عوارض مخرب آرایش در کودکان

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوارض مخرب آرایش در کودکان
کودکان امروزی به خصوص دختربچه ها به تقلید از مادرانشان به آرایش تمایل پیدا کرده اند و بعضی از مادران کودکان خود را آرایش می کنند بدون آن که از عوارض آن آگاه باشند. در این مطلب به بررسی عوارض آرایش کودکان می‌پردازیم.

یکی از راه های کمک به زیبایی برای خانم ها، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی است. بسیاری از کودکان نیز ممکن است با دیدن مادر یا خواهر بزرگترشان در هنگام آرایش کردن به لوازم آرایش و آرایش کردن علاقه مند شوند. بسیاری از والدین اجازه آرایش را به آن ها می دهند و یا بسیار دیده شده که در مهمانی ها و جشن های مختلف مادران به آرایش کودکشان می پردازند بدون اینکه بدانند این لوازم چه مضراتی برای آن ها در پی دارد و یا اینکه از عوارض روحی آن با خبر باشند. با ما همراه شوید تا مضرات آرایش برای دختر بچه ها را برایتان بازگو کنیم.

عوارض آرایش در کودکان

  • آرایش کردن کودکان موجب بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش و آکنه می شود.
  • برخی از محصولات آرایش دارای سرب و باکتری هستند، وارد شدن این مواد مضر به بدن کودکان منجر به مسمومیتشان می شود.
  • آرایش در کودکان مبتلا به تنگی نفس و آسم منجر به تشدید حملات آسم می شود.
  • برخی از لوازم آرایشی سبب بروز آلرژی پوستی از جمله قرمزی و کهیر پوستی و حساسیت به نور آفتاب می شود.
  • آرایش کردن دختر بچه ها موجب بلوغ زودرس در آن ها می شود.
  • بحران هویت یکی دیگر از عوارض روانی آرایش کردن دختر بچه ها است.
  • بزرگ ترین ضرر استفاده از مواد آرایشی بهداشتی، فرهنگ سازی غلط است.
  • از عوارض آرایش دختر بچه ها از بین بردن اعتماد بنفس شان است زیرا وقتی آن ها به سنین بالاتر برسند دیگر نمی توانند در اجتماع بدون آرایش حضور یابند.
  • استفاده از لوازم آرایشی سبب بروز کم خونی های شدید و نیازمند درمان در کودکان می شود زیرا این مواد حاوی فلزات سنگین هستند که به تدریج وارد بدن می شوند.
  • نامتعادل کردن هورمون ها و به دنبال آن عوارض خطرناکی چون ناباروری و حتی سرطان پوست را به همراه داشته باشد. هر چند پژوهش ها صرفا یک ارتباط احتمالی را با سرطان نشان می دهند.
کودک در حال آرایش

رفتار مناسب در مقابل کودک علاقه مند به آرایش

چه فرزند شما دختر باشد یا پسر، با این چالش به عنوان یک مرحله دیگر از دوران کودکی رفتار کنید. اگر واکنش شدیدی نشان دهید، ممکن است علاقه فرزندتان به آرایش و لوازم آرایشی به طور چشمگیری افزایش یابد. یکی از نکات مهمی که در نگهداری از کودک و تربیت او باید به آن توجه داشت، رفتار درست و مناسب است در غیر این صورت ممکن است کودک بیشتر لج کند و از طریق لجبازی و گاها گریه به خواسته خود برسد. نگرانی والدین در آرایش کردن کودک باید از زمانی آغاز شود که کودک یا نوجوان در آرایش خود افراط کرده و یا در موقعیت های زمانی و مکانی نامناسب این کار را انجام دهد.

خانم دکتر کوبیژک لاو، متخصص اطفال توضیحات جالبی درباره پدیده آرایش کودکان، سن صحیح شروع و نحوه برخورد با این موضوع داشته است:

نمی توان سن دقیقی برای شروع آرایش کردن در کودکان تعیین کرد. سن درست یا غلط وجود ندارد بلکه نحوه آرایش درست برای فرزندان به رویکرد خانواده و عرف جامعه بستگی دارد. این دو موضوع می تواند در تصمیم گیری در فرایند اجازه دادن به کودک برای آرایش کردن، کمک کند. از فرزندان خود سوال کنید که چرا به آرایش علاقه دارند و وقتی که فکر می کنید در این مورد زیاده روی می کنند، به آن ها اطلاع دهید.

در ادامه برخی از رفتارها و کارهایی که در مقابل کودک علاقه مند به آرایش باید انجام دهید را معرفی می کنیم.

  • برخی اوقات به کودک اجازه آرایش دهید زیرا اگر به کودک اجازه آرایش داده نشود، ممکن است برخی کودکان را لجباز کند، طوری که سرسختی از خود نشان دهند و اتفاقا میل به آرایش کردن در آنها بیشتر شود.
  • در حضور کودکتان خودآرایی کمتری داشته باشید و برای او توضیح دهید که این کار مخصوص بزرگترهاست و برای سلامت شما مضر است.
  • لوازم آرایشی کودکانه ای برای آنها بخرید که بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد.
  • اگر کودکتان علاقه دارد از وسایل آرایشی استفاده کند، بهترین انتخاب کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب است.
  • به کودکتان بیاموزید به جای استفاده از کرم پودر از ضد آفتاب، مرطوب کننده هاو وازلین استفاده کند. بهترین کرم ضدآفتاب برای کودکان برای جلوگیری از نور خورشید و آفتاب سوختگی، ضدآفتاب های مینرال یا فیزیکال است که عاری از فیلترهای شیمیایی هستندSPF آنها نیز 30 تا 50 است.
  • با توجه به تشخیص خودتان کودکتان را محدود کنید که تنها در خانه یا در برخی جشن ها و مراسم ها آرایش کند.
  • همیشه هر زمان که کودک با لوازم آرایشی بازی می کند، مراقب او باشید.

  • محصولات ایمن بخرید. بسیاری از لوازم آرایشی مطابق با استانداردهایی که والدین انتظار دارند، تنظیم نمی شوند؛ بنابراین محصولاتی با کمترین مواد تشکیل دهنده خریداری کنید و از موادی که فکر می کنید مضر هستند اجتناب کنید.

  • با کم شروع کنید.برای شروع می توانید به کودکتان اجازه دهید که تنها از برق لب استفاده کند. با گذشت زمان، سایر محصولات آرایشی را اضافه کنید. همان ابتدا به کودکتان اجازه ندهید از رژ لب و خط چشم استفاده کند.

  • مراقب تحریک پوست باشید. علائم واکنش پوست کودکتان به مواد آرایشی می تواند قرمزی خفیف پوست یا کهیر شدن و تورم باشد. اگر پوست کودکتان به محصول آرایشی واکنش نشان داد آن محصول را بردارید و دیگر از آن استفاده نکنید. واکنش های آلرژیک که در صورت کودک شما ظاهر می شود می تواند به مجاری تنفسی اونیز سرایت کند. اگر کودک شما خس خس می کند، درد شکم دارد یا استفراغ می کند، فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

  • مراقب پوست های حساس یا مستعد آکنه باشید. از محصولات سنگین و روغنی به ویژه کرم ها، لوسیون ها و پودرها که می توانند آکنه، اگزما و سایر پوست های حساس را تشدید کنند، دوری کنید. از یک کانسیلر بدون روغن برای آکنه استفاده کنید.

  • یک روتین پوستی سالم برای کودکتان داشته باشید.

  • مراقبت از پوست برای هر کودک و نوجوانی، به ویژه آنهایی که آرایش می کنند، مهم است؛ بنابراین نکات زیر را در مورد پوست کودکتان رعایت کنید و به آن ها بیاموزید: شستشوی روزانه صورت با یک پاک کننده ملایم، اجتناب از صابونهای ضد باکتری و لایه بردار، پاک کردن آرایش قبل از خواب، ممانعت از اشتراک گذاری لوازم آرایش و تعویض آن ها هر 6 تا 12 ماه


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
(ویدئو) حضور فرامرز خودنگاه پس از سال‌ها در مسابقه «قهرمان» شبکه سه و خاطره‌ بازی با مردان آهنین! / چقد پیر شدن
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن