ساعدنیوز
ساعدنیوز

الماس سبز اصل را چگونه تشخیص دهیم؟

  پنجشنبه، 29 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
الماس سبز اصل را چگونه تشخیص دهیم؟
بدون شک از کمیاب ترین و خاص ترین نوع محصولات قیمتی می توان الماس را نام برد که تنوعی وسیع از رنگ را دارد. ما در این مطلب الماس سبز را بررسی می کنیم.

رنگ سنگ الماس سبز با خواص باونکردی آن و قیمت بالایی که دارد جز کمیاب ترین انواع آن است که تشخیص آن کار سختی نیست.کمیاب بودن و خواص باورنکردنی سنگ الماس سبز، باعث قیمت بالای آن می شود، به همین دلیل تشخیص درست نوع طبیعی از انواع مصنوعی و آزمایشگاهی آن اهمیت خاصی پیدا می کند، الماس در طیف رنگهای بی رنگ (شفاف) تا سیاه در طبیعت یافت می شود.بیشتر الماسهای یافت شده رنگ زرد یا قهوه ای کمرنگ دارند که به عنوان رنگ عادی نام برده می شوند، الماسهایی با رنگهایی مثل زرد یا قهوه ای سیر، سبز و دیگر رنگها در گروه الماسهای رنگ تجملی دسته بندی می شوند.

خالص ترین نوع الماس کاملاً بی رنگ و سفید براق هستند رنگ سنگ الماس از مهمترین فاکتورهای قیمت گذاری آن به شمار می رود.تاریخچه معرفی عمومی الماس سبز به قرون وسطا بر می گردد، زیبایی چشم نواز و خیره کننده الماس سبز علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است.از این رو سازندگان مشتاق استفاده کردن از آن در طراحی جواهرات خود هستند الماس سبز درسدن (که از معدن کلور هندوستان استخراج شده) جز مشهورترین این جواهرات است. هر ساله محصولات قیمتی زیادی برای استفاده در جواهرات صیقل داده می شوند که تعداد اندکی از آنها رنگ سبز غالب خواهند داشت.یافتن سنگ الماس به رنگ سبز آن هم به صورت طبیعی اتفاقی بسیار نادر است این نوع خاص به اندازه ای کمیاب است که خیلیها تا به حال چنین الماسی ندیده اند.

ویژگی های کلیدی الماس سبز چیست؟

یک الماس سبز از نظر ترکیب بسیار شبیه به یک الماس شفاف است و همچنان در مقیاس سختی Mohs رتبه 10 را دارد. برخی از مردم فکر می کنند که الماس سبز با ناخالصی هایی که رنگ زنده را ایجاد می کند مشخص می شود، اما این نادرست است. این تابش از زمین در هنگام تشکیل الماس است که به آن رنگ می دهد.یک الماس سبز مانند سایر الماس ها درخشندگی مشخصی دارد و همچنین رنگ سبزی دارد. رنگ سبز می تواند در سایه ها و شدت های مختلف باشد.

انواع مدل الماس سبز چیست؟

برای الماس سبز چندین مدل، نام برده شده است، الماس های سبز رنگ از سبز کم رنگ تا عمیق فانتزی را شامل می شود. در زیر به انواع مدل الماس سبز اشاره می کنیم:

  • الماس سبز با سبز کم رنگ: رنگ سبز در این الماس ها تقریباً نامحسوس است، اما وجود دارد. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که یک الماس شفاف است.
  • الماس سبز با سبز بسیار روشن: این جواهرات قطعاً سبز هستند، اما رنگ آن ها هنوز ظریف است.
  • الماس سبز با سبز روشن: رنگ های سبز واضح تر می شوند، اما به شدت درجه های دوم نزدیک نیستند.
  • الماس سبز با سبز روشن فانتزی: الماس های سبز فانتزی کیفیت بالاتری دارند و رنگ سبز بیشتر به چشم می خورد.
  • الماس سبز با رنگ سبز فانتزی: در اینجا، رنگ سبز غیر قابل چشم پوشی است.
  • الماس سبز فانتزی شدید یا فانتزی: ین گونه به دلیل درخشش سبز رنگین کمانی جواهر نام گذاری شده است.
  • الماس سبز فانتزی زنده: این جواهرات رنگ آبی تری دارند؛ اما هنوز هم جزو الماس های سبز طبقه بندی می شوند.
  • الماس سبز فانتزی دیپ یا عمیق: کمیاب ترین و سبزترین آن ها، گاهی اوقات به دلیل رنگ سبز عمیق و سبز جنگلی با زمرد اشتباه گرفته می شوند.

رنگ سبز طبیعی در الماس

در بسیاری از الماس های سبز رنگ به لایه ای نازک در سطح سنگ خشن محدود می شود. طراحی و برش الماس صیقلی باید به دقت برنامه ریزی و اجرا شود تاحدامکان از آن رنگ اصلی محافظت شود. این الماس ها اغلب رنگ سبزی را نشان می دهند که بسیار ظریف و درخشنده است.بیشتر الماس های سبز رنگی دارند که با رنگ های زرد، آبی یا خاکستری تغییر می کند. تنوع در رنگ، تن و اشباع می تواند تفاوت زیادی در قیمت فروش جواهر ایجاد کند. باارزش ترین و بزرگ ترین الماس سبز جهان، رنگ سبز خالص، رنگ متوسط و اشباع قوی دارد. این الماس های رنگی ممکن است درجه رنگ «فانتزی تند» یا «فانتزی زنده» را کسب کنند و چنین جواهراتی بسیار کمیاب هستند و قیمت های بالاتری خواهند داشت.

تراش طبیعی الماس سبز خام

بیشتر الماس های سبز رنگی طبیعی دارند. این رنگ طبیعی آن ها مانع از تراش بسیاری از الماس های سبز به جواهرات چندوجهی می شود که رنگ سبز مشخصی را حفظ می کنند. الماس هایی با رنگ سبز که به طور مساوی در میان سنگ پخش می شود، بسیار نادر هستند.هنگامی که رنگ سبز به یک لایه نازک درست زیر سطح طبیعی خشن محدود می شود، شکل الماس تمام شده باید به دقت طراحی و دیزاین شود تا رنگ سبز تاحدامکان حفظ شود. غالباً الماس برای حفظ رنگ سبز در اطراف کمربند سنگ یا گاهی اوقات برای حفظ رنگ در کولت تراشیده می شود. گاهی اوقات تنها بخشی از آن باقی می ماند، بزرگ ترین الماس سبز جهان چالش خاصی برای برش هستند و اغلب اشباع رنگ پایینی دارند.

رنگ طبیعی الماس سبز چگونه است؟

بیشتر الماس های سبز رنگ طبیعی دارند که دارای پوسته سخت می باشند. که این دلیل مانع از برش بسیاری از آنها به جواهرات وجهی می شود که رنگ سبز مشخصی را حفظ می کنند. الماس هایی با رنگ سبز که به طور مساوی در میان سنگ پخش می شود، بسیار نادر هستند.هنگامی که رنگ سبز به یک لایه نازک درست در زیر سطح طبیعی خشن محدود می شود، شکل الماس تمام شده باید به دقت برنامه ریزی شود تا رنگ سبز تا حد امکان حفظ شود.غالباً الماس برای حفظ رنگ سبز در اطراف کمربند سنگ یا گاهی اوقات برای حفظ رنگ در کولت تراشیده می شود. با حجم کمی رنگ برای شروع و گاهی اوقات تنها بخشی از آن باقی می ماند، این الماس های سبز چالش خاصی برای برش هستند و اغلب اشباع رنگ پایینی دارند.رنگ سبز ناشی از تابش طبیعی شایع ترین علت رنگ سبز در الماس است. بااین حال، رنگ سبز می تواند ناشی از نقص ساختاری در ساختار بلوری الماس باشد که به دلیل وجود اتم های نیتروژن، هیدروژن یا نیکل ایجاد می شود.

الماس سبز مصنوعی

کریستال های الماس مصنوعی با موفقیت در آزمایشگاه ها در رنگ های مختلف رشد کرده اند. الماس های مصنوعی با رنگ سبز روشن و رنگ زرد مایل به سبز زمانی تولید شده اند که مقادیر کمی نیتروژن و بور در الماس گنجانده شده است.الماس مصنوعی سبز نیز با تابش الماس مصنوعی بی رنگ یا زرد تولید شده است؛ بنابراین، می توان الماس های مصنوعی سبز با رنگ سبزی زیبا و جذاب و درخشنده به دست آورد.

آیا الماس های پرتودهی شده ایمن هستند؟

ازآنجایی که بسیاری از الماس های سبز رنگ خود را از قرارگرفتن در معرض تشعشع در آزمایشگاه به دست می آورند (فرایندی که به عنوان تابش شناخته می شود)، نگرانی هایی در مورد ایمنی آن ها هنگام استفاده در جواهرات وجود دارد.تمام شرکت هایی که در دنیا از پرتودرمانی برای هر نوع سنگ قیمتی استفاده می کنند باید از کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای مجوز بگیرند. این شرکت ها باید از روش های تأیید شده برای تصفیه سنگ های قیمتی استفاده کنند، سپس آن ها را در یک مکان امن نگهداری کنند تا زمانی که رادیواکتیویته آن ها به زیر سطحی برسد که آن ها را برای استفاده در جواهرات ایمن کند. تنها در این صورت می توان آن ها را برای ساخت جواهرات یا فروش به عموم آزاد کرد.

آیا الماس سبز رنگ ثانویه دارد؟

بله. الماس های سبز به رنگ های خاکستری، قهوه ای، زرد و آبی به عنوان رنگ های ثانویه شناخته شده اند. جواهرسازی ها به ساخت الماس مصنوعی سبز - آبی معروف هستند، زیرا یافتن الماس طبیعی بسیار نادر است. بااین حال، الماس های فانتزی آبی - سبز واقعی وجود دارند. الماس سبز - آبی معروف، الماس رویای اقیانوس است.این سنگ باشکوه دارای رنگ سبز مایل به آبی منحصربه فردی است که تداعی کننده اقیانوس است. منشأ این الماس آفریقای مرکزی است و وزن آن ۵٫۵۱ قیراط است. اخیراً، رویای اقیانوس در نمایشگاه اسمیت سونیان همراه با بسیاری از جواهرات کمیاب دیگر به نمایش گذاشته شد.

تشخیص سنگ الماس سبز اصل

اگر کسی قصد خرید جواهری از نوع قیمتی آن را دارد می تواند سنگ الماس سبز را انتخاب کند با توجه به قیمت قابل توجه آن، اما نکته مهم تشخیص اصل بودن آن است.باید آن را از شرکتهایی تهیه کرد که در این زمینه مشهور و خوش نام باشند علاوه بر این اصل بودن الماس و تشخیص منشا رنگ آن باید توسط آزمایشگاه معتبر ارزیابی و تایید شود.در ارزیابی 2 سوال مهم مطرح است: الماس طبیعی است یا مصنوعی و رنگ سبز موجود در سنگ نتیجه فرآیندهای طبیعی است یا به دلیل دستکاریهای تولید کنندگان به وجود آمده است؟ این کار توسط آزمایشگاه های درجه بندی الماس انجام می شود.

اگر به دنبال خرید یک الماس رنگی هستید حتما در گزارشها به دنبال منشا به وجود آمدن رنگ در آن بگردید، برخی آزمایشگاه های ژئولوژیک نیز می توانند علت رنگ سبز الماس را به درستی تشخیص دهند.الماسهای سبز با اشعه مصنوعی آسان تر پیدا می شوند و همچنین ارزان تر هستند. آنها جایگزین خوبی برای الماس سبز طبیعی گران قیمت هستند.برخلاف چیزی که بیشتر خریداران تصور می کنند الماسهای افزوده، جعلی و مصنوعی نیستند بلکه با قرار دادن یک الماس بی رنگ تحت شرایط خاص، سایه هایی از رنگ سبز در آن به وجود می آید با وجود اینکه اینها الماسهای سبز واقعی نیستند.ولی همچنان الماسهای واقعی با همان ویژگی و خواص هستند، پس در اینجا ضروری است که گزارش صحیحی از آزمایشگاه معتبر مانند GIA یا IGS برای این سنگها تهیه کنید، این گواهی مبدا و منشا سنگ را تایید خواهد کرد.

الماس سبز

چگونه از الماس سبز مراقبت کنیم؟

الماس سبز، مانند بسیاری از الماس ها، جواهرات بسیار محکمی هستند. آن ها می توانند در برابر سقوط یا ضربه اینجاوآنجا مقاومت کنند. بااین حال، باید آن ها را به طور مرتب تمیز کنید تا درخشندگی قوی داشته باشید و از تجمع زباله در داخل و اطراف محیط جلوگیری کنید.برای تمیزکردن الماس سبز خود از محلول آب گرم و صابون بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. یک مسواک نرم را در آب آغشته کنید و سطح نگین و شکاف های آن را به آرامی بشویید. مطمئن شوید که بعد از آن کاملاً خشک کنید تا از زنگ زدن وجه های آن جلوگیری شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...