آشنایی با ارز دیجیتال xDai و توکن STAKE

  چهارشنبه، 22 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال xDai و توکن STAKE
دنیای ارزهای دیجیتال همانند یک دریای بیکران شامل هزاران رمز ارز مختلف است که هرکدام شرایط و طرفداران خود را دارا است، در این مقاله به معرفی ارز دیجیتال ایکس دای (STAKE) می‌پردازیم و فرصت های سرمایه‌گذاری برای آینده ارز دیجیتال ایکس دای (STAKE) را بررسی می‌کنیم.

در این مقاله قصد داریم به بررسی ارز دیجیتال xDai و توکن استیک بپردازیم و جنبه های مختلف آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال xDai و توکن STAKE چیست؟

ارز دیجیتال ایکس دای توسط زنجیره جانبی (Side chain) پوا نتورک (POA Network)، ساخته شده است که یک بلاک چین با ثبات بر پایه الگوریتم اثبات سهام (PoS) می باشد و به منظور ثبت سریع تراکنش ها با کارمزدی کم ساخته شده است.طبق ادعای سازندگان ارز دیجیتال ایکس دای، این کوین پشتوانه دلاری دارد و همچنین قابلیت امن سازی لایه های مختلف بلاک چین با استفاده از تکنولوژی مولتی استیک (Multi Stake یا استیک چندگانه) در این ارز تعبیه شده است .

بلاک چین ارز دیجیتال xDai کد باز بوده و به توسعه دهندگان بلاک چین اجازه می دهد تا با بهره گیری از تکنولوژی اتریوم، پروژه های مختلفی را روی پلتفرم ایکس دای پیاده کنند. رمز ارز ایکس دای از استیبل کوین Dai که پشتوانه دلاری دارد مشتق شده است و چیزی که ارز دیجیتال ایکس دای را متمایز می کند، هزینه 0.000021 دلاری در کنار تراکنش ۵ ثانیه ای است.

تمامی تراکنش ها نیز از طریق نرم افزار موبایل و کامپیوتر Dex Wallet صورت می گیرد.ایگور بارینوف (Igor Barinov) سازنده ارز دیجیتال xDai و POA Network است. POA Network نیز شرکت تحقیق و توسعه ای (R&D) است که مسئول ارزان، سریع، امن و مقیاس پذیر کردن پروتکل اتریوم است. گویا قصد این تیم برای ایجاد ارز دیجیتال xDai، تکمیل رسالتی است که این شرکت نتوانست با بلاک چین اصلی اتریوم انجام دهد!

توکن STAKE چیست؟

Stake در واقع نماد معاملاتی ارز دیجیتال مولتی استیک ایکس دای است که با استفاده از فناوری استیک PoS، امنیت شبکه را افزایش می دهد. این توکن بر مبنای استاندارد ERC-20 اتریوم ساخته شده است و عرضه حد اکثری آن 8.5375 میلیون واحد می باشد و 7,433,722.75 واحد توکن STAKE در شبکه در گردش است؛ یعنی حدود 87% از کل توکن های موجود.

سازنده ارز دیجیتال xDai

ارز دیجیتال xDai (توکن STAKE) به دست ایگور بارینوف (Igor Barinov) تأسیس شد. البته او مؤسس POA Network نیز هست. POA Network یک شرکت تحقیق و توسعه (R&D) است که مأموریت آن اطمینان از ارزان، سریع، امن و مقیاس پذیر بودن پروتکل اتریوم است. لازم به ذکر است که بارینوف در گذشته پروژه های موفقی مثل BlockScout و TokenBridge را هم توسعه داده است.با وجود همه این پروژه ها، بارینوف هم بنیانگذار BlockNotary و Forcera OU نیز هست و در شرکت Acronis هم سمت مشاور حوزه بلاکچین را بر عهده دارد.

توابع اصلی ارز دیجیتال ایکس دای (STAKE)

نرم افزارهای پرداخت پایدار می توانند خریداران و بازرگانان را از تأثیر نوسانات ارز رمزنگاری شده راحت کنند. xDAI ارز کوچک را در اختیار تریدرها قرار نداده و آن را به سکه های ثابت تبدیل نمی کند تا نوسانات قیمت را به حداقل برساند . این شبکه محصولی واحد ارائه می دهد که مورد اعتماد هر دو طرف باشد.سازوکار اجماع DPoS – پلتفرم xDAI از نسخه ی PoS به نام Delegated Proof of Stake (DPoS) استفاده می کند. برخلاف سایر پیاده سازی های PoS ، DPoS کاربران شبکه را قادر می سازد دارایی رمزهای خود را به آنها بسپارند و جوایز دریافت کنند.

اتریوم هنوز هم متداول ترین پلتفرم بلاکچین برای توسعه دهندگان است. بنابراین، xDAI یک پل یا اتصال دهنده قابل اعتماد را فراهم می کند. این پل انتقال آسان دارایی ها را بین دو شبکه تسهیل می کند.platform-xDAI برای استفاده عموم آزاد است. علاوه بر این، ارائه یک پرچین پایدار در برابر دلار آمریکا می تواند شبکه ای بی طرف را فراهم کند که تحت تأثیر ماهیت سوداگری ارزهای مجازی قرار نگیرد.

امنیت ارز دیجیتال xDai

ارز دیجیتال xDai یک ابزار عمومی مجازی برای کاربران ارائه می کند. توکن STAKE برای برقراری امنیت شبکه xDai استفاده می شود و به عنوان پاداش به تأیید کنندگان شبکه تعلق می گیرد. کاربران می توانند با استیک کردن توکن استیک خود، در توافق عام شبکه و برقراری امنیت xDai شرکت کنند و پاداش بگیرند.

شبکه xDai Stable Chain به وسیله دو پل به شبکه اصلی اتریوم متصل می شود و این دو پل از انتقال دو طرفه دارایی بین دو زنجیره پشتیبانی می کند. توکن هایی که در شبکه اصلی خریداری می شوند، از طریق استفاده از پل DAI-xDai به سایدچین xDai منتقل می شوند. در ضمن پل Omni Bridge هم برای تراکنش های میان زنجیره ای به کار می رود.

دیجیتال xDai

اعتبارسنج ارز دیجیتال ایکس دای (STAKE)

اعتبار سنج امنیت شبکه را حل می کند و بلوک های جدید را استخراج می کند. xDAI دارای 13 اعتبار سنج شناخته شده است و هر اعتبار سنجی 20K STAKE اولیه را به عنوان انگیزه ای ثابت برای شرکت فعال در عملیات و امنیت پروتکل دریافت می کند. با این حال، پاداش اولیه در سیستم باقی مانده و محدودیتی برای برداشت وجود ندارد. این امر باعث افزایش امنیت xDAI می شود. با این حال، وقتی اعتبارسنجان می خواهند از شبکه خارج شوند، می توانند ارز خود را به همراه خریدار رمز توارثی بفروشند.

نحوه خرید ارز دیجیتال xDai

خرید ارز دیجیتال xDai یا بهتر بگوییم، خرید توکن STAKE مثل هر دارایی دیجیتال دیگری از طریق صرافی های متمرکز (CEX) یا غیر متمرکز (DEX) قابل انجام است. از جمله صرافی های متمرکزی که توکن استیک را عرضه می کنند می توان به صرافی HBTC ،Hoo ،Gate.io و Houbi Global اشاره کرد. در ضمن صرافی غیر متمرکز Uniswap (V2) هم توکن STAKE را با جفت ارز STAKE/WETH عرضه می کند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال STAKE

حداکثر تعداد ارز دیجیتال STAKE در حال حاضر 8,537,500 واحد و تعداد کل توکن های کنونی آن هم 8,417,794 واحد است. از این تعداد، 7,433,722.75 واحد STAKE در شبکه در گردش است؛ یعنی حدود 87% از کل توکن های درون شبکه.رز دیجیتال استیک در تاریخ 20 مِی 2020 و با قیمت حدود 1.7 دلاری در وبسایت CoinMarketCap لیست شد. قیمت STAKE تا آگوست همان سال افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده بوده ولی در اواسط همین ماه، رشد بسیار شدیدی کرد.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال STAKE
تاریخچه قیمت ارز دیجیتال STAKE
شدت این رشد به حدی بود که تنها در 2 هفته، قیمت ارز دیجیتال STAKE از حدود 4.5 دلار به قله 38.7 دلار رسید! البته این رشد عمودی و شدید، با سقوط شدید هم همراه بود. به طوری که در پایان سال 2020، قیمت توکن STAKE به حوالی 8 دلار رسید.

در شروع سال 2021، قیمت این توکن باز هم رشد تند خود را آغاز کرد و در فوریه 2021 دوباره به حدود 38 دلار رسید. البته این بار نتوانست قله تاریخی جدیدی ثبت کند و دوباره با سقوطی شدید، در اواخر جولای به حوالی 6 دلار رسید.

سخن پایانی

شبکه xDai Stable Chain در واقع یک سیستم پرداخت EVM (ماشین مجازی اتریوم) است. همان طور که اشاره کردیم، برترین مزیت این کوین، کارمزد بسیار پایین و سرعت تراکنش بسیار بالای آن است و این می تواند در دنیای امروز که مقیاس پذیری، به چالشی بزرگ برای پروژه ها تبدیل شده، بسیار تأثیر گذار باشد.

مقیاس پذیری، سرعت، امنیت و ثبات شبکه ارز دیجیتال xDai باعث شده که کاربردهای مختلفی مثل پرداخت های همتا به همتا، اقتصاد غیر متمرکز (دیفای)، ارز جوامع مختلف، بازارهای پیش بینی، بازی های بلاکچینی، ضرب و انتقال توکن NFT، رأی گیری دیجیتال، حاکمیت سازمان های خودگردان غیر متمرکز (DAO)، اپلیکیشن های B2B و سازمانی و … داشته باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (139 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW