انواع کفش های طبی ارتوپدی

  جمعه، 10 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع کفش های طبی ارتوپدی
کفی کفش طبی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند. به طور کلی، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل می‌شود، معمولا حدود دو برابر وزن بدن است. این نیرو در حالت دویدن حتی تا 10 برابر وزن بدن هم به اندام‌ها منتقل خواهد شد.

ویژگی های یک کفش خوب و مناسب

کفی کفش طبی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند. به طور کلی، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل می شود، معمولا حدود دو برابر وزن بدن است. این نیرو در حالت دویدن حتی تا 10 برابر وزن بدن هم به اندام ها منتقل خواهد شد. بنابراین کفی کفش می تواند نقش مهمی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و در نهایت به بدن داشته باشد.

کفش طبی مناسب باید کاملا اندازه پا باشد، نه تنگ تر و نه گشادتر. اگر کفش شما بیش از حد تنگ باشد یا پاهایتان را فشار دهد، خونرسانی در ناحیه پا مختل خواهد شد. ایجاد نقاط فشاری و زخم ناشی از آن هم می تواند از دیگر عوارض پوشیدن کفش های طبی یا غیرطبی تنگ باشد. گشاد بودن کفش طبی مردانه و زنانه و بازی کردن پا درون آن هم باعث ساییدگی و ایجاد اختلال در انتقال نیرو می شود. پس حواستان باشد فروشنده کفش بزرگ تر یا کوچک تری را به شما تحمیل نکند و قول بهبود سایز با قالب زدن یا کفی گذاشتن را به شما ندهد.کفی کفش طبی باید کاملا متناسب با ویژگی های کف و قوس کف پا باشد. ضمن اینکه باید سبک، ضخیم و جاذب ضربه (دارای خاصیت الاستیکی) به خصوص در ناحیه پاشنه هم باشد.

پوشیدن کفش هایی با پاشنه یا کفی از جنس چوب یا MDF، به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ جنس چوب و MDF (ام دی اف) می تواند به سرعت پاشنه پا را آزار دهد و باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. در حالی که پوشیدن کفش هایی با پاشنه و کفی هایی با خاصیت الاستیکی، به هیچ وجه پاشنه و کف پا را آزار نمی دهد.

کفش های طبی ارتوپدی:

  • کفش طبی پاشنه تا انگشت: این کفش طبی باعث تصحیح و کمک به حرکات پا در هنگام راه رفتن می شود و به پیش رانش پا در هنگام بالا بردن پنجه پا کمک می کند. این کفش اصلاحی به بازیابی و اصلاحات مورد نیاز برای حرکت از دست رفته در مفصل مچ پا کمک می کند و برای بیماران مبتلا به آرتروز مچ پا و افرادی که تحت عمل جراحی فیوژن مچ پا قرار دارند ، مفید خواهد بود.
  • کفش طبی جلوی پا: این کفش با اصلاح حرکات و نواقص مرتبط با قسمت جلویی پا، به کاهش فشار و ضربه ناشی از بلند کردن پنجه در هنگام دویدن یا راه رفتن کمک می کند. این کفش طبی برای بیمارانی که دارای ورم مفاصل انگشتان بزرگ ناشی از آرتروز مانند هالوکس لیمیتوس، هالوکس ریگیدوس، و بیمارانی که دارای فیوز پا هستند، و تحت عمل جراحی بونیون قرار گرفته اند یا دارای زخم های پا هستند، بسیار مفید است.
  • کفش کشی: یک کفش طبی ساده که در آن مواد کفش در مناطقی که برجستگی استخوانی وجود دارد که در برابر آن به کفش مالیده می شود، حالت کش مانند دارد. یک گیره توپ و سوکت فلزی در منطقه مورد نیاز برای کشش قرار داده شده است و به طور کلی یک روز یا بیشتر در آن باقی مانده است. این کفش برای بیماران مبتلا به ناهنجاری، بنیونیت و انگشت چکشی مفید است تا به کاهش فشار وارد شده به مفاصل کمک کند.
  • جسم بالونی: این کفش طبی شبیه به کفش کشی است که برای کاهش نقاط فشار استفاده می شود. برای رفع فشار موجود در مناطق خاص، یک سوراخ در کفش بر روی برجستگی استخوانی بریده می شود و یک پارچه نرم روی سوراخ چسبانده می شود.

  • کفش طبی دریچه دار: در این نوع کفش های طبی موادی مانند بندهای ولکرو یا سگک هایی در قسمت بالای کفش اضافه می کنند تا افراد راحت تر بتوانند پای خود را در داخل کفش قرار دهند. به عنوان مثال، برای کمک به افراد دارای ناتوانی جسمی، اختلال در بینایی و مشکلات تحرک، که ممکن است پوشیدن کفش برای آن ها دشوار باشد، این کفش های طبی می توانند گزینه مناسب تری باشند.
  • کفش طبی با پاشنه اصلاح شده: این نوع کفش ها، به جای پاشنه معمولی دارای یک نوع پاشنه خاص هستند که در آن، قسمت پاشنه و کف کفش برداشته شده و با یک ماده فشرده شده و نرم تر جایگزین می شود. این کفش طبی می تواند به مبتلایان به مشکلات پاشنه پا، فاشیای پلانتار یا کمردرد کمک کند و همچنین می تواند به افرادی که درد مفاصل دارند نیز کمک کند.
  • بالابر یا بالا برنده بیرونی کفش: این کفش طبی برای بیمارانی که تفاوت طول ساختاری پا دارند در جایی که یک پا طولانی تر یا کوتاه تر از پای دیگر باشد استفاده می شود. مواد اضافی در پای کوتاه تر به قسمت بیرونی کفش اضافه می شود. این کار می تواند برای افراد مبتلا به اسکولیوز، درد پا، کمر، لگن و یا شانه مفید باشد.
  • پد حائل میانی یا جانبی: این ابزار ارتوپدی یک کفش طبی خارجی است که با افزودن مواد متراکم تر در کنار کفش، به منظور پشتیبانی و کنترل اضافی طراحی شده است. پدهای فشار دهی میانی می توانند در درمان اختلالات مرتبط با بیماری هایی مانند تاندونیت خلفی تیبیالیس و فاشیلیت پلانتار کمک کنند. پد های حائل جانبی می توانند به درمان اختلالات مرتبط با کمر مانند تاندونوپاتی های پرونئال، بیماری های شارکو ماری و بی ثباتی مچ پا کمک کنند، و همچنین می تواند به افراد مستعد ابتلا به اختلالات مچ پا معکوس کمک کند.
  • گوه ها یا پست های میانی یا جانبی: این ابزار ارتوپدیک نیز در قسمت بیرونی کفش استفاده می شوند که در آن گوه های متراکم فقط به کف و پاشنه کفش اضافه می شود. این کار شبیه به پدهای حائل است، که در آن گوه های میانی می توانند به اختلالات مربوط به کف پا کمک کنند و گوه های جانبی می توانند به اختلالات مربوط به کمری کمک کنند.

اگر به فکر استفاده از کفش طبی ارتوپدی هستید، باید به ملاقات یک پزشک متخصص پا یا متخصص ارتوپدی بروید تا مطمئن شوید این نوع کفشی که می خواهید استفاده کنید قادر است مشکل شما را برطرف نماید یا خیر.

چگونه می توان فهمید که به کفش و کفی طبی نیاز دارید یا خیر

ارتزها یا کفی های طبی می توانند بخشی از یک برنامه جامع درمانی برای رفع علائم مختلف باشند که معمولاً مربوط به درد و ناراحتی کف پا و پاها می شوند. برخی از اهدافی که پزشک ممکن است برای درمان با استفاده از کفی طبی داشته باشد شامل موارد زیر می باشد:

  • اصلاح ناهنجاری های کف پا
  • کمک به عملکرد بهتر پا یا مچ پا
  • پشتیبانی از مچ پا
  • کاهش خطرات بروز صدمات بیشتر

ارتزها چیزی بیش از یک پد پاشنه پا یا کفی طبی است که می توانید در اکثر فروشگاه های ورزشی خریداری کنید. این ابزارها، کفی ها و کفش های طبی کاملاً سفارشی هستند که متناسب با سایز کف پاهاتان ساخته می شوند. پزشک فقط در صورتی یک ارتز را به شما توصیه می کند که یک ابزار خریداری شده از داروخانه ها و فروشگاه ها بدون نسخه یا سایر روش های درمانی، مانند تمرین در خانه، مؤثر واقع نشده باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (377 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (105 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (12 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز