ارز دیجیتال اوما یا یوما چگونه است؟

  جمعه، 21 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
 ارز دیجیتال اوما یا یوما چگونه است؟
با بکارگیری پروتکل یوما برای ایجاد دسترسی جهانی و بدون نیاز به کسب مجوز به قراردادهای مالی، فرصت‌های بی‌شماری برای گسترش خدمات اکوسیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای در سرتاسر جهان ایجاد خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ارز دیجیتال اوما یا یوما (Universal Market Access) به عنوان یک پلتفرم قراردادهای مالی غیرمتمرکز شناخته می شود. اوما (UMA) برای ایجاد نوآوری های مالی ساخته شده است که توسط بلاکچین های خصوصی و عمومی مانند بلاک چین اتریوم قابل استفاده است. UMA خود را به عنوان پروتكلی برای ساخت دارایی مصنوعی (synthetic asset) توصیف می كند.
ایجاد آزادی اقتصادی توسط دسترسی جهانی به بازارها، و قادر ساختن افراد جهت دستیابی به موفقیت و ایجاد استقلال مالی، هدف اصلی رمزارز یوما یا اوما (UMA) است.

معرفی UMA

ارز دیجیتال UMA با استفاده از مفاهیمی که از مشتقات مالی فیات گرفته شده است، یک پروتکل منبع باز تعریف می کند که به هر دو طرف قرارداد اجازه می دهد قراردادهای مالی خود را طراحی و ایجاد کنند. قراردادهای UMA برخلاف مشتقات سنتی، فقط با مشوق های اقتصادی تضمین می شوند. این قراردادها به صورت خودکار اجرا می شوند و همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند. توکن یوما (UMA) از استاندارد ERC-20 بر بستر بلاک چین اتریوم استفاده می کند و به کاربران این امکان را می دهد که توکن های مصنوعی و قراردادهای مشتق خود را ایجاد کنند.

چارچوب عملکرد یوما

در امور مالی سنتی، مشتقات مالی و دیگر قراردادهای مالی به طور عمده از طریق دو مکانیزم اجرا می شوند: (۱) مارجین، به طوریکه طرفین قرارداد با تغییر ارزش قرارداد وثیقه را ارسال می کنند و (۲) توسل به قانون، به طوریکه در صورت عدم رعایت توافقنامه از سوی یکی از طرفین، طرف دیگر می تواند از وی طرح شکایت کند.

اما در سیستم های غیرمتمرکز و بدون نیاز به کسب اجازه همچون اتریوم یا دیگر شبکه های بلاکچین، توسل به قانون بسیار سخت خواهد بود چرا که هویت کاربران کاملا شناخته شده نیست و علاوه بر آن قراردادها در سطح جهانی منعقد می گردند. علاوه بر این هزینه های پیگیری قانونی نیز می تواند بسیار بالا باشد.

اما خوشبختانه قراردادهای هوشمند اتریوم و چارچوب یوما اجازه می دهند یک مکانیسم بدون نیاز به اعتماد و کسب اجازه را که امنیتش تنها با استفاده از مشوق های مالی تأمین می شود، ایجاد کرد. در نتیجه پروتکل متن باز یوما به طرفین هر قراردادی اجازه خواهد داد تا قرارداد مالی مختص به خود را ایجاد و استفاده کننده. هر قرارداد یوما ۵ جزء را شامل می شود:

  1. آدرس عمومی همه طرفین معامله
  2. حساب مارجین برای طرفین معامله
  3. تعیین شروط اقتصادی برای محاسبه ارزش قرارداد
  4. تعریف توابعی جهت حفظ توازن مارجین
  5. تعیین یک اوراکل جهت استفاده به عنوان منبع اطلاعات تایید شده

یوما چگونه کار می کند ؟

بر خلاف مشتقات مالی فیات، امنیت قراردادهای یوما تنها با استفاده از مشوق های اقتصادی تضمین می شود. این مسأله باعث می شود که این قراردادها خود تضمین (Self-Enforcing) باشند و به طور جهانی در دسترس قرار گیرند.

در ادامه برای توصیف اینکه روش کار یوما چیست ، از مثالی ساده بهره گرفته ایم.

  1. توافقنامه عادی دوطرفه

آلیس فکر می کند که قیمت سیب طی ۶ ماه آینده کاهش خواهد یافت. باب هم فکر می کند که قیمت فعلی سیب ارزان بوده و در آینده افزایش خواهد یافت. آلیس و باب با استفاده از قرارداد هوشمند یوما، توافق نامه ای رسمی بین خودشان تنظیم می کنند. هر دو طرف پیش پرداختی معادل ۱۰ درصد از کل ارزش قرارداد (مارجین) را پرداخت می کنند که در صورت سرپیچی از متن توافقنامه بازپرداخت نخواهد شد.

  1. اجرای خودکار

طی ۶ ماه بعدی قیمت سیب در نوسان بوده اما بیشتر روندی کاهشی را تجربه کرده است. طبق قرارداد یوما، هر چه قیمت سیب بیشتر رو به کاهش باشد (این موضوع از طریق اوراکل های یوما تأیید می شود)، باب باید مبلغ بیشتری را متناسب با ارزش قرارداد به معامله تزریق کند، تا معامله فسخ نشود.

  1. تسویه حساب آنی

بعد از گذشت ۶ ماه، قیمت سیب ۳۰ درصد کاهش یافته و پیش بینی آلیس درست از آب درآمده است. از آنجایی که باب برای حفظ قرارداد و از دست ندادن ۱۰ درصد پیش پرداخت خود دائما در حال واریز وجه به قرارداد بوده است، پس موجودی قرارداد تأمین شده و بلافاصه قابل تسویه خواهد بود.

تنظیم بازار مالی غیرمتمرکز

به عقیده یوما، بازارهای مالی باید در سطح جهانی باز و در دسترس مردم باشند. پتانسیل سرمایه گذاری غیرمتمرکز بسیار هیجان انگیز بوده و الویت آن احترام به حقوق مشتری است. یوما یک پروتکل منبع باز، بدون نیاز به کسب مجوز و به دور از سانسور است که بر پایه نوآوری مالی، اطمینان و مسئولیت پذیری ساخته شده است.

آینده یوما چگونه خواهد بود ؟

با بکارگیری پروتکل یوما برای ایجاد دسترسی جهانی و بدون نیاز به کسب مجوز به قراردادهای مالی، فرصت های بی شماری برای گسترش خدمات اکوسیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای در سرتاسر جهان ایجاد خواهد شد.

یکی از مزیت های یوما نسبت به رقیبان خود، همچون ارز دیجیتال سینتتیکس (Synthetix)، امکان استفاده از دارایی هایی مثل اتریوم و دای (DAI) برای وثیقه گذاری قراردادهای مالی به جای توکن هایی با کاربردهای نامشخص همچون اس ان ایکس (SNX) است.

آینده دنیای اکوسیستم مالی غیرمتمرکز و منبع باز بسیار امیدوار کننده است و به کمک پروتکل یوما، قراردادهای مالی بر پایه دیفای طی چند سال آینده جالب تر نیز خواهند شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (324 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند