آشنایی با مسجد امام اصفهان

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با مسجد امام اصفهان
شهر اصفهان یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهر‌های کشور بوده که دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری، تفریحی، تجاری و از همه مهم‌تر تاریخی است. اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه اصفهان را توصیف کنیم باید گفت اصفهان موزه‌ایست که مردم در آن زندگی می‌کنند.

مسجد شاه که با نام های مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد، مهم ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود.[۱] این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. مسجد شاه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا همراه با میدان نقش جهان، به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مسجد که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه عباس یکم، در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسید. شاه عباس مسجد را برای شادی روح جدش، شاه طهماسب بنا نمود.معمار مهندس آن استاد علی اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب علی بیک الله بوده اند؛ و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده اند. مشهور است هنگام ساخت این بنا معادن مرمری اطراف اصفهان کشف شد که از ان در ساخت این بنا استفاده کردند.

مسجد امام 

تاریخچه مسجد امام

مسجد امام مهم ترین مسجد دوره صفویه در شهر اصفهان به شمار می رود و چه از نظر عظمت بنا و چه از نظر کثرت تزیینات از اهمیت زیادی برخوردار است. ساخت مسجد به فرمان شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ هجری قمری و چهارمین سال سلطنت به منظور زیباسازی میدان آغاز شد. در سال ۱۰۲۵ هجری قمری، در حالی که هنوز مشغول پی ریزی قسمت های دیگر مسجد بودند، سردر نفیس کاشیکاری معرق آن را به اتمام رسانیدند.

این مسجد نمونه ای ارزشمند از هنر کاشی کاری و حجاری ایران در قرن یازدهم است. تاریخ های ثبت شده در مسجد که شامل سال ۱۰۷۷ هجری قمری یعنی آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و ۱۰۷۸ هجری یعنی اولین سال سلطنت شاه سلیمان و نیز سال ۱۰۹۵ هجری قمری می شود، نشان می دهد اتمام تزیینات و الحاقات مسجد، در دوره ­ جانشینان شاه عباس اول صورت گرفته است.

در کتب تاریخی مشهور عهد صفویه مانند «عالم آرای عباسی» و «وقایع السنین و الاعوام» از این مسجد به نام «مسجد جامع عباسی» و «مسجد جامع جدید عباسی» یاد شده است. کتیبه سردر مسجد به خط ثلث «علیرضا عباسی» و مورخ سال ۱۰۲۵، حاکی از آن است که شاه عباس این مسجد را از مال خالص خود بنا و ثواب آن را به روح جد اعظم خود، شاه طهماسب اهدا کرده است.

در زیر این کتیبه، کتیبه دیگری به خط محمدرضا امامی نصب شده است که به موجب آن از مقام معماری و مهندسی معمار مسجد جامع جدید اصفهان (در مقابل مسجد جامع عتیق) یعنی استاد علی اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان، محب علی بیکالله، تجلیل شده است. کتیبه های مسجد، کار خطاطان معروف عهد صفویه است، افرادی نظیر علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمدرضا امامی و محمدصالح امامی.

 مسجد امام 

معماری مسجد امام

معماری مساجد جامع به عنوان اصلی ­ترین عنصر شهر، جایگاه ویژه­ ای در معماری و شهرسازی پس از اسلامی دارند. نقش مساجد جامع در شکل­ دهی کالبدی عناصر شهری دیگر همانند بازارها، معابر و... از یک سو و عنایت ویژه ­ حکام اسلامی به ساخت مسجد جامع شهر در هر دوره، از سوی دیگر سبب شده اند تا همواره مسجد جامع به عنوان یک نشانه­ شهری قابل توجه در کل شهر مطرح باشد. مسجد جامع عباسی نیز به همین دلیل حائز اهمیت است.

میان محور سردر که رو به میدان نقش جهان ساخته شده و محور مسجد که رو به قبله است، زاویه ای پدید آمده که معمار آن را به بهترین گونه پاسخ داده است. میدان نقش جهان رون اصفهانی دارد، یعنی حدودا رو به جنوب است؛ اما مسجد رو به جنوب غربی است. معمار ایوان جنوبی مسجد را در پشت هشتی به گونه ای چرخانده است که از هشتی می توان میانسرای مسجد را دید؛ ولی نمی توان مستقیم به آن وارد شد؛ بلکه باید از یکی از دو دالان گرداگرد ایوان به میانسرا رسید. در پشت دالان طویل تر، آبریزگاه ها و وضوخانه جای گرفته اند.

بازدیدکنندگان پس از ورود از درآیگاه ورودی و هشتی، طی سلسله مراتبی و با چرخش از دالان ها وارد صحن مسجد می شوند و در جهت قبله قرار می گیرند. در اصلی مسجد شاه در ضلع جنوبی میدان و زیر مقرنس عالی سردر باشکوه آن واقع و با نقره و طلا پوشش داده شده است. روی این در اشعاری به خط نستعلیق دیده می شود که از سال اتمام و نصب آن می گوید.

مسجد امام از مساجد چهار ایوانی است و میانسرای مسجد، تناسبات ۶ پهلوی منتظم دارد. در دو گوشه جنوب شرقی و جنوب غربی صحن مسجد دو مدرسه به نام های ناصری و سلیمانیه قرار دارند که اولی به دست ناصرالدین شاه و دومی به دست شاه سلیمان تعمیر شده اند. در مدرسه جنوب غربی مسجد، قطعه سنگ ساده ای به شكل شاخص در محل معینی تعبیه شده است كه ظهر حقیقی اصفهان را در چهار فصل نشان می دهد و چنانكه می گویند محاسبه آن را شیخ بهایی، دانشمند و فقیه و ریاضیدان معروف عهد شاه عباس انجام داده است. سطح فوقانی این شاخص به شكل مثلث قائم الزاویه است. وتر مثلث این شاخص در جهت طرفی قرار دارد كه ظهر را تعیین می كند، ضلع مجاور زاویه­ قائمه وصل به دیوار است و ضلع دیگر نماینده قبله مسجد است.

توصیف کلی مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان با ۱۸ میلیون تکه آجر و ۴۷۴ هزار کاشی بنا شده است و سنگ مرمر نیز به وفور در آن دیده می شود؛ هر کدام از مناره ها تقریبا ۳۳ متر ارتفاع دارند و این درحالیست که مناره هایی که در بالای قسمت شبستان وجود دارد به مراتب بلند تر نیز هستند.مسجد دارای یک گنبد و یک صحن اصلی در زیر آن است که مناره اصلی مسجد در راستای قبله و دیگر مناره در راستای میدان نقش جهان بنا شده است. در این بنا ایوان های چهارگانه به چشم می خورد و شبستان شرقی و غربی به همراه مدرسه ناصریه و سلیمانیه نیز کاملا مشخص است.

مسجد امام اصفهان

سنگاب های مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان دارای هفت سنگاب است که این سنگاب ها عبارت اند از:

  • سنگاب درب ورودی که از سنگ یشم ساخته شده
  • سنگاب چهلستون غربی که از سنگ یشم ساخته شده و دارای حفاظ است.
  • سنگاب چهلستون شرقی که از آهک ساخته شده
  • سنگاب گنبد غربی که از مرمر ساخته شده
  • سنگاب گنبد شرقی که از مرمر ساخته شده است
  • دو سنگاب دیگر نیز در بخش شرقی ورودی اصلی وجود دارد.

شبستان ها و گنبد مسجد امام اصفهان

در هر کجا از میدان نقش جهان اصفهان که قرار گرفته باشید گنبد زیبای مسجد امام به چشم می آید و نقش و هنر آن را می توانید ببینید. مخصوصا در شب ها که نور بسیاری زیبایی در این مکان وجود دارد گنبد را به مراتب زیباتر جلوه می دهد.

از طرفی وقتی وارد شبستان ها می شوید عظمت و شکوه مسجد را می توانید به خوبی درک کنید و حس ماشین زمان به شما دست می دهد و انگار واقعا شما به گذشته سفر کرده اید. این حس و حال را مدیون کسانی هستیم که با هنر و علم در قرن های پیش این مکان تاریخی را برای ما به یادگار گذاشته اند.

مسجد امام اصفهان

راه های دسترسی به مسجد امام

این میدان در مرکز شهر قرار دارد و شما می توانید از طریق مترو، تاکسی و اتوبوس های عمومی به سمت ایستگاه امام حسین حرکت کرده و خود را به میدان نقش جهان برسانید. به دلیل معروفیت بسیار زیاد این مکان در اصفهان، شما به آسانی می توانید آن را روی تابلوها پیدا کرده و یا از محلی ها پرس وجو کنید. همه روزه به غیر از ایام اعتکاف از ساعت ۹ونیم صبح الی ۱۱ و نیم و ۱۳ الی ۱۶:۳۰ میزبان گردشگران برای بازدید از این مجموعه است.

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد امام اصفهان

اصفهان از مکان هایی است که برای بازدید جاذبه های دیدنی به هرکجا که بروید اشتباه نیست، اما برای دیدن جاذبه های اطراف مسجد می توانید از کاخ عالی قاپو، خانه مشروطیت، مسجد شیخ لطف الله، چهارباغ عباسی، چهل ستون، تالار اشرف، حمام شیخ بهایی، پل خواجو، سی وسه پل و… دیدن کنید که همگی از جلوه ها و ویژگی های خاص خود برخوردارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (90 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (15 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (12 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) کتاب های آموزش زبان انگلیسی "جان" پسر 6 ماهه بهرام رادان و مینا مختاری در اتاقش+عکس/ قفسه ای جمع و جور و بامزه به سلیقه مامان خوش ذوق (6 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (6 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (6 نظر)
تیتر امروز   
نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدواج مسلمانان با مسیحیان
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم
دلیل پوشیدن لباسهای رنگ روشن و شاد ملکه انگلیس چه بود؟
دانلود آهنگ جدید «آبی فیروزه‌ای» از مصطفی راغب و حمید هیراد+فیلم/ دل من بنده به تار موی دلبند تو…
جسد دختر مفقودی سیل پیدا شد / عملیات جست و جو او هفت روز طول کشید
بازداشت دو پسر به اتهام تعرض به یک دختر در خانه اجاره ای/ داستان سرایی متهمان لو رفت
کشف برکه‌های نمکی زیر سطح سیاره مریخ
هشدار مهم لاریجانی مبنی بر خطرات شکل گیری دیکتاتوری در صورت رأی ندادن
نگاه دوباره به سانحه سقوط بالگرد آقای رئیس جمهور؛ می شد پیشگیری کرد!
ویدیو/ خداحافظی وزیر آموزش و پرورش دولت شهیدجمهور در مجلس/ شاید امروز آخرین روزی باشد که در این مقام به شما گزارش می‌دهم
سونامی استعفای اساتید پزشکی در دانشگاه‌های کره جنوبی
تلاش عناصر ضدانقلاب برای فسخ قرارداد سالن‌های رای گیری / با این وحوش فحاش چگونه برخورد کنیم؟ / ایرانیان خارج از کشور بخوانند
یا رشد 8 درصدی یا اعدام در حواشی داغ امروز سه شنبه 12 تیر 1403
هم اصولگرایان بودند، هم اصلاح طلبان، عدم مشارکت 60 درصدی چه معنایی دارد؟
سخنان تاریخی رهبر انقلاب درباره انتخابات 2 مرحله‌ای
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس