دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف داروی الترومبوپگ 

سه شنبه، 12 اردیبهشت 1402
الترومبوپگ نوعی فاکتور محرک کلونی است و به عنوان عامل هماتوپویتیک(خون ساز) و ترومبوپویتیک در مشکلات خونی تجویز می‌شود. در این مطلب عوارض و موارد مصرف داروی الترومبوپگ بررسی می‌شود. همراه ساعدنیوز باشید.

به انواع سلول‌های موجود در بافت خون، اصطلاحاً یاخته خونی می‌گویند. یاخته‌های خونی معمولاً سه نوع هستند؛ گلبول‌های قرمز (اریتروسیت‌ها)، گلبول‌های سفید (لوکوسیت‌ها) و پلاکت‌ها (ترومبوسیت‌ها). وظیفه اصلی پلاکت‌ها انعقاد خون است اما آن‌ها در ایجاد یا تخریب سلول‌های سرطانی و فاکتورهای رشدی مشتق از پلاکت نیز مشارکت دارند. در صورتی‌ که اختلالی در عملکرد ترومبوسیت‌ها ایجاد شود، احتمال بروز خونریزی‌های مکرر بینی و لثه، به وجود آمدن لکه‌های قرمز بر سطح پوست و قاعدگی‌های طولانی در خانم‌ها وجود دارد.

موارد مصرف داروی الترومبوپگ


  • جلوگیری از اپیزودهای خونریزی در افراد مبتلا به پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمنی (ITP) مزمن جلوگیری از خونریزی در بزرگسالان مبتلا به هپاتیت مزمن C که با اینترفرون درمان می‌شوند.

  • درمان کم خونی آپلاستیک شدید در بزرگسالان و کودکان حداقل 2 ساله

عوارض مصرف داروی الترومبوپگ


  • عوارض شایع: عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد، تهوع، اسهال، سرفه، تب، علائم عفونت‌های تنفسی فوقانی، دردشکمی، استفراغ، درد حلقی-دهانی، میالژی، عفونت‌مجاری ادرای، آب‌مروارید، خستگی، افزایش ALTو AST، درد استخوانی عضلانی، آنفولانزا، راش پوستی، پارستزی، افزایش بیلی‌روبین، افزایش آلکالین‌فسفاتاز، خشکی‌دهان، ریزش مو(آلوپسی)، سرگیجه، کاهش اشتها، ادم محیطی، خارش، بی‌خوابی، تغییر رنگ پوست(هایپرپیگمنتیشن و زردی پوست)

  • عوارض جدی: دیکامپنسیشن کبد(decompensation)(در افراد با هپاتیت سی مزمن)، سمیت کبدی، خونریزی، بدتر شدن ترومبوسیتوپنی پس از قطع درمان، ترومبوز، ترومبوامبولی، افزایش خطر بدخیمی خونی، کاتاراکت(آب مروارید)، bone marrow reticulin deposition، ترومبوز ورید پورت، میکروآنژیوپاتی ترومبوتیک(با نارسایی حاد کلیوی)

سخن آخر

تصمیم به قطع درمان با الترومبوپگ نیز بستگی به هدف درمانی و وضعیت پلاکت خون بیمار دارد و باید با برنامه‌ی مشخصی و به تدریج انجام شود که در منابع به روز توضیح داده شده‌است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 04 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
نگاهی به خانه ابدی پدر مهربان لاله و ستاره اسکندری / روحش شاد و یادش گرامی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(عکس) تبریک تولد الهام حمیدی به منوچهر هادی، همسر سابق یکتا ناصر
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی