دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

آموزش کاشت مرکبات در گلدان 

سه شنبه، 17 فروردین 1400
تصور کنید که مرکباتی مثل لیمو و پرتقال را در گلدان خانگی تان داشته باشید و بتوانید از خواص آن ها بهره ببرید البته که کاشت و پرورش آن ها در خانه به مراقبت نیاز دارد.

پرورش دانه هایی همچون هسته مرکبات کاری بسیار آسان و در عین حال لذت بخش می باشد که به همین دلیل بسیاری از افرادی که در زمینه باغبانی فعالیت دارند تمایل به کاشت چنین درختانی را دارند. کاشت هسته پرتقال همچون تکثیر درخت نارنج و دیگر مرکبات خیلی راحت بوده و خیلی سریع جوانه می زند اما به یاد داشته باشید درختانی که از طریق بذر پرورش می یابند امکان دارد زمان میوه دهی آن ها حدود ۷ الی ۱۵ سال طول بکشد. بنابراین اگر تمایل دارید درختی بکارید که سریع میوه بدهد باید از نهال آن استفاده نمایید.

کاشت هسته مرکبات باید در خاک پرلیتی که دارای کود گیاهی است انجام شود ، هسته پرتغال ، گریپ فروت و لیمو در جاهای روبازی که زمستانش حتی کمی سرد است خوب رشد می کنند. با اینکه رشد مرکبات در گلدان ها در شمال آسان نیست، اما این کار بسیار با ارزش است.

همانطور که می دانید حدود چند سال است که افراد به جای استفاده از گندم و حبوبات برای کاشت سبزه عید از دانه مرکباتی همچون پرتقال، نارنج، لیمو و … استفاده می کنند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که تمایل به کاشت چنین درختانی دارید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

کاشت مرکبات در گلدان

مراحل کاشت مرکبات در گلدان

برای کاشت مرکبات در گلدان به روش باغبانی گلدانی باید از خاک پرلیتی که دارای کود گیاهی است. پرتقال را از وسط نصف کنید هسته های آن را با دقت از گوشت پرتقال جدا کنید و سپس در یک ظرف آب به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید تا گوشتی روی هسته ها باقی نماند. سپس پوسته سخت رویی پرتقال را از هسته جدا کنید و مراقب باشید که به قسمت نرم و گوشتی آن آسیبی نرسد. هسته های پرتقال را با فاصله مشخص رو یک دستمال کاغذی قرار دهید و ببندید. دستمال را مرطوب نگهدارید بعد از ۲ الی ۳ روز هسته ها را داخل گلدان بکارید.

بهتر است روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا برای گیاه حالت گلخانه ای ایجاد شود و رطوبت مورد نیاز نیز تامین شود. گلدان را در جایی با دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گرادو به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. معمولاً بعد از گذشت ۶ هفته هسته های پرتقال جوانه می زنند. بعد از جوانه زد پوشش پلاستیک را جدا کنید.

بعد از جوانه زدن گیاه دقت کنید که گیاه روزانه ۴ تا ۵ ساعت نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کنید. دقت کنید که خاک گلدان مرطوب باشد و نیاز آبی گیاه برطرف شود. همانطور که گفتیم نباید توقع داشته باشید که گیاه مانند یک درخت پرتقال که در باغچه کاشته شده میوه دهد.

کاشت مرکبات در گلدان

هنگام آب دادن به گیاه سعی کنید زیاد آب ندهید تا گیاه غرق در آب نشود و همیشه به اندازه مناسب آب بدهید تا خاک نم دار بماند. بعد از ظهور 3 دسته یا بیشتر برگ، گیاه را به داخل یک گلدان 15 سانتی متری منتقل کنید. کم کم میزان نوردهی را افزایش دهید تا جایی که گیاهتان روزانه 4 ساعت نور مستقیم دریافت کند.از بهار تا پاییز، 2بار در ماه، کود رقیق شده به گیاه بدهید.در طی زمستان کمتر به گیاه آب دهید. درصورتی که گیاهتان را در داخل منزل پرورش می دهید، بایستی با هر بهار جایش را عوض کرده و در ظرف بزرگ تری قراردهید یا اینکه آن را درفضای بازی که از سرمای زمستان در امان است، بکارید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC