امامزاده طاهر کرج و جاذبه های آن!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
امامزاده طاهر کرج و جاذبه های آن!
امامزاده طاهر از بناهای معروف و محبوب مذهبی در شهر بزرگ و زیبای کرج و استان البرز است که مربوط به دوره‌ صفویه می باشد و از زیارتگاه های محبوب و عظیم این شهر محسوب می شود. نام این امامزاده (حسین اکبر) بوده و نسب ایشان با هشت واسطه به امام سجاد (ع) می رسد. بخشی از این بنا مربوط به دوره‌ معاصر میباشد.

امامزاده طاهر از بناهای شاخص مذهبی در استان البرز و شهر کرج است. این بنای متعلق به دوره صفویه بوده و از زیارت‌گاه‌های مشهور این شهر به‌شمار می‌رود.این مکان در مسیر اتوبان کرج - قزوین بعد از پل مهرشهر واقع است. در قسمت شرقی شهرک دریا و شمال باغ سیب مهرشهر و در حریم شمالی راه‌آهن کرج – قزوین واقع شده و راه دسترسی به آن از حریم راه فرعی آزادراه است. بخشی از بنای فوق متعلق به دوره صفویه و بخش دیگر آن مربوط به دوره معاصر است.

تاریخچه امامزاده طاهر کرج

قسمتی از بنای امامزاده طاهر متعلق به دوره صفویه و بخش دیگر آن نیز مربوط به دوره معاصر است. ساختمان قدیم این زیارتگاه به علت فرسودگی بنا در سال 1374 تخریب شد و مسئولین دوباره یک ساختمان جدید با طراحی زیبا و بی نظیر ساختند.

امامزاده طاهر کرج

نقشه و معرفی بخش های مختلف امامزاده طاهر کرج

مساحت این مجموعه در کل به طور تقریبی 6 هکتار و مساحت امامزاده 1400 متر مربع است، که یک گنبد خانه، دو شبستان زنانه و مردانه، دو گلدسته، دو رواق شمالی و جنوبی و یک ایوان الحاقی زیبا دارد. همچنین در این ساختمان یک صحن، پارک و فضای سبز، پارک کودک، قبرستان، پارکینگ خودرو، وضو خانه و بلوار شمالی با آب‌ نمایی زیبا قرار دارد.

ضریح قدیمی این بنا تخریب شده بود اما در سال 1379 یک ضریح جدید، که به شکل سنتی ساخته شده است، برای این امامزاده نصب کردند. همچنین یک پارک و فضای بازی کودکان نیز به مساحت 6 هزار متر مربع در ضلع جنوبی حرم دیده می شود.

معمار این بنا به روشی کاملا حرفه ای کار خود را انجام داده است؛ فضای داخل حرم امامزاده طاهر با استفاده از سنگ کاری ها و شیشه بری های بسیار چشم نواز طراحی شده اند. همان طور که گفته شد، در داخل ساختمان، یک ضریح وجود دارد که می توانید آن را هم زیارت کنید و در آن جا نماز بخوانید. اگر به همراه خانواده تان به دیدن این امامزاده رفتید، می توانید پس از زیارت کردن کودکان تان را به پارک آن جا ببرید تا کمی بازی کنند.

در این مجموعه آرامگاه های هنرمندانی مانند احمد شاملو، حسن گل نراقی، مازیار، احمد محمود، گلشیری، محمد مختاری، پوینده، بهاری، حبیب الله بدیعی، احمد عبادی، ذوالفنون، تقی ظهوری، دلکش، حسن کامکار، دلکش، حنانه، قوامی، نعمت الله آغاسی، غلام حسین بنان، پوران، عبدل علی وزیری، عزت روح بخش، امیر ناصر افتتاح، غلام حسین بیگدلی، علی اصغر بهاری، غزاله علی زاده، منوچهر شیبانی، پرویز نارنجی ها، علی اصغر زند وکیلی، همدم السلطنه، حسین علی ملاح، شاپور نیاکان، یحیی مافی، صفر قهرمانیان، علاء الدین پازارگادی، جلال ذوالفنون، بابک معصومی، صدیق امیر کبیریان و حمید رضا کمالی قرار دارد، که با رفتن به آن جا می توانید آن ها را هم مشاهده کنید.

برای رفتن به این امامزاده کافی است بلیط قطار کرج را خریداری کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برسید. نا گفته نماند که این مجموعه یک حوض بسیار زیبا و یک حیاط عظیم دارد و همین امر، جذابیت مجموعه امامزاده طاهر را دو چندان کرده است. تماشای این مجموعه، گنبد و گلدسته و مزار مرحومین گرانقدر، آرامشی به افراد منتقل می کند که وصف نشدنی است.

 امامزاده طاهر کرج

قبرستان امامزاده طاهر کرج

امامزاده طاهر در محوطه بسیار وسیعی واقع شده و گورستان‌ مجاور آن سرای ابدی جمع زیادی از اهالی موسیقی، نویسندگان و شاعران و افراد مهم و برجسته‌ای است که برای اکثر مردم شناخته شده‌اند. افراد سرشناسی که در این محل دفن هستند، عبارت‌اند از:

  • نعمت الله آزموده معروف به آغاسی از خوانندگان موسیقی کوچه‌بازاری

  • بابک معصومی، کاپیتان و بازیکن تیم ملی فوتسال

  • جعفر بدیعی، روزنامه‌نگار ایرانی و از بنیان‌گذاران مجله کیهان بچه‌ها

  • غلامحسین بنان، خواننده‌ ایرانی، عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران

  • شاپور جفرودی، هنرمند، شاعر، ترانه‌سرا، آهنگساز، بازیگر تئاتر و خواننده موسیقی محلی گیلان

  • غلامحسین بیگدلی، استاد، ادیب، شاعر، خوشنویس و پژوهشگر معاصر

  • حبیب‌الله بدیعی، موسیقی‌دان و نوازنده ویلن

  • مرتضی حنانه، موسیقی‌دان و آهنگساز

  • عصمت باقرپور پنبه‌زن بابلی با نام هنری دلکش، خواننده

  • احمد شاملو، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم

  • هوشنگ گلشیری، نویسنده معاصر ایرانی (رمان کوتاه شازده احتجاب، معروف‌ترین اثر)

  • جلال ذوالفنون، موسیقی‌دان و نوازنده ایرانی سه تار

  • مازیار با نام اصلی عبدالرضا کیانی‌نژاد، خواننده پاپ ایرانی

  • پوران هنرمند و خواننده زن ایرانی

شرایط بازدید امامزاده طاهر کرج

بازدید از امامزاده طاهر کرج کاملا رایگان است و شما می توانید از ساعت 5 صبح الی 20 شب به آن جا بروید و از این جاذبه گردشگری زیبا دیدن فرمایید.

امامزاده طاهر کرج در مسیر اتوبان کرج – قزوین بعد از پل مهر شهر، در قسمت شرقی شهرک دریا و شمال باغ سیب مهر شهر واقع شده و راه دسترسی به آن از حریم راه فرعی آزاد راه امکان پذیر است. شما می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط تمام بلیط های خود را با بهترین قیمت ممکن خریداری کنید و از سفر تان نهایت لذت را ببرید.

خلاصه

امامزاده طاهر یکی از بناهای بسیار زیبا و معروف مذهبی در استان البرز و شهر کرج است. شهرستان کرج از نظر داشتن زیارتگاه ها و فضای سبز جزء بهترین شهر های ایران است. این امامزاده در محوطه بسیار وسیعی واقع قرار دارد و گورستان‌ کنار آن سرای ابدی جمع زیادی از اهالی شاعران، موسیقی، نویسندگان، افراد مشهور‌ی که غیر ممکن است نام آن ها را نشنیده باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (368 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (104 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (97 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (31 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (23 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (11 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر)
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 18 تیر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره