انتخاب فرش برای طراحی دکوراسیون منزل

  شنبه، 29 شهریور 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
انتخاب فرش برای طراحی دکوراسیون منزل
ساعد نیوز: یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون در هر خانه، فرش است. فرش‌ها، به خصوص فرش‌های دستباف ایرانی، یک اثر هنری محسوب می‌شوند و نقش‌ها و انواع مختلفی دارند که هر یک سبک و حال و هوای خاصی در خانه ایجاد می‌کنند. این تنوع در بسیاری موارد موجب سردرگمی خریداران و در نهایت انتخاب فرش‌های نامناسب می‌شود.

فرش تنها برای کف اتاق های لخت و نپوشیده نیست، بلکه شما می توانید آن را روی موکت بیندازید یا حتی به جای انتخاب یک رنگ برجسته در نقاشی ساختمان به عنوان یک تابلوی دیواری برای ایجاد نمایی زیبا از آن بهره بگیرید. در دکوراسیون منزل یکی از مواردی که مورد توجه است، انتخاب پوششی مناسب برای کف است. این روزها انتخاب های متفاوتی برای کف وجود دارند. از پارکت و سرامیک گرفته تا موکت و فرش؛ اما فرش به خصوص فرش دستبافت ایرانی در خانه های ایرانی جایگاه خاص خود را دارند. آن قدر که حتی با وجود موکت یا پارکت و کف پوش های دیگر باز هم فرش ها حضور خواهند داشت؛ اما فرش خوب چه خصوصیاتی دارد؟ و چگونه باید فرشی متناسب با منزل خود بخرید؟ در هنگام خرید فرش علاوه بر زیبایی فرش خصوصیات دیگری هم هستند که باید آن را مد نظر بگیرید. خصوصیاتی از جمله جنس فرش، رنگ فرش، سایز فرش و طرح فرش.

تأثیر طرح در خرید فرش منزل

طرح های متنوع فرش که در بازار وجود دارند باعث سردرگمی هنگام خرید می شود. بهترین کار این است که فرش را متناسب با سبک دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید.اگر فضای منزل را مدرن طراحی کرده اید، در انتخاب فرش منزل نوع مدرن را انتخاب کنید. فرش ها مدرن ساده تر از انواع کلاسیک هستند.اگر از دکوراسیون کلاسیک لذت می برید سراغ فرش هایی با طرح های سنتی یا تلفیقی بروید. فرش های سنتی گرما و نشاط خاصی به منزل می دهند و تنوع رنگی بیشتری هم دارند.

اگر مبلمان منزل پر نقش و نگار است فرش های ساده انتخاب کنید تا زیبایی بصری ایجاد شود. یا اگر کاغذ دیواری اتاق شلوغ است در انتخاب فرش منزل سراغ طرح های ساده تر بروید.اگر فکری خلاقانه داشته باشید می توانید فرش کلاسیک را با مبلمان مدرن ست کنید و تضاد زیبایی به وجود بیاورید.در هنگام انتخاب طرح فرش به ابعاد فضا توجه کنید و دقت کنید که فرش های با طرح ریز و شلوغ مناسب فضاهای کوچک نیستند. برای این که فرش اتاق شما را بزرگ تر نشان دهد، از فرش هایی با طرح مرکزی بزرگ استفاده کنید.برای اتاق کودک می توانید از طرح های شاد و کودکانه استفاده کنید. ولی اگر اتاق خواب کودک کوچک است از طرح های چند رنگ و شلوغ استفاده نکنید.

استفاده نکردن از چند قالیچه در یک اتاق

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که به جای استفاده از چند تکه فرش و قالیچه ی کوچک ،از یک فرش بزرگ در اتاق استفاده کنند که این یا به دلیل قیمت آن می باشد و یا دلایلی دیگر دارد. طراح داخلی در این باره می گوید به جای یک فرش از چند تکه قالیچه در یک اتاق استفاده کنید و با این کار نه تنها فضای اتاق را زیباتر نشان می دهید بلکه به راحتی می توانید هر کدام را جا به جا کنید و به راحتی آنها را که احیانا توسط فرزندان یا حیوانات خانگی اتان کثیف شده است را بشورید.

برای انتخاب فرش مناسب، به جنس فرش توجه کنید

فرش ها در جنس های مختلفی مثل آکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر یا ترکیبی از این ها وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. از بین این جنس ها فرش های آکریلیک بادوام ترین و بهترین آن ها است. فرش های پلی پروپیلن تنوع رنگی بالاتری دارد و پلی استر ها تنوع طرح و رنگ بالاتری دارند.

برای بافت فرش دستباف از پشم یا ابریشم استفاده می شود. از لحاظ قیمت و ظرافت ابریشم در رده اول قرار می گیرد و بعد از پشم قرار می گیرد.معمولاً هر چه جنس فرش بهتر باشد قیمت آن هم بالاتر است. فرش ارزان قیمت کیفیت پایین تری دارد و بعد از مدتی شکل و فرم خود را از دست می دهد. به همین دلیل با توجه به محلی که می خواهید از فرش استفاده کنید، فرش را بخرید. چون پاخور فرش ها هم با توجه به جنس آن ها متفاوت است.

فرش های ظریف و لطیف، برای اتاق خواب و جاهای کم رفت آمد مناسب هستند. برای مناطق پر رفت و آمد مدل های ضخیم، دوام و ماندگاری بیشتری دارند. برای راهرو و اتاق پذیرایی فرش های مقاوم تر و برای اتاق خواب فرش های ابریشمی پهن کنید.از طرفی شستشوی فرش هم بر اساس جنس هم متفاوت است. فرش های آکریلیک قابلیت شست وشوی بالایی دارند و با قرار گرفتن در معرض آب و آفتاب زیبایی خود را از دست نمی دهند. به همین دلیل انتخاب مناسب تری برای خانه های شلوغ و به خصوص بچه دار است.برای اتاق کودک خود فرشی را انتخاب کنید که پرز دهی کمی داشته باشد. پرزهایی که فرشها در فضا پراکنده می کنند ممکن است در کودکان ایجاد حساسیت کند و به سیستم تنفسی آن ها آسیب برساند.

خالی نگذاشتن کناره های دیوار!

از اینکه لبه های دیوار را خالی بگذارید نترسید چرا که این کار چیدمان و فضا را زیباتر نشان می دهد و به این ترتیب اتاق را به اندازه ای که لازم است از فرش پر کنید.اگر می خواهید به تزئین اتاق خود بپردازید بهتر است که در ابتدا فرش ها را انتخاب کنید .فرش وسیله ای از هر اتاق می باشد که به همه چیز اتاق ربط دارد و شما را در طراحی و دکوراسیون خانه یاری می کند و کار را برایتان راحت تر خواهد کرد .( تا زمانی که فرش را نخریده باشید نمی توانید دیگر وسایل اتاق را خریداری کنید )هنگامی که ما مشغول طراحی و چیدمان یک اتاق می شویم در ابتدا فرش را انتخاب کرده و می اندازیم و بعد هم پرده اتاق را زده و در آخر دیگر وسایل را انتخاب می کنیم.

فرش اتاق نشیمن

طراحی و چیدمان اتاق نشیمن می تواند شخصیت شما را نشان دهد. دوبیاسی در این باره می گوید در این اتاق، هر کاری می توانید انجام دهید. اتاق نشیمن واقعا مکانی است که می توانید در آن از طرح های برجسته و شلوغ استفاده کنید.در اتاق نشیمن خانه ای در اسپن کلرادو، بیاسی وظیفه انتخاب فرشی را داشت که قرار بود کنار نقاشی بزرگ و پرطرحی قرار گیرد و بدون تحت الشعاع قراردادن تابلوی نقاشی آن را تکمیل کند. فرش کشمیری با بافتی ترکیبی از پشم و ابریشم به صورت راه راه در پس زمینه و ابریشم دست بافت با طرح های دایره ای بهترین انتخاب بود. به علت رنگ ها و طرح های برجسته در نقاشی، او طرحی تکرارشونده برای فرش انتخاب کرد تا طرح بر سایر فضای اتاق حاکم و غالب نشود. دی بیاسی در این باره می گوید: فرش نباید عنصری غالب بر اتاق باشد بلکه باید بخشی از طرح کلی موجود در اتاق و فضا را تشکیل دهد.

تأثیر رنگ در انتخاب فرش را جدی بگیرید

سعی کنید رنگ فرش را متناسب با اتاق انتخاب کنید. برای اتاق های کوچک از رنگ های روشن و خنثی مثل بژ، طوسی، سفید و مانند آن ها استفاده کنید. چون هم اتاق را بزرگ تر نشان می دهند و هم ست کردن آن ها با سایر مبلمان اتاق آسان است و اگر اتاق بزرگ است از رنگ های گرم استفادهکنید.معمولاً برای نشیمن و آشپزخانه از رنگ های گرم استفاده می کنند تا حس نشاط و سرزندگی به ساکنین القا شود. برای اتاق ناهارخوری بهتر است از فرش هایی با طیف رنگی بیسکویتی و برای اتاق نشیمن از فرش هایی با تم رنگی خنثی استفاده نمایید.برای انتخاب فرش اتاق خواب به سراغ رنگ های روشن و خنثی مثل سبز و سفید بروید تا آرامش را تجربه کنید.

در هنگام انتخاب فرش یا قالی به رنگ کف پوش توجه کنید. اگر کف اتاق یا سالن با سرامیک یا کف پوش با موکت تیره پوشیده شده است بهتر است فرش خود را به رنگ روشن انتخاب کنید. اگر فرش در معرض گرد و غبار پهن شده باشد بهتر است در انتخاب فرش، از انواع زمینه گردویی و بادامی یا ترمه ای استفاده کنید تا گرد و غبار را به وضوح نشان ندهند.

انتخاب فرش منزل با توجه کف پوش

این روزها انواع مختلفی از کف پوش وجود دارد اما فرش ها روی بسیاری از آن ها سر می خورند! برای پیشگیری از این مسئله، گاهی اوقات از چسب استفاده می شود. چسب ممکن است به کف پوش یا بافت فرش آسیب برساند. وسایلی که با عنوان ترمز فرش در بازار وجود دارند نیز کارایی چندانی ندارند. یک راه حل ساده، استفاده از موکت به عنوان کف پوش است.

  • برای داشتن یک طراحی دکوراسیون زیبا، نیازی به کف پوش های گران قیمت نیست. می توانید از موکت استفاده کنید.
  • موکت ها انواع و رنگ های مختلفی دارند که می توان آن ها را با رنگ و طرح فرش ست کرد. خوبی دیگر موکت این است که با قرار گرفتن زیر فرش و افزایش ضخامت آن، کف خانه را نرم و حتی گرم تر می کند.
  • روش دیگر استفاده از یک فرش کنفی بزرگ است. کف اتاق را با یک فرش کنفی بزرگ با رنگ خنثی مثل بژ بپوشانید و روی آن یک قالیچه کوچک طرح دار بیاندازید.
  • جنس کف پوش اتاق هرچه که باشد، موکت، سرامیک، پارکت چوبی و …، می توان با ترکیب رنگ آن با رنگ فرش، طرح زیبایی ایجاد کرد.
  • با قرار دادن یک قالی روشن روی کف پوشی تیره و بر عکس، کنتراست چشم نوازی ایجاد می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (78 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (44 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فرهاد مجیدی : به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود/ من از علی دایی گران‌تر بودم
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر و غیر روحانیِ رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!