چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه

  چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 4 دقیقه
چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه
گل بابا آدم جزو گیاهان آپارتمانی بزرگ است که ظاهر خانه را بسیار لوکس می‌کند؛ در صورتی که شرایط نگهداری گل بابا آدم در خانه به خوبی فراهم باشد، شاهد رشد چشمگیر این گیاه خواهید بود؛ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به نگهداری گیاهان آپارتمانی لوکس در خانه علاقه دارید، تا پایان این مطلب باساعد نیوز همراه باشید.

اگر به نگهداری گیاهان برگ پهن در خانه علاقه دارید، بابا آدم می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.با ما تا آخر این مقاله از ساعد نیوز همراه باشید تا روش نگهداری از گل بابا آدم آشنا شوید .

روش نگهداری گل بابا آدم


در صورتی که شرایط لازم برای این گیاه استوایی به خوبی فراهم باشد، ساقه‌های گیاه 60 تا 90 سانتی متر رشد می‌کند؛ گل بابا آدم به نور بسیار وابسته است و در صورتی که نور به خوبی دریافت کند، برگ‌های آن پهن‌تر می‌شود؛ این گیاه انواع مختلفی چون گل بابا آدم قلبی، بابا آدم تنه قرمز، بابا آدم جاینت و گل بابا آدم مینیاتوری تقسیم می‌شود؛ برای نگهداری انواع گل بابا آدم یک سری شرایط لازم است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

نور کافی و غیرمستقیم


همانطور که در بالا هم به این موضوع اشاره کرده‌ایم یکی از دلایل مهم شادابی این گیاه و داشتن برگ‌های پهن، رسیدن نور کافی به آن است؛ البته به این نکته هم توجه داشته باشد که قراردادن این گیاه در نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه بهتر است گلدان را در محیطی قرار دهید که نور فیلتر شده به گیاه برسد؛ در نهایت به این نکته هم توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کمبود نور در این گل، کمرنگ شدن و افتادگی برگ‌ها است.

آبیاری مناسب و منظم


بابا آدم جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم به شمار نمی‌آید و به مقدار آبی که دریافت می‌کند بسیار حساس است؛ بهترین زمان آبیاری برای بابا آدم در فصل تابستان 3 بار در هفته است؛ البته به این نکته توجه داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه هم باعث پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگ‌‎ها می‌شود.

نحوه آبیاری گل بابا آدم


در بسیاری از مواقع، بابا آدم در فصول سرد سال دچار رکود می‌شود. بهتر است همزمان با متوقف شدن رشد گیاه، آبیاری را به هفته ای یکبار کاهش دهید. در فصل زمستان نیز به علت افت دمای محیطی، تنها زمانی که سطح روی خاک کاملاً خشک شد، اقدام به آبیاری کنید.

گل بابا آدم

رطوبت و دمای مناسب


با توجه به اینکه بابا آدم در دسته گیاهان استوایی قرار دارد، در نتیجه محیط مرطوب را دوست دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید شاهد رشد انفجاری بابا آدم باشید، از طریق غبارپاشی رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید. برای تامین رطوبت در زمان‌هایی که مسافرت هستید، ساخت جزیره می‌تواند بسیار موثر باشد؛ برای این منظور مقداری سنگ‌ریزه را در زیرگلدانی ریخته و آن را پر از آب کنید و بعد گلدان را روی آن بگذارید. در این روش به مرور زمان آب درون زیرگلدانی تبخیر می‌شود؛ همچنین به یاد داشته باشید که مناسب‌ترین دما برای بابا آدم بین 15 الی 25 درجه سانتی‌گراد است.

خاک


خاک فاکتور مهم دیگری است که باید هنگام نگهداری گل بابا آدم در خانه به آن توجه داشته باتشید؛ بهترین خاک برای استفاده در گلدان گوش فیل، خاک سبک و مغذی است. برای تأمین خاک مناسب بابا آدم مخلوطی از پرلیت و پیت ماس را تهیه کرده و سپس آن را به همراه گیاه در یک گلدان با زهکشی بالا بکارید. شما می‌توانید با استفاده از کود 20- 20 – 20 نیز مواد ضروری برای رشد و نموی گیاه را فراهم کنید. از بهار تا پاییز، ماهی دوبار اقدام به کوددهی خاک کنید تا رشد گل بابا آدم غول پیکر بهبود یابد.

هرس کردن گل بابا آدم


بابا آدم نیاز به هرس کردن ندارد اما می توانید هر چند وقت یکبار شاخه ها و برگ های خشکیده و زرد را از گیاه جدا کنید تا فضا کافی برای رشد سایر برگ ها ایجاد شود. از طرفی هرس کردن بابا آدم می تواند باعث رشد بهتر و سریعتر آن شود.

تعویض گلدان بابا آدم


یکی دیگر از نکاتی که در نگهداری گل بابا آدم باید به آن دقت داشته باشید، بحث تعویض گلدان این گیاه است. این گیاه نیاز فوری به تعویض گلدان نخواهد داشت. به طور معمول هر 1 تا 2 سال باید گلدان این گیاه را تعویض نموده و آنرا به گلدان بزرگتری انتقال دهید.

مهمترین نکته در زمان تعویض گلدان بابا آدم، تعویض خاک گلدان است. حتماً در زمان تعویض گلدان، خاک آنرا تعویض کنید. زیرا همانطور که در قسمت بالا گفته شد، گلدان این گیاه هر چند سال یکبار تعویض می گردد. در طول این سالها روشن است که مواد معدنی و مغذی موجود در خاک شسته شده و به شدت کاهش می یابد، به همین خاطر توصیه می شود حتما در زمان تعویض گلدان، خاک گیاه نیز تعویض گردد.

با این کار شما شاهد رشد بهتر و شادابی گیاه گوش فیلی خود خواهید بود. تکته دیگری که موجب شادابی گیاه می شود، استفاده از گلدان های سفالی است. این گلدان ها به تهویه خاک و تنفس ریشه کمک می کنند و در شادابی گیاه تاثیر مثبتی خواهند داشت.

گل بابا ادم

سخن آخر


در این مقاله به طور کامل تمامی نکات برای نگداری گل بابا آدم به بیان شد، در صورت داشتن هر گونه سوال آنرا در انتهای همین مقاله برای ما بنوسید


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (200 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (144 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (23 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....