انواع کفش کوهنوردی مناسب فصل زمستان

  شنبه، 13 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
انواع کفش کوهنوردی مناسب فصل زمستان
در کوهنوردی مخصوصاً فصل زمستان، کفش کوهنوردی زمستانه اولین دارایی شماست! قدم برداشتن روی برف برای همه ی ما کار خوشایند و هیجان انگیزی است. اما آیا پاهایمان هم به اندازه ما هیجان دارند؟! پاها بخش عمده ای از پیاده روی در کوهستان و بالا رفتن از ارتفاعات را بر عهده دارند، پس مهم است که به آن ها اهمیت بدهیم و از آن ها محافظت کنیم.

انواع کفش کوهنوردی مناسب فصل زمستان

کفش کوهنوردی نیمه سنگین

این نوع کفش ها یک لایه بیرونی و یک لایه داخلی دارند که امکان جدا شدن از هم ندارند. به دلیل سبک بودن نسبت به کفش های سنگین امکان راه رفتن و حرکت برایتان راحت تر خواهد بود. این مدل کفش های کوهنوردی ساق دار هستند تا از مچ پاهایتان در مسیرهای سراشیبی و سربالایی محافظت کنند. از این کفش ها می توانید در زمان های برفی هم استفاده کنید. البته نه به مدت طولانی! امیدواریم طی مسیر گرفتار یخبندان نشوید، چون این نوع کفش نمی تواند به تنهایی شما را در مسیرهای یخبندان همراهی کند. البته اگر کوهنورد باهوشی باشید و تمامی این اتفاقات را از قبل پیش بینی کرده باشید، حتماً کرامپون خود را فراموش نکرده اید! با نصب کرامپون می توانید تا چندین ساعت از مسیرهای دشوار یخی عبور کنید.

کفش کوهنوردی سنگین (تک پوش)

تفاوت این مدل کفش کوهنوردی با کفش های نیمه سنگین، سخت بودن زیره و مقاومت بالای آن است. کفش های سنگین کوهنوردی قابلیت نصب کرامپون دارند که برای صعودهای برفی و گذر از مسیرهای یخی مناسب است. البته پیشنهاد می شود در برنامه های چند روزه از آن ها استفاده نکنید، چون به دلیل جدا نشدن قسمت داخلی و بیرونی، خشک شدن آن زمان بر است و با پوشیدن مجدد آن، پاهایتان دچار آسیب می شوند.

کفش کوهنوردی دوپوش

این مدل کفش کوهنوردی زمستانه برای صعودهای 4000 تا 7000 متری و برنامه های دو روزه مناسب است. پوشش داخلی آن معمولاً الیاف پریمالوفت است و قسمت بیرونی آن کاملاً ضد آب بوده تا طی مسیر پاهایتان خشک بمانند. در این مدل، دو کفش داخل هم قرار دارند. نسبت به مدل های دیگر سنگین تر هستند. اگرچه آزادی حرکت و سرعت شما را حین حرکت کاهش می دهد، اما برای مسیرهای برفی و چند روزه شما ایمن ترین کفش است. اگر پوش بیرونی کفشتان خیس شد، می توانید آن را در بیاورید تا خشک شود. اگر زمان کافی برای خشک شدن پوش بیرونی ندارید و کفشتان هنوز کمی خیس است، نگران نباشید. حتی در این شرایط هم قادر اند از پاهایتان در برابر سرما و یخ زدگی محافظت کنند. این کفش کوهنوردی زمستانه قابلیت نصب کرامپون دارد تا در صعود های یخی، ایمنی بیشتری داشته باشید. بعضی از مدل های کفش کوهنوردی دو پوش، گتر دار هستند که در اصلاح به آن ها دو و نیم پوش گفته می شود و با پوشش قسمت بالایی پا علاوه بر جلوگیری از سرما، مانع نفوذ آب به داخل کفش می شوند.

کفش کوهنوردی سه پوش

کفش های هیمالیا نوردی که برای ارتفاعات 8000 متر طراحی شده اند. همانطور که از نام آن ها پیداست دارای سه کفش است که داخل هم قرار دارند. پوشش بیرونی به صورت یک گتر بلند است که تا نزدیک پایین زانو را می پوشاند و تمام قسمت کفش را در برمی گیرد. زمانی که کمپ زده اید و می خواهید داخل چادر بروید، می توانید پوشش های بیرونی را در آورید و فقط با پوشش داخلی وارد شوید تا داخل چادر هم پاهایتان گرم بمانند. پوش داخلی این نوع کفش اغلب از الیاف پریمالوفت بوده که گرمایش بسیار زیادی دارد.

بدون شک داشتن یک کفش کوهنوردی زمستانه مناسب می تواند بر کیفیت برنامه و صعود شما تأثیرگذار باشد. پس لازم است که اجزای آن را کاملاً بشناسید تا بتوانید خرید کفش کوهنوردی را به بهترین شکل انجام دهید.

اندازه کفش:

خیلی گشاد نباشد:ایجاد تاولهای پوستی می کند.خیلی کیپ وتنگ نباشد:به پا فشار وارد می آورد.در صورت عدم رعایت موارد بالاکفش نامناسب به ناخنها وبستر ناخن صدمه میزند.و باعث خستگی پا می شود.اندازه کفش کوه برای راحتی باید به گونه ای باشد که کوهنورد بتواند ساعتها کفش را به راحتی و آسانی بپوشد. اندازه کفش مناسب تنها با پوشیدن و راه رفتن مشخص می شود. در این حالت نباید هیچ گونه فشاری بر انگشتان و به ویژه در اطراف و گوشه های پا وارد شودجلوی کفش باید به اندازه کافی پهن باشد تا انگشتان پا داخل آن حرکت کندهنگام خرید کفش باید جورابی را بپوشید که هنگام اجرای برنامه از آن استفاده می کنید. کفش از مدلی انتخاب شود که مورد علاقه فرد می باشد چرا که می خواهید به طور مرتب بپوشید. به طور کلی برای کفش دقت کنید تا اندازه آن ۱ نمره از پای شما بزرگتر باشد و این فضا را توسط جوراب پر کنید، هیچگاه برای اولین بار کفش نو را در یک برنامه سنگین استفاده نکنید .

موارد مهم انتخاب نوع کفش کوه نوردی

امروزه در کوه نوردی صحبت از کفشی که بتوان از آن در برنامه های مختلف در طول یک سال استفاده کرد، کاملا بیهوده است و باید برای هر برنامه خاص کوه نوردی، کفش مخصوص آن را تهیه کرد.
1- اندازه کفش و راحتی پا
2- قابلیت فنی (کوه نوردی در تابستان، صعودهای زمستانه، هیمالیانوردی، سنگ نوردی، یخ نوردی و...)
3- استحکام و جنس رویه
4- درجه سختی زیره کفش (تخت کفش)
5- دارای ساق بلند بین 14 تا 19 سانتی متر (مچ پا را محکم نگه داشته و خوب محافظت کند)
6- تاریخ تولید کفش (چسب های به کار رفته، تاریخ انقضایی بین 2 تا 5 سال دارند)
7- برند و مارک معتبر
8- قیمت مناسب
9- گارانتی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان