دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت پاره شدن تسمه دینام خودرو چیست؟ 

جمعه، 17 آذر 1402
تسمه دینام قدرت را از پیشرانه خودرو دریافت کرده و به بخش های مختلفی از جمله سیستم تهویه، دینام، فرمان، واتر پمپ و … انتقال می دهد. اما چه عاملی باعث می شود این تسمه پاره شود؟ در ادامه این مطلب از ساعد نیوز همراه ما باشید.

از جمله قطعات ضروری خودرو که نقش مهمی در عملکرد موتور دارد، تسمه دینام است. تسمه دینام که نوعی تسمه مارپیچ شکل است، باعث انتقال قدرت به کمپرسور کولر، پروانه رادیاتور، پمپ هیدرولیکی فرمان و پمپ انژکتور می شود.

دلایل پاره شدن تسمه دینام

یکی از دلایلی که باعث پاره شدن تسمه دینام میشود عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی ها و در زمان عبور از موانع می باشد؛چرا که به خودرو فشار زیادی وارد میکند و همین فشار زیاد باعث پاره شدن تسمه دینام میشود.

علاوه بر این راننده هایی که اغلب در ترافیک های سنگین مجبور به رانندگی هستند با این مشکل بیشتر دست و پنجره نرم می‌کنند؛ چرا که از دور بالای کولر استفاده میکنند و در کنار آن گرمی هوا و ترافیک شدید هم باعث میشه تا قدرت دینام کاهش و در نتیجه برق بسیار کمتری را تولید کنه. این موارد به دینام فشار بالایی وارد می‌کنند و باعث پاره شدن سریع‌تر تسمه دینام می‌شوند. در ادامه دلایل دیگر پاره شدن تسمه دینام را بررسی می کنیم.

خرابی قطعات دیگر مانند دینام، پمپ هیدرولیک فرمان و غیره

تسمه دینام تعداد زیادی از تجهیزات جانبی را به هم متصل می کند که شامل دینام، واتر پمپ، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و بسیاری دیگر می شود. حالا اگر یکی از این لوازم جانبی خراب شود، فشار بیشتری به تسمه دینام وارد می کند که می تواند باعث پاره شدن آن شود. همچنین یاتاقان ناموفق در دینام می تواند باعث شود تسمه دینام استرس بیشتری را تحمل کند و در نهایت وقتی فشار وارد شده بیش از حد می شود، این تسمه پاره خواهد شد. دقیقاً این همان چیزی است که می گوییم یک قطعه خراب می تواند باعث پاره شدن تسمه دینام شود.

ضعیف شدن یا فرسوده شدن تسمه دینام

تسمه دینام همیشه در حال چرخش بدون توقف است. لحظه‌ای که ماشین خود را روشن می کنید، تسمه دینام شروع به چرخش می کند و تا زمانی که ماشین را متوقف کنید به همین حرکت ادامه می دهد. از این رو، تسمه دینام دارای طول عمر مشخصی است که بر اساس مواد استفاده شده در ساخت تسمه است.تسمه دینام های قدیمی از لاستیک نئوپرن ساخته شده‌اند که عمر کمتری دارند ولی تسمه های جدیدتر از لاستیک اتیلن پروپیلن ساخته اند که طول عمر بالاتری دارند.

نشتی روغن

اگر خودروی شما نشتی روغن داشته باشد و به این موضوع توجهی نداشته باشید، علاوه بر مشکلات دیگر ممکن است تسمه دینام با روغن آغشته شود و باعث شود که تسمه آنطور که انتظار می رود عمل نکند و در دراز مدت دچار پارگی شود. مهم نیست که تسمه دینام شما جدید باشد یا قدیمی، اگر روغن ماشین شما نشت کند و جذب تسمه شود، مجبور خواهید شد تسمه دینام را تعویض کنید. گفتنی است که باید منبع نشت روغن را پیدا کنید، آن را تعمیر کنید و سپس یک تسمه دینام جدید نصب کنید.

قرقره های نامناسب

آخرین موردی که می تواند علت پاره شدن تسمه دینام باشد، قرقره های نامناسب است. ممکن است این قرقره های تسمه به خوبی تراز نشده باشند که باعث خواهند شد تسمه هنگام چرخش صدای جیغ زدن ایجاد کند و در نهایت پاره شود. تشخیص خرابی قرقره های تسمه دینام کار یک ماهر است ولی با یکسری علائم مانند صدای جیغ زدن هنگام چرخیدن تسمه و یا سایش در یک طرف تسمه می توانید این خرابی را تشخیص دهید.

سخن پایانی

به عنوان سخن آخر چند راه حل برای پیشگیری خرابی تسمه دینام شرح دهیم که عبارتند از:

  • استفاده از تسمه های اصلی

  • بررسی و چک کردن خودرو توسط مکانیک

  • بالا نبردن فن کولر به علت فشار نیاوردن به باتری

  • استفاده از باتری های با کیفیت


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
شیطنت بامزه نبات دختر کپی برابر اصل مامان سپیده در مطب دکتر در بلژیک+ویدیو/ شلوغ کردنش هم دوست داشتنیه😍
هزینه چاپ یک کتاب