انواع بسته بندی مدرن مواد غذایی

  شنبه، 03 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع بسته بندی مدرن مواد غذایی
ساعدنیوز : در صنایع غذایی، بسته بندی یک حوزه مهم و در عین حال حساس می باشد. از گذشته تا به امروز، بسته بندی مواد غذایی برای محافظت از محصول در برابر آلودگی و آسیب های احتمالی حین جابه جایی تا رسیدن به مقصد به کار رفته است.

در صنایع غذایی، بسته بندی یک حوزه مهم و در عین حال حساس می باشد. از گذشته تا به امروز، بسته بندی مواد غذایی برای محافظت از محصول در برابر آلودگی و آسیب های احتمالی حین جابه جایی تا رسیدن به مقصد به کار رفته است. از دیگر وظایف آن حفظ کیفیت، تازگی، عطر و طعم غذا می باشد. بنابراین به هنگام تهیه یک بسته بندی مناسب، بهداشتی بودن و عملکرد خوب آن بسیار حائز اهمیت است.

در یک چشم انداز رقابتی مانند صنعت مواد غذایی، بسته بندی درست جهت حفظ مزیت های رقابتی در قفسه های شلوغ سوپر مارکت ها امری ضروری است. پک مواد غذایی نه تنها یک محصول را در قفسه برجسته می کند، بلکه آنها را در برابر عوامل بهداشتی، فیزیکی و محیطی که می تواند آنها را در آلوده کند، ایمن میکند.

جنس بسته بندی مواد غذایی

لازم است که در انتخاب ظروف و پک های غذایی دقت لازم را به کار ببرید زیرا این امر رابطه مستقیمی با سلامت مشتری و افراد جامعه دارد. جنس تشکیل دهنده آنها به دلیل این که رابطه مستقیمی با محتویات درون بسته بندی دارد، باید طوری طراحی و تولید شوند که در شرایط تغییرات آب و هوایی به راحتی واکنش نشان نداده و بتواند غذا را برای مدتی طولانی گرم نگه دارد.

ظروف پلاستیکی به دلیل روند کند بازیافت شدن و همچنین آسیب رساندن به طبیعت، امروزه جایگاهی در این میان نداشته و جای خود را به پک های کارتنی و مقوایی که دوستدار محیط زیست هستند، داده اند. پک های پلاستیکی با دارا بودن عناصر سمی هم چون سرب، جیوه و کادمیوم سلامت انسان را به خطر انداخته و زمینه را برای بروز انواع بیماری ها فراهم خواهد کرد.

از این رو، روش ها و راهکارهای متنوعی در بسته بندی پیشنهاد می شود که طیف گوناگونی از ابتکارات را برای جلوگیری از کاهش ضایعات شامل می شود زیرا این موضوع کاملا روشن و واضح است که مصرف کنندگان برای این مسئله ارزش قائل بوده و بیش از نیمی از آنها هنگام انتخاب محصول، بسته بندی های پایدار را در نظر میگیرند.

پک های کارتنی و مقوایی بهترین گزینه برای پک مواد غذایی محسوب می شوند که ضمن بازیافتی بودنشان، کیفیت مواد غذایی را حفظ کرده و نقش حفاظتی ویژه ای را برای آنها خواهد داشت. در بسته بندی مواد غذایی این نکته را به خاطر بسپارید که در قسمت داخلی آنها از سلفون استفاده کنید تا از دفورمگی کارتن و خمیر شدن غذا پیشگیری شود.

مقوای بهداشتی و انواع آن در پک های غذایی

تصویر

به مقوایی "بهداشتی" گفته می شود که برای پک محصولات خوراکی و غذایی کارایی دارد. تفاوت آن با دیگر مقواها این است که در ساختار نوع بهداشتی تنها الیاف چوب به کار رفته اما در نوع معمولی آنها از الیاف چوب به همراه الیاف کاغذ بازیافتی استفاده شده است.

انواع مقواهای بهداشتی در بسته بندی های مواد غذایی

  1. متالایز صدفی
  2. دو رو صدفی
  3. صدفی opp
  4. سوپر صدفی
  5. متالایز خطی - صدفی
  6. دو رو متالایز خطی
  7. دو رو متالایز امباس

همراهان گرامی، توجه داشته باشید که زمانی که مواد غذایی در بسته بندی با مقواهای غیر بهداشتی قرار میگیرند، مخصوصا اگر غذا چرب یا مرطوب باشد، باکتری های موجود در جعبه مقوایی در گرما آزاد شده و سبب انتقال آلودگی به غذا میشود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که از مقوای ایندربرد نیز می توانید در پک های مقوایی خود استفاده کنید.

طراحی روی بسته بندی مواد غذایی باید چگونه باشد؟

توجه داشته باشید که طرح و رنگ های پک شما می تواند تبدیل به یک سمبل ماندگار در ذهن مخاطبان شده و یادآور محصول شما برای آنها باشد. طراحی بسته بندی شما باید به گونه ای باشد که بتواند خریدار را که هیچ گونه اطلاعات در مورد محصول شما ندارد را ترغیب به تهیه آن کند.

هرچه در طراحی پک های خود از رنگ های اشتها آور استفاده کنید و تصاویری مرتبط با نوع ماده غذایی را بر جعبه اعمال کنید، بر میزان فروش شما تاثیر خواهد گذاشت.

فرآیند چاپ پک های غذایی به چه صورت انجام میگیرد؟

یکی از پارامترهای که می تواند بسیار مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، چاپ روی بسته بندی آن می باشد. زیبایی و کیفیت چاپ تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه حالتی کاربردی داشته که منجر به انتقال اطلاعات نوشتاری و بصری روی پک به مخاطب می شود. در نتیجه، توجه به المان های زیبایی در حوزه های دیداری، مهم ترین فاکتوری است که میتوان از نظر پاسخ گویی به نیازهای احساسی در طراحی اتخاذ نمود.

به دلیل حق انتخابی که مشتری در برابر خرید محصولات مختلف را دارا است و هم چنین به علت آن که پرداخت هزینه های تولید از جانب مشتری صورت می گیرد، بنابراین، توجه به سلایق بصری و خواسته های او از ظاهر محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

چاپ در صنعت کارتن سازی، بیشتر به دو صورت افست و فلکسویی صورت می گیرد؛ بدین گونه در بسته بندی های کارتنی چاپ فلکسو و در نوع لمنیتی و پک های مقوایی، از افست بهره گرفته میشود.

اهداف بسته بندی مواد غذایی

  • افزایش عمر ماندگاری
  • جلوگیری از فاسد شدن
  • مسائل بهداشتی
  • حمل و نقل آسان و مطمئن
  • عدم ورود آلودگی و گرد و غبار به مواد غذایی
  • جلب نظر مشتری
  • بازاریابی بودن
  • برجسته سازی برند
  • کاهش ضایعات

مزیت بسته بندی مواد غذایی

  1. بهداشت محصول
  2. عملکرد بهتر در فروش
  3. افزایش رغبت در مصرف کننده به خرید محصول
  4. معرفی شدن آن در بازار
  5. برند سازی و برجسته شدن
  6. ایمنی و محافظت از مواد خوراکی
  7. عملکرد بهتر در فروش

ایده های مدرن و نوین در بسته بندی مواد غذایی

تصویر
  • بسته بندی های هوشمند

یکی از گرایش های بسته بندی مواد غذایی در سال 2022، استفاده از پک های هوشمند می باشد. علاوه بر این، یکی از بهترین راهکار هایی است که امروزه برای ارائه و ارزش افزودن به بسته بندی های غذایی استفاده می شود.

پک های هوشمند راه حل های مبنی بر فناوری هستند که با استفاده از کد QR که در آنها اعمال شده می توانید با مشتری تعامل داشته و اطلاعات زیادی نظیر اعم از تاریخ تولید، تاریخ انقضا، مواد به کار رفته در آنها و از این قبیل موارد را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

پک های هوشمند که به با نام بسته بندی های فعال نیز یاد می شوند، در آینده ای نه چندان دور رشد فراگیری را در صنعت بسته بندی خواهند داشت. این نوع بسته بندی ها می توانند به مشتری اعلام نماید که محتویات درون بسته بندی در حال فاسد شدن بوده که این کار با استفاده از آزاد شدن یک ماده شیمیایی و تغییر در دما و رطوبت انجام خواهد شد.

بسته بندی های هوشمند علاوه بر این که سبب افزایش ماندگاری محصول می شود، به بهبود ایمنی آنها نیز کمک به سزایی می کند. طبق گزارش ها، برخی از شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که با طراحی و تولید پک های هوشمند می توانند این قابلیت را به پک ها بدهند تا از عرصه محصولات جعلی و تقلبی در بازار جلوگیری کند.

  • بسته بندی های پایدار و سازگار با محیط زیست

شما می توانید از بسته بندی مواد غذایی خود برای ارتقای پایداری در دراز مدت و در عین حال کمک به محیط زیست استفاده کنید. روند تولید پک های مواد غذایی که دوستدار محیط زیست هستند، شرکت ها را قادر می سازد تا کمتر از موادی که زیست تخریب بوده و برای سلامتی انسان ضرر دارد، استفاده کنند.

خاتمه

استفاده از روش های مدرن و نوین در بسته بندی مواد غذایی که در انگلیسی به نام food packaging مشهور است، کیفیت محصول را مشخص می کند و این برجسته شدن برند تجاری شما را به همراه خواهد داشت که می تواند در میزان فروش و سود شما تاثیر زیادی بگذارد زیرا هر خریداری به دنبال بهترین نوع کیفیت کالا و بسته بندی است.

چاپ و بسته بندی آوین پک سال است در زمینه تولید و طراحی بسته بندی محصولات مختلف در بازارهای داخلی و صادراتی تجربه داشته است. بنابراین شما میتوانید با خیالی آسوده تولید این پک ها را به این کارتن سازی بسپارید. برای گرفتن استعلام قیمت، مشاوره رایگان، ثبت سفارش میتوانید به صورت تلفنی اقدام کرده یا حضوری مراجعه فرمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شاید باور نکنید اما اینجا خانه مادری رئیس‌جمهور شهید است+ویدئو/فقط بیتابی مادرش که می گوید بیا ابراهیم‌‌‌... تصویری از حضور رهبر معظم انقلاب در منزل رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی خداحافظی آخر و احترام نظامی دختر خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور شهید و همراهانشان+ویدیو فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 حال و هوای غمزده خانه آیت الله آل هاشم در تبریز/ بی تو رنگ یأس دارد منزل و مأوای تو+عکس خاطره دوبلور معروف از سفرِ خاص شهید ابراهیم رئیسی و واکنش ایشان با دیدن تیپ متفاوت جوانان در مسجد استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس نگاهی به خانه ابدی شهید آیت الله رئیسی / نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز تصاویر کمتر دیده شده از دوران دانشجویی استاندار شهید آذربایجان شرقی تصویر عکاس تبریزی از هلی کوپتر رئیس جمهور شهید بر صفحه اول روزنامه گاردین انگلستان فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد