آموزش کامل راه اندازی گلخانه

  دوشنبه، 04 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آموزش کامل راه اندازی گلخانه
گلخانه داری یعنی کسب و کار سودآوری که هر روزت با اکسیژن خالص و لذت کار با گلها و گیاهان می گذره و اگر اطلاعات فنی خوب و به روز درباره مدیریت این شغل داشته باشی ساعت های کاریت در عین اینکه کار می کنی انگار زمانی برای آرامش روانت هستند و خسته نمیشی.

گلخانه داری یعنی کسب و کار سودآوری که هر روزت با اکسیژن خالص و لذت کار با گلها و گیاهان می گذره و اگر اطلاعات فنی خوب و به روز درباره مدیریت این شغل داشته باشی ساعت های کاریت در عین اینکه کار می کنی انگار زمانی برای آرامش روانت هستند و خسته نمیشی.

توجه به تغدیه سالم و کیفیت محصولاتی که می خوریم هیچ وقت انقدر زیاد نبوده. این روزها اکثر مردم با هر سطح اجتماعی و تحصیلی به نوع محصولات غذایی که مصرف می کنن توجه بسیار زیادی دارن این مسئله افراد رو به سمت استفاده از محصولات گلخونه سوق می ده چرا که در گلخانه ها شرایط کشت تحت کنترله و محصولی که تولید میشه از نظر استفاده از سموم، آفات، نوع آب و ... قابل اطمینانه و افراد مطمئن هستند که با خرید محصولات گلخانه ای، محصول باکیفیت و سالمی رو وارد سبد غذایی خانوار می کنن. به همین دلیل، خبر خوب اینکه روز به روز به طرفداران و مشتریان محصولات گلخانه و در نتیجه رونق کسب و کار گلخانه داری اضافه میشه.

چرا کسب و کار گلخانه سودآور است؟

- افزایش تقاضا برای سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل

- به دلیل کمبود آب در بسیاری از مناطق کشور، سیاست دولت بر حمایت از گلخانه ها و هدایت کشاورزی سنتی به سمت گلخانه داری است.

- افزایش تقاضا برای گلها و گیاهان زینتی

واقعیت اینکه که کسب و کار گلخانه داری در کنار مزایایی که داره مثل همه کسب و کارها ریسک هایی هم داره مثلا اینکه با اشتباه در کار ممکنه محصولاتتون رو آفت بزنه پس کسب و کار گلخانه علاوه بر علاقه به دانش فنی نیاز داره برای شروع کسب و کار گلخانه حتما باید آموزش ببینید تا ریسک کسب و کار خودتون رو به حداقل برسونید.

گلخانه داران باسابقه معتقدند که شروع کسب و کار گلخانه به دو تصمیم مهم نیاز دارد:

1- انتخاب مکان گلخانه

2- نوع کشتی که می خواهید انجام دهید.

مکان به دلایل مختلفی مهم است اینکه مکان مورد نظر شما خاک و آب با کیفیت دارد یا خیر، به بازار و نیروی انسانی دسترسی مناسبی دارید یا خیر.

برای تعیین نوع کشت باید میزان تقاضای محصول مورد نظر را در شهر خود بررسی کنید و اینکه علاقه مندی و دانش شما بیشتر درباره کدام محصولات گلخانه ای است؟

علاقه مندان به محیط زیست، طرفداران دوآتیشه گلخانه!

طبق آمارها 92% آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود بنابراین حرکت از کشاورزی سنتی به سمت گلخانه داری برای کشور حیاتی است.

در گلخانه ها مصرف انرژی قابل کنترل است بنابراین گلخانه ها برای کارآفرینان و صاحبان خود هم سود مادی دارند هم اجر اخروی به لحاظ کمک به محیط زیست.

سه موضوع فنی و حیاتی!

برای موفقیت در کسب و کار گلخانه موارد حیاتی وجود دارند که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

1- نوع سازه گلخانه :

سازه گلخانه ها تاثیر قابل توجهی بر رشد گیاه دارد چون نوع این سازه و پوشش ها تعیین می کنند که چه میزان پرتوهای خورشید به گلخانه وارد شود. پوشش های تجاری متنوعی برای گلخانه ها وجود دارد که از نظر قابلیت انتقال امواج و نیازهای انرژی متفاوتند. علاوه بر کمیت نوری که به داخل گلخانه منتقل می شود جالب است بدانید این پوشش ها تعیین کننده کیفیت نور منتقل شده به داخل گلخانه ها هستند. برای شرایط آب و هوایی مختلف باید از پوشش های متفاوت استفاده کرد.

2- کنترل دما:

رشد و نمو گیاهان درون گلخانه به دمای محیط بستگی دارد و برای هر محصول خاص، یک دمای بهینه پیشنهاد شده است. بی توجهی به دمای مطلوب می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری شود.

3- تهویه:

تهویه و سرمایش درون گلخانه ها برای رشد و نمو گیاهان و کنترل شرایط محیطی ضروری است. تهویه، هوای داخل گلخانه را در روزهای آفتابی کاهش می دهد و دی اکسید کربن لازم را برای فتوسنتز تامین می کند. تهویه نشدن به موقع به علت افزایش بیش از حد دما و بروز تنش حرارتی، رشد و باردهی بوته را کاهش می دهد. در کل تهویه گلخانه یا به صورت طبیعی با بازکردن پنجره های سقفی و جانبی انجام می شود یا به صورت تهویه تحت فشار است که در آن از انواع فن ها استفاده می شود. در مناطق خشک و نیمه خشک، برای رشد مناسب گیاهان ضروری است رطوبت درون گلخانه ها افزایش یابد. برای افزایش رطوبت و خنک کردن گلخانه ها می توان از سامانه خنک کننده تبخیری بهره برد.

نمودار1- فعالیت های گلخانه داری در یک نگاه

برخی محصولات گلخانه ای سودآور:

- خیار:

می‌توان در هر فصلی این گونه سبزیجات را تولید کرد. همچنین، در کشت گلخانه‌ای، میزان آبیاری و تغذیه به طور دقیق تنظیم می‌شود که منجر به بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد می‌شود. این نوع کشت نیز از نظر مصرف آب بهینه است و بدون نیاز به آب و هوای خاصی، می‌تواند در مناطق مختلف تولید شود. همچنین، از طریق کنترل دما و رطوبت هوا در گلخانه، بیماری‌ها و آفات کمتری به محصول حمله می‌کنند و نیاز به استفاده از کمترین میزان سموم شیمیایی برای مبارزه با آن‌ها دارد. در نهایت، کشت گلخانه‌ای خیار، باعث صرفه‌جویی در فضای زمین نیز می‌شود زیرا این نوع کشت در واقع با استفاده از فضای کوچکتر، میزان تولید و بهره‌وری بیشتری دارد.

- گوجه فرنگی:

کشت گوجه فرنگی در گلخانه به دلیل شرایط کنترل شده، می‌تواند بهبود کیفیت و طعم بهتری در محصول، تولید پایدار طول سال، کاهش مصرف آب و فضای زمین، کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها را فراهم کند. بنابراین، کشت گوجه فرنگی در گلخانه نسبت به کشت در فضای باز، مزایای بسیاری دارد.

- فلفل :

کشت فلفل در گلخانه می‌تواند به عنوان یک فعالیت سودآور محسوب شود. برای کشت فلفل در گلخانه، شرایط بهینه‌ای برای رشد و توسعه آن فراهم می‌شود و این امر باعث افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌ها می‌شود. در کشت فلفل در گلخانه، می‌توان به مدیریت بهینه منابع از جمله آب و محیط رشد، کاهش مصرف سموم شیمیایی، کاهش آلودگی به بیماری‌ها و آفات و کاهش وقت و هزینه‌های دستی‌کاری رسید. همچنین، به دلیل شرایط کنترل شده، می‌توان در فصل‌هایی که در فضای باز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب نیست، به تولید فلفل در گلخانه پرداخت. در کشت فلفل در گلخانه، محصول با کیفیت، با طعم و عطر مطلوب‌تر و با رنگ و شکل مناسب‌تر تولید می‌شود و در نتیجه می‌تواند با قیمت بالاتری در بازار عرضه شود. بنابراین، کشت فلفل در گلخانه می‌تواند سودآور باشد.

- زعفران:

زعفران در کل سال فقط شش بار آبیاری می شود. کشت زعفران در گلخانه در بیشتر نواحی ایران امکان پذیر است به همین دلیل جزء محصولات گلخانه ای سودآوراست.

یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت کشت زعفران در گلخانه،برگشت سرمایه اولیه در کمترین زمان است. بیشتر سرمایه اولیه ای که شما صرف شروع کشت زعفران کرده اید در سال اول و تقریبا باقی سرمایه در سال دوم باز می گردد.

- توت فرنگی:

در گلخانه ای به متراژ هزار متر مربع امکان برداشت ده تن توت فرنگی در سال وجود دارد.این محصول هم حاشیه سود بالایی دارد.

- بادمجان:

یکی از پربازده ترین محصولات گلخانه ای است. بادمجان گلخانه ای از نظر ظاهری براق است و بافت یکنواخت و شکلی زیبا دارد بنابراین هم مشتریان داخلی دارد هم برای صادرات خوب است.

با اطلاعات کافی شروع کن!

کارآفرینی که کارش گلخانه داری است همون طور که محصولات ظریفی رو پرورش می ده کارش هم اصول ظریف و حساسی داره که اگه به این اصول مسلط باشه می تونه خیالش از بابت محصولات با کیفیتی که تولید می کنه و در نتیجه سودش راحت باشه. برای اینکه گلخانه داری رو حرفه ای یاد بگیری باید به حرفه ای ها مراجعه کنی، مثل مدرسه کسب و کار کارابیز که سیر تا پیاز کسب و کار گلخانه رو برات آماده کرده.

حتی اگر کشاورزی نخوندی اما علاقه مندی کسب و کارت شغل لذت بخشی مثل پرورش گیاهان در گلخانه باشه تردید نکن، ما فقط یک بار زندگی می کنیم پس چه خوبه که رویاهامونو زندگی کنیم. علاقه و اراده از شما ، آموزش مهارت گلخانه داری از کارابیز.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (344 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (164 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (51 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (35 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) کیک دو بعدی زیبا و هنری دخترهای رضا صادقی برای بابای خوش صداشون در روز پدر / فقط قیافه سگ بولداگشون 😂 (4 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) 4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس