دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

امروز 2 آبان روزی که عهد نامه گلستان بسته شد ؛ با این معاهده خاک ایران را به بیگانگان بخشیدند 

چهارشنبه، 02 آبان 1403
کد خبر: 414501
ساعدنیوز: قرارداد گلستان نام قرار دادی است که میان ایران و روسیه منعقد شد و بر اساس آن ایران بخش زیادی از اراضی متعلق به خود در شمال غرب را به روسیه واگذار کرد.

به گزارش سرویس تاریخ پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، با امضای قراردادی بین حاکم گرجستان و امپراتور روسیه، گرجستان تحت نفوذ روسیه قرار گرفت. چون بسیاری از ساکنان این منطقه مسلمان بودند و تبعیت از یک حکومت غیرمسلمان را ننگ می‏دانستند به ایران کوچ کردند. افزون براین، برادر حاکم گرجستان که از این قرارداد ناراضی بود به دربار فتحعلی شاه آمد و دولت ایران را به جنگ با روس‏ها دعوت کرد. در پی این حوادث قوای روس با یورش به شهرهای گنجه، شوش و ایروان، آن مناطق را مورد تعرض قرار دادند. پس از این حملات بسیاری از علما، مردم را به مبارزه با کفار روس دعوت کردند. بدین ترتیب بود که دوره اول جنگ‏های ایران و روس آغاز شد و پس از گذشت ده سال از شعله‏ور شدن آتش جنگ، قوای هر دو دولت چنان ضعیف شد که طرفین آمادگی خود را برای پایان جنگ اعلام کردند. بر همین اساس و با دخالت دولت انگلستان، عهدنامه گلستان میان دو کشور ایران و روسیه به امضاء رسید.

مفاد قرارداد


به موجب این قرارداد، تمامی شهرهایی که تا آن تاریخ به تصرف روسیه در آمده بود، جزو خاک روسیه باقی ماند و مالکیت روسیه بر شهرهای قره باغ، باکو، دربند، لنکران و بخشی از تالش نیز پذیرفته شد. ایران نیز پذیرفت از همه دعاوی خود در مورد مناطق داغستان، گرجستان و ارمنستان چشم بپوشد. همچنین حق کشتیرانی در دریای خزر از ایران سلب گردید و در عوض، دولت روسیه تعهد سپرد که تنها نیابت سلطنت عباس میرزا ولیعهد را پذیرفته و به قدرت رسیدن او را تضمین کند.

اشکالات قرارداد


در این قرارداد، مرزهای دو کشور دقیقاً معین نشد و همین نامعلوم بودن مرزهای دو کشور و مقررات عهدنامه گلستان موجب شد که دولت ایران از این عهدنامه سربتابد و روسیه را به نیرنگ متهم سازد. این عوامل باعث شد که جنگ دوم ایران و روسیه در سال‏های بعد شکل گیرد و عهدنامه سیاه دیگری با نام ترکمان‏چای به ایران تحمیل شود.

برای دنبال کردن مطالب تاریخی اینجا کلیک کنید.


پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 07 آبان
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پاسخ رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: دف زدن توسط زنان در عروسی ها چه حکمی دارد؟
(فیلم+ تصاویر) مرغ خیاط/ پرنده‌ی حیرت‌انگیزی که زیباترین آشیانه ها را میدوزد/ اینجاست باید گفت "فتبارک الله احسن الخالقین"
(ویدئو) تراپی؟ نه ممنون، پشت صحنه خنده‌دار «درحاشیه» هست/ «جواد رضویان»: 8 درصد هم مالیات ارزش افزوده کم میشِداا/ مهران غفوریان: دکتر هومن چجوری کم میشد
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)