آشنایی با مسجد شیخ لطف الله اصفهان

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 14 دقیقه
آشنایی با مسجد شیخ لطف الله اصفهان
مسجد شیخ لطف الله یکی از مساجد ایران به شمار می‌رود که به‌واسطه تزیینات بی‌بدیل و معماری فوق‌العاده عالی، بسیار شگفت‌انگیز و تماشایی است. این مسجد در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و می‌توانید در کنار بازدید از این مسجد، از جاذبه‌های دیگر میدان نقش جهان یعنی مسجد امام، کاخ عالی قاپو و سردر قیصریه دیدن کنید.

اصفهان شهر تماشایی های ایران است، این نصف جهان، دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است. بناهایی تاریخی که هر کدام داستان جالبی را در پس خود دارند. شاهکارهای دیدنی در این شهر کم نداریم، با این وجود یکی از چشم نوازترین آنها بدون شک مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان است. مسجد شیخ لطف الله اصفهان مسجدی تاریخی و معروف در این شهر است که قدمت آن به قرن یازدهم برمی گردد. این مسجد در میدان نقش جهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است، قرار دارد. این مسجد را می توان یک نمونه ی عالی از معماری و کاشیکاری تمام دوران دانست.

آنچه در مورد این مسجد بیشتر از همه زبانزد است، گنبد مدور آن با نقش و نگارهای بی نهایت زیبایش است که می توان گفت در دنیا بی نظیر است. تاریخ ساخت این مسجد به قرن یازدهم و به دوران صفویان می رسد. در آن دوران، این مسجد به دستور شاه عباس اول ساخته شد و بعد از حدود ۱۸ سال ساخت آن به پایان رسید.

مسجد شیخ لطف الله

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله

اصفهان در سال ۹۸۲ هجری شمسی پایتخت صفویان بود و در اوج توسعه ساخت وسازهایی همچون خیابان چهارباغ، میدان نقش جهان، مسجد امام و... به سر می برد. در همین دوران بود که شاه عباس دستور ساخت مسجد شیخ لطف الله را داد و به این ترتیب روی خرابه مسجدی که در این محل قرار داشت، بنیان مسجد جدیدی گذاشته شد. محمدرضا اصفهانی مسئولیت ساخت این مسجد را به عهده گرفت که توانست در مدت زمان ۱۸ سال ساختمانی حیرت انگیز بسازد. مسجد شیخ لطف الله فقط مختص شاه عباس و خانواده سلطنتی بود و مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند. این طور به نظر می رسد که شاه عباس از زمان افتتاح مسجد در سال ۹۹۸ شمسی تا آخر عمر خود هر روز در این مسجد به عبادت می پرداخت.

اطلاعات دقیقی از سرنوشت مسجد شیخ لطف الله در گذر زمان وجود ندارد؛ هرچند طبق منابع تاریخی این مسجد در دوره صفوی اسامی دیگری نظیر ملا فتح الله و صدر نیز پیدا کرد که در ادامه همان شیخ لطف الله خوانده شد. بر اساس نوشته های آرتور پوپ، ایران شناس آمریکایی، وی از رضا شاه خواست تا دستور مرمت مسجد را بدهد و او موافقت کرد و در ادامه طرح های اصلی و کاشی های سردر و گنبد بازسازی شدند. کتیبه نمای خارجی گنبد از مرمت بنا در سال ۱۳۱۵ به دست اداره باستان شناسی حکایت دارد.

مسجد شیخ لطف الله

شیخ لطف الله کیست؟

در دوران صفوی، بسیاری از علما به دستور شاه عباس از کشورهای مختلف به ایران مهاجرت می کردند، شیخ لطف الله جبل عاملی نیز یکی از علمای مشهور مهاجر آن دوران و از اهالی جبل عامل لبنان بود. او در ابتدا مدتی در مشهد و سپس در قزوین به گسترش علوم دینی پرداخت اما در نهایت به اصفهان رفت و آن جا ساکن شد.

توجه زیاد حکومت صفوی به دین اسلام، مذهب و تشیع، مقام علمای آن دوران را بسیار بالا برده بود. به همین دلیل هم شاه عباس صفوی دستور ساخت مدرسه و مسجدی به نام شیخ لطف الله و در محل زندگی شیخ صادر کرد. نماز جمعه به امامت شیخ لطف الله اقامه می شد و در مدرسه به تدریس علوم دینی می پرداخت. جالب است بدانید شیخ لطف الله پدر همسر شاه عباس صفوی نیز بود.

معماری مسجد شیخ لطف الله

معماری مسجد شیخ لطف الله که به شیوه اصفهانی است، گوشه ای از نبوغ معماران اصفهانی را به نمایش می گذارد؛ به خصوص گنبد آن که یکی از زیباترین گنبدهای دنیا به حساب می آید.یکی از نکته های جالب درباره مسجد، نبود شبستان ورودی در آن است؛ در واقع در همه مساجد هنگام ورود باید از یک سری پله عبور کنید و بعد وارد یک صحن ورودی شوید که شما را به فضای گنبد می رساند؛ اتفاقی که در مسجد شیخ لطف الله افتاده، نبود همین صحن یا شبستان ورودی است که با هدف رعایت اصل تقارن در میدان نقش جهان بوده است. از آنجا که این مسجد روبه روی عالی قاپو قرار دارد، امکان جاگذاری یک حیاط یا صحن رو به قبله برای آن وجود نداشت.در طراحی مسجد از نسبت طلایی در برقراری تناسب اجزای بنا استفاده شده و موقعیت شبستان اصلی آن در ارتباط با ورودی بنا، با روش های هندسی تعیین شده است.

 مسجد شیخ لطف الله

ورودی مسجد

فضای جلوی ورودی از ضلع شرقی میدان نقش جهان آغاز می شود که محل قرارگیری آن منجر به تقسیم این ضلع میدان با تناسب طلایی شده است. قسمت شمالی و جنوبی این فضا و همچنین دیوار رو به میدان غربی مسجد با کاشی هفت رنگ پوشیده شده اند.

جلوخان مسجد در زمان نوشتن کتاب «آثار ایران» از آندره گدار به رنگ سفید بوده؛ زیرا ۱۰ سال قبل از نوشتن این کتاب، کاشی های جلوخان به خاطر خرابی به زیرزمین منتقل شده بودند و نمای کنونی حاصل زحمت مرمت کاران است. کتاب «نصف جهان فی تعریف اصفهان» نیز تاکید می کند که مسجد فعلی به جز کتیبه سردر که قابل مرمت نبوده و تعویض شده، تاکنون هیچ عیب و نقصی نداشته است.

کتیبه بالای سردر مزین به کاشی معرق است که به شکل نواری ممتد هر سه دیوار آن را فراگرفته است. این کتیبه بزرگ به قلم علیرضا عباسی با خط ثلث سفید است و سال ۱۰۱۲ هجری قمری را نشان می دهد. بخش های بالایی سردر هم با مقرنس ها و کاشی های هفت رنگ و نقوش گل و گلدان تزیین شده اند. بالای این کتیبه و در قوس طاق شاهد مقرنس کاری شمسه با زمینه آبی خواهید بود؛ علاوه بر این، چشمتان به کاشی های فیروزه ای مارپیچی جلب می شود که حاشیه قوس اصلی سردر را احاطه کرده است.

پس از عبور از آن با گذر از چهار پله به محوطه سردر می رسید. پایین دیوارهای این محل مزین به سنگ مرمر زردرنگ است؛ مضاف بر اینکه سکوهایی از همین سنگ نیز در کناره ها قرار گرفته اند.برای در دو لنگه مسجد از چوب چنار یک پارچه استفاده شده که پس از ۴۰۰ سال هنوز هم پابرجا است. حوضی هشت ضلعی در جلوی مسجد وجود داشت که در فاصله سال های ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۸ شمسی برداشته شد.

راهروی ورودی

راهروی ۲۸ متری ورودی مسجد ابتدا به چپ و بعد به سمت راست می چرخد و در نهایت به محوطه اصلی زیر گنبد منتهی می شود. این چرخش راهرو باعث نوعی طواف به دور صحن اصلی می شود. در واقع این راهرو با ایجاد حس آرامشی معنوی و جداکردن دنیای پرهمهمه فضای شهری بیرون از داخل مسجد، شما را برای رازونیاز با معبود آماده می کند. قبل از اینکه به دومین پیچ برسید، دری را در سمت چپ خود خواهید دید که به شبستان زمستانی راه دارد. این شبستان سقف کوتاه و طراحی ساده ای دارد و در فصول سرد برای نماز خواندن استفاده می شد. ۱۴ متر از راهرو را که پشت سر بگذارید، باید به سمت راست بپیچید؛ جایی که راهرو زاویه ای ۹۰ درجه پیدا می کند.این راهرو نور نسبتا کمی دارد و با پرتوهای نوری روشن شده است که از پنجره مشبک سمت راست آن می تابد. به همین دلیل در بدو ورود تقریبا چیز زیادی نمی بینید؛ زیرا از جایی پرنور وارد این محیط کم نور شده اید؛ اما پس از چند لحظه، چشمتان عادت می کند و می توانید از نقش ونگارهای راهرو لذت ببرید که با کاشی کاری های هفت رنگ اغلب سبز و آبی تزیین شده است. این راهرو به شما کمک می کند که به نور کم عادت کنید و به یک باره وارد شبستان نیمه تاریک مسجد نشوید و بتوانید زیبایی های آن را با همه وجود درک کنید.

 مسجد شیخ لطف الله

شبستان اصلی

شبستان اصلی مسجد شیخ لطف الله را می توان نقطه اوج شکوه و زیبایی این مسجد دانست که شما را مبهوت هنر و معنویت خود می کند. این شبستان به شکل یک مربع با اضلاع ۱۹ متر است و پس از اینکه از زمین فاصله می گیرد و بالاتر می رود، به هشت ضلعی تبدیل می شود و وقتی به ساقه گنبد می رسد، به دایره تغییر شکل می دهد. این تبدیل پلان از مربع به دایره جزو ویژگی های مهم معماری مسجد شیخ لطف الله است که از دوره ساسانی به یادگار مانده است. زمانی که به سقف شبستان نگاه کنید، هشت طاق جناغی در سراسر شبستان خواهید دید که گنبد را سر پا نگه داشته اند و دارای مقرنس های چشمگیری هستند که به زیبایی هرچه تمام تر با پیچ های فیروزه ای در لبه طاق ها تزیین شده اند.

در گوشه وکنار این شبستان تزیینات هنرمندانه ای از نقوش هندسی تا طرح گل و بوته، طاووس و... به چشم می خورد که به شکل کاشی هفت رنگ در بخش هایی پایینی و کاشی معرق در بخش های بالایی خودنمایی می کنند. در میان این تزیینات، کتیبه هایی به خط نستعلیق و نسخ نیز وجود دارد که این همه زیبایی را تکمیل کرده اند.

 مسجد شیخ لطف الله

شگفتی های معماری مسجد شیخ لطف الله

سبک معماری بنای مسجد شیخ لطف الله به شیوه سازه های اصفهانی است. اما این مسجد یک تفاوت عمده با تمامی مساجدی که در سراسر کشور ساخته شده دارد و تفاوت در این است که مناره و شبستان ورودی ندارد و از طرفی ورودی آن نیز دارای چند پله است.یکی از عمده دلایلی که این مسجد فاقد شبستان و صحن ورودی است، ایجاد تقارنی با میدان نقش جهان و قرار گرفتن عمارت عالی قاپو روبروی مسجد است.به همین دلیل حیاط یا صحنی رو به قبله روبروی مسجد ساخته نشده است.

جهت بنای مسجد لطف الله نسبت به قبله

در معماری اسلامی- ایرانی، شبستان به گونه ای طراحی می شود که افراد با ورود به آن در جهت قبله قرار گیرند. اما شیوه طراحی در مسجد شیخ لطف الله کمی متفاوت است، به این صورت که با ورود به شبستان روبروی قبله قرار نمی گیرید.علت اصلی این امر این است که میدان نقش جهان در جهت قبله ساخته نشده و در نتیجه معماران در ساخت مسجد مجبور به اعمال چرخشی ۴۵ درجه ای شدند تا مسجد در جهت قبله تنظیم شود.اما این شیوه طراحی و ساخت با چنان ظرافتی اجرا شده که ابداً نمی توانید هیچ زاویه ای یا حتی کجی ای در بنا و نمای بیرونی ببینید.با وجود دردسرهایی که برای قبله یابی و ساخت محراب در راستای جنوب غربی و رو به قبله وجود داشت، معماران تصمیم گرفتند راهرویی بسازند که ورودی مسجد را با یک زاویه ۴۵ درجه به شبستان متصل می کند.

گنبد مسجد شیخ لطف الله

گنبد مسجد شیخ لطف الله در مقایسه با گنبد مساجد دیگر، ارتفاع کمتری دارد و همین امر باعث شده تا ساخت آن دشوارتر باشد.گنبد دارای دو پوسته پیوسته است و ارتفاع رأس آن تا کف زمین ۳۲ متر، قطر بیرونی آن ۲۲ متر و دهانه آن نیز ۱۲ متر است.با توجه به سنگینی گنبد، معمار بنا تلاش کرده تا با ساخت دیوارهای قطور در مجاور گنبد، از فشار وارده به آن جلوگیری کند.

گنبد مسجد شیخ لطف الله روی ۸ طاق جناقی شکل ساخته شده و در قسمت بالایی دارای ۱۶ پنجره مشبک است که نور روز را به داخل صحن وارد می کنند.پنجره ها در فاصله ۱۷۰ سانتی متری از یکدیگر قرار گرفته اند و علاوه بر عبور نور، وظیفه تهویه هوا را نیز بر عهده دارند.وجود نقوش اسلیمی زیبا روی پنجره ها باعث شده تا نور با شکستی زیبا وارد فضا شود.

همان طور که اشاره کردیم، ارتفاع گنبد این مسجد شگفت انگیز در مقایسه با دیگر مساجد، کوتاه تر است و در نتیجه برای بلندتر جلوه دادن گنبد از داخل، ۳۲ نقش لوزی شکل در کنار هم قرار گرفته اند که هر چقدر به مرکز گنبد نزدیک می شوند، کوچکتر شده و در نتیجه باعث بزرگتر دیده شدن گنبد خواهند شد.بخش بیرونی گنبد مسجد به دلیل استفاده از کاشی های رنگارنگ و طرح های ظریف، در زمان های مختلف از روز و با توجه به زاویه تابش خورشید، به رنگ های مختلفی در می آید.

به عنوان مثال، گنبد در نور ملایم سپیده دم، به رنگ صورتی، در نور مستقیم ظهر به رنگ کرم و در زمان غروب خورشید به رنگ آجری است.بخش بیرونی گنبد با کاشی های معرق در زمینه نخودی تزئین شده و در قسمت پایین گنبد می توانید کتیبه هایی به خط ثلث در زمینه لاجوردی ببینید.

محراب مسجد شیخ لطف الله

محراب این مسجد از جمله شاهکارهای بی نظیر معماری است که در آن ترکیبی از کاشی کاری های معرق و مقرنس های ظریف دیده می شود.داخل محراب مسجد دو لوح وجود دارد که روی آن ها عبارت “عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد بنای اصفهان” حک شده است.کتیبه دوم که به خط علیرضا عباسی است در طرف دیگر محراب دیده می شود و روی آن روایتی از پیغمبر اسلام و امام ششم نقش بسته است.غیر از این روایات، روی کتیبه های اطراف محراب، اشعاری از شیخ بهایی (شاعر دوره صفوی) نیز وجود دارد. خطاط تمامی این کتیبه ها، استاد باقر بنا بوده است.

نور در مسجد شیخ لطف الله

شیوه استفاده از پنجره ها، محل قرارگیری آن ها و مکانیسم نورپردازی فضای داخلی مسجد، نشان دهنده دانش بالا و تبحر استاد محمدرضا اصفهانی در استفاده بهینه از نور در معماری است.استاد اصفهانی در طراحی خود از دو پنجره مشبک در زیر گنبد استفاده کرده که منافذ یا سوراخ های آن مقابل یکدیگر قرار نمی گیرند و همین موضوع باعث دو بار شکستن نور قبل از ورود به فضای داخل مسجد می شود.

به دلیل این شکست، تیزی و شدت نور گرفته شده و در نتیجه نوری ملایم وارد فضا می شود که به آرامش و روحانی بودن مسجد کمک می کند.آیات به گونه ای روی دیواره بیرونی مسجد نقش بسته که در تناسب با زاویه نور خورشید باشد. به این مفهوم که در هر ساعت از روز و با گردش خورشید، نور به یکی از آیات تابیده و آن را روشن می کند.

کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله

کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله از جمله نمونه های فاخر و زیبایی هنر ایرانی است که در جای جای مسجد دیده می شود.توجه به جزئیات، طرح های پیچیده و استفاده از رنگ های زنده و خاص از جمله شگفتی های معماری در عصر صفوی است که به خوبی در مسجد شیخ لطف الله اجرا شده است.کاشی کاری های ظریف و زیبا در کنار عبور نور از پنجره های مشبک، تصویری خارق العاده می آفرینند که نمای داخلی مسجد را به یک اثر هنری تبدیل می کند.

کاشی های هفت رنگی که رنگ غالب در آن ها آبی و سبز است، فضای داخلی مسجد و شبستان را به یک طرح خاص تبدیل کرده اند و کاشی های فیروزه ای مارپیچی که دور طاق ها قرار گرفته، در تضاد با رنگ کاشی ها، صحنه ای زیبا آفریده است.نقش کاشی کاری ها در مسجد شامل نقوش گل و گلدان، لوزی های منظم و آیه هایی است که در زمینه آبی شکل گرفته اند.

طرح طاووس در مسجد

علاوه بر تزئینات هنرمندانه ای که به شکل طرح بوته، گل و گلدان هستند، با کمی دقت می توانید طرحی از پرهای طاووس را ببینید.این طرح به شکل کاشی های هفت رنگ در بخش پایینی شروع شده و به کاشی های معرق در بخش بالایی ختم می شود.نقش طاووس که در فضای داخلی گنبد شکل گرفته شامل ۳۲ لوزی است که با نزدیک شده به مرکز، کوچک تر می شوند.با توجه به اینکه استفاده از نقوش حیوانات در طراحی داخلی مساجد معمول نیست، برای نمایش طرح طاووس از زاویه تابش نور استفاده شده است. بنابراین زمانی که نور از لابلای پنجره مشبک به داخل می تابد، شکل لوزی ها به صورت پرهای یک طاووس دیده می شود.با گذشت زمان و تغییر زاویه و شدت نور ورودی، تصور می کنید که پرهای این طاووس زیبا به مرور در حالی باز و بسته شدن هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (536 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (163 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (84 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) کتاب های آموزش زبان انگلیسی "جان" پسر 6 ماهه بهرام رادان و مینا مختاری در اتاقش+عکس/ قفسه ای جمع و جور و بامزه به سلیقه مامان خوش ذوق (7 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «آبی فیروزه‌ای» از مصطفی راغب و حمید هیراد+فیلم/ دل من بنده به تار موی دلبند تو…
جسد دختر مفقودی سیل پیدا شد / عملیات جست و جو او هفت روز طول کشید
بازداشت دو پسر به اتهام تعرض به یک دختر در خانه اجاره ای/ داستان سرایی متهمان لو رفت
کشف برکه‌های نمکی زیر سطح سیاره مریخ
هشدار مهم لاریجانی مبنی بر خطرات شکل گیری دیکتاتوری در صورت رأی ندادن
نگاه دوباره به سانحه سقوط بالگرد آقای رئیس جمهور؛ می شد پیشگیری کرد!
ویدیو/ خداحافظی وزیر آموزش و پرورش دولت شهیدجمهور در مجلس/ شاید امروز آخرین روزی باشد که در این مقام به شما گزارش می‌دهم
سونامی استعفای اساتید پزشکی در دانشگاه‌های کره جنوبی
تلاش عناصر ضدانقلاب برای فسخ قرارداد سالن‌های رای گیری / با این وحوش فحاش چگونه برخورد کنیم؟ / ایرانیان خارج از کشور بخوانند
یا رشد 8 درصدی یا اعدام در حواشی داغ امروز سه شنبه 12 تیر 1403
هم اصولگرایان بودند، هم اصلاح طلبان، عدم مشارکت 60 درصدی چه معنایی دارد؟
سخنان تاریخی رهبر انقلاب درباره انتخابات 2 مرحله‌ای
خودکشی ویدا زن پیمان آدیداس بعد ازدواج دومش ! / بخاطر خیانت شوهرش قرص برنج خورد ! + عکس شوهر دومش
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 12 تیر 1403
گزارش کامل از مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در حواشی انتخابات 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس