آموزش استفاده از گوگل ترندز Google Trends

  سه شنبه، 05 اسفند 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
آموزش استفاده از گوگل ترندز Google Trends
واژه‌ی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظه‌ای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست. با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، می‌توانیم روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم.

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

یک سایت یا یک فروشگاه اینترنتی چه می خواهد جز اینکه در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرد و کرور کرور کاربر روی سایتش کلیک کنند و سری به آن بزنند؟ بله می دانیم که هدف نهایی سایت ها افزایش فروش و دستاوردهایی از این قبیل است ولی باور کنید که همه چیز با افزایش ترافیک شروع می شود.

در مقاله های قبلی نوین گفتیم که برای شروع سئو و محتوای یک سایت اولین کاری که باید بکنید تحقیق کلمات کلیدی است. پیدا کردن کلماتی که توسط کاربران زیاد جستجو می شوند. تحقیق کلمات کلیدی هم ابزارهای خودش را دارد که یکی از آن ها گوگل ترندز است.

به کمک گوگل ترندز نه تنها می توانید آمار مربوط به یک کلمه کلیدی را بررسی کنید، بلکه می توانید آن را با کلمات دیگر هم مقایسه کنید.

معرفی فیلترهای موجود در گوگل ترند

گوگل ترند این امکان را فراهم کرده که آمار جستجو در گوگل را بر اساس اعمال یک سری فیلترهای مفید و اساسی بدست آورید این پارامترهای قابل تنظیم به شرح زیر می باشند :

  • نوع جستجو
  • دسته بندی موضوعی جستجو
  • بازه زمانی جستجو
  • منطقه جغرفیایی جستجو

با استفاده از فیلتر “نوع جستجو” شما می توانید مشخص کنید تا تنها آمار مربوط به جستجو در کدام یک از دسته های مختلف گوگل مورد بررسی قرار گیرد:

  • جستجو در صفحات وب (Web Search)
  • جستجو در تصاویر گوگل (Google Image)
  • جستجو در اخبار گوگل (Google News)
  • جستجو محصولات فروشگاهی (Google Shopping)
  • جستجوهای مربوط به یوتیوب (YouTube search)

فیلتر “دسته بندی موضوعی جستجو” که در حالت پیش فرض بر روی All categories (همه دسته بندی ها)می باشد مشخص می کند که میخواهید آمار جستجو در زمینه چه موضوعاتی مانند : هنر و سرگرمی ، ورزش، کتاب و ادبیات و… مورد بررسی قرار گیرد.

با استفاده از فیلتر “بازه زمانی جستجو” که در حالت پیش فرض بر روی Past 12 months (12 ماه گذشته ) می باشد بررسی روند تغییرات میزان سرچ های انجام شده در بازه زمانی های مشخص از چند ساعت، چند روز، چند ماه و در نهایت یک یا چند سال امکان پذیر می باشد.

با استفاده از پارامتر ” منطقه جغرافیایی جستجو” می توانید آمار کلی و روند جستجوهای مردم سراسر جهان را به تفکیک منطقه جغرافیایی یا کشور در اختیار داشته باشید. در صورتی که این فیلتر را در حالت ” Worldwide” قرار دهید سرچ های انجام شه در کل جهان بررسی خواهد شد همچنین می توانید کشور مورد نظر خود را جهت بررسی انتخاب نماببد.

در نهایت هر چقدر فیلتر های اعمال شده را خاص تر انتخاب کنید آمار هدفمندتر و محدود تری را در اختیار خواهید داشت.

آموزش کار با گوگل ترندز (Google Trends)

زمانی که در حال جستجو در گوگل ترند هستید، شما می توانید چهار متغیر یا پارامتر را برای جستجوی خود تنظیم کنید (موارد پیش فرض به صورت بولد نشان داده شده است):

تصویر

  • انتخاب محل جستجو: شما در این قسمت می توانید کشور موردنظ خود را مشخص کنید تا فقط جستجوهای آن منطقه به شما نشان داده شود (ایران هم جزو این کشورها دسته بندی شده است).
  • بازه زمانی جستجو: در این قسمت می توانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید.
  • دسته بندی موضوعی عبارت: دسته بندی جستجو را مشخص کنید؛ هنر و سرگرمی - اتومبیل و وسایل نقلیه - زیبایی و تناسب اندام - کتاب و ادبیات - تجارت و صنعت - رایانه و الکترونیک و... مثال هایی از این دسته بندی ها هستند.
  • نوع جستجو: در این قسمت مشخص می کنید که جستجوی شما از نوع عکس، تصویر، خبری... است. (جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) - جستجوی اخبار (Google News) - جستجوی محصول (Google Shopping) - جستجو در یوتیوب)

شما می توانید تا 5 واژه جستجو شده را با هم مقایسه کنید یا همه آن ها را در یک گروه قرار دهید. در هر گروه 25 واژه جستجو شده قرار می گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

  • خودکار+مداد+ کاغذ (گروه 1)
  • منگنه+چسب نواری+خط کش (گروه2)
  • پاک کن+گیره کاغذ ( گروه 3)

با استفاده از علامت به اضافه + بین هر کدام از واژه ها به گوگل می گویید که دوست دارید جستجویتان شامل خودکار یا مداد یا کاغذ باشد.

گوگل همچنین جستجوهای به روز (Hot Searches) و نمودارهای برتر (Top Charts) را در گوگل ترند به نمایش می گذارد. در این شرایط برترین جستجوهای انجام شده در آن روز و نیز محبوب ترین جستجوها بر اساس طبقه بندی در اختیار افراد قرار می گیرد.

تصویر

در اختیار داشتن همه این اطلاعات و داده ها بسیار عالی است، اما باید بدانید چه کاری می توانید با اطلاعات به دست آمده انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که با استفاده از این اطلاعات چگونه می توانید وضعیت سئوی خود را بهبود بخشید.

تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

از آنجایی که گوگل ترند تعداد جستجوهای واقعی را در اختیار کاربر قرار نمی دهد و تنها به میزان محبوبیت عبارات بین 0 تا 100 نمره می دهد. شما زمانی می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید که به همراه آن از دیگر ابزار گوگل یعنی Keyword Planner هم استفاده کنید.

گوگل ترند به شما نشان می دهد که محبوبیت یک کلمه کلیدی در یک دوره زمانی چقدر است. همچنین به شما اجازه می دهد سطح تمایل و علاقه افراد به عبارت های هدف وابسته را مقایسه کنید. برویم سراغ کار با گوگل ترندز تا قسمت های مختلف آن را یاد بگیریم.

مقایسه دو کلمه کلیدی در آمار جستجو

فرض کنید شما صاحب یک شرکت طراحی سایت هستید. می خواهید بدانید که در چه بازه ای تمایل به طراحی سایت بیشتر می شود؟ کاربران چه کلماتی را جستجو می کنند؟ یا چه کلمه کلیدی می تواند کاربران و مشتریان بیشتری را به سمت شما روانه کند؟ در مثال زیر ما دو کلمه کلیدی طراحی سایت و طراحی وب سایت را با یکدیگر مقایسه کردیم.

تصویر

خب، ما این پارامترهای مورد نظر را برای کشور ایران و زمان جستجو را از سال 2004 تا امروز تنظیم کردیم. با استفاده از این پارامترها می توان متوجه شد که ایرانی ها در اواخر هر سال بیشتر از دیگر مواقع سال این عبارات را جستجو می کنند. همچنین، این گزینه نشان می دهد که کاربران ایرانی، کلمه کلیدی طراحی سایت را بیشتر از طراحی وب سایت جستجو می کنند.

با استفاده از این اطلاعات می توانیم در زمان درست کمپین های تبلیغاتی خود را راه اندازی کنیم و بدانیم که بهینه سازی وب سایت خود را برای چه زمانی و روی چه کلماتی آماده کنیم.

اگر می خواهیم اطلاعات دقیق تری در اختیار داشته باشیم، بهتر است از فیلترهایی که گوگل ترند در اختیارمان قرار داده است، به خوبی بهره ببریم:

تصویر

همانطور که در تصویر می بینیم، از سال 2014 تا امروز، در مجموع از میزان محبوبیت هر دو عبارت کاسته شده است و هر دو روندی نزولی را طی کرده اند؛ البته کلمه «طراحی سایت» در سال 2019 افزایش یافته و پس از مدتی دوباره روند کاهش در پی گرفته است.

نکته 1:

میزان افت جستجوی هر عبارتی باید با خود آن عبارت سنجیده شود. به طور مثال افت نمودار جستجوی عبارت طراحی سایت در گوگل ترندز، از سال 2014 تا الان به این معنی نیست که رقابتی در آن وجود ندارد یا جستجویی برای آن صورت نمی گیرد. هم اکنون عبارت طراحی سایت یکی از پرجستجوترین و پر رقابت ترین کلمات کلیدی در وب فارسی به شمار می آید، ولی میزان محبوبیت آن نسبت به قبل کم شده است.

