دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

عوارض و خطرات آمپول کتورولاک در دوران بارداری 

پنجشنبه، 13 بهمن 1401
آمپول کتورولاک (Ketorolac) از داروهای ضد درد است که معمولا برای رفع درد، تورم و التهاب پس از جراحی استفاده می‌شود. در ادامه درباره تزریق این آمپول در بارداری بحث می کنیم.

دوران بارداری از حساس ترین و در عین حال شیرین ترین دوران های زندگی یک زن است. همان قدر که این دوران می تواند سخت باشد؛ لذت بخش هم هست. مهم ترین کاری که باید در دوران بارداری انجام داد، مراقبت است. اینکه بتوانیم با آگاهی تمام از جنین داخل رحم مراقبت کنیم، بسیار حائز اهمیت است چرا که دریافت یک ماده غذایی ناسالم یا یک داروی مضر حتی برای یک بار، می تواند سلامت مادر و جنین را تهدید کند.در این میان برخی داروها هستند که استفاده از آن ها در زمان های خاصی از بارداری ممنوع است. هر خانم بارداری باید از این داروها و عوارضی که می تواند برای جنین به دنبال داشته باشد، اطلاع یابد. یکی از داروهایی که برای کاهش درد استفاده می شود، آمپول کتورولاک نام دارد. مصرف این دارو برای خانم های باردار محدودیت های خاصی دارد. در ادامه با این دارو بیشتر آشنا می شویم.

کتورولاک چیست؟

کتورولاک از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAIDs ) می باشد که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید ، خصوصا دردهای پس از عمل جراحی کاربرد دارد. این دارو با مهار تولید مواد شیمیایی که در بدن مسئول انتقال درد ، تب و التهاب هستند ، این عوارض را تسکین می دهد. این دارو به صورت قرص ۱۰ میلی گرمی خوراکی ، قطره چشمی و آمپول تزریقی موجود می باشد .

عوارض استفاده از آمپول کتورولاک در بارداری

استفاده از کتورولاک در بارداری اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. تزریق آمپول کتورولاک در دوران بارداری ممکن است باعث بسته شدن زودرس شریانی مجرای جنین، نقص عضو جنین، تأخیر در زایمان یا مرگ جنین شود. استفاده از این دارو خصوصا بعد از هفته ۳۰ام بارداری، بسیار خطرناک است و ممکن است باعث آسیب های جبران ناپذیری شود. با توجه به خطرات احتمالی این دارو برای جنین و مشکلات احتمالی برای زایمان طبیعی، مصرف این دارو در سه ماه اول و آخر بارداری، توصیه نمی شود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف آمپول کتورولاک باید بدانید

  • در صورت داشتن بیماری قلبی، خطر بروز عوارض جانبی کتورولاک افزایش می یابد. بنابراین قبل از تزریق آمپول کتورولاک بهتر است درباره فواید و خطرات احتمالی آن با پزشک، مشورت کنید.
  • در صورت داشتن مشکلات گوارشی (مانند خونریزی یا زخم معده) از مصرف کتورولاک، خودداری کنید.
  • در صورت مشاهده برخی عوارض جانبی نادر ولی خطرناک، باید مصرف کتورولاک را متوقف و بلافاصله به پزشک، مراجعه کنید.
  • از آمپول کتورولاک نباید در حین زایمان استفاده کرد.
  • مبتلایان به مشکلات شدید کلیوی و کسانی که در معرض این مشکلات قرار دارند نیز باید از مصرف کتورولاک، خودداری کنند.
  • در صورتی که از مقادیر بالای آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می کنید نیز از کتورولاک، استفاده نکنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه علائم آسیب کبدی مانند تیرگی ادرار، شکم درد، حالت تهوع و استفراغ و یا زردی چشم ها به پزشک، مراجعه بکنید.
  • مصرف روزمره الکل و تنباکو همراه با این دارو می تواند خطر خونریزی معده را افزایش بدهد.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف کتورولاک با پزشک، مشورت کنید. در دوران بارداری کتورولاک فقط باید در موارد کاملا ضروری، مصرف شود.
  • کتورولاک می تواند به شیر مادر منتقل شود. بنابراین قبل از مصرف در دوران شیردهی با پزشک، مشورت کنید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل اکسپت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری