دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / طلا و جواهرات /

الماس سیاه چیست؟ 

یکشنبه، 05 مرداد 1399
گونه گوهری و با ارزش الماس سیاه از نوع کربنادو است. کربنادو (carbonado) فرم پلی کریستالی الماس است که از تبلور الماس، گرافیت و کربن آمورف در کنار هم به وجود آمده است. تخلخل کربنادو از ۱ درصد تخلخل کم) تا ۱۰ درصد تخلخل زیاد است که متغیر بودن وزن مخصوص این گونه را توجیه می کند

گونه گوهری و با ارزش الماس سیاه از نوع کربنادو است. کربنادو (carbonado) فرم پلی کریستالی الماس است که از تبلور الماس، گرافیت و کربن آمورف در کنار هم به وجود آمده است. تخلخل کربنادو از ۱ درصد تخلخل کم) تا ۱۰ درصد تخلخل زیاد است که متغیر بودن وزن مخصوص این گونه را توجیه می کند.باور بر این است که رنگ الماس سیاه به علت گرافیت است. در حقیقت الماس سیاه یک الماس سفیدی است که اینکلوژن ها یا ناخالصی های سیاه درون آن به قدری زیاد است که رنگ آن را تیره کرده اند. این رنگ معمولا سیاه و گاهی خاکستری و سایه های مختلف سبز تا قهوه ای گاهی خالدار باشد.کربنادو نخستین بار در سال ۱۸۴۳ در اندازه های مختلف در ذخایر آبرفتی برزیل کشف شد و تا سال ۱۸۴۶، پس از استخراج، به عنوان باطله دور انداخته می شد! در سال های بعد، این باطله ها به هلند فرستاده شد و در آنجا کاربرد آن به عنوان ساینده معرفی شد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی، نمونه های بزرگ و با کیفیت کربنادو با قیمت قیراطی ۱۸۵ دلار به فروش رسید.

الماس های سیاه از نوع کربنادو چگونه تشکیل شده اند؟

چیزی که الماس را تعریف میکند کربن و مقدار ناچیزی ناخالصی هست که به فرم کوبیک رشد می کند. کربونادو که از حضور میکرو الماس هایی ( با اندازه کمتر 20 میلیونم متر)، عدم مواد دیگه در اعماق جبه زمین، مثل دیگر الماس ها است دارای وجود ناچیزی از نیتروژن و هیدروژن و asbornite که فقط در شهاب سنگها یافت میشود.به همین دلیل دانشمندان معتقدند که کربونادوها در کیمبرلیت ها پیدا نمی شوند و از شهاب سنگها تحت حرارت بالا و یا تصادم شهاب سنگ الماسی به زمین تشکیل شده اند که بنابراین میتوانند در ذخایر رسوبی نیز دیده شوند. برخی محققان معتقد هستند که از انفجار سوپرنوا و پرتاب قطعه های بزرگ و تصادم آنها به زمین در 2.6 تا 3.8 میلیارد سال پیش آمده اند که از نظر سنی دلیلی است بر اینکه چرا تا کنون در برزیل و آفریقای مرکزی پیدا یافت شده اند.

دانستنی های الماس سیاه

الماس سیاه از اواسط سال گذشته به شدت در بازار ایران رواج یافته است. اکثر جواهر فروشان تهرانی، فروشندگان سنگهای قیمتی و وارد کنندگان سنگ فعالیت به صورت جدی روی این سنگ قیمتی را شدت بخشیده اند.
اینجاست که یک مشکل اساسی نمود پیدا می کند که تشخیص الماس سیاه از الماس سیاه بهسازی شده بسیار کار دشواری است و برای آن دسته از جواهرسازان، جواهر فروشان و جواهرشناسانی که با جدیدترین تحولات دانش گوهرشناسی آشنایی نداشته باشند، امکان این تشخیص وجود ندارد. چه برسد به خریداران و علاقه مندان.آگاهی نداشتن از نحوه شناسایی الماس سیاه از نوع بهسازی شده اش می تواند زیان هنگفتی را متوجه فرد کند و چون هنوز این سنگ در بازار ایران چندان جا نیفتاده است ممکن است سود جویان از این فرصت بهره برداری کنند.به همین دلیل تلاش کردیم علاوه بر معرفی این سنگ، راهکارهای شناسایی الماس سیاه بهسازی شدهرا نیز به اطلاع شما خوانندگان عزیز برسانیم.
" سیاه نقطه پایانی است که در فراسوی آن هیچ چیز وجود ندارد." ماکس لوشررنگ سیاه نماد قدرت، هوش و ذکاوت، قاطعیت و جذابیت است و یکی از ارکان همیشگی دنیای مد است: لباس سیاه، کفش سیاه، کیف سیاه و در نهایت الماس سیاه نهایت ظرافت و شیک پوشی است. اغلب جواهرات خارق العاده، مروارید سیاه و یا الماس سیاه را در مجموعه خود دارند.طبق باورهای هندویان الماس سیاه نمایانگر یاما خداوند مرگ است در حالیکه در ایتالیا این سنگ نماد صلح و آشتی است.الماس سیاه از اوایل دهه 90 میلادی وارد دنیای مد شد و اغلب هنرپیشگان و مشتاقان مد به آن روی آوردند و حضور آن در فیلم ها دیده شد، به عنوان مثال در فیلم های جیمز باند 007 خانم الگا کورینکلو از گل سینه ای با سنگ الماس سیاه استفاده کرده است.

ویژگی و کاربرد الماس سیاه

در گذشته الماس سیاه را به خاطر دارا بودن ساختار بلوری متفاوت و سختی کمی بالاتر از الماس معمولی، در صنایعی چون حفاری و سایندگی مورد استفاده قرار می دادند. الماس سیاه برخلاف الماس سفید، قیمت پایین تری را دارا است. به این ترتیب در تولید جواهرات خاص و مقرون به صرفه در بازار رواج پیدا کرد. بخصوص در صنعت مد و فشن از استقبال خوبی رو برو شد. به این ترتیب پس از گذشت زمانی، قیمت و ارزش آن نیز اوج گرفت. بطوریکه در گذشته 10 درصد ارزش الماس سفید به فروش میرسید و در بازار امروز با 50 تا 80 درصد ارزش الماس سفید فروخته می شود. با افزایش ارزش الماس سیاه، انواع مصنوعی و بهسازی شده آن طبیعتا در بازار ایجاد شد. در مورد الماس سیاه بر خلاف الماس های دیگر، هرچه ناخالصی موجود در آن بیشتر باشد و تیرگی بیشتری داشته باشد، ارزش آن نیز افزایش می یابد. در برخی موارد، الماس های سفید کم کیفیت را به روش پوشش سطحی و پرتو افشانی به رنگ سیاه اوپاک بهسازی می کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله !
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی