دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف داروی سدیم کلرید 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
محلول سدیم کلرید به عنوان جانشین شونده در حالاتی که با از دست رفتن کلرور سدیم یا آب بدن همراه است، مصرف می‌شود. در این مطلب عوارض و موارد مصرف داروی سدیم کلرید بررسی می‌شود. همراه ساعدنیوز باشید.

تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح سلول‌ها دارد و اختلال آن‌ها می‌تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد. یون‌های متعددی مانند هیدروژن (PH)، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفات، منیزیم، آهن و … در خون قابل اندازه‌گیری هستند. اندام‌های متعددی در تنظیم آب و الکترولیت‌ها دخیل هستند مانند کلیه، ریه، دستگاه گوارش، غدد عرق و … البته بخش مهمی از تنظیم آب و الکترولیت‌ها در بدن توسط کلیه انجام می‌گیرد. اختلالات آب و الکترولیت به معنی افزایش یا کاهش اسیدها و الکترولیت‌های مایع میان‌بافتی و خون هستند. از جمله اختلالات الکترولیتی هیپوناترمی، هایپرناترمی، هایپرکالمی و هیپوکالمی، اسیدوز و آلکالوز می‌باشند. علاوه بر کلیه عملکرد سایر دستگاه‌ها نیز در تنظیم آب و الکترولیت بدن مؤثر است؛ مثلاً در موارد تنفس سریع (به دلیل صعود به ارتفاعات یا مسمومیت با آسپیرین) ما آلکالوز داریم یا در اسهال و استفراغ شدید ما اسیدوز، هیپوکالمی و اختلال آب و الکترولیت داریم.

موارد مصرف داروی سدیم کلرید


محلول تزریقی سدیم کلراید 5% در موارد نیاز به سدیم کلراید به عنوان جایگزین الکترولیت استفاده می­شود. این فرآورده هایپرتونیک است و در مواردی چون هایپوناترمی، هایپوکلرمی،نارسایی قلبی و کلیوی اندیکاسیون دارد.اسمولاریته این محلولmOsmol/L1711 است و هر یک لیتر این فرآورده حاوی mEq855 سدیم وmEq 855 کلراید است.

عوارض مصرف داروی سدیم کلرید


اضطراب، درد سوزش در قسمت تحتانی شکم، درد شدید قفسه سینه، لرز، گیجی، سرفه کردن، سرگیجه، احساس گرما، احساس گرما در لب ها و زبان، سردرد (شدید یا کسل کننده)، از دست دادن هوشیاری، عصبی بودن، بی حسی نوک انگشتان، درد در ناحیه کمر، لگن یا معده، صدای زنگ در گوش، تشنج، تعریق، تشنگی (ناگهانی) یا طعم شور، مشکلات بینایی، ضعف

  • دفعات بروز نامشخص: خونریزی یا قرمزی در محل تزریق، عفونت در محل تزریق، ترومبوز وریدی یا التهاب ورید در محل تزریق، زیادی سدیم یا کلرور خون، نشت محلول تزریقی به بافت های اطراف رگ و زیادی حجم خون با تزریق این دارو، کاهش مقدار ادرار، کاهش برون ده ادرار، وریدهای گردن متسع، خستگی یا ضعف شدید، احساس پری یا نفخ، افزایش خونریزی از رحم، تنفس یا ضربان قلب نامنظم، درد در قسمت تحتانی شکم، ترشحات بدبو از واژن، خروج تکه های بافت از رحم، فشار در معده، گرفتگی معده، تورم ناحیه شکم یا معده، تورم صورت، انگشتان، پاها یا ساق پا، سفتی در قفسه سینه، تنفس مشکل، افزایش وزن

در صورت بروز هر یک از علائم مصرف بیش از حد زیر فوراً کمک اضطراری دریافت کنید:

  • علائم مصرف بیش از حد: خواب آلودگی، حالت تهوع، خستگی یا ضعف معمولی، استفراغ

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند زیرا بدن شما با دارو سازگار می شود. همچنین، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی را به شما بگوید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر ادامه دارد یا آزاردهنده است یا اگر در مورد آنها سؤالی دارید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید:

  • دفعات بروز نا مشخص: از دست دادن اشتها، کاهش وزن

سایر عوارض جانبی که ذکر نشده نیز ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد. اگر متوجه عوارض دیگری شدید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

سخن آخر

در موارد سیروز کبدی، پره اکلامپسی، نارسایی احتقانی قلب، سندروم نفروتیک حاد، نارسایی حاد کلیوی و ایسکمی قلب با احتیاط مصرف شود. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیمارانی که داروهای احتباس ­کننده سدیم (مثل کورتیکواستروئیدها و کورتیکوتروپین ­ها) مصرف می­ کنند و دچار ادم ناشی از احتباس سدیم هستند و همچنین بیمارانی که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و لیتیوم مصرف می ­کنند، سدیم کلراید باید با احتیاط فراوان مصرف شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی متن
ترجمه تخصصی کتاب
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس