علل و علائم خرابی رله استارت خودرو

  یکشنبه، 22 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علل و علائم خرابی رله استارت خودرو
معمولا رله استارت کمتر خراب می شود ولی از آنجا که یک مولفه برقی می باشد ممکن است این قطعه نیز با خرابی همراه شود. در این مطلب با نشانه های خرابی رله استارت آشنا می شوید.

رله استارت قطعه ای مهم در خودرو که نقشی مهم در روشن شدن خودرو دارد . در واقع رله استارت قطعه ای است که وظیفه آن رساندن برق از باتری به آهن ربای استارت می باشد که موجب چرخیدن استارت میشود که در نهایت این عمل موجب روشن شدن خودرو میشود. درواقع اگر رله استارت فعال باشد استارت شروع به چرخیدن میکند که این امر موجب روشن شدن موتور خودرو میباشد. به طور کل خراب شدن این قطعه در کمتر خودرو ای به چشم می آید اما به هنگام خرابی میتواند عملکرد خودرو را مختل کند و به این نکته توجه داشته باشید که تمام قطعات خودرو عمری مشخص دارند و پس از تمام شدن عمر مفید آن قطعه باید به دنبال قطعه ای جایگزین بود. با ما در این مقاله همراه باشید تا با این قطعه بیشتر آشنا شویم و به عوامل و نشانه هایی که موجب خرابی رله استارت میشوند اشاره کنیم.

نشانه های خراب شدن رله استارت

رله استارت وسیله ای است که وظیفه انتقال برق از باتری خودرو به استارت خودرو را دارد تا خودرو بتواند روشن شود. همانطور که گفته شد این قطعه در واقع یک قطعه ای است که با برق سروکار دارد یا مولفه برق است که خرابی آن میتوانند برای خودرویتان دردسرساز باشد که در ادامه به نشانه هایی که بیانگر خرابی رله استارت هستند خواهیم پراخت.

عدم روشن شدن خودرو

یکی از آشکارترین نشانه های خراب شدن قطعه رله استارت این است که هنگام پروسه جرقه زنی، خودرو روشن نمی شود. همانگونه که می دانید کلیدهای برقی، فاقد سوییچ احتراق دستی هستند. با این وجود، بعد از این که کلید چرخانده شود یا دکمه استارت فشار داده شود، جریان نیروی خودرو، سیگنالی را به رله استارت ارسال می کند.در صورتی که دکمه را فشار داده یا کلید در سوییچ دستی چرخانه شود اما خودرو روشن نشود، این احتمال وجود دارد که رله استارت خراب شده باشد. علت این موضوع ممکن است ناشی از اتصال مدار فرسوده بوده از این رو مهم نیست چند مرتبه کلید چرخانده می شود زیرا خودرو روشن نمی شود.در صورتی که هنوز مدار کاملا خراب نشده باشد، این امکان هست که موقع تلاش برای چرخاندن کلید، صدایی شنیده شود. به هر ترتیب باید خودرو را به یک مکانیکی برده تا علائم را بررسی و علت دقیق مشکل مشخص شود.

استارت نامنظم

استارت نامنظم، از دیگر نشانه های خراب شدن رله استارت می باشد. موضوعی که در رله استارت خراب دیده می شود این است که برخی مواقع به طرز درستی کار می کند اما در مواردی کاملا از کار می افتد. رله غالبا در معرض خرابی می باشد زیرا فاقد محافظی در محفظه موتور بوده از این رو گرد و غبار و گرمای زیادی آن را احاطه کرده و می تواند بر عملکرد آن اثر بگذارند.در صورتی که خودرو را روشن نموده و بدون هیچ نقصی موتور شروع به کار کرد و مجددا استارت زده و این بار اصلا روشن نشد، نشان می دهد رله استارت مشکل پیدا کرده است. با مشاهده این مشکل حتما خودرو را در اولین فرصت به تعمیرگاه ببرید.

روشن ماندن رله استارت پس از احتراق موتور

هنگامی که ماشین روشن شود باید سوییچ یا کلید استارت را رها نمایید. در صورتی که جریان برق قطع شد، ممکن است سبب قطع برق استارت موتور نیز شود. اگر استارت پس از احتراق موتور روشن ماند، احتمالا اتصالات اصلی موجود در رله استارت، در محلی بسته به یکدیگر وصل شده اند. اگر این اتفاق رخ داد رله استارت در شرایط خطرناکی قرار گرفته و در صورت عدم رسیدگی به موقع، استارت، مدار، ربه و انتقال فلایویل آسیب می بیند.

شنیدن صدای کلیک مانند در استارت

رایج ترین نشانه خرابی رله استارت شنیدن صدایی کلیک مانند(ضربات آرام و پیوسته) در استارت می باشد. هنگامی که باتری، دارای آمپر کمی باشد؛ نشان می دهد رله استارت نمی تواند انتقال را صورت دهد. رله شامل همه جریان یا کلا بی هیچ جریانی است. به این معنی که جریان الکتریکی را به صورت کامل ارسال نموده یا اصلا هیچ جریانی به استارت فرستاده نمی شود.با این وجود مواردی هست که یک رله استارت صدمه دیده سبب می شود استارت موقع چرخیدن کلید، صدای کلیک مانندی بروز می دهد. رله استارت یک بخش مکانیکی بسیار با دوام و قابل اطمینان بوده با این حال می توانید در صورت صدمه دیدن،؛ نسبت به جایگزینی آن توسط یک مکانیک اقدام کنید.

مشکلات پی در پی موقع استارت خودرو

در صورتی که رله استارت به علت گرمای زیاد یا گرد و غبار بیش از حد کارکرد درستی نداشته باشد، نمی تواند نیرو را به استارت ارسال کند. در صورتی که می خواهید ماشین را روشن نموده و استارت سریعا فعال نمی شود ولی کلید استارت را یک بار دیگر چرخانده و این بار روشن می شود، به احتمال زیاد در رله نقصی ایجاد شده است. در این شرایط بهترین کار مراجعه به یک مکانیکی می باشد. در بیشتر موارد مشکل استارت متناوب به یک سیم اتصال معیوب مربوط است.

رله استارت

دلایل خرابی رله استارت

در قسمت قبلی به نشانه های خراب شدن قطعه رله استارت اشاره شد. در این بخش دلایل خرابی این قطعه الکتریکی بیان می شود.

  • سیم های اتصال آلوده
  • شل شدن سیم کشی
  • خوردگی باتری
  • نشت روغن
  • فرسودگی یا آسیب در قطعات سیستم استارت خودرو

رفع مشکلات رله استارت خودرو

یک وسیله نقلیه، حاوی اجزای زیادی است که بعضی اوقات بسیاری از آن ها فراموش شده یا نادیده گرفته می شوند. رله استارت یک جزء بسیار مهم در سیستم جرقه زنی خودرو است. عدم موفقیت در استارت زدن، می تواند به معنای روشن نشدن خودرو باشد. برای اطمینان از عملکرد صحیح این جزء مهم، نظارت مستمر نیاز است. حال که مشکلات مربوط به رله استارت آشکار شدند، بیایید ببینیم که چطور می توانیم خودمان برای رفع مشکل دست به کار شویم:

به زیر کاپوت نگاه کرده و روی استارت ضربه بزنید

باتری و کابل ها را بررسی کنید تا ببینید که آیا همه چیز به شکل صحیح در جای خود قرار دارند؟. باتری ضعیف یا خراب یا حتی کابل های معیوب باتری، می توانند باعث بروز مشکل در اتومبیل شوند. این مشکل به ندرت به استارت مربوط می شود.سعی کنید چندین بار ضربه های سبکی را به استارت بزنید، ولی مطمئن شوید که آن را خراب نمی کنید. در برخی از موارد، ضربه زدن ملایم، می تواند به برق رسانی مجدد آن کمک کند. آیا می دانید چگونه با ضربه زدن به یک تلویزیون قدیمی، می توانید تصویر را مجدداً بازگردانید؟ ضربه زدن به استارت هم دقیقاً شبیه ضربه به تلویزیون است!. اما مهم است که سریعاً ماشین را به تعمیرگاه ببرید.

گیربکس را تنظیم کنید

بیایید بگوییم که گیربکس اتوماتیک اتومبیل، روی دنده پارک قرار دارد، اما ماشین استارت نمی خورد. اگر این گونه است، سعی کنید اتومبیل را با گذاشتن در دنده خلاص، روشن کنید. اگر در هنگام خلاص بودن دنده، خودرو روشن شود، ممکن است نقص فنی وجود داشته باشد که مانع از استارت خوردن اتومبیل در دنده پارک می شود.

درجه سوخت را بررسی کنید

ما می دانیم که این سوال احمقانه به نظر می رسد اما، آیا مخزن بنزین خودروی تان خالی است؟ این یک دلیل مطمئنی است که چرا ماشین استارت نمی خورد. جهت رفع سریع استارت نخوردن ماشین، می توانید از روش باطری به باطری استفاده کنید و سپس مشکل را توسط یک تکنسین ماهر بررسی کنید. اگر این روش موفقیت آمیز نباشد، به احتمال زیاد باید ماشین را برای رسیدن به تعمیرگاه، هل دهید و استارت را تعمیر یا جایگزین کنید.

شما صدایی نظیر جیغ کشیدن را از موتور می شنوید

اگر هنگام چرخاندن کلید، صدای جیغی ملایم که از زیر کاپوت بیرون می آید را می شنوید، به احتمال زیاد یک سیم پیچ خورده خراب می تواند علت آن باشد. موتور استارت هرز شده، مشکلی است که در آن چرخ دنده قادر به اتصال به فلایویل نیست. این بدان معنا است که چرخ دنده در حال چرخش است (علت تولید صدای فریاد است)، اما عدم اتصال موتور مانع از انجام کامل فرآیند می شود. اگر صدای بدی را شنیدید، ممکن است این دنده، در حال اتصال به فلایویل باشد، اما نوع اتصال آن درست نباشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان