آموزش طرز تهیه خورش قارچ و گوشت

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش طرز تهیه خورش قارچ و گوشت
خورشت قارچ و گوشت از خورشت های خوشمزه و پرطرفداری است که طعم متفاوتی با خورشت های دیگر دارد. برای کسانی که طعم قارچ را دوست دارند، درست کردن خورشت قارچ پیشنهاد خوبی است. خورشت قارچ را می توان در چند نوع متفاوت درست کرد.

خورش قارچ و گوشت یکی از غذاهای محبوب ایران است. این غذا وعده ای لذیذ و نسبتا سبک برای ناهار یا شام است. خورش قارچ با گوشت را می توان با فیله یا گوشت چرخ کرده نیز درست کرد. این غذا نسبت به سایر خورشت های ایرانی سریع درست می شود برای همین هم مناسب روزهای شلوغ و پرکار است. در این غذا از قارچ نیز استفاده می شود. قارچ یکی از خوشمزه ترین و پرخاصیت ترین سبزیجات است. قارچ منبع غنی ویتامین دی است و یک غذای با ارزش و در عین حال کم کالری است که می تواند پروتئین های لازم بدن شما را تامین کند. پتاگلوکان موجود در قارچ به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک می کند.اگر قارچ هایتان موقع پختن آب پس می دهند و کوچک می شوند از این روش استفاده کنید. ابتدا قارچ را بدون روغن تفت بدهید و مدام روی حرارت متوسط هم بزنید. مقدار خیلی کمی کره اضافه کنید و روی حرارت زیاد تفت بدهید. شاید برایتان سوال باشد که قارچ ها را چطور بشویید هنگام شست و شو آنها را به حال خودشان در آب رها نکنید چون قارچ ها آب را جذب می کنند و هنگام پخت و پز آب غذای تان بیشتر می شود. هنگام شست و شو کلاهک را با فشار نشویید و آن را به آرامی تمیز کنید. حتی می توانید با مقدار کمی آب گرد و غبار آن را بگیرید و بعد با کمک پارچه حوله ای ذرات سیاه روی قارچ را تمیز و در نهایت به آرامی و در زمان کوتاهی آبکشی کنید. پوست گرفتن قارچ هنگام شست وشو هم توصیه نمی شود.برای تزئین خورشت گوشت و قارچ می توانید روغن را در ماهیتابه گرم کنید. پیازچه و فلفل را بپزید. روی مواد سرخ شده زیره بریزید و چند ثانیه تفت دهید. مواد سرخ شده را به عنوان دورچین هنگام سرو غذا روی خورشت قارچ و گوشت بریزید. این غذا را می توانید همراه نان، برنج و ترشی و سبزی میل کنید.

مواد

  • پیاز متوسط 2 عدد
  • گوشت چرخ کرده: 400 گرم
  • قارچ : 300 گرم معادل ۸ عدد متوسط
  • آرد : نصف قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی: 2
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک؛ فلفل؛ زردچوبه و پاپریکا به میزان لازم

دستور پخت خورش قارچ با گوشت چرخ کرده

ابتدا قلقلی هامونو به اینصورت آماده میکنیم :پیاز را رنده کرده و آبش را بگیرید، سپس با گوشت، نمک ، فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و ورز دهید.از مایه گوشتی به اندازه گردو برداشته و در دست گرد کنید .قلقلی ها را در مقداری روغن تفت داده و اجازه دهید سرخ شود.سپس در قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید و پیاز را خرد کرده و در روغن تفت داده تا سبک شود.سپس رب گوجه فرنگی را اضافه و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.قلقلی ها را هم اضافه کرده و مخلوط کنید. در آخر تا جایی آب اضافه کنید که روی قلقلی ها را بپوشاند.

نکته : حرارت حتما باید زیاد باشد، چون اگر حرارت کم باشد قارچ آب بیشتری میاندازد و باعث سیاه شدن قارچ میشود.ابتدا قارچ کمی آب میاندازد ولی بعد از چند دقیقه آب قارچ تبخیر شده و شروع به سرخ شدن میکند.وقتی قارچها کمی رنگ گرفتند و طلایی شدند یک قاشق مربا خوری آبلیمو و آرد را اضافه و مخلوط کنید تا بوی خامی آرد گرفته شود.سپس قارچها را به خورش اضافه کرده و مخلوط کنید بعد از نیم ساعت خورش ما آماده است.این مقدار خورش برای ۵ نفر میباشد.

تهیه و پخت خورشت قارچ و گوشت با آلو بخارا

1. برای شروع پخت، ابتدا پیاز را خرد می کنیم و در یک قابلمه با کمی روغن تفت می دهیم. بعد از نرم شدن پیازها، گوشت را بهش اضافه می کنیم و دوباره کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

2. بعد مقداری نمک، زردچوبه ، فلفل و رب گوجه فرنگی به گوشت می زنیم و خوب تفت می دهیم تا گوشت طعم دار شود. مقداری هم آب به قابلمه می ریزیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزد. در ادامه آلوها را نیم ساعتی در آب خیس می کنیم و بعد می پزیم.. البته می توانید بدون خیس خوردن در قابلمه جداگانه روی حرارت بگذارید تا بپزد.

3. حالا قارچ ها را خوب می شوییم و بعد از خشک شدن آن ها را اسلایس می کنیم. سپس در یک تابه بزرگ، قارچ ها را بدون روغن روی حرارت متوسط کمی تفت می دهیم.

4. بعد از چند دقیقه که قارچ را مرتب هم زدیم، مقداری کره به تابه اضافه می کنیم و دوباره تند تند با حرارت زیاد تفت می دهیم و سریع حرارت را خاموش می کنیم تا قارچ ها آب پس ندهند و کوچک نشوند.

5. وقتی گوشت به خوبی پخته شد، قارچ و آلوی پخته شده را به قابلمه گوشت اضافه می کنیم. در انتها برای اینکه خورشت ما خیلی تیره نشود، یک قاشق زعفران دم کرده به خورشت اضافه می کنیم تا خوش رنگ شود.

6. بعد از اضافه کردن مواد، خورشت را حدود نیم ساعتی روی حرارت ملایم می گذاریم تا به خوبی جا بیفتد.

7. در پایان خورشت قارچ و گوشت آماده شده را در دیس می کشیم و با برنج کته یا برنج آبکش سرو می کنیم. امیدواریم از خوردن این خورشت قارچ و گوشت خوشمزه لذت ببرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (78 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
اردوغان اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد
احتمال دیدار پوتین و پزشکیان در ماه اکتبر در قازان
لایو خانم بلاگر از لحظه زایمانش در اتاق عمل! / همینو کم داشتیم!
دانش‌آموختگان ملزم به دریافت کد صحت دانشنامه شدند/ جزئیات
فراخوان اولین دورۀ جایزۀ «دکتر اکبرزاده» برای پایان‌نامه‌های برتر هوش مصنوعی
ویدیو/ تدریس حاضر جوابی در صدا و سیما با آموزش ضرب‌المثل‌های فراموش شده...
ویدئو/ شگفتی‌های تکنولوژی؛ ربات‌هایی که به جای مربیان مهدکودک آمدند/ آیا کودکان آماده این آینده هستند؟!
از لج شوهرم با مرد غریبه به خانه مجردی رفتم و ...
ویدیو/ حفاری تونل‌های غول‌پیکر در دل کوه‌های هلند با کمک ماشین‌های صنعتی عظیم
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