دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی شهر اندیکا 

سه شنبه، 13 مهر 1400
اندیکا یکی از مناطق تاریخی در خوزستان است که تا کنون پنهان مانده است و کمتر کسی درباره این شهر تاریخی گمنام می داند این شهرستان دوران تاریخی مختلفی را پشت سر گذاشته است در این مناطق دفینه هایی وجود دارند از ارزش تاریخی بالایی برخوردار هستند.

شهرستان اندیکا، یکی از شهرستان های استان خوزستان در ایران است که در شمال شرقی این استان قرار دارد. از شمال غرب به لالی، از جانب شمال به سردشت دزفول، از طرف شمال و شمالشرق به استان چهارمحال و بختیاری، از مشرق به ایذه و از جنوب به مسجدسلیمان محدود می شود. مرکز آن شهر قلعه خواجه است.این شهرستان پیش از این بخشی از شهرستان مسجدسلیمان بود. جریان تبدیل شدن بخش اندیکا به شهرستان از سال ۱۳۸۴ آغاز و در نیمه دوم سال ۸۶ نهایی شد. این شهرستان دارای ۵۹۵ روستا و آبادی پراکنده، ۶ دهستان، ۳۳ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۲۰۰ آثار تاریخی است.تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابر آنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳۹۵ کل کشور آمده است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است.

جمعیت شهر اندیکا

جمعیت اندیکا در زمانی که بخش بود، در سال ۱۳۸۵ برابر با ۴۹٬۷۲۸ نفر بود.جمعیت شهرستان اندیکا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵برابر با ۸۵۰۰۰ نفر شد.

زبان مردم شهر اندیکا

مردم شهرستان اندیکا لر بختیاری هستند و به گویش لری بختیاری سخن می گویند. ایل راه (گذرگاه عشایر بختیاری به ییلاق) از شهرستان اندیکا و مسیر تاراز می گذرد.

جاذبه های گردشگری شهر اندیکا

این شهرستان آب و هوایی مناسب، طبیعتی بسیار زیبا و کم یاب دارد و با داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی گوناگون، همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر استان و کشور می باشد.

منطقه گردشگری سوسن سرخاب اندیکا

منطقه گردشگری سوسن سرخاب، یکی مناطقی که بی شک می توان آن را قطعه ای از بهشت گمشده خوزستان نامید؛ در ۷۰ کیلومتری شهر قلعه خواجه و ۱۵ کیلومتری تاراز شهر است. منطقه گردشگری سوسن سرخاب از اواخر دهه ۸۰ در لیست مناطق گردشگری استان خوزستان قرار گرفت. چشمه ها و آبشارهای خروشان با آبی سرد و زلال، باغ های متنوع انار، انگور، انجیر، گردو، آثار تاریخی، سایه سار درختان و طبیعت بکر با مناظر ییلاقی تنها گوشه ای از جاذبه های منحصر به فرد در منطقه گردشگری سوسن سرخاب است. منطقه گردشگری سوسن سرخاب جاذبه های گردشگری غنی دارد که می تواند به یک قطب گردشگری در استان و حتی کشور تبدیل شود.شهرستان اندیکا یکی از شهرستان های شمالی استان خوزستان است. این روزها که مرکز و جنوب استان دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد را تجربه می کند در برخی مناطق شمال خوزستان اختلاف دما با مرکز استان بین ۱۵ تا ۲۰ درجه است؛ منطقه گردشگری و خوش آب هوای «سوسن سرخاب» در بخش «چلو» شهرستان اندیکا یکی از این مناطق است. شهرستان اندیکا به دلیل واقع شدن در میان کوه های سر به فلک کشیده و برفگیر از تنوع آب و هوایی خاصی برخوردار است به طوری که برخی ارتفاعات آن مانند کوه کینو (معروف به بام خوزستان) در چهار فصل سال پوشیده از برف هستند. آب شدن برف و پرآبی سفره های زیر زمینی سبب شده این منابع خدادادی به صورت چشمه و آبشار در جای جای این شهرستان جاری شوند.کمبود امکانات این منطقه موجب کم رونقی گردشگری گردیده است. در حالیکه گردشگری می تواند از پارامترهای مهم در بهبود رفاه عمومی مردم این منطقه باشد. جاده دسترسی این منطقه علاوه بر پیچ وخم های غیر استاندارد و نداشتن علائم ایمنی، بر اثر سیلاب های اخیر نیز در چند نقطه تخریب و تاکنون ترمیم نشده است.شهرستان اندیکا دارای ۷۰۰ محوطه تاریخی از دوره های مختلف و بیش از ۴۸ اثر ثبت ملی می باشد.

آبشار طوف کما

آبشار طوف کما در شمال روستای موری در منطقه بخش چلو شهرستان اندیکا واقع شده و در دامنه های ارتفاعات تاراز از سلسله ارتفاعات زاگرس و از کوهی به نام کما سرچشمه میگیرد. آبشار طوف کما از سه شاخه تشکیل شده است و هر شاخه در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و از طرف شمال به منطقه بازفت و روستای شرمک و از جنوب به دره موری و روستای سوسن منتهی می شود.در بالای آبشار طوف کما باغی وجود دارد که به” باغ ملکان “شهرت دارد و مردم منطقه اعتقاد دارند آثاری که در این منطقه وجود دارد ازجمله باغ وشکافتن کوه و صخره ها بدست گبر ها ساخته شده است. در بالای آبشار برد گوری های زیادی دیده می شود. از کنار آبشار جاده مالرو به سمت ارتفاعات زاگرس واز آنجا به بازفت سرازیر می شود.شهرستان اندیکا در شمال استان خوزستان و در همجواری با استان چهارمحال و بختیاری واقع است که از جنبه های گوناگون همچون روستاهای زیبا , طبیعت بکر و زندگی مردم این منطقه براساس شیوه های سنتی برخوردار بوده که این منطقه را به یکی از متنوع ترین مناطق کشور تبدیل کرده است.هرساله بسیاری از طوایف بختیاری از این منطقه برای کوچ عبور می کنند. پوشش گیاهی منطقه را عموما درختان بلوط و بادام کوهی پوشانده است و درختان و گیاهان دیگری مانند ارزن ,زالزالک,چنار ,انجیر وحشی و انواع قارچ و کرفس محلی و باغ های انگور ,گردو,توت و انار در این منطقه وجود دارد. در فصل بهار انواع گلهای وحشی مانند شقایق ,نرگس,سنبل و بابونه زیبایی و طراوت خاصی را به این منطقه می بخشد .در گذشته نه چندان دور حیواناتی مانند خرس قهوه ای ,پلنگ,گرگ ,گراز,بز کوهی و انواع پرندگان مانند کبک ,عقاب,پرستو و بلدرچین به وفور در این منطقه وجود داشت اما امروزه در نتیجه شکار بی رویه این حیوانات بسیار کم یاب و رو به انقراض قرار گرفته اند. هرچند که هنوز بازمانده هایی از این گونه های مهم جانوری در منطقه وجود دارد اما محیط زیست این منطقه نیازمند توجه جدی مسئولین محلی و استانی است.شهرستان اندیکا از لحاظ اقلیمی دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است. بهاری زودرس اما سرسبز و پر طراوت دارد که از اوایل اسفند ماه آغاز می گردد و از اوایل خرداد ماه هوای بهاری به تدریج جای خود را به گرما می دهد. به عبارت دیگر تمام نواحی جنوبی این منطقه دارای بهاری دل انگیز و تابستانی گرم و پاییزی کوتاه و مطبوع و زمستانی معتدل است. مناطق شمالی آن دارای زمستان های سرد همراه با برف و تابستان های معتدل می باشد.

و در پایان...

ندیکا یکی از جاذبه های توریستی در استان خوزستان است این شهرستان در شمال شرقی از این استان واقع شده است و دارای جاذبه های توریستی مختلفی است. از دیدنی های اندیکا می توان به یکی از آبشارهای معروف آن اشاره کرد آبشار طوف کما است که در روستای موری قرار گرفته است و ۶۰ متر ارتفاع است که بسیار دیدنی است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید و با ساعد نیوز همراه باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
سابمیت مقاله چیست؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل اکسپت مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)