دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

آموزش کاشت خرمالو در گلدان 

سه شنبه، 17 فروردین 1400
خرمالو دارای مقادیر قابل‌توجهی ویتامین‌های B۳ ،B۲، B۱ و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد.

کاشت خرمالو و پرورش و نگهداری این گیاه آسان است. این درخت به هوای معتدل و خنک، نور کافی و آب فراوان نیازمند است. این گیاه از سن ۱۰ سالگی محصول تجاری تولید کرده ولی از ۴ یا ۵ سالگی شروع به میوه دهی می کند و بین ۲۲۵ تا ۵۰ سال هم عمر دارد. میوه این گیاه خوراکی است و رنگ آن از نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره متفاوت است. آن ها دو گونه گس و غیر گس دارند.

مراحل کاشت خرمالو در گلدان

برای به دست آوردن دانه های مرغوب که برای کاشت مناسب باشند باید دقت کنید که میوه خرمالو حسابی رسیده و نرم باشد. همچنین مهم است که میوه مورد نظر فاقد فضله پرندگان و لکه و گندیدگی باشد. میوه را که خریداری کردید خوب بشویید و آن را از وسط نصف کنید و سعی کنید چند هسته درشت و سالم را از آن جدا کنید. سپس دانه ها را به مدت حداقل 48 ساعت داخل آب قرار دهید تا گوشت داخل میوه از روی آن ها پاک شود.

هسته خرمالو اگر در محیطی نسبتا مرطوب و گرم قرار بگیرد معمولا پس از گذشت 2 هفته جوانه خواهد شد.

کاشت خرمالو در گلدان

برای جوانه زدن هسته خرمالو دو روش وجود دارد:

روش اول:

هسته خرمالو را میان یک دستمال کاغذی قرار دهید و روی آن را آب بپاشید تا مرطوب شود، سپس دستمال را داخل یک پلاستیک تمیز بگذارید و در یک مکان گرم و پر نور قرار دهید.

کاشت خرمالو در گلدان

روش دوم:

یک گلدان پلاستیکی که ارتفاع آن حداقل ۸ سانتی متر را با پر از خاک کنید. گلدان را زهکشی کنید و هسته خرمالو را درون آن قرار دهید و به اندازه یک سانتی متر خاک روی آن بکارید. خاک را مرطوب کنید و روی گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید در یک مکان گرم و پرنور قرار دهید. برای کاشت هسته بهتر است گلدان در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و کافی است نور محیط به گلدان برسد.

برای جوانه زدن هسته خرمالو هر دو روش مناسب است، فقط باید رطوبت را چک کنید تا کافی باشد. بعد از گذشت دو هفته هسته ها جوانه می زنند. اگر برای جوانه زدن هسته ها از روش اول استفاده کردید اجازه دهید جوانه ها بزرگ شوند و سپس داخل گلدان بکارید. اگر از روش دوم برای جوانه زدن هسته های خرمالو استفاده می کنید، پلاستیک روی گلدان را بردارید و اجازه دهید که جوانه رشد کند.

زمانی که جوانه ها رشد کردند و ریشه ها بزرگ شد، جوانه را به یک گلدان بزرگ منتقل کنید تا بتواند به راحتی رشد کند. هسته خرمالو پس از فصل زمستان شروع به جوانه زدن می کند. درخت خرمالو نیاز به آب دهی زیاد و دقیق دارد، سطح خاک باید همیشه مرطوب باشد. خاکی که هسته خرمالو را در آن می کارید باید سبک و زهکشی مناسبی داشته باشد تا بعد از آبیاری، محیط باتلاقی نشود. درخت خرمالو باید روزی ۲ الی ۳ ساعت نور مستقیم آفتاب ببیند.

خرمالو نیاز به آفتاب مستقیم دارد، اما برای میوه دادن به سرمای زمستان نیاز دارد. شرایط آب و هوایی برای کاشت خرمالو باید معتدل و خنک باشد. بهتر است تا یکسال اول به نهال خرما کود ندهید و از سال دوم به بعد با مشورت گلخانه دار از کود خانگی برای تقویت درخت خرمالو استفاده کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم