیش از یک کیست نابوتین داشته باشند. زنان ممکن است بعد از زایمان یا بعد از یائسگی به این کیست‌ها مبتلا شوند. کیست‌های نابوتین طبیعی هستند و معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کنند. این کیست‌ها نشانه‌ای از سرطان سرویکس نیستند. همچنین، ممکن است پزشک کیست‌های نابوتین را فولیکول‌های نابوتین، کیست‌های انکلوزیون اپیتلیالی یا کیست‌هایی با احتباس مخاطی نام‌گذاری کند.

کیست‌های نابوتین چیست؟

کیست‌های نابوتین یا کیست دهانه رحم برآمدگی‌هایی خوش ‌خیم روی سرویکس (دهانه‌ی رحم) هستند. دهانه رحم، به قسمت اتصال واژن به رحم گفته می شود. این کیست ها سرطانی نیستند و اغلب روی غده های موجود بر دهانه رحم به وجود می آیند. کیست های نابوتین بسیار رایج هستند و به درمان خاصی نیز احتیاج ندارند. این کیست ها حاوی مایعی لزج و شفاف زرد رنگ روشن یا زرد مایل به قهوه‌ ای در دهانه رحم است. افراد ممکن است بیش از یک عدد از این نوع کیست را در بدن خود داشته باشد.این کیست ها احتمال دارد بعد از زایمان و در دوران باروری و قبل از یائسگی در بدن بانوان تشکیل شود.همچین اتفاقی طبیعی بوده، سلامت بدن را تهدید نمی کند و عوارضی نیز از خود بروز نمی‌دهد.

تشکیل این کیست ها اصلا به منزله ی سرطان سرویکس یا دهانه رحم تلقی نمی شود.عناوین دیگری برای کیست‌های نابوتین که امکان دارد توسط پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد کیست‌های انکلوزیون اپیتلیالی، فولیکول‌های نابوتین یا کیست‌هایی با احتباس مخاطی می باشد.

پزشک زنان

آشنایی با علائم کیست نابوتین

کیست نابوتین اگر کوچک باشد، علائمی ندارد و به طور اتفاقی موقع معاینه لگنی تشخیص داده می شود. علائم کیست نابوتین زمانی بروز می کند که اندازه کیست بزرگ باشد. این علائم عبارتند از:

  • خونریزی و لکه بینی بین دو پریود

  • قاعدگی نامنظم

  • دردهای مقاربتی

  • ترشحات غیر عادی واژن

  • دردهای لگنی

  • احساس کشیدگی در لگن (اگر کیست نبوتین باعث افتادگی رحم شود)

  • احساس پری و سنگینی در واژن

این علائم می تواند نشانه مشکلات دیگر واژینالی هم باشد. با بروز چنین علائمی باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا با معاینه لگنی و آزمایش های لازم علت آن تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شوید.

علل ایجاد کیست نابوتن چیست؟

علت اصلی ایجاد کیست دهانه رحم، مسدود شدن غدد نابوتین در سرویکس است که باعث تجمع مخاط در این غدد و ایجاد کیست می شود. ایجاد بافت های جدید روی دهانه رحم بعد از زایمان هم می تواند منجر به مسدود شدن غدد نابوتین شود. به طور کلی، عوامل زیر از رایج ترین علل ایجاد کیست نابوتین هستند:

  • التهاب سرویکس بعد از زایمان

  • ضربات و جراحت های اطراف دهانه رحم

  • بارداری

  • زایمان

  • عمل هیسترکتومی (در آوردن رحم)

  • بانوانی که در سنین باروری هستند (از سن بلوغ تا شروع یائسگی) بیشتر از زنان دیگر دچار کیست نابوتین می شوند.

شکم درد زن

عوارض کیست نابوتین چیست؟

در بسیاری از موارد، کیست‌های نابوتین دلیلی برای نگرانی ندارند و اکثر افراد هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، کیست‌های نابوتین بزرگ ممکن است دهانه‌ی رحم را مسدود کرده و انجام معاینات روتین سرویکس را برای پزشک دشوار سازند.کیست‌های نابوتین بزرگ و متعدد می‌توانند منجر به بسط و گسترش سرویکس شوند.

گاها کیست‌های نابوتین بزرگ می‌توانند باعث پرولاپس دستگاه تناسلی شوند، اگرچه گزارش این مورد نادر است. پرولاپس دستگاه تناسلی زمانی اتفاق می‌افتد که ارگان‌های لگن مانند رحم پایین‌تر از حد معمول بیایند و این می‌تواند باعث ناراحتی و احساس کشیده‌شدن در ناحیه لگن شود. در این موارد، ممکن است فرد برای از بین بردن کیست و درمان پرولاپس دستگاه تناسلی به سیستکتومی نیاز داشته باشد.

درمان کیست نابوتین

کیست‌های نابوتین کوچک نیازی به درمان ندارند. کیست نابوتین می‌تواند 2 تا 10 میلی‌متر قطر داشته باشد. کیست‌های نابوتین معمولاً بدون درمان از بین می‌روند. اندازه‌ی کیست‌های نابوتین بزرگ می‌تواند 4 سانتی‌متر باشد. در مطالعه‌ی معتبری در سال 2011 توصیه شده‌است که افرادی که کیست نابوتین با قطر بزرگ‌تر از یک سانتی‌متر دارند، به متخصص زنان مراجعه کنند.

اگر کیست بزرگ باعث ایجاد علائم شود، ممکن است فرد برای از بین بردن کیست به عمل جراحی نیاز داشته باشد. پزشک می‌تواند از یکی از روش‌‌های زیر برای درمان کیست‌ نابوتین استفاده کند:

  • الکتروکوتر (electrocautery) که از پروب کوچک با جریان الکتریکی برای سوزاندن کیست استفاده می‌شود.

  • کرایوتراپی (cryotherapy) که از نیتروژن مایع برای فریز کردن کیست استفاده می‌شود.

  • کیستهای نابوتینی را که نیاز به درمان دارند می‌توان از طریق برش یا سوزاندن با الکتروکوتر درمان جراحی کرد. در روش برش (اکسیزیون) پزشک با یک تیغ تیز کیست را برمی‌دارد.

در روش سوزاندن با الکتروکوتر، پزشک با استفاده از دستگاهی که جریان الکتریکی دارد، کیست را می‌سوزاند. الکتریسیته حرارت تولید می‌کند. در برخی موارد، شاید پزشک از درون کیست مایع بیرون بکشد. ممکن است این روش به خاطر مزیت از دست رفتن حداقلی خون توصیه شود.روش دیگر درمان کیست نابوتین کرایوتراپی است. در این روش، پزشک با استفاده از نیتروژن مایع کیست را منجمد کرده و برمی‌دارد. کرایوتراپی از دو روش قبلی کم‌تهاجمی‌تر است.بسته به اندازه و توزیع کیست‌ها روی دهانه رحم، هر کدام از روش‌های فوق می‌تواند برای شما مناسب باشد.

سخن پایانی

چشم‌انداز کیست‌ نابوتین بسیار مثبت است. به‌طور معمول، کیست‌های نابوتین علائمی ایجاد نمی‌کنند و نیاز به درمانی ندارند. کیست‌های نابوتین نسبتا شایع هستند و بسیاری از افراد مبتلا به آن می‌باشند.هر فرد مبتلا به کیست‌های نابوتین باید تحت معاینات منظم سرویکس قرار گیرد تا بررسی شود که کیست‌ها بزرگ‌تر نشوند. اگر اندازه‌ی کیست‌ها افزایش یابد، می‌تواند علائم ایجاد کند.

اگر افراد علائم ناراحت‌کننده ناشی از کیست‌های نابوتین داشته باشند یا کیست‌ها معاینات روتین سرویکس را دشوار سازد، برای درمان کیست نابوتین ممکن است برای از بین بردن کیست‌ها نیاز به درمان جراحی داشته باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (381 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (55 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس