اصلی ترین دلایل کند شدن لپ تاپ یا کامپیوتر!

  یکشنبه، 28 خرداد 1402   زمان مطالعه 17 دقیقه
اصلی ترین دلایل کند شدن لپ تاپ یا کامپیوتر!
افت سرعت و کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر، یکی از مشکلات رایج و ناراحت‌کننده‌ای است که در زمان کار با سیستم به وجود می‌آید. اگر مدت زیادی است که با لپ تاپ یا کامپیوترها کار می‌کنید، بی‌شک زمان‌هایی بوده است که با کندی محسوس سرعت کار آن روبه‌رو شده‌اید. و با احساس ناخوشایند آن آشنا هستید. در ادامه ساعدنیوز به دلایل رایج کند شدن سیستم عامل خواهد پرداخت.

علت کند شدن لپ‌تاپ و کامپیوتر، می‌تواند به دلایل نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشد. در بیشتر موارد، می‌توانید با چند راهکار کلی و ساده، مشکل را برطرف کنید. در نتیجه تصمیم گرفتیم این مقاله آچارباز را به آشنایی با دلیل کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر اختصاص دهیم. در صورتی‌که مشکل لپ تاپ و کامپیوتر شما با راه حل‌های اعلام شده برطرف نشد، باید برای رفع مشکل از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

علت کند کار کردن لپ تاپ و کامپیوتر

کند کار کردن لپ تاپ و کامپیوتر دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

خاک‌گرفتگی و آلودگی قطعات لپ تاپ و کامپیوتر

در صورتی‌که مدت‌ زیادی است که از لپ تاپ و کامپیوتر استفاده می‌کنید و آن را سرویس نکرده‌اید، به احتمال زیاد، علت کند کار کردن لپ تاپ و کامپیوتر آلودگی قطعات است. در این صورت در زمان پردازش‌های سنگین، صدای فن بلند و دستگاه به کندی عمل می‌کند.

برای رفع این مشکل باید به کمک دستگاه دمنده یا مکنده، گرد و غبار اضافی برداشته شود. چنانچه این دستگاه را در خانه ندارید یا در این زمینه مهارت ندارید، می‌توانید با کارشناسان آچارباز تماس بگیرید تا مشکل کامپیوتر یا لپ تاپ شما برطرف شود.

نداشتن تهیه مناسب

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است علت پایین بودن سرعت لپ تاپ و کامپیوتر باشد، نداشتن تهویه مناسب است. در اثر تجمع زیاد گردوغبار روی فن و قطعات دستگاه، فن به درستی نمی‌تواند قطعات داخلی را خنک کند. در نتیجه قطعه سخت افزاری داغ شده و دستگاه هنگ می‌کند یا سرعت آن پایین می‌شود.

در این زمان برای رفع مشکل باید فن لپ تاپ یا کامپیوتر را بررسی کنید و در صورت مشکل داشتن آنها را با قطعات جدید تعویض کنید. البته برخی از کاربران برای خنک کردن کیس کامپیوتر، فن‌های اضافی نصب می‌کنند.

پر بودن فضای دیسک هارد

پر بودن فضای درایو حافظه، می‌تواند به سرعت باعث کند شدن لپ تاپ شود. درایو ویندوز و فضای دسکتاپ لپ تاپ خود را بررسی کنید. درایو ویندوز همیشه باید فضای آزاد و در دسترس برای اجرای پردازش‌های سیستم عامل داشته باشد. همچنین آیکون‌های دسکتاپ خود را هم مرتب و معدود نگه دارید.

نصب نرم افزارهای اضافه یا بلاستفاده

برخی از کاربران عادت دارند نرم افزارهای مختلفی را روی لپ تاپ و کامپیوتر خود نصب کنند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که عادت به نصب نرم افزارهای مختلف دارند باید بدانید این مسئله یکی از اصلی‌ترین دلایل کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر شماست.

برای رفع مشکل باید نرم افزارهایی که بی‌استفاده هستند یا نرم افزار مشابه دارند را از روی سیستم خود حذف کنید. به طور مثال یک پلیر در کامپیوتر و لپ تاپ کافیست و دیگر نیازی به نصب چند پلیر مختلف روی دستگاه نیست.

اجرای همزمان چند برنامه

اجرای همزمان چند برنامه می‌تواند علت پایین بودن سرعت لپ تاپ و کامپیوتر باشد. بسیاری از کاربران عادت دارند در زمان کار با دستگاه، همزمان تب‌های مختلف یا برنامه‌های مختلف را باز کنند. این کار به علت درگیر کردن پردازنده دستگاه موجب پایین آمدن سرعت سیستم می‌شود.

بهترین راهکار برای رفع این مشکل این است که برنامه‌های مختلف و سنگین را همزمان باز نگذارید؛ در صورت امکان آن‌ها را تک تک باز و با برنامه کار کنید.

اجرای برنامه‌ها پس از راه اندازی سیستم

بسیاری از تولید کننده نرم افزارهای کامپیوتری تمایل دارند برای دسترسی راحت‌تر کاربر به برنامه‌شان، پس از راه اندازی ویندوز، برنامه به صورت خودکار باز شود.

اجرای برنامه‌ها پس از راه اندازی ویندوز ممکن است موجب راحتی کار شما باشد، اما به دلیل اشغال کردن حافظه موقت سیستم موجب کند کار کردن لپ تاپ و کامپیوتر می‌شود. برای رفع این مشکل باید در زمان نصب برنامه تنظیمات باز شدن خودکار را غیر فعال کنید یا مسیر زیر را طی کنید:

  • از طریق استارت ویندوز گزینه settings را سرچ کنید.

اجرای برنامه‌ها پس از راه اندازی سیستم

  • در صفحه settings باز شده کلمه Startup apps را وارد کنید.

اجرای برنامه‌ها پس از راه اندازی سیستم

  • در صفحه باز شده در ستون سمت راست، این برنامه‌ها مشخص شده‌اند.

  • می‌توانید به راحتی با غیرفعال کردن آنها از باز شدن خودکار برنامه جلوگیری کنید.

اجرای برنامه‌ها پس از راه اندازی سیستم

ریبوت نکردن طولانی مدت کامپیوتر و لپ تاپ

برخی از کاربران عادت دارند برای مدت طولانی به طور مثال هفتگی یا حتی ماهانه لپ تاپ و کامپیوتر خود را خاموش نکنند. تا هر زمان از روز که به آن نیاز داشتند، بتوانند از آن استفاده کنند. اما این کار در طولانی مدت باعث آسیب دیدن لپ تاپ و کامپیوتر می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به صورت روزانه یا حداقل هفته‌ای یک مرتبه دستگاه خود را به طور کامل خاموش کنید تا دستگاه به طور کامل ریبوت شود.

وجود بدافزارها و ویروسی شدن لپ تاپ و کامپیوتر

از یک آنتی‌ویروس قوی، غافل نشوید. به صورت دوره‌ای، فضای هارد درایو خود را توسط یک آنتی‌ویروس موثر، اسکن کنید تا از ورود برنامه‌های مخرب به فضای ویندوز، جلوگیری شود. همچنین در زمان وصل کردن حافظه‌های جانبی یا تلفن همراه به کامپیوتر و لپ تاپ، آنها را اسکن کنید تا ویروسی به دستگاه شما وارد نشود.

دیفراگ نبودن درایورها

زمانی که فایلی را روی کامپیوتر یا لپ تاپ بارگذاری می‌کنید، این فایل‌ها در قسمت‌هایی به نام کلاستر ذخیره می‌شود. چنانچه این کلاسترها فضای کافی برای فایل شما را نداشته باشد، آن را در کلاستر بعدی می‌فرستد.

این کار موجب پراکنده شدن اطلاعات روی فضای هارد می‌شود. در صورتی‌که این مورد دائم تکرار شود، سرعت کامپیوتر و لپ تاپ کند می‌شود.

البته به گفته کارشناسان کامپیوتر دیفراگ کردن فقط باید روی هارد درایو انجام شود و روی ssd ها نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. برای این کار ابزارها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای دیفراگ کردن درایورها کمک بگیرید.

اجرای پس زمینه یا آیکون های متحرک

اجرای پس زمینه یا آیکن‌های متحرک هم می‌توانید یکی از دیگر از دلایل کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر باشد. شاید این تصاویر زیبایی صفحه نمایش شما را بیشتر کند اما سرعت دستگاه را بسیار پایین می‌آورد. با انتخاب تصاویر پس زمینه ثابت می‌توانید این مشکل را از بین ببرید. برای غیرفعال کردن انیمیشن ‌های متحرک در سیستم می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از طریق srart ویندوز، عبارت View advanced system settings را جستجو کنید.

  • در صفحه باز شده روی Performance کلیک کنید.

  • سپس گزینه Settings را انتخاب کنید.

  • در پنجره باز شده روی Adjust for best performance کلیک کنید.

  • سپس روی دکمه ok کلیک کنید.

  • در این صورت تمایلی تم‌ها یا انیمیشن‌ها غیر فعال می‌شود.

پاک نکردن حافظه موقت (کش سیستم)

یکی دیگر از دلایل کند بودن لپ تاپ و کامپیوتر، پاک نکردن اطلاعات حافظه موقت از ویندوز است. این فایل‌ها اغلب در قسمت کش ویندوز قرار می‌گیرند و به طور خودکار پاک نمی‌شوند. در نتیجه برای پاک کردن آنها باید به صورت دستی اقدام کنید. برای این کار روش‌ها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید یکی را انتخاب و اجرایی کنید.

Recently opened documents

فایل‌هایی که به تازگی در سیستم باز شده‌اند در این قسمت قرار می‌گیرند.

Page Files

چنانچه از یک حافظه دیگر در کنار حافظه اصلی دستگاه استفاده کرده باشید، در زمانی که میزان حافظه اصلی کم باشد از این قسمت استفاده می‌کند.

Browser data

فایل‌های اینترنتی که بازدید و کش شده در این قسمت قرار می‌گیرد.

Temporary Windows files

فایل‌های موقت مانند گزارش‌ها، تصاویر و … در این قسمت قرار می‌گیرد.

ظرفیت پایین حافظه‌ RAM

سیستم عامل برای انجام پردازش‌های خود، از حافظه‌ RAM استفاده می‌کند. ظرفیت محدود این حافظه و کم بودن آن در برخی از سیستم‌ها، می‌تواند عامل کندی کار لپ تاپ و کامپیوتر باشد. اگر ظرفیت حافظه‌ RAM در لپ تاپ و کامپیوتر شما پایین است. در صورت امکان می‌توانید اقدامات لازم برای ارتقا کامپیوتر را انجام دهید. چنانچه به هر دلیلی امکان ارتقای RAM را ندارید، بهتر است از اجرای همزمان برنامه‌های مختلف، خودداری کنید.

آپدیت نبودن ویندوز

قدیمی بودن و آپدیت نبودن ویندوز از دلایل عمده‌ی کند شدن لپ تاپ و کامپیوتر است. بهتر است از جدیدترین نسخه‌ ویندوز روی دستگاه خود استفاده کنید تا دستگاه شما کند نشود.

اگر از به‌روز بودن ویندوز خود مطمئن نیستید، از قسمت تنظیمات می‌توانید بررسی کنید که آیا نسخه جدیدتری از ویندوز وجود دارد یا خیر.

بستن برنامه های باز و در حال اجرا در پس زمینه

اگر لپ‌تاپ شما کند است، یکی از آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این هست که برنامه‌هارو تا جایی که ممکنه ببندید. هر چند که، بعضی برنامه‌ها هستند که با وجود اینکه می‌بندید باز هم در حال اجرا باقی می‌مانند. این برنامه‌ها می‌توانند قدرت پردازش دستگاه شما رو پایین بیاورند.

راه حل: شما می‌توانید از Windows Task Manager استفاده کنید تا برنامه‌های در حال اجرا رو ببندید. برای انجام این کار، Ctrl+ Alt+Delet را با کیبورد بزنید و Task Manager رو انتخاب کنید. سپس مطمئن بشوید که More Details رو در گوشه سمت چپ پایین زده‌اید. این به شما اجازه می‌دهد که ببینید چه برنامه‌هایی از CPU، حافظه و … لپ تاپ شما استفاده می‌کنند. با کلیک روی سربرگ هر ستون، می‌توانید همه برنامه‌هایی که بر روی لپ تاپ شما اجرا می‌شوند را از بیشترین تا کمترین منابع مرتب کنید. سپس می‌توانید یک برنامه را انتخاب کرده و روی End Task در گوشه سمت راست پایین پنجره کلیک کنید تا برنامه را مجبور به خروج کنید. با این حال، ممکن است برنامه‌های خاصی در پس زمینه اجرا شوند که برای عملکرد صحیح لپ تاپ شما ضروری هستند. بنابراین، قبل از انتخاب گزینه ترک اجباری، مطمئن شوید که می‌دانید برنامه چیست.

وجود برنامه‌های بیش از حد در حال اجرا

ممکن است هنگام راه اندازی لپ‌تاپ برنامه‌های زیادی باز شود. برخی از این برنامه‌ها هنگام راه اندازی لپ‌تاپ، خود مجوز اجرا را درخواست می‌کنند تا بیشتر از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، برخی از برنامه‌ها وجود دارند که هر بار که کامپیوتر خود را بدون درخواست مجوز روشن می‌کنید به طور خودکار اجرا می‌شوند.

راه حل: برای اطلاع از برنامه‌هایی که هنگام بوت‌ شدن لپ تاپ شما اجرا می‌شوند، به برگه Startup در بالای پنجره Task Manager بروید. در اینجا، نام برنامه، وضعیت و تأثیر راه اندازی آن را مشاهده خواهید کرد. روی سر ستون Startup Impact کلیک کنید تا ببینید کدام برنامه‌ها سرعت لپ تاپ شما را بیشتر کند می‌کنند. سپس یک برنامه را انتخاب کرده و روی Disable در گوشه سمت راست پایین پنجره کلیک کنید.

همچنین می‌توانید با بستن همه برنامه‌های خود قبل از خاموش کردن کامپیوتر، روند بوت خود را تسریع کنید. به این ترتیب، برنامه‌هایی نخواهید داشت که هر بار که لپ تاپ خود را بوت می‌کنید شروع به کار کنند.

به روز کردن سیستم عامل

اگر مدتی است سیستم عامل خود را به روز نکرده‌اید شاید یکی از دلایل کندی لپ تاپ شما همین باشد. لازم به ذکر است که شاید با به روزرسانی‌های جدید، درایور و رابط‌های نرم افزاری را از دست بدهید. این می‌تواند سرعت لپ تاپ شما را کند کرده و شما را از آسیب پذیری‌های امنیتی که هکرها از آن برای آلوده کردن رایانه شما استفاده می‌کنند، محافظت نکند.

به طور معمول، ویندوز دو بار در سال به‌روز‌رسانی ویژگی‌های اصلی را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، وصله‌هایی برای بهبود امنیت و رفع اشکالات به صورت ماهانه منتشر می‌شود. اگر به نظر می‌رسد که لپ تاپ شما کندتر از حد معمول کار می‌کند، مطمئن شوید که سیستم به روز باشد.

راه حل: برای اطلاع از نیاز به، به‌روزرسانی سیستم عامل خود، روی نماد ذره‌بین در گوشه سمت چپ پایین صفحه خود کلیک کرده و در نوار جستجو عبارت update را تایپ کنید. سپس روی Open کلیک کنید و در صورت وجود هرگونه به روزرسانی موجود برای سیستم، بارگیری را انتخاب کنید. سپس برای اعمال تغییرات لازم است لپ تاپ خود را مجدداً راه اندازی کنید. هنگامی که بارگیری فایل‌های به روز رسانی به پایان رسید، می‌توانید این کار را با کلیک روی Restart Now به پایان برسانید.

تعداد زیاد فایل‌های موقت

زمانی که یک فایل ایجاد یا اصلاح می‌کنید، فایل‌های موقت روی لپ تاپ شما ذخیره می‌شوند. معمولاً این فایل‌ها دارای اسامی هستند که با “.tmp” خاتمه می‌یابند یا با علامت تیلد یا دلار شروع می‌شوند. فایل‌های موقت معمولاً پس از بستن یک برنامه حذف می‌شوند.

با این حال، مواقعی وجود دارد که لپ تاپ شما به طور خودکار این فایل‌ها را حذف نمی‌کند. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند فضای هارد دیسک شما را اشغال کرده و باعث کند شدن سرعت لپ تاپ شما شوند. برای جلوگیری از این امر، می‌توانید فایل‌های موقت را به صورت دستی حذف کنید.

راه حل: برای حذف فایل‌های موقت روی لپ تاپ، روی نماد ذره بین در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید. سپس Disk cleanup را در نوار جستجو تایپ کرده و روی Open کلیک کنید. در پنجره‌ای که ظاهر می‌شود، درایوی را که می‌خواهید تمیز کنید انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید. در نهایت، کادر کنار فایل‌های موقت را علامت زده و روی OK کلیک کنید.

از اینجا، می‌توانید فایل‌های موقت اینترنت، بارگیری‌ها و موارد دیگر را نیز حذف کنید. همچنین می‌توانید بر روی Clean up system files کلیک کنید تا فایل‌های موقت بیشتری حذف شوند. سپس می‌توانید برگه More Options را برای حذف برنامه‌هایی که اغلب استفاده نمی‌کنید و نقاط بازیابی سیستم قدیمی انتخاب کنید.

فایل‌های تکه تکه دلیل کندی لپ تاپ

از دلایل دیگر کندی لپ تاپ این است که هر زمان که یک فایل را در رایانه خود ایجاد، حذف یا ویرایش می‌کنید، برخی از این داده ها تکه تکه می‌شوند. این بدان معناست که قطعاتی از فایل‌ها در قسمت‌های مختلف هارد دیسک شما ذخیره می‌شوند. با گذشت زمان، این اتفاق می‌تواند باعث کند شدن سرعت لپ تاپ شما شود. زیرا درایو شما باید برای پیدا کردن هر قطعه داده دور خود بچرخد. به منظور تجمیع و سازماندهی داده‌ها روی درایوهای خود، می‌توانید داده‌های رایانه خود را مجددا تفکیک کنید. و در حالی که ویندوز 10 به طور خودکار هفته‌ای یک‌بار فایل‌ها را تفکیک می‌کند، شما هم می‌توانید این کار را به صورت دستی در هر زمان که مایل هستید انجام دهید.

راه حل: برای تغییر شکل درایو، روی نماد ذره‌بین در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید. سپس Defrag را در نوار جستجو تایپ کرده و روی Open کلیک کنید. در پنجره Pop-Up، روی تجزیه و تحلیل کلیک کنید تا میزان فضای اشغال شده توسط فایل‌های تکه تکه شده در هارد دیسک خود را بررسی کنید. اگر تعداد زیادی فایل تکه تکه وجود دارد، روی بهینه‌سازی کلیک کنید. در نهایت، قبل از شروع استفاده از برنامه‌ها یا باز کردن مجدد فایل‌ها، منتظر بمانید تا درایو به 0٪ برسد.

با این حال، فقط در صورتی که درایو خود را تحت عنوان Media به عنوان هارد دیسک برچسب گذاری کنید، باید آن را defrag کنید. اگر می‌بینید که درایو شما به عنوان یک درایو حالت جامد برچسب گذاری شده است، تغییر شکل آن می‌تواند درایو شما را بیشتر فرسوده کند.

بروز کردن هارد دیسک

اگر هنوز از هارد دیسک معمولی (HDD) استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید در مورد ارتقا به (SSD) فکر کنید. یک هارد دیسک معمولاً سه تا پنج سال دوام می‌آورد زیرا از دیسک‌های مغناطیسی (یا صفحات) برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. یک بازو در بالای این بشقاب‌ها قرار دارد و با چرخش دیسک‌ها با سرعت هزاران دور در دقیقه (دور در دقیقه) داده‌ها را می‌خواند و می‌نویسد.

از طرف دیگر، SSD از تراشه‌های حافظه فلش تشکیل شده است، بنابراین هیچ قطعه متحرکی ندارد. به همین دلیل، می‌تواند داده‌ها را چندین بار سریع‌تر از HDD بخواند و بنویسد. علاوه بر این، SSD‌ها سر و صدای کمتری دارند و مصرف انرژی کمتری نسبت به HDD دارند. اگر می‌خواهید درباره تفاوت بین SSD و HDD بیشتر بدانید، مقاله ما را در اینجا ببینید.

راه حل: این روزها بسیاری از لپ تاپ‌ها دارای اسلات M.2 هستند که به شما امکان می‌دهد SSD را به راحتی نصب کنید. تنها چیزی که برای نصب این هارد دیسک‌های کوچک نیاز دارید یک پیچ گوشتی است. و اگر لپ تاپ شما دارای اسلات M.2 است. حتی می‌توانید HDD قدیمی خود را متصل نگه دارید و از آن به عنوان یک درایو پشتیبان استفاده کنید.

با این حال، اگر لپ تاپ شما دارای اسلات M.2 نباشد، تعیین نحوه تعویض هارد دیسک دشوار است. به منظور اطلاع از نحوه تعویض هارد در لپ تاپ، بهتر است از دفترچه راهنمای لپ تاپ خود را مطالعه کرده یا دستورالعمل های آنلاین را جستجو کنید.

علت کند بودن لپ تاپ و کامپیوتر نو

در ابتدای مطلب به دلایل کند بودن لپ‌تاپ و کامپیوتر و راه حل‌های رفع آن‌ها صحبت کردیم. اما این موارد بیشتر در لپ تاپ و کامپیوترهای قدیمی مشاهده می‌شود. گاهی ممکن است بعد از خرید دستگاه جدید نیز این مشکل وجود داشته باشد. این مشکل اغلب به علت نصب نادرست درایورهای ویندوز به وجود می‌آید. برای رفع مشکل باید درایورهای کامپیوتر و لپ تاپ خود را از وب سایت‌های رسمی دانلود و به طور کامل نصب کنید. همچنین درایورهای خود را مطابق با نسخه سیستم (64 بیت – 32 بیت) دانلود کنید. که با دستگاه شما به طور کامل همخوانی داشته باشد.

علت کند شدن هارد لپ تاپ و کامپیوتر

یکی از دلایل کاهش ناگهانی سرعت کامپیوتر، پر شدن منابع هارد دیسک است. این مشکل می‌تواند به علت نرم‌افزارهای حجیم و فایل‌های انباشته شده در فضای هارد لپ تاپ باشد. اما اگر از آزاد بودن فضای هارد دیسک خود مطمئن هستید، پس مشکل از یک منبع نرم‌افزاری است.

  • در این صورت، نرم‌افزارهای استارتاپ را مدیریت کنید. بیش از حد بودن پردازش‌های استارتاپ، باعث کندی عملکرد ویندوز می‌شود.

  • اگر مشکل شما حل نشد، ممکن است دچار باگ نرم‌افزاری حلقه‌ جستجو ویندوز شده‌ باشید. این یک خطای نرم‌افزاری در ویندوز 10 است که منابع ویندوز را در یک حلقه‌ی تکراری گیر می‌اندازد. برای غیر فعال کردن آن، در پنجره‌ی CMD عبارت exe stop “Windows search” را بنویسید و اینتر بزنید. این کار را در هر بار راه‌اندازی ویندوز، انجام دهید.

  • ممکن است مشکل از سرویس Superfetch باشد. برای حل آن، در پنجره‌ی CMD عبارت exe stop superfetch را تایپ کرده و اینتر بزنید.

  • مرورگر خود را آپدیت کنید. گاهی اوقات، عملکرد مرورگرها باعث اشغال بیش از حد فضای هارد دیسک می‌شود.

  • اگر از نرم‌افزار اسکایپ استفاده می‌کنید، از بخش System tray، اجرای آن را ببندید.

  • برای کنترل و بررسی فضای اشغال شده‌ی هارد دیسک، می‌توانید از پنجره‌ Task Manager ویندوز خود نیز استفاده کنید.

علت کند شدن ویندوز 10 در لپ تاپ و کامپیوتر

ویندوز 10، یک سیستم عامل پویاست که با بهینه‌سازی‌های مداوم، در پی بهبود تجربه‌ی کاربران از کار با ویندوز است. با این حال، دیده شده که برخی از کاربران، در زمان کار با این سیستم عامل، دچار کندی سرعت شده‌اند. از عمده‌ترین دلایل کند شدن سرعت ویندوز 10 در لپ تاپ و کامپیوتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است مشخصات سخت‌افزاری سیستم شما، برای اجرای ویندوز 10 مناسب نباشد. به گزارش تعمیرکاران کامپیوتر برخی از سیستم‌ها، در زمان کار با ویندوز 7 و 8، سرعت و عملکرد بهتری دارند. گرچه نمی‌توان برتری کاربردی ویندوز 10 را نسبت به نسخه‌های قدیمی ویندوز انکار کرد، اما اگر ویندوز 10 روی لپ تاپ شما به درستی کار نمی‌کند، ممکن است مجبور به داون‌گرید یا بازگشت به نسخه‌های قدیمی ویندوز، مثل ویندوز 7 یا 8 هستید.

  • ممکن است کند شدن ویندوز 10 بعد از آپدیت رخ داده باشد. این مشکل هم در میان برخی از کاربران دیده شده است. از آنجا که ویندوز 10 یک سیستم عامل با بهینه‌سازی مداوم و آپدیت‌های منظم است، ممکن است در برخی از به‌روزرسانی‌ها، باگ‌ها و مشکلاتی وجود داشته باشد که باعث کند شدن لپ تاپ شود. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم منتظر آپدیت بعدی ویندوز 10 بمانید. به طور معمول، در به‌روزرسانی بعدی، باگ‌های نسخه‌ی قبلی، برطرف می‌شود.

  • اما اگر نمی‌خواهید منتظر آپدیت بعدی ویندوز 10 بمانید، می‌توانید از تنظیمات ویندوز خود، به آپدیت قبلی ویندوز 10 داون‌گرید کنید. در این فرآیند، ویندوز به تنظیمات نسخه‌ی قبلی خود، برمی‌گردد. برای انجام این کار در ویندوز 10، این مسیر را دنبال کنید:

  • به بخش تنظیمات ویندوز 10 وارد شوید.

  • از صفحه‌ی تنظیمات، به مسیر Update & security > View Update History بروید.

  • در قسمت Update History، تاریخچه‌ی به‌روزرسانی‌های ویندوز 10 را می‌بینید. در اینجا، نام آخرین ورژن نصب شده‌ی ویندوز 10 را مشاهده می‌کنید.

  • در صورتی که می‌خواهید این آپدیت را کنار بگذارید، روی گزینه‌ی Uninstall updates کلیک کنید.

  • با این کار، ویندوز به تنظیمات ورژن قبلی خود برمی‌گردد. سیستم را ری‌استارت کنید.

علت کند شدن ویندوز 10 در لپ تاپ و کامپیوتر

سخن پایانی

بنابراین همیشه دقت داشته باشید علت کند شدن ویندوز 10 یا سایر ویندوزها بعد از آپدیت را میتوانید به وسیله پاک کردن کش سیستم برطرف نمایید. علت هنگ کردن کامپیوتر یا کندی ویندوز به احتمال زیاد وجود ویروس یا پر بودن حافظه رم است. امیدواریم به وسیله این مقاله مشکل کند شدن کامپیوتر خود را رفع نموده و علت کند شدن ویندوز را تشخیص دهید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (558 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (552 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (30 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...