انواع بسته بندی مدرن مواد غذایی

  شنبه، 03 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع بسته بندی مدرن مواد غذایی
ساعدنیوز : در صنایع غذایی، بسته بندی یک حوزه مهم و در عین حال حساس می باشد. از گذشته تا به امروز، بسته بندی مواد غذایی برای محافظت از محصول در برابر آلودگی و آسیب های احتمالی حین جابه جایی تا رسیدن به مقصد به کار رفته است.

در صنایع غذایی، بسته بندی یک حوزه مهم و در عین حال حساس می باشد. از گذشته تا به امروز، بسته بندی مواد غذایی برای محافظت از محصول در برابر آلودگی و آسیب های احتمالی حین جابه جایی تا رسیدن به مقصد به کار رفته است. از دیگر وظایف آن حفظ کیفیت، تازگی، عطر و طعم غذا می باشد. بنابراین به هنگام تهیه یک بسته بندی مناسب، بهداشتی بودن و عملکرد خوب آن بسیار حائز اهمیت است.

در یک چشم انداز رقابتی مانند صنعت مواد غذایی، بسته بندی درست جهت حفظ مزیت های رقابتی در قفسه های شلوغ سوپر مارکت ها امری ضروری است. پک مواد غذایی نه تنها یک محصول را در قفسه برجسته می کند، بلکه آنها را در برابر عوامل بهداشتی، فیزیکی و محیطی که می تواند آنها را در آلوده کند، ایمن میکند.

جنس بسته بندی مواد غذایی

لازم است که در انتخاب ظروف و پک های غذایی دقت لازم را به کار ببرید زیرا این امر رابطه مستقیمی با سلامت مشتری و افراد جامعه دارد. جنس تشکیل دهنده آنها به دلیل این که رابطه مستقیمی با محتویات درون بسته بندی دارد، باید طوری طراحی و تولید شوند که در شرایط تغییرات آب و هوایی به راحتی واکنش نشان نداده و بتواند غذا را برای مدتی طولانی گرم نگه دارد.

ظروف پلاستیکی به دلیل روند کند بازیافت شدن و همچنین آسیب رساندن به طبیعت، امروزه جایگاهی در این میان نداشته و جای خود را به پک های کارتنی و مقوایی که دوستدار محیط زیست هستند، داده اند. پک های پلاستیکی با دارا بودن عناصر سمی هم چون سرب، جیوه و کادمیوم سلامت انسان را به خطر انداخته و زمینه را برای بروز انواع بیماری ها فراهم خواهد کرد.

از این رو، روش ها و راهکارهای متنوعی در بسته بندی پیشنهاد می شود که طیف گوناگونی از ابتکارات را برای جلوگیری از کاهش ضایعات شامل می شود زیرا این موضوع کاملا روشن و واضح است که مصرف کنندگان برای این مسئله ارزش قائل بوده و بیش از نیمی از آنها هنگام انتخاب محصول، بسته بندی های پایدار را در نظر میگیرند.

پک های کارتنی و مقوایی بهترین گزینه برای پک مواد غذایی محسوب می شوند که ضمن بازیافتی بودنشان، کیفیت مواد غذایی را حفظ کرده و نقش حفاظتی ویژه ای را برای آنها خواهد داشت. در بسته بندی مواد غذایی این نکته را به خاطر بسپارید که در قسمت داخلی آنها از سلفون استفاده کنید تا از دفورمگی کارتن و خمیر شدن غذا پیشگیری شود.

مقوای بهداشتی و انواع آن در پک های غذایی

تصویر

به مقوایی "بهداشتی" گفته می شود که برای پک محصولات خوراکی و غذایی کارایی دارد. تفاوت آن با دیگر مقواها این است که در ساختار نوع بهداشتی تنها الیاف چوب به کار رفته اما در نوع معمولی آنها از الیاف چوب به همراه الیاف کاغذ بازیافتی استفاده شده است.

انواع مقواهای بهداشتی در بسته بندی های مواد غذایی

  1. متالایز صدفی
  2. دو رو صدفی
  3. صدفی opp
  4. سوپر صدفی
  5. متالایز خطی - صدفی
  6. دو رو متالایز خطی
  7. دو رو متالایز امباس

همراهان گرامی، توجه داشته باشید که زمانی که مواد غذایی در بسته بندی با مقواهای غیر بهداشتی قرار میگیرند، مخصوصا اگر غذا چرب یا مرطوب باشد، باکتری های موجود در جعبه مقوایی در گرما آزاد شده و سبب انتقال آلودگی به غذا میشود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که از مقوای ایندربرد نیز می توانید در پک های مقوایی خود استفاده کنید.

طراحی روی بسته بندی مواد غذایی باید چگونه باشد؟

توجه داشته باشید که طرح و رنگ های پک شما می تواند تبدیل به یک سمبل ماندگار در ذهن مخاطبان شده و یادآور محصول شما برای آنها باشد. طراحی بسته بندی شما باید به گونه ای باشد که بتواند خریدار را که هیچ گونه اطلاعات در مورد محصول شما ندارد را ترغیب به تهیه آن کند.

هرچه در طراحی پک های خود از رنگ های اشتها آور استفاده کنید و تصاویری مرتبط با نوع ماده غذایی را بر جعبه اعمال کنید، بر میزان فروش شما تاثیر خواهد گذاشت.

فرآیند چاپ پک های غذایی به چه صورت انجام میگیرد؟

یکی از پارامترهای که می تواند بسیار مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، چاپ روی بسته بندی آن می باشد. زیبایی و کیفیت چاپ تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه حالتی کاربردی داشته که منجر به انتقال اطلاعات نوشتاری و بصری روی پک به مخاطب می شود. در نتیجه، توجه به المان های زیبایی در حوزه های دیداری، مهم ترین فاکتوری است که میتوان از نظر پاسخ گویی به نیازهای احساسی در طراحی اتخاذ نمود.

به دلیل حق انتخابی که مشتری در برابر خرید محصولات مختلف را دارا است و هم چنین به علت آن که پرداخت هزینه های تولید از جانب مشتری صورت می گیرد، بنابراین، توجه به سلایق بصری و خواسته های او از ظاهر محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

چاپ در صنعت کارتن سازی، بیشتر به دو صورت افست و فلکسویی صورت می گیرد؛ بدین گونه در بسته بندی های کارتنی چاپ فلکسو و در نوع لمنیتی و پک های مقوایی، از افست بهره گرفته میشود.

اهداف بسته بندی مواد غذایی

  • افزایش عمر ماندگاری
  • جلوگیری از فاسد شدن
  • مسائل بهداشتی
  • حمل و نقل آسان و مطمئن
  • عدم ورود آلودگی و گرد و غبار به مواد غذایی
  • جلب نظر مشتری
  • بازاریابی بودن
  • برجسته سازی برند
  • کاهش ضایعات

مزیت بسته بندی مواد غذایی

  1. بهداشت محصول
  2. عملکرد بهتر در فروش
  3. افزایش رغبت در مصرف کننده به خرید محصول
  4. معرفی شدن آن در بازار
  5. برند سازی و برجسته شدن
  6. ایمنی و محافظت از مواد خوراکی
  7. عملکرد بهتر در فروش

ایده های مدرن و نوین در بسته بندی مواد غذایی

تصویر
  • بسته بندی های هوشمند

یکی از گرایش های بسته بندی مواد غذایی در سال 2022، استفاده از پک های هوشمند می باشد. علاوه بر این، یکی از بهترین راهکار هایی است که امروزه برای ارائه و ارزش افزودن به بسته بندی های غذایی استفاده می شود.

پک های هوشمند راه حل های مبنی بر فناوری هستند که با استفاده از کد QR که در آنها اعمال شده می توانید با مشتری تعامل داشته و اطلاعات زیادی نظیر اعم از تاریخ تولید، تاریخ انقضا، مواد به کار رفته در آنها و از این قبیل موارد را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

پک های هوشمند که به با نام بسته بندی های فعال نیز یاد می شوند، در آینده ای نه چندان دور رشد فراگیری را در صنعت بسته بندی خواهند داشت. این نوع بسته بندی ها می توانند به مشتری اعلام نماید که محتویات درون بسته بندی در حال فاسد شدن بوده که این کار با استفاده از آزاد شدن یک ماده شیمیایی و تغییر در دما و رطوبت انجام خواهد شد.

بسته بندی های هوشمند علاوه بر این که سبب افزایش ماندگاری محصول می شود، به بهبود ایمنی آنها نیز کمک به سزایی می کند. طبق گزارش ها، برخی از شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که با طراحی و تولید پک های هوشمند می توانند این قابلیت را به پک ها بدهند تا از عرصه محصولات جعلی و تقلبی در بازار جلوگیری کند.

  • بسته بندی های پایدار و سازگار با محیط زیست

شما می توانید از بسته بندی مواد غذایی خود برای ارتقای پایداری در دراز مدت و در عین حال کمک به محیط زیست استفاده کنید. روند تولید پک های مواد غذایی که دوستدار محیط زیست هستند، شرکت ها را قادر می سازد تا کمتر از موادی که زیست تخریب بوده و برای سلامتی انسان ضرر دارد، استفاده کنند.

خاتمه

استفاده از روش های مدرن و نوین در بسته بندی مواد غذایی که در انگلیسی به نام food packaging مشهور است، کیفیت محصول را مشخص می کند و این برجسته شدن برند تجاری شما را به همراه خواهد داشت که می تواند در میزان فروش و سود شما تاثیر زیادی بگذارد زیرا هر خریداری به دنبال بهترین نوع کیفیت کالا و بسته بندی است.

چاپ و بسته بندی آوین پک سال است در زمینه تولید و طراحی بسته بندی محصولات مختلف در بازارهای داخلی و صادراتی تجربه داشته است. بنابراین شما میتوانید با خیالی آسوده تولید این پک ها را به این کارتن سازی بسپارید. برای گرفتن استعلام قیمت، مشاوره رایگان، ثبت سفارش میتوانید به صورت تلفنی اقدام کرده یا حضوری مراجعه فرمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (483 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (37 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان