دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / دکوراسیون منزل /

انواع واتر استاپ پی وی سی 

پنجشنبه، 24 شهریور 1401
واتر استاپ عنصری مهم و تاثیر گذار در ضد آب بودن کل سازه و نگهداری از آن در برابر آب است.برای آشنایی بیشتر با واتر استاپ تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

واتراستاپ پی وی سی PVC چیست؟

واتراستاپ یا آب بند یکی از عناصر مهم در سازه های بتنی می باشد که برای جلوگیری از نفوذ مایعات استفاده می شود. واتراستاپ ها در میان درز های بتند قرار می گیرد و از ورود آب به بتن جلوگیری می کند. واتراستاپ پی وی سی قطعه ای جانبی در اجرای سازه های بتنی می باشد که با هدف آب بندی برای درزهای اجرایی و انبساطی سازه های هیدرولیکی و یا در معرض آب تعبیه می شود. تعبیه نمودن درز های انقباض و انبساط برای کنترل رفتار های سازه ای بتن و جلوگیری از بروز ترک در مقاطع حجیم و بزرگ و همچنین محدودیت های اجرایی و لزوم قرار دادن درز های اجرایی یا قطع بتن استفاده می شود. واتراستاپ PVC در آب بندی سد، تصفیه خانه، تونل انتقال آب، مخازن و کانال ها، سازه های مدفون، نیمه مدفون و سازه های پایین تر از سطح آب های زیرزمینی استفاده می گردد. واتراستاپ ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که بنابر استفاده آن ها از جنس های متنوعی استفاده می گردد. به طور کلی واتراستاپ ها به گونه ای طول مسیر جریان آب و مایعات را طولانی می کند که نتواند به بتن نفوذ کنند.

انواع واتراستاپ پی وی سی PVC

  • واتراستاپ تخـت داخلی: مناسب برای درزهای اجرایی و قطـع بتـن ریـزی که نیمی از عـرض آن در بتن قدیم و نیمه دیگر باید، در بتـن جدید قرار گیرد
  • واتر استاپ تخت کفی: مناسب برای درز انقطاع بتن ریزی های کف
  • واتراستاپ حفره دار داخلی: مناسب برای درزهای انبساطی داخلی، حفره واتراستاپ دقیقا باید در درز قرار گـیرد تـا در زمـان انبساط و انقباض سـازه، تنش های وارده را بـه خـوبی کنتـرل نمایـد.
  • واتراستاپ حفره دار کفی: مناسب برای آب بندی درزهای انبساطی و اجرایی کف سـازه
  • واتراستاپ دمبلی: مناسب برای آب بندی درزهای انبساطی و اجرایی با قدرت استحکام و کـشش بالا

برای ثابت نمودن واتراستاپ در مقاطع از گیره های واتراستاپ استفاده شود و هرگز برای ثابت سازی نوار واتراستاپ آن را سوراخ ننمایید زیرا به جهت تغییر تنش در محل سوراخ و فشار بتن هنگام عملیات بتن ریزی، واتراستاپ دچار پارگی می گردد. گیره واتراستاپ در هر متر طول واتراستاپ به تعداد حداقل 4 عدد و به صورت زیگزاگ به مقاطع بالا و پایین نوار متصل گردد و نهایتا با استفاده از سیم آرماتور بندی، گیره ها را به آرماتورها ببندید. برای اتصال دو سر واتراستاپ به دو صورت می توان عمل کرد:

  1. به کمک دستگاه هویه (اتوی واتراستاپ) دو سر واتراستاپ را گرم کرده تا به حالت مذاب درآید سپس دو سر واتراستاپ را بر روی یکدیگر قرار می دهیم تا اتصال انجام شود که پس از سرد شدن به صورت یکپارچه در می آید
  2. به وسیله چسب های صنعتی که برای اتصال نرم مناسب می باشد اتصال دو سر واتراستاپ صورت می گیرد، بدین ترتیب که تقریبا 30 سانتی متر از دو سر واتراستاپ را به صورت اورلب بر روی هم قرار داده و میان آنها را از چسب مورد نظر آغشته کرده و تحت فشار قرار می دهند تا کاملا یکدیگر را جذب نمایند.

ویژگی واتراستاپ تخت

این نوع واتر استاپ دارای ویژگی های خاص خود می باشد. اولین و مهم ترین ویژگی آن ها مقاومت کششی بالا است. به طور که مقاومت آن ها بیش از حالت استاندارد آن ها می باشد. انعطاف پذیری بالا دومین ویژگی است. که این نوع انعطاف پذیری در جهت طول و عرض می باشد. واتر استاپ های تخت در برابر اسید و مواد قلیایی دارای مقاومت بالایی بوده و مدت زمان کارایی آن معمولا بالا و متناسب با عمر سازه می باشد.

کاربرد واتر استاپ های تخت

همان طور که در ابتدای متن گفته شد از واتراستاپ های تخت برای جلوگیری از ورود آب در درز های اجرایی استفاده می شود.اما در موارد دیگر نیز کاربرد خواهد داشت. آب بندی درز های سازه های بتنی که در مجاورت سیالات و آب قرار دارند، آب بندی مکان هایی همانند سد، کانال و لوله های بتنی، آب بندی سازه های هیدرولیکی و همچنین آب بندی استخر و دریاچه های مصنوعی از دیگر کاربرد های مهم و اساسی واتر استاپ های تخت می باشد.

ویژگی واتراستاپ های حفره دار

در واتر استاپ های حفره دار همانند واتر استاپ های تخت مقاومت بالاتر از حد استاندارد ویژگی اصلی است. دومین ویژگی در این نوع واتر استاپ ها نصب آسان آن در بازه ی دمایی 20- تا 70+ درجه ی سانتیگراد است. به این منظور که در این بازه ی دمایی به راحتی می توان از واتراستاپ های حفره دار استفاده نموده و آن را نصب کرد. انغطاف پذیری بسیار بالا و مقاومت در برابر مواد قلیایی نیز ویژگی های واتر استاپ حفره دار است.

در این مقاله سعی شده است که توضیحاتی راجع به انواع واتراستاپ ، کاربرد و ویژگی های آن ارائه شود تا با توجه به این توضیحات و نکات بهترین نوع واتراستاپ انتخاب و خریداری گردد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس