علت اصلی قطع شدن صدای لپ تاپ چیست؟+ فیلم آموزشی

  سه شنبه، 13 تیر 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
علت اصلی قطع شدن صدای لپ تاپ چیست؟+ فیلم آموزشی
گاهی وقت‌ها ممکن است مشکلات مختلفی برای اسپیکر لپ تاپ رخ دهد یا اینکه مشاهده کنید که صدای لپ تاپ قطع شده و شما دلیل آنرا نمی‌دانید؛ این خرابی ممکن است به علت مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری اتفاق بیفتد. در ادامه ساعدنیوز به علت بیصدا بودن لب تاپ خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

چرا لپ تاپ صدا ندارد؟ این سوال را بیشتر کاربران برای یک‌بار هم که شده در ذهن خود مرور کرده‌اند، چرا که قطع شدن صدای لپ تاپ یک مشکل رایج است. این مشکل می‌تواند دلایل سخت افزاری و نرم افزاری بسیاری داشته باشد. خوشبختانه در بیشتر مواقع تنها با چند کلیک می‌توان صدای لپ تاپ را دوباره وصل کرد. بنابراین اگر لپ تاپ شما هم صدایی از خود پخش نمی‌کند، نگران نباشید. راه حل‌هایی را که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم، یکی پس از دیگری امتحان کنید. در نظر داشته باشید که ما از ساده‌ترین و بدیهی‌ترین دلایلی که باعث قطعی صدای لپ تاپ می‌شوند، شروع کرده‌ایم و راه‌حل‌های مربوط به هر کدام را پیشنهاد داده‌ایم. پس بهتر است که به ترتیب و یکی پس از دیگری این راهکارها را اجرا کنید.

قطع شدن ولوم؛ بدیهی‌ترین دلیل قطع شدن صدای لپ تاپ

با این که خیلی واضح است؛ اما در بیشتر مواقع کاربران تنها ولوم صدای لپ تاپ خود را قطع کرده‌اند؛ ولی فکر می‌کنند که حتما یک مشکل خیلی جدی برای سیستم آن‌ها پیش آمده است. پس برای اولین اقدام، در ویندوز 10 روی نماد بلندگو که در گوشه سمت راست و پایین نوار وظیفه دیده می‌شود، کلیک کنید تا از قطع نبودن صدای لپ تاپ خود مطمئن شوید. در ویندوز 11 برای این‌که میزان صدای لپ تاپ خود را بررسی کنید، باید در سمت راست نوار وظیفه، روی یک فلش کوچک کلیک کنید. با این کار نواری برای تنظیمات مربوط به Wi-Fi، صدا و باتری لپ تاپ ظاهر می‌شود. حالا باید قسمت مربوط به صدای آن را که با علامت بلندگو مشخص شده، انتخاب کرده و به سمت راست بکشید تا میزان صدای سیستم به حداکثر برسد. فراموش نکنید که اگر مشکل سیستم شما مربوط به همین پایین بودن ولوم صدا باشد، باید پس از افزایش میزان آن و رها کردن دکمه موس صدای یک بوق کوتاه را بشنوید.

قطع شدن ولوم

اگر سیستم خود را به اسپیکر وصل کرده‌اید، روشن و زیاد بودن صدای این دستگاه‌ها را هم بررسی کنید. بهتر است که آن‌ها را یک بار خاموش و دوباره روشن کنید. در این صورت، اگر صدای روشن شدن آن‌ها پخش می‌شود؛‌ اما هم‌چنان صدای لپ تاپ شما قطع است، باید به تنظیمات برنامه‌ خود شک کنید. تفاوتی ندارد که این برنامه یک پلیر است یا حتی یک مرورگر؛ در هر صورت احتمالا تنظیماتی برای قطع و وصل بودن صدا دارد. برای مثال، در مرورگر کروم اگر روی آیکون صدا که با نمادی شبیه به نت موسیقی دیده می‌شود، کلیک کنید می‌توانید قطع و وصل شدن صدا را کنترل کنید.

بررسی اسپیکرهای داخلی و خارجی

اگر مطمئن هستید که اسپیکرهای داخلی سیستم شما ایرادی ندارند، این احتمال وجود دارد که مشکل از دستگاه خروجی باشد. پس اول از همه برای مطمئن شدن از سالم بودن اسپیکرهای داخلی سیستم، بهتر است از یک هدفون یا هدست کمک بگیرید که با کابل USB به لپ تاپ متصل می‌شود. اگر با این هدفون‌ها بدون هیچ مشکلی صدای لپ تاپ خود را می‌شنوید، پس می‌توان نتیجه گرفت که مشکل از اسپیکرهای داخلی است. در غیر این صورت، بلندگوهای داخلی خراب نیستند و مشکل از جای دیگری آب می‌خورد. اگر سیستم خود را به دستگاه دیگری متصل کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که ویندوز دستگاه خروجی صدا را به درستی تشخیص نداده باشد. برای مثال، اگر لپ تاپ خود را به یک اسپیکر که کابل USB دارد یا مانیتورهای بدون خروجی صدا و غیره وصل کرده باشید، ممکن است که ویندوز آن‌ها را به درستی نشناسد و صدای خروجی را به دستگاهی ارسال کند که فعال نیست. این مشکل گاهی بعد از وصل کردن لپ تاپ به تلویزیون هم به وجود می‌آید. برای حل این مشکل باید مراحل زیر را بسته به نسخه ویندوز خود طی کنید:

حل مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ ویندوز 10

برای بررسی دستگاه خروجی صوتی خود در ویندوز 10 باید:

  • روی نماد بلندگو که در گوشه نوار وظیفه ویندوز مشاهده می‌شود، راست کلیک کنید.

  • سپس گزینه Sounds را انتخاب کنید.

  • در پنجرۀ جدید و در سربرگ Playback دستگاه خروجی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که ممکن است نام دستگاه شما در این لیست دیده نشود، در این صورت باید راست کلیک کرده و گزینۀ Show Disabled Devices را انتخاب کنید.

  • پس از انتخاب دستگاه خروجی روی دکمۀ Set Default کلیک کنید.

حل مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ ویندوز 10

اگر شما هم دستگاه خروجی را نمی‌شناسید، بعد از راست کلیک کردن روی آیکون بلندگو، گزینۀ Open Sound Settings و پس از آن Audio Preference را انتخاب کنید. سپس در قسمت output روی گزینۀ Manage Sound Devices کلیک کنید. حالا یکی پس از دیگری دستگاه‌های خروجی نمایش داده شده در لیست را انتخاب کرده و گزینۀ Test را برای امتحان کردن آن‌ها انتخاب کنید تا بالاخره دستگاه اصلی را شناخته و صدای لپ تاپ خود را برگردانید.

حل مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ در ویندوز 11

اگر روی لپ تاپ شما ویندوز 11 نصب شده است، باید بخش Setting سیستم خود را باز کرده و به ترتیب گزینه‌های System، Sound و در آخر All sound devices را انتخاب کنید. سپس در این پنجره مطمئن شوید که دستگاه خروجی مورد نظر شما درست تنظیم شده است. در نظر داشته باشید که اگر در هنگام انجام این مراحل سیستم شما بیش از حد گرم می‌شود، باید حتما دلایل داغ شدن لپ تاپ خود را بررسی کنید تا به قطعات سخت افزاری سیستم شما آسیبی وارد نشود.

غیرفعال کردن گزینۀ Audio Enhancements؛ راه‌حل صدا نداشتن لپ تاپ

این روش توصیه خود شرکت مایکروسافت به کاربرانی است که لپ تاپ آن‌ها مشکل صدا دارد. پس بد نیست که آن را امتحان کنید. البته مراحل کار در ویندوز 10 و 11 متفاوت و به شرح زیر است

ویندوز 11:

  • اگر ویندوز نسخه 11 را روی لپ تاپ خود نصب دارید، برای غیرفعال کردن Audio Enhancements :

  • ابتدا وارد Settings ویندوز شوید.

  • سپس در سمت چپ پنجرۀ تنظیمات گزینۀ System و بعد از آن در گزینه‌های سمت راست Sound را انتخاب کنید.

  • حالا بعد از انتخاب دستگاه خروجی فعلی خود، گزینه‌های مثل Enhance audio و Spatial sound را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن گزینۀ Audio Enhancements

ویندوز 10:

  • برای غیرفعال کردن بهبودهای صوتی در ویندوز 10 باید وارد Control Panel سیستم شوید و بعد از آن به ترتیب گزینه‌های Hardware & Sound و Sound را انتخاب کنید. سپس در پنجرۀ جدید سربرگ Playback را باز کرده و روی دستگاه خروجی خود راست کلیک کنید. بعد از انتخاب گزینۀ Properties ، تب Enhancements را انتخاب کنید.

  • در صورتی که قصد غیرفعال کردن تمام بهبودهای صوتی را دارید، باید روی مربع کنار Disable all enhancements کلیک کرده و در آخر تنظیمات خود را OK کنید.

آپدیت و حذف درایور صدا در ویندوز 10 برای حل مشکل

اگر درایورهای سیستم قدیمی ‌یا دچار مشکل شده باشند، می‌توانند باعث بروز مشکلات زیادی مثل: شارژ نشدن باتری لپ تاپ یا قطع شدن صدای آن شوند. می‌توانید برای حل این مشکلات درایورهای مربوطه را آپدیت کرده یا حتی حذف و دوباره نصب کنید. برای آپدیت درایور صدا باید:

  • روی منوی Start راست کلیک کنید.

  • از میان گزینه‌های منوی ظاهر شده، Device Manager را انتخاب کنید.

  • در لیست پنجرۀ جدید، گزینۀ Sound, Video and Game Controllers را باز کنید تا زیرمنوی آن نمایش داده شود.

  • حالا روی کارت صدا یا دستگاه صوتی خود راست کلیک کنید.

  • گزینۀ Update Driver را انتخاب کنید تا درایور به روز رسانی شود.

  • در این مرحله باید روی Search Automatically for Updated Driver Software کلیک کنید.

  • چند دقیقه منتظر بمانید تا درایور آپدیت شود.

سپس سیستم خود را ریستارت کرده و بعد از بالا آمدن ویندوز دوباره صدای لپ تاپ خود را بررسی کنید. اگر مشکل حل نشده بود، باید مراحل بالا را دوباره پشت سر بگذارید. یعنی:

  • وارد Device Manager لپ تاپ شده و گزینۀ Sound, Video and Game Controllers را باز کنید.

  • این بار بعد از راست کلیک کردن روی کارت صدا، گزینۀ Uninstall Device را انتخاب کنید.

  • در پنجرۀ جدیدی هم که باز می‌شود، باید بعد از علامت زدن گزینۀ Delete the Driver Software for this Device روی دکمۀ Uninstall کلیک کنید.

  • سپس مجددا سیستم خود را ریستارت کنید تا درایور به صورت اتوماتیک دوباره نصب شود. اگر مشکل مربوط به درایورهای باشد، این بار حل خواهد شد.

عیب یابی ویندوز برای حل مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ

روش دیگری که به رفع مشکلاتی مثل: کار نکردن میکروفن لپ تاپ و قطع شدن صدای لپ تاپ کمک می‌کند، عیب یابی ویندوز است. با به‌کار‌گیری این قابلیت خود سیستم عامل دست به کار شده و به دنبال علت بروز مشکل می‌گردد. برای این که این قابلیت را اجرا کنید، لازم است که مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • وارد Control panel سیستم خود شوید.

  • گزینۀ find and fix problems یا troubleshooting را انتخاب کنید.

  • حالا در این مرحله نیاز است که روی Troubleshoot audio recording در زیر گزینۀ Hardware and Sound کلیک کنید.

  • در پنجرۀ ظاهر شده، ابتدا مربع کنار Apply repair as automatically را علامت‌دار کرده و سپس روی گزینۀ Next کلیک کنید.

  • مراحل تا انتها ادامه دهید و در آخر لپ تاپ خود را ریست کنید.

عیب یابی ویندوز برای حل مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ

آپدیت سیستم عامل؛ آخرین راه‌حل برای مشکل نداشتن صدا در لپ تاپ

به عنوان آخرین راه حل برای رفع مشکل نداشتن صدا در لپ تاپ به شما پیشنهاد می‌کنیم که ویندوز خود را به روز رسانی کنید. البته اگر قبلا برای غیرفعال کردن آپدیت خودکار در ویندوز 10 یا 11 اقدام کرده‌اید. معمولا در نسخه‌های جدید ویندوز، باگ‌های نرم افزاری بهبود پیدا می‌کنند و شاید همین موضوع به شما کمک کند. برای این که سیستم عامل خود را آپدیت کنید، کافی است که منوی Start را باز و بعد از انتخاب گزینۀ Setting، روی گزینۀ Update & Security کلیک کنید. حالا باید در نوار سمت چپ گزینۀ Windows Update و سپس در سمت راست Check for Updates را انتخاب کنید. با این کار سیستم به دنبال آخرین نسخه موجود جستجو می‌کند و در صورت وجود گزینۀ Install Now به شما نمایش داده می‌شود که باید روی آن کلیک کنید.

آپدیت سیستم عامل

سخن پایانی

بنابراین در این مطلب 6 راه‌حل برای رفع مشکل قطع شدن صدای لپ تاپ به شما معرفی کردیم. در نظر داشته باشید که اگر فقط پخش فیلم در لپ تاپ صدا ندارد؛ ولی بقیه فایل‌ها مثل موسیقی‌ها و غیره در سایر محیط‌ها مثل مرورگرها صدا دارند، احتمالا مشکل از برنامه پلیر شما است. در این صورت توصیه می‌کنیم پلیرها و فایل‌های دیگری را امتحان کنید. در آخر از شما درخواست می‌کنیم که اگر این راهکارها به حل مشکل شما کمک کردند، حتما تجربیات خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (116 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (58 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (56 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (52 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (30 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (29 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (19 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
رهبر معظم انقلاب: وقتی من زندان بودم همسرم مریض بوده، بی‌پول بوده، سختی فراوان کشیده اما به من چیزی نمی‌گفت
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
(عکس) ست کت‌و‌شلوار با طرح شلوغ ولی خوشرنگ سپیده بزمی‌پور، همسر باکلاس شاهرخ استخری، در یک مکان خاص با دکوراسیون شاهانه
(عکس) تزئین میز عزای سعید راد با شمع، گل‌های سفید و حلوای رول‌شده در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه
خداحافظی غم‌انگیز نوه‌ی فوتبالیست سعید راد، آدام همتی، با پدربزرگ هنرمندش با یک عکس بسیار زیبا
(عکس) کد مورس همستر 3 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 چهارشنبه 3 مرداد
(تصاویر) حضور بازیگران و چهره‌های شاخص سینما و موسیقی در مراسم عروسی خواهر پزشک پوریا پورسرخ/ ولی عروس‌خانم خوش‌خنده اصلا و ابدا شبیه برادر هنرمندش نیست که نیست
یاسر جبرائیلی در گفتگو با تابناک: درباره فیلترینگ نظری ندارم!
(تصاویر)رمانتیک ترین حیوانات دنیا در جنگ عشق و عاشقی نظیر ندارند!/ با این 10 حیوان عاشق پیشه آشنا شوید
افشای کامل نام متهمان اصلی فساد در فوتبال خبرساز شد/ نام یک مجری معروف تلویزیونی در لیست همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....