دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت لرزش ماشین هنگام شروع به حرکت 

سه شنبه، 23 خرداد 1402
در زمان شروع حرکت خودرو یکی از مواردی که می تواند نشان از خرابی سیستم ها و تجهیزات حیاتی خودرو بدهد لرزش ماشین است. ما در این مطلب از ساعد نیوز علل لرزش خودرو هنگام شروع حرکت را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که تمامی این اجزا به صورت منظم در کنار یکدیگر کار می کنند. درصورتیکه یکی از این اجزا دچار مشکل شود، باعث ایجاد مشکلاتی در بخش های دیگر شده و عملکرد خودرو را مختل می کند. یکی از این موارد ایجاد لرزش در اتاق خودرو در هنگام شروع به حرکت می باشد.

علت لرزش ماشین هنگام حرکت

علت لرزش ماشین هنگام حرکت اولیه یا هنگام شروع به حرکت دلایل مختلفی دارد که یکی از اصلی ترین دلایل آن، سیستم کلاچ است. علت های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از :

فرسودگی فنرهای خورشیدی

فنرهای خورشیدی یا فنرهای سه شاخه وظیفهٔ انتقال نیرو به دیسک را بر عهده دارند. وقتی که کلاچ های متعدد گرفته می شود کارایی خود را از دست می دهند که میتواند یکی از علل لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت باشد.همچنین این مشکل می تواند باعث سخت عوض شدن دنده نیز شود که وقتی دنده را عوض می کنید، لرزش را نیز احساس خواهید کرد.

تمام شدن صفحه کلاچ یا خرابی آن

یکی از علائم اصلی تموم شدن صفحه کلاچ، لرزش ماشین هنگام حرکت است. صفحه کلاچ دارای عمر مفیدی است که معمولاً عمر آن چیزی در حدود 60 هزار کیلومتر است ( البته که این عمر مفید می تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد ). اگر در این بازهٔ زمانی دچار لرزش خودرو هنگام حرکت اولیه شدید، اولین چیزی که باید بررسی کنید صفحه کلاچ است.

چرب بودن کلاچ

خود کلاچ یک علت برای لرزش ماشین است؛ چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارد.

خراب بودن فلایویل

وظیفهٔ فلاویل این است که نیروی موتور را از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل کند که اگر عملکرد این قطعه دچار مشکل شود میتواند از علت های لرزش ماشین هنگام حرکت باشد.

خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی

از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه‌های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است.

اکسل و پلوس ها

از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس می توان به تکان خوردن و لرزش کابین و فرمان و همچنین بلند شدن صدای تق تق اشاره کرد.زمانی که پلوس ها خراب باشند بعد از گاز دادن، خودرو دچار لرزش می شود و دست دنده هم لرزش پیدا می کند. اگر حین رانندگی و دور زدن با صدای تق تق مواجه شوید امکان دارد سر پلوس ماشین خراب شده باشد.

لاستیک های خودرو

زمانی که در حال حرکت خودرو دچار لرزش شود مشکل لرزش از بالانس نبودن لاستیک ها می باشد. از دیگر مواردی که ممکن است باعث این لرزش شود می توان به موارد زیر در لاستیک ها اشاره کرد :

  • بالانس نبودن لاستیک ها

  • کم باد شدن لاستیک ها

  • به وجود آمدن ناهمواری یا خرابی در لاستیک ها به دلیل دست اندازها و یا چاله ها در جاده ها

  • فرسودگی بلبرینگ چرخ ها

  • آسیب دیدگی رینگ های خوردو

سخن پایانی

در صورت مواجه شدن با لرزش خودرو هنگام حرکت اولیه و جهت رفع این مشکل بایستی خودرو خود توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا مشکل لرزش ماشین هنگام شروع حرکت را از بین ببرند. همچنین میتوانید در این مطلب علت لرزش خودرو در دنده 4 را بخوانید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 29 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ترجمه تخصصی کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
امین حیایی : رضا گلزار می گفت جون مادرتون اینقدر من رو نخندونید
رونمایی پسر هادی چوپان از ست ورزشی اورجینال مارک دار طوسی جذابش در باشگاه لاکچری گرگ پارسی +فیلم/ بچه گرگ با وزنه های سنگین دست و پنجه نرم می کنه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد