الماس را چگونه برش میدهند؟

  یکشنبه، 05 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
الماس را چگونه برش میدهند؟
برش الماس روندی است که طی آن یک سنگ برش نخورده (Rough) الماس تبدیل به سنگی تراش خورده و زیبا می شود. این عمل توسط شخصی که گوهرشناس بوده و دارای تجربه، مهارت و دانش زیاد است، انجام میشود، همچنین ابزار و تجهیزات مورد استفاده برای این کار باید حرفه ای باشند

الماس در اصل همان عنصر كربن است و در سیستم مكعبی متبلور می شود. دوقلویی در آن بسیار دیده می شود. انواع جواهری آن روشن بی رنگ و كمی آبی رنگ است و گاهی قهوه ای یا زرد تا سیاه رنگ نیز دیده می شود. یكی از انواع الماس كه به نام بورت است دارای شكل كروی و سطحی ناهموار می باشد و علت آن آگرگات شعاعی آن و مخفی بلور بودن آن می باشد. و این واژه به الماس های فاقد ارزش جواهری و بدرنگ یا لك دار (ناقص) به كار برده می شود. مشهورترین خصوصیت الماس سختی آن می باشد كه برابر ۱۰ جدول موس است. سختی الماس با جهت بلور آن متفاوت است. اگر چه كانی در مقابل سایش بسیار مقاوم است اما بلورهای آن ترد و شكننده می باشد. این كانی ضریب انكسار بسیار زیادی دارد و این سبب تلالوء زیبای آن در انواع زمینی این كانی می گردد. وزن مخصوص انواع زینتی آن ۳/۵ تا ۳/۵۲ و انواع صنعتی ۲/۹ تا ۳/۳ می باشد. كمی حالت چرب مانند دارد. (در سطح بریده) دارای نقطه ذوب بسیار بالا است. و در اسیدهای غیرقابل حل است. در هوا و در حرارت ۸۷۰ درجه سانتی گراد اكسید می گردد و می سوزد.
از گذشته های دور تا امروز جزء گرانبهاترین سنگهای تزئینی بوده است و از اهمیت جواهر سازی زیادی برخوردار است و به علت مصارف زیاد امروزه به صورت مصنوعی ساخته می شود.

برش الماس روندی است که طی آن یک سنگ برش نخورده (Rough) الماس تبدیل به سنگی تراش خورده و زیبا می شود. این عمل توسط شخصی که گوهرشناس بوده و دارای تجربه، مهارت و دانش زیاد است، انجاممیشود، همچنین ابزار و تجهیزات مورد استفاده برای این کار باید حرفه ای باشند زیرا هرگونه جزئیات کوچکی در نتیجه نهایی تاثیر بسیار خواهد داشت.اولین اقدام برای برش یک الماس این است که شخص تراش کار با توجه به تقاضای بازار شکل هندسی (گرد، مربع، بیضی و ..) مورد نظر راتعیین می کند. پس از آن تناسب صفحات و کیفیت تراش است که امروزه اغلب این مرحله توسط کامپیوتر و یک فرد متخصص انجام می شود

Planning (طرح ریزی)

مرحله ای است که در بیشترین تاثیر را در نتیجه نهایی خواهد داشت. لازم به ذکر است که بیشترین شکل در Rough الماس Octahedron است. در این مرحله شخص بهترین شکل هندسی ( گرد، بیضی و ...) تراش را برای سنگ تعیین می کند تا در نهایت کمترین اتلاف از وزن و بیشترین سود بدست بیاید به این معنی که تا حد امکان سعی می شود تا از وزن نهایی سنگ کاسته نشود و میزان کمتری از حجم اصلی Rough به هدر رود.

امروزه، جهت دقیق بودن اندازه ها از دستگاه هایی استفاده می شود که اسکنی سه بعدی از شکل Rough را به کامپیوتر منتقل می کند، سپس شخص تراشکار توسط نرم افزار کامپیوتری می تواند از صحت انجام کار اطمینان یابد. گفتنی است در این مرحله ناخالصیها، شکستگی ها و دیگر مواردی که ممکن است در نتیجه نهایی موثر باشند، در نظر گرفته می شوند. دراین مرحله است که تصمیم گرفته می شود که Rough با چه روشی به دو قسمت تقسیم گردد.

Cleaving (تورق)

Cleaving یا تورق مرحله تقسیم کردنRough به دو قسمت است که توسط وارد کردن یک ضربه، به Rough در جهت موازی با صفحات اکتاهدران انجام می شود. گفتنی است که امروزه این روش مانند گذشته مرسوم نبوده و روش های دیگری همچون Sawing (اره کردن) و یا Laser (لیزر) که شکل مدرن دستگاه های آن در بلژیک مورد استفاده قرار می گیرد، انجام می شود. دو نیم کردن Rough به تراش کار این امکان را می دهد که بر روی هر قطعه به طور جداگانه کار کند و علاوه بر آن بهترین استفاده را از Rough ببرد.

