دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت لرزش موتور خودرو هنگام کولر گرفتن 

سه شنبه، 23 خرداد 1402
لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن نشان دهنده وجود مسئله ای است که باید رفع گردد. در این مطلب از ساعد نیوز درباره علل لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن بحث می کنیم. با ما همراه باشید.

روشن شدن سیستم تهویه مطبوع بعضی از خودروها منجر به لرزش ماشین می شود. اگر شما هم این سوال را دارید که چرا موقع کولر گرفتن خودرو می لرزد، این مقاله به علت های لرزش ماشین موقع کولر گرفتن پرداخته تا بدانید مشکل از کجاست.

علت لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن چیست؟

خودروها پس از چند سال کارکرد دچار ایراد‌های متفاوتی می‌شوند که یکی از آن‌ها لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن است. اما علت این امر چیست؟در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن را توضیح داده‌ایم.

1. بار موتور

کولر ماشین به‌عنوان یک موتور مینیاتوری عمل می‌کند. در نتیجه در زمان فعالیت فشار زیادی به موتور وارد می‌شود. وقتی کولر را روشن می‌کنید، موتور خودرو اجزایی مانند دور آرام یا موتور کنترل را به فعالیت در می‌آورد.

برای جبران کشش اضافی، ممکن است کمپرسور بیکار فعال شود. وقتی کولر روشن می‌شود، به‌دلیل عدم دقت در این فرایند، لرزش اتفاق می‌افتد. وقتی کولر روشن است، کشش اضافی موجب لرزش فرمان می‌شود.روشن شدن AC و چرخاندن فرمان، احتمال توقف موتور را افزایش می‌دهد. اگر کولر باعث اضافه بار موتور شود، برخی از قطعات موتور فرسوده می‌شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

2. پایه‌های موتور فرسوده

پایه‌های موتور باعث محکم شدن سیستم تعلیق و موتور می‌شوند. موتور و گیربکس توسط پایه‌هایی که موتور و گیربکس را در زاویه تعلیق مناسب قرار می‌دهند، در جای خود محکم به حالت ثابت قرار می‌گیرند.در نتیجه فرسودگی پایه‌ها ممکن است در زمان روشن شدن کولر باعث لرزش خودرو شود. اگر پایه موتور آسیب دیده باشد، صداها و ارتعاشات محسوس‌تر هستند.

اگر متوجه لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر شدید، از تکنسین بخواهید تا پایه‌های موتور را بررسی کند. اگر پایه‌ها در وضعیت سالمی نباشند، باید آنها را تعویض کرد.

3. معیوب بودن سنسور موقعیت دریچه

معیوب بودن سنسور TP یک لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن است. RPM (دور در دقیقه) ها توسط سنسور TP معیوب کنترل نمی‌شوند.اگر کولر را در زمانی که دور در دقیقه‌ها نامنظم هستند روشن کنید، ماشین می‌لرزد. برای حل مشکل علت لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر باید سنسور را تمیز یا تعویض کنید.

4. آنژکتور سوخت معیوب

انژکتور سوخت، مقدار مناسب سوخت را در لحظه مناسب به موتور می‌رساند. خرابی انژکتور سوخت موجب می‌شود که موتور سوخت کافی دریافت نکند و عملکرد آن کاهش یابد.در زمان روشن شدن کولر به موتور فشار بیشتری وارد می‌شود و در نتیجه ماشین شروع به لرزیدن می‌کند. اگر ارتعاشات ناشی از خرابی انژکتور باشند، باید انژکتور را تعویض کرد.

5. کمپرسور AC معیوب

یکی دیگر از دلایل رایج لرزش موتور هنگام کولر گرفتن و در زمان شتاب‌گیری، خرابی و قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو است. کولر آسیب‌دیده بار اضافی بر موتور وارد می‌کند و باعث ایجاد لرزش شدید می‌شود.برای تشخیص این مشکل در حال روشن بودن کولر، خودرو را شتاب دهید. اگر متوجه تفاوت در ارتعاش شدید، باید کولر را تعمیر کنید.

6. شمع‌های قدیمی یا آسیب‌دیده

یکی دیگر از دلایل لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن، معیوب یا قدیمی بودن شمع است. در چنین شرایطی باید شمع آسیب‌دیده را تعویض کرد. از یک تکنسین ماهر بخواهید تا شمع‌های خودرو را بررسی کند.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تمامی عواملی که موجب لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن می‌شوند را بررسی کنیم. چنانچه با راهکارهای ارائه‌شده مشکل حل نشد، بهتر است از تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید تا در صورت وجود یک مشکل اساسی، از ورود خسارت به خودروی خود پیشگیری نمایید.همچنین در این مطلب میتوانید درباره علل لرزش موتور خودرو بخوانید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 29 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
امین حیایی : رضا گلزار می گفت جون مادرتون اینقدر من رو نخندونید
تبدیل پایان نامه به مقاله
ویدیو/ بوسۀ آخرین بازمانده از فامیل "محمد غفاری" بر آخرین عکسی که از کمال‌الملک در سن 70 سالگی پیدا شد
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
نگاهی به سبک چیدمان سنتی و ایرانی رستوران طاقچه‌ی لاله اسکندری در شیراز / از نمای آجری و دیوارکوب های زیبا تا سرو غذاهای خوشمزه در یک محیط دنج و صمیمی