نکته 2:

توجه داشته باشید که گوگل ترند تنها میزان جستجو را بر اساس نمودار و بین 0 تا 100 نمایش می دهد. همانطور که در تصویر بالا می بینید، میزان جستجوی کلیدواژه طراحی سایت، در نمودار با عدد 70 نمایش داده شده است. اما ممکن است این عبارت در مقایسه با عبارتی که در نمودار گوگل ترند عدد 100 را نشان می دهد، بیشتر جستجو شود. پس حتماً از ابزارهای جانبی مانند Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جستجوی کلمات استفاده کنید.

فرقی نمی کند که در چه زمینه ای فعالیت می کنید، با استفاده از گوگل ترند می توانید برای کمپین های تبلیغاتی خود، استراتژی صحیحی اتخاذ کنید.

( نکته: تحقیق کلمات کلیدی اساسی ترین مرحله کار شماست چون می توانید بفهمید که کدام عبارت ها می تواند کاربران زیادی را به سمت سایت شما روانه کند. پس سرسری از کنارش نگذرید. شما می توانید با «دوره تحقیق کلمات کلیدی»، به طور کامل این مهارت را با ابزارهای مختلف را یاد بگیرید).

هدف گیری جغرافیایی

کمی پایین تر از نمودار مقایسه، میزان جستجوها در بین شهرهای ایران مقایسه می شود؛ یعنی شما می فهمید که در کدام شهر ایران این کلمه محبوب تر است.

این هم یکی دیگر از امکانات گوگل ترند است که داده های مرتبط با جستجو را بر اساس هر ناحیه تقسیم بندی می کند؛ یعنی شما می توانید بفهمید که کلمه کلیدی هدف شما در چه شهرهایی بیشترین جستجو را دارد. این اطلاعات به شما کمک می کند که در ابتدای کار از شهری شروع کنید که محصولتان طرفداران زیادی در آنجا دارد و ریسک کارتان را کم تر کنید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، موضوع طراحی سایت در سراسر ایران جستجو می شود، اما بیشترین میزان جستجوی این عبارت در دو سال گذشته از استان کرمانشاه بوده است. قم و تهران رتبه های بعدی در سرچ طراحی سایت هستند.

تصویر

***نکته: هرچه رنگ های موجود در نقشه پر رنگ تر باشند، به این معنی است که کلمه کلیدی انتخابی شما در آن منطقه محبوب تر است.***

حال بر روی دکمه Subregion کلیک می کنیم. کشویی باز می شود. گزینه City را انتخاب می کنیم تا متوجه شویم این عبارت کلیدی در کدام شهر بالاترین حد محبوبیت را دارد. همانطور که می بینیم، کلمه کلیدی طراحی سایت در شهر سنندج و بابل بیشترین میزان جستجو را دارد:

جستجوهای مرتبط

در کنار این جدول های جغرافیایی، جدول Related Queries قرار گرفته است. این جدول نشان می دهد افرادی که عبارت طراحی سایت را جستجو کرده اند، چه عبارت های دیگری را نیز جستجو کرده اند. این عبارت ها معمولاً مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما هستند. تصویر زیر را مشاهده کنید:

تصویر

خب، همانطور که مشاهده می کنید این کوئری ها، با کلمه کلیدی طراحی سایت مرتبط هستند. پس می توانیم نتیجه بگیریم به آمار و ارقام ارائه شده، می توان اعتماد کرد. شما می توانید این جدول کوئری را بر دو اساس Rising و Top دسته بندی کنید. دسته بندی جدول بر اساس Rising به این معنی است که می خواهید کوئری هایی که با رشد جستجو مواجه شده اند را مشاهده کنید. همچنین اگر گزینه Top را انتخاب کنید، می توانید محبوبترین کوئری های مرتبط را به ترتیب جستجو مشاهده نمایید.

همچنین، نمایش این دو نوع دسته بندی با یکدیگر متفاوت است. در دسته بندی Top، میزان محبوبیت بر اساس نمره بین 0 تا 100 نمایش داده می شود. اما در دسته بندی Rising تنها شاهد میزان درصد رشد محبوبیت عبارت کلیدی هستیم. همچنین، ممکن است شما با عبارت Breakout روبرو شوید. وقتی برای کوئری خاصی از این کلمه استفاده می شود به این معنی است که میزان محبوبیت این کلمه بیش از 5000% رشد داشته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (509 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!