Bruting (کمربند زنی)

پس از اینکه Rough الماس به دو نیم تقسیم شد، سنگ وارد مرحله Bruting یا کمربند زنی می شود که طی آن محیط هندسی هر قطعه از Rough شکل داده می شود. اما از آنجا که شکل گرد (Round Brilliant) محبوب ترین و پرفروش ترین شکل الماس است در اکثر مواقع تراشکار ترجیح می دهد این نوع برش را بر روی سنگ پیاده کند. اتفاقی که در این مرحله می افتد این است که دو قطعه الماس بر روی محورهای چرخان (مانند چرخ نخ ریسی) متصل شده، در جهت های مخالف یکدیگر به طوریکه کمی با یکدیگر در تماس باشند، می چرخند تا زمانیکه شکل کمربند کامل گردد.

تراش سنگ های قیمتی

تراش سنگ های قیمتی فرآیندی ست که قدمت هزاران ساله دارد .زمانی به سنگی واژه فست خورده اطلاق می شود که طی فرآیندی سنگ قیمتی تراش نخورده (راف)را تبدیل به گوهری درخشان و جلا داده شده، گردانیم .هرچند که ممکن است این یک کار دشوار به نظر برسد، با این وجود می توانید یک سنگ های قیمتی را همانندیک استادکار با پشت سر گذاشتن چند مرحله، تراش فست دهید .

مرحله اول :

یک سنگ جواهر تراش نخورده شده را انتخاب کنید .نوع سنگی که شما انتخاب می کنید تعیین خواهد کرد که چگونه می توانید سنگتان را بر اساس وضوح،وزن و شکل آن تراش بدهید .

مرحله دوم :

برای تراش مناسب با سنگ رافی که انتخاب کرده اید، تحقیق نمایید .

مرحله سوم :

از یک دستگاه فست برای از بین بردن زوایا و نواحی بی مصرف استفاده نمایید .

بیشتر سنگ های راف اشکال ناهماهنگ و نامتناسب دارند، به همین منظور شما باید قسمت هایبی مصرف و نادرست را با دستگاه فست بسایید تا به اندازه و شکل دلخواه خود نزدیک شوید .

مرحله چهارم :

مقدار کمی از موم داپ را تا زمانی که نرم و قابل انعطاف می شود حرارت بدهید .موم را به انتهای میله داپ خود متصل و سپس گوهر را به موم بچسبانید .اطمینان حاصل کنید که گوهرتان در جهت مناسبی بر روی میله داپ نصب شود .پایه گوهر یا همان قسمتی که در خاتمه بر روی جواهر سوار خواهد شد، باید بر روی موم باشد و قسمتی کهتصمیم به زاویه تراشی (فست) آن را داریم باید به نمایش گذاشته شده و به رو باشد .ابتدا منتظر بمانید تا موم در اطراف سنگ کاملا سرد و خشک شود،سپس اقدام به ساییدن و پاک کردن موم های اضافه از اطراف سنگ نمایید .

مرحله پنجم :

سنگ قیمتی را طبق طرح انتخابی خود بسایید و تراش دهید .انتخاب های معروف و متداول برای تراش شامل تراش زمرد، تراش پرنسس، تراش گلابی و تراش الماس می باشد .هر کدام از این تراش ها، تکنیک های خاص خود را دارند و برای رسیدن به تراش مورد نظر،شما نیاز به مشورت و استفاده از دستورالعمل همراه با دستگاه تراش فست را دارید .همچنین برای به دست آوردن ایده های خلاقانه برای تراش فست،می توانید از تحقیق آنلاین و یا حتی مطاله کتاب های مرتبط با انواع تراش فست، استفاده نمایید .

مرحله ششم :

سنگ تراش خورده را به آرامی با یک پارچه نرم و یا محلول های اکسید فلز، پولیش دهید .این کار سبب براق شدن گوهر شما گردیده تا سنگ قیمتی درخشان به نظر برسد .همچنین با پولیش دادن اگر معایب و نواقصی در زمان تراش فست بر روی سنگ به وجود آمده باشد، از بین می رود .


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
سید علی کرم موسوی
1 سال پیش

مطالب شما بسیار عالی.آموزنده بود .اگر دستگاه تراش فست در دست باش بهتر است همزمان تراش وآموزش داده شود
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (195 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (152 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (31 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
روایتی از بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس