دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف داروی انسولین 

سه شنبه، 02 اسفند 1401
هورمون انسولین مسئول تنظیم قند خون است. در این مطلب عوارض و موارد مصرف داروی انسولین مورد بررسی قرار می‌گیرد. همراه ساعدنیوز باشید.

دیابت یک بیماری مزمن است. میزان قند خون شما توسط انسولین، هورمونی که توسط پانکراس تولید می شود کنترل می شود. وقتی غذا می خورید، غذا تجزیه شده و گلوکز وارد جریان خون شما می شود. انسولین، گلوکز را از جریان خون گرفته و آن را وارد سلول هایی می‌کند که در آنجا تجزیه شده تا به سوخت تبدیل شوند. اگر به دیابت دچار باشید، این یعنی یا انسولین کافی ندارید و یا انسولین برای دریافت گلوکز از خون و ورود به سلول‌های شما عملکرد صحیح ندارد. این موضوع نشان دهنده قند خون بیش از حد نرمال خواهد بود.

موارد مصرف داروی انسولین


  • انسولین در درمان دیابت ملیتوس

  • درمان کتواسیدوز دیابتیک

  • تشخیص کمبود هورمون رشد

عوارض مصرف داروی انسولین


با مصرف داروی انسولین رگولار برای درمان دیابت، ممکن است عوارضی ایجاد شود که شامل:

  • درد در محل تزریق

  • قرمزی یا حساس شدن محل تزریق

  • افزایش وزن

درصورتی که هر یک از این علائم ادامه دار یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز اطلاع بدهید. به یاد داشته باشید که هر دارویی علاوه بر مزایا و اثرات مفید، عوارض جانبی نیز دارد البته بسیاری از افراد هرگز با عوارض جانبی داروها مواجه نمی‌شوند. پزشک شما دارو را به این دلیل تجویز میکند که سودمندی آنرا بیشتر از عوارض جانبی احتمالی تشخیص داده است. در صورت مشاهده عوارضی نظیر نشانه‌های کاهش پتاسیم خون (مانند گرفتگی عضلات، ضعف، ضربان قلب نامنظم) موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. تزریق انسولین می‌تواند موجب افت قند خون بشود. این موضوع در صورت تغذیه نامناسب یا ورزش سنگین ناگهانی ممکن است اتفاق بیافتد.

سخن آخر

اگر یک نوبت دز مصرف دارو را فراموش کردید به محض یادآوری آنرا مصرف کنید. اما اگر نزدیک به نوبت بعد بود، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید و دیگر مصرف نکنید. هر گونه دوز یا مقدار نوبت بعدی را در صورت فراموشی دو برابر نکنید. اگر کسی با مصرف بیش از حد دارو دچار بحران‌های پزشکی مانند غش، مشکل تنفسی و شرایط اورژانسی شد، بلافاصله با مرکز 115 تماس بگیرید یا وی را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه