انواع روزنامه ها (روزنامه‌های رسمی، کثیرالانتشار و مفقودی)

  چهارشنبه، 09 خرداد 1403   زمان مطالعه 9 دقیقه
انواع روزنامه ها (روزنامه‌های رسمی، کثیرالانتشار و مفقودی)
روزنامه رسمی سازمانی است زیر نظر قوه قضائیه. با استناد به ماده واحده سال 1289 شمسی، وظیفه دولت این چنین تعریف می‌باشد که در پایتخت روزنامه‌ای تشکیل شده از تمام دست نویس‌های سلطنتی و حکم وزارتخانه‌ها و نصب و عزل کارمندان دولت و نیز قوانین قابل وضع به چاپ می‌رسد.

روزنامه رسمی یک سند رسمی و دولتی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود. یکی از وظایف آن چاپ و نشر آگهی مربوط به ثبت شرکت‌ها می‌باشد. قدم آخر شما در مراحل ثبت شرکت، چاپ آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی است. که از این طریق فعالیت تجاری شما به اطلاع عموم می‌رسد. در روزنامه رسمی اطلاعاتی همچون نوع فعالیت و نام شرکت درج می‌شود.

نحوه استعلام چاپ آگهی در روزنامه رسمی چگونه است؟

دریافت نسخه کاغذی چاپ شده، همانند گذشته از طریق مراجعه حضوری و یا درخواست ارسال پستی آگهی به متقاضی انجام می‌گیرد. همچنین، تمامی آگهی اشخاص حقوقی جهت اصالت سنجی به صورت رایگان در پایگاه سازمان ثبت اسناد در دسترس خواهد بود. بدیهی است مسئولیت عدم درج آگهی در روزنامه رسمی به عهده متقاضی می‌باشد و واحد ثبت شرکت‌ها و دفتر پستی هیچگونه تعهدی را در قبال عدم درج آگهی صادره دارا نمی‌باشند.

پس از وارد کردن موارد مورد نیاز برای چاپ آگهی در سامانه، یک شماره پیگیری به شما داده خواهد شد. می‌توانید به وسیله آن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از تمامی مراحل ثبت آگهی خود مطلع شوید.

استعلام ثبت شرکت روزنامه رسمی از طریق نام شرکت

هنگامی که از شرکت مورد نظر تنها نام آن را به خاطر دارید، برای استعلام آدرس، شماره ثبت، شناسه ملی، تاریخ ثبت، آخرین به روز رسانی‌های صورت گرفته و نوع شرکت به سایت شناسه ملی مراجعه نمایید. سپس در صفحه باز شده در قسمت نام شخصیت، اسم شرکت را به طور کامل وارد نمایید و سپس دکمه جستجو را بزنید. در صورتیکه شرکت شما دارای شعبی باشد به همراه شرکت اصلی به ترتیب لیست نمایش داده خواهد شد.

اگر نام شرکت مورد نظر را به به صورت کامل به خاطر ندارید تنها با وارد کردن قسمتی از آن نیز، در قسمت نام شخصیت، لیستی از شرکت‌هایی که کلمه مورد نظر شما را در نام خود دارند نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید نام انتخابی و مورد نظر خود را از آن لیست پیدا کنید.

استعلام نام شرکت از طریق شماره ثبت و یا شناسه ملی

به منظور استعلام ثبت شرکت در روزنامه رسمی اگر از شرکت مورد نظر خود، شماره ثبت یا شناسه ملی و یا هر دو را به خاطر دارید می‌توانید با مراجعه به سایت شناسه ملی و درج شماره ثبت / شناسه ملی شرکت مورد نظر و پس از آن وارد نمودن تصویر امنیتی خواسته شده به اطلاعات و مشخصات اجمالی از شرکت شامل آدرس، کدپستی، وضعیت انحلال، تاریخ تاسیس و نوع شخصیت حقوقی دسترسی داشته باشید.

گاهی ممکن است برای دو شرکت یک شماره ثبت وجود داشته باشد. اما شناسه ملی هر شرکت تنها به همان شرکت اختصاص دارد. با توجه به این نکته برای استعلام شرکت‌های قدیمی می‌بایست هنگام ورود شماره ثبت، در لیست ارائه شده توسط سامانه به نام شخصیت حقوقی توجه نمایید.

استعلام ثبت شرکت روزنامه رسمی به نام یک شخص

برای استعلام شرکت مورد نظر به سامانه روزنامه رسمی کشور مراجعه نمایید. در قسمت آگهی‌های قانونی وارد شوید. سپس در صفحه مورد نظر در قسمت نام شرکت | متن آگهی، نام شخص مورد نظر را وارد نمایید و دکمه جستجو را بزنید.

سپس لیست آگهی‌های قانونی اعم از آگهی‌های ثبت شرکت و ثبت مالکیت معنوی که در آن اسم آن شخص وجود دارد نشان داده می‌شود. در قسمت جدید | آرشیو می‌توانید سال مورد نظر را به نسبت جدید بودن و یا آگهی‌های ده سال قبل در ادامه مراحل استعلام ثبت شرکت روزنامه رسمی پیدا کنید.

حداکثر مدت زمان انتشار و توزیع روزنامه رسمی چقدر است؟

پس از وارد کردن موارد مورد نیاز برای چاپ آگهی در سامانه، یک شماره پیگیری به شما داده خواهد شد. می‌توانید به وسیله آن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از تمامی مراحل ثبت آگهی خود مطلع شوید. پس از حدودا 5 روز کاری، آگهی شما در سامانه روزنامه رسمی منتشر خواهد شد.

هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی چقدر است؟

هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این هزینه به طور معمول با توجه به تعداد کلمات به کار رفته و تعداد کادرهایی که در روزنامه استفاده شده است و میزان بخش‌های اشغال شده محاسبه می‌شود. پس از اینکه اطلاعات خود را در سامانه وارد کنید، به طور آنلاین هزینه ثبت آگهی به شما گفته می‌شود.

روزنامه کثیرالانتشار چیست و چگونه انتخاب کنیم؟

صاحبان سهام و شرکا به هنگام ثبت و تاسیس شرکت، به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار از میان روزنامه‌های موجود پرداخته و در اساسنامه شرکت مشخص می‌کنند. اما روزنامه‌های کثیرالانتشار تنوع نسبتا بالایی دارند. بر چه اساسی بدانیم که کدام روزنامه برای کسب و کار ما مناسب‌تر است؟

A stack of newspapers with text overlay  Description automatically generated

روزنامه‌های کثیرالانتشار بر اساس تیراژشان و همچنین شناخته شدن آن‌ها دسته بندی می‌شوند. روزنامه‌های شناخته شده و معروف، که پرتکرارتر نیز هستند، به روزنامه‌های با هزینه بالاتر و روزنامه‌های کمتر شناخته شده، به روزنامه‌های کم هزینه معروفند. معمولا کسب و کارهای نوپا که سرمایه اندکی نیز دارند، روزنامه‌های کم هزینه را انتخاب می‌کنند که ظاهرا انتخاب مناسبی نیز هست. اما اینکه شما یک روزنامه کثیرالانتشار پرهزینه را انتخاب کنید و یا یک روزنامه کثیرالانتشار کم هزینه را، کاملا به رویکرد شما و نوع فعالیت تجاری شما بستگی دارد. اما شرکت‌های بزرگ و معمولا شناخته شده، برای تبلیغات و کسب اعتبار در اذهان عمومی، هزینه‌ای را در نظر می‌گیرند. در واقع اعتبار عمومی و تبلیغات برای این شرکت‌ها اولویت در میان هزینه‌های دیگر به شمار می‌رود. به همین دلیل روزنامه‌های پرهزینه انتخاب مناسب‌تری برای این گونه شرکت‌ها هستند.

الزامات قانونی نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار

بر اساس قانون چه مواردی باید در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی و منتشر شود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لزوم انتشار آگهی در خصوص انتشار اوراق قرضه، پذیره نویسی، انتشار دعوت مجمع در شرکت‌های سهامی عام، انتخاب روزنامه جهت دعوت مجامع در شرکت سهامی خاص، انتشار آگهی پس از انحلال شرکت، انتشار آگهی در خصوص افزایش و یا کاهش سرمایه، انتشار آگهی در خصوص تقسیم دارایی و ختم تصفیه، لزوم انتشار آگهی در خصوص دعوت مجامع عمومی و موارد دیگر...

لیست روزنامه‌های کثیرالانتشار کم‌هزینه و پرهزینه

همانطور که در ابتدا اشاره شد روزنامه‌های کثیرالانتشار علاوه بر رسالت سنتی خود در آگاهی‌دهی و همچنین بازتاب اخبار، در حوزه‌های حقوقی هم جایگاه مهمی دارند. امروزه تقریباً هر نوع فعالیتی در قالب اشخاص حقوقی باید به صورت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شود. به عنوان مثال همه‌ی شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری باید از لحظه‌ی ثبت خود، هر فعالیتی در ساختار حقوقی خود را در روزنامه‌های کثیرالانتشار و رسمی به ثبت برسانند.

مشخص می‌باشد که روزنامه‌ها بابت چاپ آگهی شرکت‌ها و موسسات اقدام به دریافت هزینه می‌کنند. ولی هزینه‌ای که روزنامه‌های متفاوت دریافت می‌کنند یکسان نیست. وزارت ارشاد اسلامی که متصدی قیمت‌گذاری آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار است، کار را ساده کرده است. به این صورت که آن‌ها را به دو دسته‌ی پرهزینه و کم‌هزینه تقسیم کرده است!

روزنامه‌های کثیرالانتشار پرهزینه

روزنامه‌های شناخته شده و معروف که پرتکرارتر نیز هستند، به روزنامه‌های با هزینه بالاتر معروف هستند.

اطلاعات ایران، شرق، جمهوری اسلامی، همشهری، آفتاب یزد، کیهان، اعتماد، دنیای اقتصاد، فرهیختگان، جهان صنعت، خراسان، گل، هفت صبح، جوان و دیگر روزنامه‌‌های معتبر.

روزنامه‌های کثیرالانتشار کم‌هزینه

روزنامه‌هایی که از قدمت، تیراژ و وسعت پخش کمتری برخوردارند در دسته‌ی روزنامه‌های کم‌هزینه قرار می‌گیرند:

اعتدال، توریسم، صدای اصلاحات، رویش ملت نسل ، فردا، افکار، تولید، صدای جامعه، اقتصاد روز، نشاط و زندگی، اقتصاد پویا، ثروت، صدای ملت، اقتصاد و مردم، نقش، اقتصاد جوان، جمهور، صمت، رسالت، نوآوران، اقتصاد روز، حسبان، طب و اقتصاد، هدف و اقتصاد، اقتصاد ملی، حمایت، عصر اقتصاد، دنیای امروز، هفت الست

چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه کثیرالانتشار

در گذشته تنها برای شرکت‌های سهامی (خاص و عام) نیاز به چاپ آگهی تأسیس در روزنامه‌های کثیرالانتشار وجود داشت و شرکت‌های با مسئولیت محدود، تعاونی و مؤسسات غیرتجاری تنها نیاز به چاپ آگهی در روزنامه رسمی داشتند. ولی در چند سال اخیر، مراجع قانونی، تمام شرکت‌ها و مؤسسات را مجاب کرده‌اند تا برای ثبت و تغییرات شرکت اقدام به چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار کنند. روزنامه‌ کثیرالانتشار که آگهی تأسیس یک شرکت در آن چاپ می‌شود در طول مدت فعالیت شرکت ثابت می‌ماند. به‌عنوان نمونه اگر در ابتدا یک شرکت اقدام به ثبت آگهی تأسیس در روزنامه کثیرالانتشار "اعتدال" کند، این شرکت در ادامه‌ی فعالیت خود تنها می‌تواند بقیه‌ی آگهی‌های خود را در روزنامه‌ی اعتدال چاپ کند و نمی‌تواند بدون طی فرآیند قانونی در روزنامه‌ی کثیرالانتشار دیگری آگهی چاپ کند.

چاپ آگهی تغییرات در روزنامه کثیرالانتشار

یکی دیگر از مواردی که شرکت‌های مشغول به فعالیت با آن مواجه می‌شوند، چاپ آگهی تغییرات در روزنامه کثیرالانتشار است. تغییراتی که می‌تواند در شرکت‌ها صورت بگیرد شامل موارد نقل‌وانتقال سهام،‌ ورود و خروج اعضا،‌ تغییر سمت‌ها،‌ تغییر در دارندگان حق امضا، افزایش یا کاهش سرمایه،‌ تغییر آدرس،‌ تغییر نام، انحلال شرکت،‌ تصویب ترازنامه یا اساسنامه، تأسیس شعبه،‌ تغییر تعداد اعضای هیئت‌مدیره و تغییر روزنامه کثیرالانتشار است. هر شرکتی (سهامی خاص، مسئولیت محدود و غیره) باید برای هر کدام از موارد ذکر شده اقدام به چاپ آگهی تغییرات در روزنامه کثیرالانتشار و رسمی کند.

آگهی روزنامه مفقودی چگونه ثبت می‌شود؟؟

اولین اقدامی که بعد از گم شدن مدارک باید انجام دهید، چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار است. این اقدام شما علاوه بر اینکه جلوی سودجویی‌های احتمالی را می‌گیرد، در شرایطی، برای مراجعه به دادگاه الزامی است. برای درج آگهی مفقودی کافی است یک نوبت آگهی مبنی بر گم شدن مدارک خود را به یک روزنامۀ کثیرالانتشار یا محلی بدهید. گفتنی است که در صورت دزدیده شدن مدارک، مراجعه به کلانتری الزامی است و فقط دادن آگهی کافی نخواهد بود.

A close-up of several papers  Description automatically generated

هزینه ثبت آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

هزینه آگهی مفقودی باید پیش از انتشار آگهی پرداخت شود. همچنین پرداخت این مبلغ بر عهده کسی است که دارای یک یا چند مدرک مفقود شده می‌باشد. هزینه چاپ آگهی مفقودی با هزینه‌ای که برای گرفتن مدرک یا سند المثنی دریافت می‌شود متفاوت است و به صورت جداگانه اخذ می‌گردد.

روزنامه‌های متعددی در سراسر کشور مبادرت به انتشار آگهی مفقودی نموده و در قالب روزنامه کثیرالانتشار شناخته می‌شوند. با توجه به اینکه چه روزنامه‌ای را برای درج آگهی انتخاب می‌کنید باید وجه مورد نظر را هم به حساب انتشارات همان روزنامه واریز نمایید.

استعلام مفقودی

تمامی مدارک مفقودی که به سازمان ثبت احوال کشور تحویل داده شده‌اند، در سایت سازمان ثبت احوال کشور قرار می‌گیرند. لذا تمامی افرادی که مدارک خود را گم کرده‌اند، می‌توانند با ورود به سایت سازمان ثبت احوال کشور مراحل مشاهده مدارک پیدا شده در سازمان ثبت احوال کشور را انجام دهند. با توجه به ثبت اطلاعات مربوط به مدارک پیدا شده در سازمان ثبت احوال، افرادی که مدارک خود را گم کرده‌اند، می‌توانند بدون مراجعه حضوری و تنها با مراجعه به سایت، مدارک پیدا شده در سازمان ثبت احوال کشور و مدارکی که در سازمان ثبت احوال قرار دارند را مشاهده کنند.

نحوه ورود به سایت و مشاهده مدارک پیدا شده

برای ورود به سایت مدارک پیدا شده در ثبت احوال کشور، در قسمت جستجوی گوگل عبارت سایت سازمان ثبت احوال کشور را جستجو کنید. حال بر روی اولین سایتی که با نام سایت سازمان ثبت احوال کشور جستجو شده است، کلیک کنید.

در مرحله بعدی، کافی است که از بین منوی بالای سایت بر روی گزینه میز خدمت الکترونیکی کلیک کنید تا خدمات الکترونیکی به شما نمایش داده شوند. در بین گزینه‌های نشان داده شده بر روی گزینه مدارک پیدا شده کلیک کنید تا به سایت مشاهده مدارک پیدا شده در سایت سازمان ثبت احوال کشور وارد شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان