دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف دولاگلوتاید 

چهارشنبه، 30 مرداد 1398
دولاگلوتاید یک داروی بیولوژیکی آگونیست پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1) جدید شامل آنالوگ GLP-1 محافظت شده با دی پپتیدیل پپتیداز 4 است که به طور کوالانسی به زنجیره سنگین IgG4-Fc انسانی توسط یک پپتید کوچک متصل شده است.

عوارض جانبی دولاگلوتاید

اسهال , کاهش اشتها , تهوع , استفراغ , خستگی , درد شکمی , افزایش لیپاز , افت قند خون , دیس پپسی( سوئ هاضمه) , افزایش آمیلاز سرمی , افت قندخون شدید

هشدارها

پانکراتیت حاد گزارش شده است (نادر)؛ پس از شروع درمان، بیماران را با دقت برای علائم و نشانه های پانکراتیت از جمله درد شدید شکمی که گاهی اوقات به پشت کشیده می شود و ممکن است با استفراغ همراه نباشد نظارت کنید؛ در صورتی که پانکراتیت مشکوک بود دارو را قطع کنید و اگر تأیید شد دارو را مجددا شروع نکنید.

هیپوگلیسمی ممکن است در استفاده همزمان با محرک های ترشح انسولین ( مثلا سولفونیل اوره) یا انسولین ایجاد شود. در هنگام شروع دولاگلوتاید دوز سولفونیل اوره یا انسولین را کاهش دهید.

واکنش های حساسیت شدید سیستمیک گزارش شده است؛ آنافیلاکسی و آنژیوادم با سایر آگونیست های گیرنده GLP-1 گزارش شده است؛ در بیمار با سابقه آنژیوادم یا آنافیلاکسی با آگونیست دیگر گیرنده GLP-1 احتیاط کنید. معلوم نیست که آیا چنین افرادی مستعد ابتلا به آنافیلاکسی با دارو هستند یا نه، در صورت بروز واکنش چنین واکنشی دارو متوقف شود.

نارسایی حاد کلیه و بدتر شدن نارسایی مزمن کلیه (بعضی به همودیالیز نیاز دارند) در درمان با آگونیست های گیرنده پپتید 1شبه گلوکاگون (GLP-1) گزارش شده است.

ممکن است با عوارض جانبی گوارشی، گاهی اوقات شدید همراه باشد، به بیماران جلوگیری از تخلیه مایعات را توصیه کنید. در بیماران مبتلا به بیماری گوارشی شدید، از جمله فلج گوارشی شدید، مورد مطالعه قرار نگرفته است.

تخلیه معده را کاهش می دهد و ممکن است جذب داروی مصرف شده همراه را تحت تأثیر قرار دهد.

هشدار شدید

خطر تومورهای سلول C تیروئید

موجب تومورهای سلول C تیروئید در جوندگان می شود؛ خطر انسانی نمی تواند تعیین شود.

در بیماران با سابقه شخصی یا خانوادگی کارسینوم تیروئید مدولاری (MTC) و یا در بیماران مبتلا به سندرم نئوپلازی چندگانه غدد درون ریز نوع 2 (MEN-2) منع مصرف دارد.

در مورد احتمال بالقوه MTC با دارو و اطلاع رسانی علائم تومورهای تیروئیدی (به عنوان مثال، جسم در گردن، اختلال بلع، تنگی نفس، کلفتی صدای پایدار) به بیمار توصیه کنید؛ نظارت منظم بر روی کلسی تونین سرمی یا استفاده از سونوگرافی تیروئید ارزش نامشخصی برای تشخیص زودهنگام MTC در بیماران دریافت کننده دارو دارد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!