ساعدنیوز
ساعدنیوز

ارز دیجیتال Theta چگونه است؟

  یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
ارز دیجیتال Theta چگونه است؟
در قلب Theta شبکه mesh کار می‌کند که شامل یک سری node است که به صورت ناشناس با هم در ارتباط هستند. این node ها به همدیگر متصل شده و استخوان‌بندی شبکه و پهنای باندی را که برای استریم ویدئوها نیاز است را تامین می‌کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شروع دوران اوج پلتفرم های استریم ویدئوی آنلاین تقریبا با شروع به کار بلاکچین و ارزهای دیجیتال همزمان بود. این موضوع باعث شد که دوست داران هر دو زمینه در کمپانی Theta به نوعی هردوی این موضوعات را با همدیگر ترکیب کرده و پلتفرم Theta را خلق کنند.

با این ایده توسعه دهندگان به این فکر افتادند که یک شبکه ارسال ویدئو (video delivery network) طراحی کنند که در بلاکچین Theta کار کند.

شبکه Theta به یک مکان برای به اشتراک گذاری ویدئو ها به صورت غیرمتمرکز و بلاکچین Theta مکانی برای تبادلات توکن THETA تبدیل شد.

برخی از اهداف پلتفرم Theta را می توانید در ادامه بخوانید:

پلتفرم Theta نمی خواهد کاربران برای دسترسی به سرویس های استریم بی کیفیت پول بپردازید.

تیمی که Theta را ساخته است در ابتدای امر متوجه برخی مشکلات در سیستم های ارائه محتوا شدند. این شبکه ها در ارائه خدمات به تمام جهان ناتوان بودند. برخی موارد مثل لگ، توقف های بی شمار و کیفیت بسیار پایین ویدئوها، استفاده از این سرویس ها را برای بعضی از موقعیت های جغرافیایی غیر ممکن کرده بود.

Theta قصد دارد که این مشکلات را با طراحی سیستمی که در آن کاربران با به اشتراک گذاشتن این محتواها پاداش دریافت می کنند، حل کند.

وظیفه کاربرانی که در ازای خدمات خود پول دریافت می کنند این است که کیفیت و سطح شبکه و پلتفرم را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارند. این موضوع به خصوص با بالا رفتن کاربرد ویدئوهای 4K و 8K بسیار مهم شده است.

Theta قصد دارد ویدئوهای با کیفیت را در اختیار افراد قرار دهد و کاری کند که آن ها برای داشتن این خدمات هزینه های سنگین نکنند.

امروزه منتشرکنندگان ویدئو ها باید برای ارائه ویدیوهای خود تجهیزات و زیرساخت های گران قیمتی را آماده کنند. از آنجاییکه این شرکت ها و افراد باید علاوه بر جبران این هزینه ها سود هم بکنند، درآمد تولیدکنندگان محتوا پایین تر از حد معمول می شود.

این مورد باعث می شود که خلاقیت و ایده های تولیدکنندگان از بین رفته و کیفیت کار در این صنعت پایین بیاید. در پلتفرم Theta هزینه ارائه ویدئوها با توجه به بالارفتن تعداد شرکت کنندگان در بلاکچین پایین می آید و در نتیجه خلاقیت تولیدکنندگان محتوا بالا رفته و کیفیت ویدئو و محتواها نیز بهتر می شود.

با استفاده از سیستم پرداخت همتا به همتا، Theta می خواهد که یک پلتفرم غیرمتمرکز برای توزیع پاداش ها درست کند.

با توجه به اینکه کاربران فعالی که در شبکه های متمرکز کار می کنند بیشتر شده، پاداش آن ها نیز پایین تر آمده است. در ضمن با توجه به گفته های توسعه دهندگان Theta اکثر درآمدها خرج خود پلتفرم و هزینه تبلیغات خواهد شد و بازدیدکنندگان و سازندگان ویدئو سهم کمتری از این پول دارند.

در اکوسیستم Theta بازدیدکنندگان می توانند به صورت مستقیم به تولیدکنندگان ویدئو ها توکن ارسال کرده و آن ها را حمایت مالی کنند. در این سیستم دست واسطه ها از درآمد کوتاه است و تولیدکنندگان محتوا پول بیشتری را دریافت خواهند کرد.

از آن طرف به دلیل اینکه یکی از اهداف Theta این است که هزینه های استریم ویدئو را کاهش دهد، بازدیدکنندگان نیز می توانند با صرف پول کمتر، از ویدئوهای بیشتری بهره مند گردند. در نتیجه با تمام این صحبت ها هم بازدیدکنندگان و هم تولیدکنندگان نفع مالی زیادی از این پلتفرم می برند.

Theta چگونه کار می کند؟

در قلب Theta شبکه mesh کار می کند که شامل یک سری node است که به صورت ناشناس با هم در ارتباط هستند. این node ها به همدیگر متصل شده و استخوان بندی شبکه و پهنای باندی را که برای استریم ویدئوها نیاز است را تامین می کنند.

Theta قصد دارد عملکرد سیستم های استریم ویدئوی فعلی را بهبود بخشیده و یا شاید به طور کامل جای آن ها را بگیرند.

این پلتفرم می خواهد این کار را با قابلیت ها و روش های زیر پیش ببرد:

  • شبکه شامل تعداد زیادی node است که سخت افزارهای مختلف و متفاوتی را در اختیار خود دارند.
  • تمام node ها می توانند به caching node تبدیل شوند که هم می توانند ویدئوها را ذخیره کرده و هم قابلیت های استریم خود را در اختیار هر کاربری در سراسر جهان قرار دهد. با این کار یکی از بزرگترین مشکلات سیستم های استریم ویدئوی سنتی حل می شود و کاربران دیگر نیازی ندارند که ویدئوها را از سرور های موجود در سراسر جهان دریافت کنند و هرکس در هر مکانی از دنیا می تواند به ویدئوهای با کیفیت دسترسی پیدا کند.
  • Node ها به خاطر این فعالیت ها و در اختیار شبکه گذاشتن پهنای باند خود برای استریم ویدئو پاداش دریافت می کنند و این پاداش ها به صورت توکن THETA است. اگر این پروژه کاملا موفق شود، تیم سازنده پلتفرم اعتقاد دارد که 80 درصد از هزینه های استریم ویدئو به دلیل حذف دیتاسنترهای عظیم کم خواهد شد.

امنیت و کیفیت ویدئوها در Theta

یکی دیگر از حوزه هایی که Theta می خواهد در آن مدل های ارائه محتوای سنتی را به چالش بکشد بحث امنیت است.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این پلتفرم و وجود هزاران node در شبکه احتمال حمله هکران فوق العاده پایین می آید. عدم وجود یک دیتاسنتر متمرکز و اصلی باعث می شود که تشخیص محل اصلی اطلاعات سخت شود.

در بحث کیفیت نیز باید خیال تان از بابت محتوای ارسالی در این پلتفرم راحت باشد؛ زیرا در این سیستم node ها وظیفه دارند که بالاترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار بدهند. در واقع هرچه کیفیت کار آن ها بالاتر برود؛ پاداشی که دریافت می کنند نیز بیشتر می شود.

سیستم Theta اینگونه کار می کند که node هایی که به همدیگر نزدیک تر هستند را به هم متصل می کند و آن کاربرانی که دور هستند به این node ها وصل نمی شوند؛ در نتیجه کیفیت و سرعت بارگذاری ویدئوها بسیار بالاتر می رود. با این روش دیگر خبری از لگ و پایین آمدن سرعت و یا کیفیت فوق العاده پایین نخواهد بود؛ مشکلاتی که در سیستم های سنتی به دلیل دور بودن دیتاسنتر ها یک موضوع معمول است.

بلاکچین Theta چگونه کار می کند؟

شبکه Theta مخصوص بارگذاری و استریم ویدئوها طراحی شده است؛ اما بلاکچین Theta برای تامین امنیت و توزیع پاداش ها به وجود آمده است.

همانطور که می دانید ذخیره و ارسال ویدئوها نیازمند فضای عظیمی است و این کار توسط بلاکچین انجام نمی شود. بلاکچین Theta از مکانیسم گواهی اثبات سهام با برخی روش های ابداعی و خلاقانه دیگر برای توزیع پاداش ها، تایید تراکنش ها و کنترل کیفیت محتوا استفاده می کند.

در این سیستم های خلاقانه هزاران node وجود دارند که به صورت مستقیم اطلاعات و ویدئوها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند. شبکه Theta وظیفه دارد که کاری کند تا این node ها به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

بلاکچین از آن طرف وظیفه مدیریت توکن های THETA را بر عهده دارد و زیرساخت های لازم برای توزیع پاداش ها را تامین می کند.

بلاکچین برای این کار از چند مکانیسم استفاده می کند. اولین چیزی که بلاکچین آن را به کار می گیرد ایجاد یک سیستم دو لایه از node هاست. لایه اول جایی است که حداکثر بیست node برای اعتبار سنجی وجود دارند و در مورد اضافه شدن بلاک ها به بلاکچین تصمیم گیری می کنند.

لایه دوم را گروهی دیگر از node ها با نام نگهبان ها تشکیل می دهند. این گروه از node ها وظیفه دارند که از طریق راه های از پیش تعیین شده امنیت شبکه را تضمین کنند.

توکن THETA

بعد از راه اندازی شبکه اصلی، توکن های THETA نقش بزرگتری از یک توکن عادی ERC20 ایفا می کنند.

بعد از راه اندازی شبکه اصلی، توکن های THETA با مقیاس 1 به 1 به توکن های اصلی تبدیل شدند و برای مدیریت، امنیت و پیشرفت پلتفرم مورد استفاده قرار می گیرند. چند نکته در مورد THETA را می توانید در ادامه بخوانید:

  • Caching node ها برای استریم ویدئو ها و اعتبارسنجی آن ها به عنوان پاداش THETA دریافت خواهند کرد.
  • بازدیدکنندگان نیز می توانند با مشاهده و تبلیغ ویدئوها توکن دریافت کنند.
  • توکن ها برای پاداش تولید کنندگان محتوا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • افرادی که کار تبلیغات را انجام می دهند می توانند با سرمایه گذاری توکن های خود کسب و کار خود را بهتر کنند.
  • محتواهای پرمیوم و خدمات خاص از طریق توکن THETA در وبسایت های استریم ویدئو قابل دریافت هستند.
  • تجارت کالاهای مجازی از طریق توکن THETA امکان پذیر خواهد شد.
  • توکن های Theta یک زیرمجموعه با نام توکن TFUEL دارند که برای عقد قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

بالاترین مقدار ارزش بازار این توکن به ماه ژوئن سال 2018 میلادی با 170 میلیون دلار آمریکا بر می گردد. تعداد 1 میلیارد واحد از این توکن وجود دارد که در حال حاضر 870.5 میلیون واحد از آن در حال تبادل بوده و در شبکه موجود است.

توکن های THETA در صرافی های معتبر مثل بایننس برای خرید و فروش در دسترس هستند و تجارت این توکن به خصوص در کشور کره جنوبی رواج بسیاری دارد.

توکن های THETA قبلا روی پلتفرم اتریوم قابل نقل و انتقال بودند، اما با راه اندازی شبکه اصلی، کیف پول مخصوص THETA عرضه شد.

کیف پول رسمی این ارز دیجیتال در آدرس wallet.thetatoken.org قابل استفاده است.

تیم Theta

پلتفرم Theta توسط میچ لیو (Mitch Liu)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت، مدیریت می شود. لیو پیش از این سرویس SILVER.tv را مخصوص استریم بازی های ویدئویی راه اندازی کرد.

این سرویس در سال 2015 میلادی و دو سال قبل از به وجود آمدن Theta وارد دنیای مجازی شد. یکی دیگر از بنیانگذاران Theta جیی لانگ است که او نیز در پروسه تاسیس SILVER.tv حضور داشت.

Theta در دنیای تجارت نیز با برخی کمپانی ها همکاری های خوبی را ایجاد کرده است؛ یکی از این همکاری ها با twitch، سرویس استریم بازی های ویدئویی، است.

در این شراکت کاربران می توانند با در اختیار گذاشتن پهنای باند خود در twitch توکن های THETA را به عنوان پاداش دریافت کنند. یکی دیگر از مهم ترین پروژه های همکاری Theta با دیگر شرکت ها، SamsungVR است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (397 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (79 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (24 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول
تیتر امروز   
شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است!
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...