ساعدنیوز
ساعدنیوز

عمران خان هم مثل احمدی نژاد و ترامپ یک مُهره سوخته است!

  سه شنبه، 01 شهریور 1401   کد خبر 219933
عمران خان هم مثل احمدی نژاد و ترامپ یک مُهره سوخته است!
تحولات پاکستان در روزهای اخیر در صدر اخبار بسیاری از خبرگزاری ها قرار دارد. عمران خان چهره جنجالی سیاست پاکستان و نخست وزیر مخلوع این کشور همچنان بر رسیدن به قدرت دوباره تأکید دارد ولی حزب حاکم مخالف این موضوع است. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر سیدجعفر قنادباشی سفیر سابق ایران در لیبی به این موضوع می پردازد.

ساعدنیوز: طرفداران عمران خان در چند روز گذشته جلوی منزل او جمع شده اند تا از دستگیری اش توسط پلیس پاکستان جلوگیری کنند. چرا شخصی مثل عمران خان که در زمانی نه چندان دور پُست نخست وزیری پاکستان را در اختیار داشت به یک اپوزیسیون داخلی تبدیل شده است؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: در صحنه سیاست پاکستان احزاب سنتی این کشور مورد حمایت سرمایه داران و ارتش پاکستان هستند و با کشورهای اروپایی و عمدتاً انگلیس در ارتباط اند و ارتش پاکستان نیز انگلیسی مآب است و اساساً بعد از استقلال پاکستان این وابستگی به همین صورت ادامه یافته و خارج از این حلقه نیز کسی نمی تواند وارد صحنه سیاست این کشور شود و نقش آفرینی کند.

عمران خان در واقع زمانی توانست وارد عرصه سیاست در پاکستان شود که یک خلأئی در احزاب اسلامی و احزاب سیاسی سنتی وابسته به ارتش پاکستان و سازمان اطلاعات پاکستان به وجود آمد. یعنی در اصل این خلأ بود که به عمران خان اجازه داد تا به صحنه بیاید و این خلأ نیز حاصل اختلافات و شکاف هایی بود که در درون احزاب سنتی پاکستان به وجود امده بود.

بازسازی سیاسی احزاب سنتی در پاکستان باعث تنگ شدن عرصه بر عمران خان و خروج او از صحنه شد. امروز شاهد اشتباه محاسباتی عمران خان و طرفداران او هستیم. او شخصیت پرافت و خیزی دارد و مثل احمدی نژاد و ترامپ فرد غیرقابل پیشبینی است و اساساً با توجه به شرایطی که در پاکستان حاکم است، چنین فردی نمی تواند کمکی به مردم بکند و مردم این را می دانند. طرفداران او هم به آن تعدادی نیست که او تصور می کند.

ترامپ و احمدی نژاد هم چنین شخصیتی دارند. ساختار سیاسی کشور را نشانه رفته اند؛ با قانون اساسی مخالفت می کنند و این را نمی دانند که کسی که ساختار اصلی یک کشور را به چالش می کشد اساساً نمی تواد در چارچوب آن ساختار نقشی ایفا کند!

بنابراین، من معتقدم که عمران خان به دلیل فرصت استثنایی ای که از خلأ موجود در احزاب سنتی در این کشور در اختیارش قرار گرفت و وارد عالم سیاست شد، دچار توهم شده است! همان توهمی که ترامپ و احمدی نژاد هم دچار آن هستند؛ فکر می کنند که طرفدارانشان به تعدادی است که می توانند کل ساختار را به چالش بکشند. در حالی که این طور نیست.

امروز هم شاهد این هستیم که عده ای دور خانه عمران خان جمع می شوند. همین موضوع را درباره احمدی نژاد و ترامپ هم شاهد بودیم! حتی طرفداران ترامپ بعد از هجوم اف بی آی به منزلش در برخی جاها قتل انجام دادند!

فرد غیرقابل پیشبینی نمی تواند در عرصه سیاست دوام آورد و قابل اعتماد ساختار باشد. در هر سه مورد هم این مطلب صادق است.

تصویر

ساعدنیوز: آیا تحولاتی که در پاکستان شاهد آن هستیم ریشه های منطقه ای هم دارد؟ اخیراً شاهد برخی تحرکات ترکیه در پاکستان بوده ایم. پژواک های منطقه ای این تحولات به عقیده حضرتعالی چیست؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: بله اخیراً ترکیه در رابطه با افغانستان تحرکاتی داشته است و چون در این منطقه پاکستان نقش قابل توجهی دارد با پاکستان نیز در ارتباط هستند. شرایطی که در ترکیه حاکم است جوری است که اردوغان به چنین نمایش های دیپلماتیک نیاز دارد. این یک نوع مانوور نفوذ و قدرت است تا جایگاه خودش را برجسته کند.

عادی سازی رابطه ترکیه با اسرائیل هم از این سنخ است. رابطه با اسرائیل ذاتاً با آرمان های حزب عدالت و توسعه در تضاد است. خود اردوغان بارها بر علیه اسرائیل سخنرانی کرده است. ولی شرایط به گونه ای است که او نیازمند مانوور همسئویی با اسرائیل است.

چون طالبان با قطر در ارتباط هستند و دولت ترکیه هم گرایشات اخوانی دارد، تلاش اردوغان آن است که از این وضعیت کلاهی برای خودش بدوزد. قطری ها پول فرآوان دارند و اردوغان هم به این پول نیاز دارد. بنابراین، از همین کانال با پاکستان هم وارد رابطه می شوند. البته نباید جایگاه اخوانی ها در انگلیس را فراموش کنیم. همه این ها به نوعی قطعات یک پازل هستند.

در پاکستان ما شاهد یک تقابل میان انگلیس و آمریکا هم هستیم. انگلیس در هیچ یک از کشورهای مشترک المنافع اجازه نمی دهد که آمریکا منافع اش را به او تحمیل کند. هند نمونه بارز این مسأله است. فکر نمی کنم که آمریکا بخواهد روی یک مُهره سوخته مثل عمران خان سرمایه گذاری کند.

تصویر

ساعدنیوز: اگر عمران خان دستگیر شود به اعتقاد حضرتعالی چه تحولاتی ممکن است در پاکستان رخ دهد؟ آیا این دستگیری می تواند به شورش های سراسری در این کشور دامن بزند؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: به نظر من، پایگاه اجتماعی عمران خان ضعیف تر از آن است که بتواند منشأ چنین تحولاتی باشد. او هم مثل احمدی نژاد و ترامپ دچار توهم طرفداران بیشمار است! واقع مطلب این است که این طور نیست! امروز شرایط در کل دنیا طوری است که به دلیل تورم و گرانی و بحران انرژی مردم علیه هیئت های حاکمه هستند! این هم باعث اشتباه محاسباتی برخی سیاستمداران متوهم می شود!

در مورد پاکستان، باید بگوئیم که این کشور بدنه روستایی قابل توجهی دارد که اصلاً برایش مهم نیست که در پایتخت این کشور چه می گذرد! عین دوران قاجار در ایران! که ملت اصلاً نمی دانستند که در تهران چه خبر است؟! رأی دادن در این مناطق به صورت قبیله ای است.

معتقدم که پلیس پاکستان باید از ایران الگو بگیرد که احمدی نژاد را دستگیر نکرد! دستگیری عمران خان کار غلطی است. او اساساً به آن بزرگی که فکر می کند نیست! کسی که ساختار را به چالش می کشد و هیچ جایگاهی در هیچ یک از احزاب سنتی ندارد نمی تواند حرف از تحول سیاسی بزند!

در مورد بنی صدر ما این موضوع را به عینه دیدیم! این آقا از پاریس آمد و در ایران رئیس جمهور شد! تحصیلاتش را در جای دیگری کرده بود و بعد از به ثمر نشستن انقلابی که مردم خون بهایش را پرداخت کرده بودند آمد و رئیس جمهور شد! یادم هست که یکی از دوستان می گفت که او حکم عصا برای جمهوری اسلامی را دارد! من می گویم او یک روروک بود. چون انقلاب هنوز پای راه رفتن را درنیاورده بود و زمانی که انقلاب به حرکت افتاد دیگر جایی برای بنی صدر وجود نداشت. در مورد عمران خان هم همین موضوع صدق می کند. او یک مُهره برای گذار از یک برهه بحرانی بود و تمام شد!

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (166 نظر) مهران رجبی: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد (112 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (103 نظر) چیدمان میز صبحانه مفصل و متنوع آیسان خانوم نو عروس رضا گلزار برای همسرش/ چه کدبانو و با سلیقه+عکس (100 نظر) خلاقیت بی نظیر معلم اصفهانی برای روحیه دهی به دانش آموزان حماسه ساز شد +فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل گل رُز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (55 نظر) روایت جالب از زندگی شخصی رهبر معظم انقلاب؛ از پیاده‌روی رهبری در خانه‌شان تا ماجرای عمل جراحی ایشان بدون بیهوشی عمومی (56 نظر) رونمایی از عبای طلاییِ حسن روحانی در دیدار نوروزی با سیاستمداران+عکس (53 نظر) محمدرضا گلزار با این عکس نوستالژیک در کنار سفره هفت سین تولد پدرش را تبریک گفت/ چه پدرشوهر باکلاس و جنتلمنی داره آیسان خانوم (42 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂+عکس (39 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای به سیخ کشیدن کباب حماسه آفرید/ مغز اینو باید طلا گرفت + عکس (38 نظر) چرا رهبر انقلاب در زمان ایراد خطبه نماز عید فطر بغض کردند؟ (36 نظر) جشن خودمونی و کیک تولد متفاوت محمود احمدی نژاد جلوی در خانه شان در نارمک تهران+عکس (35 نظر) مراسم عقد ساده و بدون تجملات نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور نوه امام خمینی/ چه منزل باصفا و دلبازی+عکس (33 نظر) نگاهی به دکوراسیون خانه محمدرضا گلزار و نو عروسش آیسان خانوم/ چه شیک و باکلاس +عکس (33 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... نیم نگاهی به دکوراسیون شیک و باکلاس خانه حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ چه مبل خوشگلی داره +عکس نگاهی به مراسم تولد هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال با دیزاین شاهکار/مبارکا باشه +عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 معرفی بروکر کوتکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود زدن یک تیر و سه نشان با رزرو تور اروپا در زمان برگزاری فستیوال فیلم کن! تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل روایت جالب رهبر معظم انقلاب از کتاب کرایه کردنشان به مبلغ هر شب 1 قِران+ویدیو/ کتابفروشی ناراحت شد که چرا من هر جلد رو توی یک شب میخونم! فرمول محاسبه وزن ورق روغنی نگاهی به دسته گل شیک و حلقه های زیبا و باکلاس سوگل طهماسبی، ریحانه سریال فاصله ها/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ خلاقیت تحسین برآنگیز شهرداری در ترغیب کودکان به انداختن زباله در سطل آشغال+عکس/ آفرین به این ذهن توانمند👏 نگاهی به تمرینات سخت ورزشی امیرحسین زارع کشتی گیر افتخار آفرین در کنار ساحل/ هزار ماشاالله به این جوون پُر زور +فیلم توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! رونمایی از حضرت عشق امیرحسن زارع مدال آور کشتی/ همیشه کنار هم +عکس عکسی بانمک و جالب از دوران کودکی لعیا زنگنه، رعنای سریال مادرانه/ چقد ناز و دوست داشتنی بوده😍 حضور بازیگران معروف و محبوب در مراسم تشییع حسن جوهرچی، شوهرعمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ از لعیا زنگنه تا رضا توکلی و امین تارخ+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل ابر/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت خنده دار و هدفمند مادر ایرانی با بامیه‌های مونده از ماه رمضان+عکس/چیزی نیست همونه فقط تغییر کاربری داده🤣 6 فرد مشهور که ضریب هوشی آن‌ها با انیشتین برابری می‌کند لحظه عجیب ترکیدن نورافکن استودیو در پخش زنده شبکه خبر+ویدیو (عکس) تفریح هیجان انگیز و خفن نیکای سریال "پایتخت" در شهربازی استکهلم سوئد! شهر جن‌ها در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند +عکس وقتی نصاب سینک ظرفشویی واحدهای عملی دوره‌اش رو آنلاین پاس کرده+عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 مهدکودک: آری یا خیر؟ (ویدئو) سوت بلبلی زدن بامزه نعیمه نظام دوست و سمیرا حسن پور در برنامه "اسکار" مهران مدیری/ بقول بهنام تشکر؛ نعیمه میتونه! سنگ تمام پوریا پورسرخ در چیدمان میزغذا و میز میوه در میزبانی از بازیگران و دوستانش در خانه رویایی و اروپاییش+عکس/ چقد خوش سلیقه و تمیز👌 نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران امیرمحمد یزدانی مدال آور کشتی/ این ماشین نیست هواپیماست +عکس عکسهای یادگاری هستی مهدوی فر، رهایِ سریال مادرانه با چهره های فوتبالی در رستورانی لاکچری و روباز/ علی دایی و کارلوس کی‌روش و... جدیدترین عکس روژا، دختر مو فرفری و بانمک مهدی سلطانی، اردلان سریال "مادرانه" + عکسهای قدیمی گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ سلفی جذاب ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت و پسرش داخل ماشین لوکسشان/ چقدر مادر و پسر شبیه همدیگه هستن+عکس
تیتر امروز   
ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی 6 فرد مشهور که ضریب هوشی آن‌ها با انیشتین برابری می‌کند شهر جن‌ها در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند +عکس