دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / دانستنی های جنسی و زناشویی /

علل و علائم سردی رحم و روش های درمان آن 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
رحم بخشی از بدن زنان است که بسیار باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرد. این عضو در کنار اینکه وظیفه‌های مهمی از جمله تصفیه خون و نگهداری از جنین را به عهده دارد می‌تواند بسیار آسیب پذیر باشد و اگر با آگاهی مورد مراقبت قرار نگیرد صدمه زیادی می‌بیند. در این مطلب از ساعد نیوز درباره سردی رحم زنان بحث می کنیم. با ما همراه باشید.

آیا تا به حال فکر کرده اید چرا پزشکان طب سنتی و طب چینی همیشه به زنان توصیه می کنند که در زمان قاعدگی آب سرد ننوشند؟امروزه داشتن رحم سرد یک پدیده بسیار رایج است که به دلیل عادت های ناسالم در زنان ایجاد می شود. بیشتر افراد تمایل دارند که غذاهای با طبع سرد مصرف کنند و در فصول گرم سال به مدت طولانی زیر تهویه کولر قرار بگیرند. اما سبک زندگی ناسالم چه میزان روی سردی رحم تاثیر می گذارد؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش با ما همراه باشید.

رحم سرد چیست؟

رحم اندامی گلابی شکل است که در قسمت پایین شکم قرار دارد و مسئول عملکرد تولید مثل زنانه، عمدتاً قاعدگی و بارداری است. در نیمه دوم چرخه قاعدگی (مرحله لوتئال)، یک هورمون گرم کننده که با عنوان پروژسترون نیز شناخته می شود، تولید می گردد تا دمای بدن را بالا ببرد تا در صورت انجام لقاح، برای کاشت تخم آماده باشد. این دما معمولاً با استفاده از نمودار دمای پایه بدن (BBT) ثبت و نظارت می شود.

“رحم گرم” رحمی است که در آن جریان خون بسیار خوبی وجود دارد، برخلاف “رحم سرد” که در آن مویرگ‌ها در اثر سرما منقبض شده و به اندازه کافی گرما و خون غنی از مواد مغذی برای حمایت از زندگی تولید نمی‌کنند.

اما در طب غربی داشتن رحم سرد به چه معناست؟ سردی رحم نشان دهنده این است که در طول فاز لوتئال نمودار BBT، سطح پروژسترون تولید شده به اندازه کافی بالا نیست یا فاز لوتئال کوتاه شده است. این به عنوان نقص فاز لوتئال (LPD) نیز شناخته می شود. بنابراین، با وجود یک رحم سرد، برای رحم شما سخت تر است که ضخامت پوشش رحمی مناسب برای لانه گزینی تخمک های بارور شده داشته باشد. سرد شدن رحم همچنین می تواند باعث ریزش زودهنگام پوشش رحم شود. به عبارت دیگر، این ویژگی رحم می تواند مشکلات احتمالی مانند قاعدگی زودرس، ناباروری و حتی سقط جنین را به شما تحمیل کند.

چه کارهایی باعث می شود رحم سرد شود؟

  • نشستن بر روی مکان های سرد و یا جای خیس مثل چمن که امروزه بسیار زیاد شده است.

  • خشک نکردن کامل بدن بعد از دوش حمام

  • در معرض بادهای سرد قرار گرفتن و ….

اگر دقت کرده باشید همیشه از زبان مادربزرگ ها یا مادران می شنویم که در قدیم این بیماری ها نبود واقعا هم درست می گویند در گذشته کمتر خانم ها دچار فیبروم و یا کیست می شدند زیرا همیشه خود را گرم نگاه می داشتند.

در طب سنتی می گوید که در دوران قاعدگی به هیچ عنوان حمام نروید اما امروزه به بهانه رعایت بهداشت و بر اساس گفته پزشکان در زمان عادت ماهانه همچنان دوش حمام را داریم. در زمان عادت ماهانه در سرویس بهداشتی سعی کنید از آب کمتری برای شستشو استفاده کنید که همه این موارد باعث جذب مستقیم رطوبت می شود.

علائم سردی رحم

رحم سرد نه تنها باعث ایجاد دمای نامناسب برای رشد جنین می شود، بلکه مانند دانه ای که در هوای سرد رشد می کند، می تواند گردش خون رحم را نیز مهار کند. اگر چه این اصطلاحی است که ممکن است از مادر بزرگان خود شنیده باشید اما با این وجود برخی از علائم آن عبارتند از:

  • خون تیره قاعدگی

  • وجود لخته‌ در خون قاعدگی

  • سردی در قسمت پایین شکم

  • سردی دست‌ها و پاها

  • کمردرد

  • کاهش میل جنسی

  • قاعدگی دیررس

  • تکرر ادرار در شب

عوارض سردی رحم

هنگامی که لقاح اتفاق می افتد، جنین کمتر از یک هفته فرصت دارد تا در رحم لانه گزینی کند. لانه گزینی در رحم با عروق خونی ارتباط مستقیمی برقرار می کند تا مواد مغذی حیاتی را برای جنین در حال رشد تامین کند. این پیوند باید در حدود 3 ماه پس از بارداری تا زمان تشکیل جفت حفظ شود. هر گونه ضعف در رحم منجر به سقط جنین (سقط خود به خودی) جنین می شود.

راه‌های پیشگیری از سردی رحم

می‌دانیم که همیشه پیشگیری از یک مشکل راحت‌ تر و کم هزینه تر از درمان آن است. با اطلاع از راه‌های پیشگیری از سردی رحم می‌توان از ایجاد این مشکل جلوگیری کرده و متحمل صدمات جسمی و روحی ناشی از آن نشد. در ادامه به ارائه راه‌های پیشگیری این مشکل می‌پردازیم.

توجه به تغذیه و طبع غذاها

هنگام نوشیدن و خوردن به طبع خوراکی و نوشیدنی‌ها دقت کنیم. خوردن بیش از اندازه خوراکی‌هایی با طبع سرد کل سیستم بدن را به هم می‌ریزد. یکی از مشکلات ایجاد شده در پی این عادت غلط سرد شدن رحم است. خوردن سبزیجات خام و سالاد نیز می‌تواند به سردی رحم ختم گردد. مصرف قهوه به صورت روزانه نیز به عنوان عاملی برای ایجاد این مشکل شناخته شده است.

جلوگیری از خیس شدن زیاد و نا به هنگام بدن

به طور کل بهتر است که ناحیه شکم و زیر آن به مدت طولانی یا به دفعات زیاد خیس نشود. این توصیه به خصوص در زمان پریود باید بیشتر جدی گرفته شود. حتی پیشنهاد می‌شود در هنگام استحمام و شستن پس از ادرار نیز، با کمترین آب ممکن و در کمترین زمان ممکن شستشو صورت گیرد.

گرم نگه داشتن طبیعی بدن

بهتر است که بدن خود به ویژه پاها را گرم نگه داشت. این توصیه در زمستان با پوشش مناسب پا و کف پا صورت می‌‌گیرد و در تابستان با در معرض تهویه هوای سرد قرار نگرفتن در طولانی مدت به دست می‌آید. حتی می‌توانید در هنگام عادت ماهانه با کیسه آب یا پد گرمایشی مخصوص زیر شکم خود را گرم نگه دارید.

چگونه یک رحم سرد را درمان کنیم؟

از زمان‌های قدیم، طب‌های سنتی تأکید زیادی بر گرم کردن و گرم نگه داشتن رحم داشته است. بنابراین، رویکردهای متفاوتی برای رفع سرد شدن رحم و بازیابی گرمای بدن پیشنهاد می‌گردد. این روش‌ها نه تنها می‌توانند به گرم شدن رحم، تنظیم تخمک گذاری و چرخه قاعدگی کمک کند، بلکه می‌تواند به بهبود کیفیت تخمک‌های تولید شده در تخمدان‌ها و کاهش دردهای قاعدگی نیز کمک کنند. در ادامه روش‌های درمانی و توصیه‌ها را که در بسیاری از موارد با روش‌های پیشگیری اشتراک دارند و در راستای علائم سردی رحم و راه های پیشگیری از آن آگاهی رسان هستند، ارائه می‌کنیم.

  • از غذاها و نوشیدنی‌هایی با طبع گرم استفاده کنید.

  • نوشیدنی‌های گرم مانند چای زنجبیل یا آب داغ با لیمو بنوشید.

  • بیشتر غذاهای گرم و مایع مانند سوپ بخورید.

  • غذاهای سرد و خام را حذف کنید یا به حداقل برسانید.

  • از مصرف نوشیدنی‌های سرد خودداری کنید.

  • پاهای خود را گرم نگه دارید.

  • جوراب و کفش گرم بپوشید.

  • از دمپایی‌های نرم که پاهایتان را گرم نگه می‌دارد و از برخورد کف پایتان به پوشش سرد یا خنک کف خانه جلوگیری می‌کند، استفاده کنید.

  • هنگام خواب جوراب بپوشید.

  • در دوران قاعدگی بدن خود را زمان کمتری در معرض آب قرار دهید.

  • در زمان تخمک گذاری، استراحت کافی و نوشیدن چای‌های گیاهی برای تقویت انرژی زنانه توصیه می‌گردد.

  • از خیس شدن شکم خود تا حد امکان جلوگیری کنید.

  • پاهایتان را با آب گرم پاشویه دهید.

  • در زمان تخمک گذاری از شرایط استرس زا دوری کنید.

  • انجام مرتب بادکش تخصصی و ماساژ دادن با روغن‌های گرم بسیار کمک کننده است.

  • انجام حرکات یوگای مرتبط که رحم را قوی می‌کند توصیه می‌شود.

  • هر زمان که درد داشتید یا احساس سرما کردید از پدهای گرم کننده یا بطری آب گرم در قسمت پایین شکم خود و رحم استفاده کنید.

  • استفاده مرتب از طب سوزنی برای رفع سردی رحم پیشنهاد می‌شود. (طب سوزنی از سوزن‌های نازک برای تحریک نقاط خاص در امتداد مریدین‌ها استفاده می‌کند تا با تقویت سیستم کلیه به تقویت رحم کمک کند.)

  • از داروهای گیاهی نیز می‌توان برای کمک به گرم کردن کلیه، دفع سرما و بهبود گردش خون استفاده کرد.

سخن پایانی

با آگاهی دادن از دلایل ایجاد سردی رحم و راه‌ های پیشگیری و بیان علائم آن، در صدد کاهش معضلات ناشی از این بیماری بوده ایم. همانطور که گفته شد با اینکه این مشکل به عنوان یک بیماری حاد و خطرناک شناخته نمی‌شود اما می‌تواند با عوارضی که به دنبال دارد زندگی هر زنی را دچار اختلال کند. این اختلالات تا جایی پیش می‌رود که قدرت باروری یک فرد را می‌تواند کاملاً از بین ببرد.بنابراین آگاهی از دلایل ایجاد، راه‌های پیشگیری، علائم و راه‌های درمان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی متن
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویراستاری تخصصی مقاله
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