دلیل تیرگی لثه‌ها چیست؟ و روش های درمان آن

  یکشنبه، 04 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلیل تیرگی لثه‌ها چیست؟  و روش های درمان آن
به طورمعمول رنگ لثه صورتی است، اما بنا به رنگدانه موجود در لثه می‌تواند قهوه‌ای یا سیاه هم باشد. لثه بافتی سخت دارد تا بتواند دندان‌ها را درخود نگه دارد، اما باید بدانید اگر رنگ لثه شما تغییر کرد نشان دهنده یک مشکل است و باید برای تعیین علت با پزشک مشورت کنید.

به طورمعمول رنگ لثه صورتی است، اما بنا به رنگدانه موجود در لثه می تواند قهوه ای یا سیاه هم باشد. لثه بافتی سخت دارد تا بتواند دندان ها را درخود نگه دارد، اما باید بدانید اگر رنگ لثه شما تغییر کرد نشان دهنده یک مشکل است و باید برای تعیین علت با پزشک مشورت کنید.

عوامل و بیماری هایی که باعث سیاه شدن لثه ها می شوند:

ملانین:

یکی از عوامل تیره شدن رنگ لثه ها، انباشته شدن ملانین (رنگدانه های تیره) در لثه می باشد. این اتفاق برای افرادی که دارای پوست تیره هستند بیشتر از افرادی که دارای پوست سفید رنگ هستند می افتد. به علاوه عوامل ژنتیکی هم می توانند باعث تیره شدن رنگ لثه ها بشود. همانطور که می دانید رنگ لثه می تواند به طور طبیعی در افراد مختلف متفاوت باشد. بالا بودن میزان ملانین در بدن افرادی که دارای پوست تیره تری هستند باعث به وجود آمدن لکه های تیره در لثه و یا تیره شدن رنگ آن می شود. در نتیجه تیره بودن رنگ پوست و لثه ها در صورت بالا بودن ملانین امری طبیعی است.

سیگار کشیدن:

کشیدن سیگار می تواند باعث تغییر رنگ لثه شود. سلول های تولید کننده ی رنگدانه های پوست، مو و چشم در بدن ملانوسیت (melanocytes) نام دارند. نیکوتین موجود در سیگار ملانوسیت را تحت تاثیر قرار داده و باعث تولید بیشتر ملانین در بدن می شود. لثه ها کم کم به رنگ قهوه ای یا سیاه تغییر رنگ می دهند. این تغییر رنگ ناشی از سیگار کشیدن ممکن است کلیه نواحی داخل دهان و لب پایین را تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف برخی از داروها:

مصرف برخی از داروها مانند مینوسیکلسن (Minocycline) که برای درمان تعدادی از بیماری های عفونی به عنوان مثال بیماری کلامیدیا استفاده و بعضی از داروهای ضد افسردگی ممکن است سبب تغییر رنگ در لثه ها شود. این داروها باعث تجمع رنگدانه ها در بافت ها و یا بی رنگ شدن آنها می شود. اگر با شروع مصرف دارویی متوجه تغییر رنگ در لثه و دهان خود شدید، حتما به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کرده تا داروهای جایگزین برایتان تجویز کنند.

آمالگام (ماده پرکننده ی دندان):

تغییر رنگ ناشی از فلز آمالگام ممکن است در هر قسمتی از دهان ظاهر شود اما معمولا در نزدیکی و کنار دندان پرشده به توسط آمالگام به وجود می آید. لثه به رنگ سیاه، خاکستری و یا آبی تغییر رنگ می دهد. آمالگام ترکیبی از چند فلز است که برای پر کردن و درمان دندان پوسیده به کار می رود. اگر ذراتی از این ماده به خارج از محدوده ی استفاده شده رانده شود، به زیر بافت لثه نفوذ کرده و رنگ آن را تغییر می دهد.

بیماری نکروز و التهاب لثه:

یکی از بیماری های عفونی و خطرناک مربوط به لثه، نکروز شدن بافت لثه ای است. این بیماری باعث از بین رفتن بافت های زنده ی نگهدارنده ی دندان و لثه و لایه ی نازک استخوانی فک می شود. بنابراین مرگ سلول های بافت لثه در اثر عفونت باعث سیاه شدن لثه می شود. از علائم آن میتوان به تب، احساس درد لثه ها، بوی بد دهان و خونریزی در لثه اشاره کرد. دلایل بیماری نکروز میتواند علاوه بر سیگار کشیدن، استرس و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مربوط به بیماری های عفونی و ایدز باشد. اگر این بیماری ها به موقع درمان نشوند، میتوانند به بافت های داخلی و استخوان ها نفوذ کنند و این بسیار خطرناک است. برای درمان نکروز حاد لثه باید از آنتی بیوتیک و یا جراحی بافت های مرده ی لثه استفاده کرد.
عامل دیگر ی که سبب تغییر رنگ لثه می شود، التهاب شدید لثه می باشد. این التهاب باعث رشد سریع باکتری ها در دهان و لثه می شود. التهاب لثه ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استرس، کم خوابی و یا رژیم غذایی نادرست به وجود بیاید. التهاب حاد لثه باعث تشکیل یک لایه ی نازک مرده و تیره رنگ روی لثه ها می شود. شستشوی دهان با دهانشویه و رعایت بهداشت دهان و دندان و لثه ها به طور منظم می تواند از تکرار بیماری های عفونی جلوگیری کند.

روش های خانگی و گیاهی برای رفع سیاهی لثه :

روغن اسانس اکالیپتوس:

اکالیپتوس به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی خود به عنوان درمان معجزگر برای هزاران بیماری شناخته شده است. یک قطره کوچک از این روغن برای از بین بردن چرک و سیاهی دندان لازم است، تا باکتری های مضر را در دهان از بین برده و التهاب لثه را تسکین دهید. زمانی که به این مشکلات رسیدگی شود، دهان در شرایط مناسبی برای بهبود لکه های سیاه روی لثه خواهد بود. البته، خاصیت ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس تاثیر زیادی به سرعت بخشیدن این فرآیند دارد.

برگ های مریم گلی:

یکی دیگر از روش های درمان گیاهی برگ های مریم گلی است که می توان آن را به دفعات برای سلامت دندان و لثه به کار برد.برگهای مریم گلی را به عنوان داروی نیروبخش به طور مستقیم روی دندان ها و لثه بزنید و یا به صورت چایی دم کنید.

چای سبز:

چای سبز به طور گسترده به دلیل داشتن خواص درمانی متعدد ،مشهور است .با نوشیدن چای سبز به سادگی لثه های سیاه را درمان کنید . راز خاصیت درمانی قوی چای سبز به دلیل وجود غلظت بالای این آنتی اکسیدان ها درون آن است. این مواد طبیعی قادر به مبارزه با انواع بی شماری از باکتری های مضر هستند، از جمله آن هایی که ممکن است لثه را سیاه کنند.

میخک:

میخک با خاصیت ضد باکتریای، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی که دارد برای سلامت دهان و لثه بسیار موثر است با تحریک ترمیم بافت لثه آسیب دیده می توانید به سرعت هر قسمت تیره را از بین ببرید .میخک درمانی زمانی موثر است که برگ ها به طور مستقیم بر روی لثه ماساژ داده شود.

روغن کنجد:

روغن کنجد با توجه به خاصیت سم زدایی که دارد از تجمع پلاک ها و جرم هاجلوگیری می کند و میکروب ها را ازبین می برد.با کاهش پلاک و جرم ها به طور معمول رنگ سالم به سرعت به دهان باز می گردد. برای گرفتن نتیجه بهترم قدار کمی از روغن را قرقره کنید. برای جذب بهتر سموم می توانید روغن را کمی گرم کنید.

قرقره آب نمک :

نمک نیز یک ضد باکتری است.یک لیوان آب پر کنید و یک قاشق سوپ خوری نمک به آن اضافه کنید .همچنین می توانید چند قطره روغن اسانس لیمو به آن بیفزایید.این نسخه هر شب قبل از خوابیدن و یا هنگام مسواک زدن توصیه می شود


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (153 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!