دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف قرص وراپامیل 

دوشنبه، 13 اسفند 1397
قرص وراپامیل (Verapamil) برای كنترل پرفشاری خون، درد قلبی قفسه سینه، بی نظمی ضربان قلب و نیز جلوگیری از سردرد میگرنی تجویز می‌شود.

قرص وراپامیل چیست؟

قرص وراپامیل (Verapamil) برای كنترل پرفشاری خون، آنژین صدری (درد قلبی قفسه سینه ) بی نظمی ضربان قلب و نیز جلوگیری از سردرد میگرنی تجویز می‌شود. این دارو با کاهش فشار خون می‌تواند از بسیاری عوارض قلبی عروقی نظیر سکته قلبی، مغزی و همچنین نارسایی کلیه بکاهد. اما باید توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.

عوارض جانبی 

یبوست ،تهوع استفراغ ،برافروختگی وسردرد،سرگیجه -کسالت خیزمچ پاوبندرت عیب برگشت پذیرکارکبد،واکنش های آلرژیک،ژینکوماستی وهیپرپلازی لثه بامصرف این داروگزارش شده است .پس ازتزریق وریدی ،کاهش فشارخون ،برادی کاردی ،انسدادقلبی وآسیستول نیزمشاهده شده است .

 

مسمومیت و درمان :‏ 

تظاهرات بالینی:عمدتاً عبارت اند از تشدید عوارض جانبی ، مانند بلوک قلبی، آسیستول، کمی فشار خون (که از وخیم ترین ‏عوارض جانبی هستند و احتیاج به توجه فوری دارند).

درمان:ممکن است به تزریق وریدی ایزوپروترنول، نوراپی نفرین، اپی نفرین، آتروپین، یاگلوکونات کلسیم با مقادیر معمول ‏نیاز باشد. از تأمین کافی آب بدن بیمار باید اطمینان حاصل شود.

در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، برای حفظ فشار خون باید از داروهای آلفا آدرنرژیک، از جمله فنیل افرین ‏استفاده شود (باید از مصرف ایزوپروترنول و نوراپی نفرین اجتناب شود). داروهای اینوتروپیک ، از جمله دوبوتامین و ‏دوپامین، ممکن است در صورت لزوم استفاده شوند.

در صورت بروز اختلال های شدید هدایتی، مانند بلوک قلبی و آسیستول همراه با کمی فشار خون که به درمان دارویی پاسخ ‏نمی دهد، باید بلافاصله دستگاه ضربان ساز مصنوعی قلب گذاشته شود و همراه با آن احیای قلبی- ریوی شروع گردد.

در بیماران مبتلا به سندرم ‏W-P-W‏ یا ‏L-G-L، ضربان سریع بطن ناشی از هدایت رو به جلو از راه فرعی (که از لحاظ ‏همودینامیک قابل ملاحظه باشد) را می توان توسط الکتروشوک قلبی به ریتم عادی تبدیل کرد. لیدوکائین و یا پروکائین آمید ‏ممکن است به عنوان داروهای کمکی مصرف شوند. ‏

 

ملاحظات اختصاصی 

1- در صورت تجویز وراپامیل در بیمارانی که کاربامازپین مصرف می کنند، ممکن است کاهش مقدار مصرف کابامازپین تا حد 50-40 درصد ضروری باشد. بیمار از نظر بروز علائم مسمومیت به طور دقیق پیگیری شود.

2- مقدار مصرف در عیب کار کلیه یا کبد باید کاهش یابد.

3- در صورت تزریق وریدی وراپامیل، EKG بیمار به طور مداوم پیگیری شود.

4- در صورت تجویز وراپامیل در بیمارانی که دیگوکسین مصرف می کنند، مقدار دیگوکسین حدود 50 درصد کاهش یابد و متعاقب آن غلظت سرمی دیگوکسین کنترل شود.

5- در صورت درمان همزمان و طولانی مدت وراپامیل و دیگوکسین، EKG بیمار به طور دوره ای پیگیری شود تا بلوک دهلیزی - بطنی و برادیکاردی مشخص شود، زیرا این داروها احتمالاً اثرات اضافی بر روی گره دهلیزی - بطنی دارند.

6- آزمون های عملکرد کبد به طور دوره ای انجام شود.

7- بیماران مبتلا به نارسایی شدیداً مخاطره آمیز قلب و آنهایی که داروهای مسدودکننده گیرنده بتا مصرف می کنند، به مقدار کمتری از وراپامیل احتیاج دارند. وضعیت این بیماران به طور دقیق پیگیری شود.

8- مصرف دیسوپیرامید 48 ساعت قبل از شروع درمان با وراپامیل قطع گردد و نباید تا 24 ساعت بعد از قطع مصرف وراپامیل مصرف آن شروع شود.


13 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی