دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علت خرخر کردن کودکان در خواب و راههای درمان آن 

شنبه، 19 مرداد 1398
زمانی‌كه هوا به راحتی نتواند از بینی و دهان عبور كند، صدای ناخوشایندی ایجاد می‌كند.

خرخر کردن کودکان

خروپف كردن فقط یك سروصدای اضافی نیست بلكه می تواند نشان دهنده وجود برخی مشكلات و یا حتی بیماری ها باشد كه نیاز به درمان دارند. زمانی كه هوا به راحتی نتواند از بینی و دهان عبور كند، صدای ناخوشایندی ایجاد می كند. در ایجاد خروپف دهان، گلو، زبان، كام، زبان كوچك و لوزه سوم ممكن است درگیر شوند. خروپف كردن باعث می شود كه كودك و یا بزرگسال خواب شبانه با كیفیتی نداشته باشد و به اندازه كافی خستگی به در نبرد.

هیچ چیز به اندازه شنیدن صدای خروپف وقتی كه تلاش می كنید به خواب بروید، آزار دهنده نیست. شاید خودتان همان كسی هستید كه با خروپف كردن، شب ها افراد خانواده تان اذیت می شوند. خروپف كردن تقریبا یك مشكل همه گیر در میان اغلب خانواده ها می باشد. معمولا افراد مسن بیشتر درگیر این مسئله هستند ولی در بسیاری موارد حتی كودكان نیز درخواب خروپف می كنند.

علل خرخر کودکان

آلرژی فصلی

بسیاری از کودکان به گرده حساسیت دارند که باعث می شود بینی خارش پیدا کند یا پر از مخاط و مسدود شود و تنفس کودک را دچار مشکل کند. این اتفاق به نوبه خود باعث خرخر کودک می شود.

لوزه و لوزه سوم

لوزه سوم غددی است که در نزدیکی راه بینی قرار دارد درحالی که لوزه در قسمت قدامی دهان، در نزدیکی گلو قرار می گیرد. هر دو این غدد باکتری ها را از بین می برند و مانع از وارد شدن آن ها به بدن می شوند. گاهی لوزه و لوزه سوم متورم می شوند که باعث خرخر کودک می شود. در واقع بسیاری از کودکان در معرض لوزه و لوزه سوم قرار دارند و به همین دلیل دائماً خرخر می کنند.

مسدود شده راه تنفسی و بینی

اگر کودک شما سرما بخورد یا سینوزیت داشته باشد، احتمالاً راه بینی اش گرفته می شود و باعث می شود کودک به سختی نفس بکشد. این انسداد موجب خرخر کودک شما در حین تنفس در طول خواب می شود.

انحراف تیغه بینی

سپتوم یا تیغه بینی بین غضروف و بافتی قرار دارد که دو بینی را از هم جدا می کند. بعضی از کودکان با تیغه بینی کج متولد می شوند که باعث می شود یک سوراخ بینی کوچک تر از دیگری باشد. جریان هوا در بینی کوچک تر گیر می افتد و منجر به مشکلات تنفسی و خرخر می شود.

اضافه وزن

اگر فرزندی دارید که تمام وقت خود را در مقابل تلویزیون سپری می کند یا بازی های ویدئویی انجام می دهد، باید برای مبارزه با اضافه وزن و آماده شوید. داشتن اضافه وزن باعث می شود که راه عبور دهانه های بینی تنگ تر شود و این می تواند دلیل باشد که کودک دارای وزن اضافه خرخر کند.

اختلالات ژنتیکی و بیماری عصبی عضلانی

کودکان مبتلابه سندرم داون، دیستروفی عضلانی و لب شکری بیشتر خرخر می کنند زیرا آن ها دارای هیپوتونی یا ضعف عضلانی هستند. چنین کودکانی بیشتر در معرض خرخر در هنگام خواب هستند.

آپنه انسدادی خواب

تقریباً 3٪ از کودکان 1تا 9 ساله دارای آپنه انسدادی خواب هستند. آپنه انسدادی خواب مشکلی جدی است که جریان هوا از طریق دستگاه تنفسی فوقانی مسدود می شود و باعث می شود تنفس بسیار دشوار شود. کودکان (و همچنین بزرگ سالان) که از پنه انسدادی خواب درمان نشده رنج می برند ممکن است مشکلات سلامتی بسیاری داشته باشند

آسم

کودکان مبتلابه آسم معمولاً راه تنفسی بینیشان ملتهب می شود که باعث سخت شدن تنفس در هنگام خواب و نهایتاً خرخر می شود.

قرار گرفتن در معرض دود

هنگامی که شما سیگار می کشید، کودک خود را در معرض دود سیگار قرار می دهید. این دود نه تنها برای کودک شما مضر است بلکه باعث التهاب بینی و راه های تنفسی و باعث خرخر کودک می شود.

نشانه های خرخر در نوزادان

  • تغذیه ضعیف
  • کمبود وزن
  • اختلال رشد

نشانه های خرخر در کودکان

  • بیش فعالی
  • اختلالات یادگیری
  • خشونت
  • عدم تمرکز
  • تغییرات شخصیتی

درمان خرخر کودک

ورزش و تغییر رژیم غذایی

در صورتی که کودک شما دارای اضافه وزن یا چاقی باشد پزشک تمرینات و تغییر رژیم غذایی را برای کاهش وزن کودک پیشنهاد می کند. ورزش همچنین باعث تقویت عضلات گلو و گردن می شود. عضلات تقویت شده گلو کمک می کنند تا آپنه خواب کودک درمان شود.

دستگاه کمک تنفسی

یکی از راه حل های درمان خرخر در کودکان استفاده از دستگاه کمک تنفسی یا CPAP است که برای درمان آپنه خواب و مشکلات تنفسی مرتبط با خواب در کودکان مفید است. معمولاً پزشکان CPAP را برای کودکان توصیه می کنند، زیرا پمپ به طور خودکار تنفس غیرطبیعی را تشخیص می دهد و مطابق با آن فشار هوا را تنظیم می کند.
درمان با دستگاه CPAP شامل گذاشتن ماسک به بینی یا صورت در حین خواب است. این ماسک به یک پمپ وصل می شود که جریان هوا را در بینی فراهم می کند و به این ترتیب راه های تنفسی را باز نگه می دارد.

جراحی

اگر فرزندتان به علت بزرگ شدن لوزه سوم یا لوزه خرخر می کند می توانید از جراحی برای حذف این غده ها استفاده کنید. برداشتن لوزه باعث می شود هیچ انسدادی ایجاد نشود و کودک شما می تواند در هنگام خواب به راحتی نفس بکشد. بنابراین جراحی می تواند خرخر را متوقف کند. پزشک همچنین جراحی را هنگامی توصیه می کند که کودک با فک، چهره یا گلویش مشکل ساختاری داشته باشد. این عمل جراحی با جراحی لوزه سوم و لوزه ها متفاوت است.

سخن پایانی

مشكلات تنفسی و خروپف كردن در خواب در دوران كودكی از مواردی نیستند كه اصلا به آنها توجه نكنید چرا كه باعث می شوند اكسیژن كافی به مغز نرسد و در این دوران اكسیژن برای رشد مغزی لازم است. مشكلات و اختلالات خواب باعث به هم خوردن تعادل سلو ل ها و سیستم پشیمانی بدن می شوند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان