دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

اشکال از نوع نگاه ما به رابطه با روسیه است؟ 

شنبه، 02 دی 1402
کد خبر: 367963
دکتر سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز به تحلیل دلایل اظهارنظر واهی و چالش برانگیز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره جزایر سه گانه ایرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما و در تحلیل موضع گیری اخیر جنجالی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره جزایر سه گانه ایرانی و به چالش کشیدن تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر بخواهیم روابط ایران و روسیه را درک کنیم باید نظری داشته باشیم به روابط معمول به کشورهای دوست و یا حتی به روابط کشورهایی که در قالب اتحادهای بین المللی یا منطقه ای مثل اتحادیه اروپا با همدیگر کار می کنند. پیداست که این نوع روابط را نباید با رابطه دو دوست، یا دو فرد یا روابط خانوادگی یا رابطه کارگر و کارفرما اشتباه و خلط کرد. همکاری یا اتحاد دو کشور مثل ایران و روسیه در عرصه های خاصی است و در چارچوب منافع مشترک دو کشور در حوزه هایی مختلفی تداوم‌ و گسترش یافته است. طبیعی است این نوع روابط همانند روابط دیگر کشورهای که با هم دوست هستند ( حتی روابط اعضای اتحادیه اروپا ) به معنای این نیست که یک طرف در همه موارد تابع کشور دیگری است و یا در مواردی نادر از خطوط قرمز طرف دیگر عدول نخواهد کرد.

قنادباشی درباره واکنش های تند و منفی برخی محافل به موضع گیری لاوروف گفت: برخی در ایران منتظرند تا کوچک ترین نشانه هایی را برای زیر سؤال بردن روابط ایران و روسیه به یک جنجال تبدیل کنند. این ها کسانی هستند که معتقدند که طرف روسی‌ بطور پیوسته به دنبال نیرنگ و فریب است و حتی روابط دوستانه روسیه با ایران را هم‌ در برخی موارد دال بر خدعه و نیرنگ مسکو می دانند. البته این را نباید فراموش کنیم که حداقل در صد سال گذشته، آمریکا و بخصوص انگلیس سمبل فریبکاری و نیرنگ بوده اند و زمانی که از روسیه سخن گفته می شد مقامات این کشور را در بکارگیری و اجرای خدعه و فریب، ناتوان و بسیار ضعیف معرفی می کردند؛ در فضای مطبوعاتی قبل و بعداز انقلاب اسلامی، "خرس خشن قطبی" سمبل روسیه و روباه حیله گر، سمبل انگلیس بود و بعد که نوبت به آمریکا و حیله گری های مقامات واشنگتن رسید، حضرت امام (ره ) آمریکا را شیطان بزرگ خواندند.

این تحلیلگر مسائل خارجی افزود: نکته دیگری که باید در این خصوص مورد دقت قرار بگیرد، این است که روسیه را نباید در شخص پوتین یا وزیر امور خارجه این کشور خلاصه کرد. این کشور دارای احزاب، مجلس و سیاستمداران متعدد تأثیرگذار است. درست همان وضعیتی که در ایران شاهد آن هستیم. حتی در مسأله برجام اگر یادتان باشد، رئیس جمهور وقت یک سلسله مواضعی داشت که برخی نهادهای رسمی و گروه‌‌های سیاسی با آن مخالف بودند.

قنادباشی با اشاره به اهمیت حساسیَّت درباره مسأله جزایر سه گانه تصریح کرد: علیرغم این نکاتی که مطرح شد، چنین حساسیتی درباره جزایر سه گانه کاملاً مهم و ارزشمند است و ما به تمامیت ارضی ایران بیشترین اهمیت را قائل هستیم‌، اگرچه برخی از افراد همین میزان از حساسیت را درباره گروهک های تجزیه طلب در غرب و شرق کشور ندارند. ولیکن به هر حال، هیچ کشوری حق ندارد به هیچ وجهی تمامیت ارضی ایران را به چالش بکشد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره دلیل چنین موضع گیری چالشی از سوی وزیر امور خارجه روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی گفت:ما باید به پشت صحنه این موضعگیری اخیر روسیه دقت کنیم . روسیه امروز به صورت کامل از سوی غرب تحریم و تحت فشار است. هرچند زمانی بحث از فشار حداکثری علیه ایران بود ولی امروز این فشار حداکثری بصورت گسترده ترش علیه روسیه اعمال می شود. اروپایی ها، حتی کشورهای آمریکای لاتین هم پیمان آمریکا و آسیایی آفریقایی های متحد غرب، علیه روسیه هستند. در چنین وضعیتی روسیه به دنبال خروج از انزواست و طبیعتاً گاهی این کار را با اظهارنظرهای باب طبع کشورهای عربی می کند. این نوع تلاش ها برای تقابل با غرب و خروج از انزوای روسیه حتی می تواند مورد تأئید کشورهایی باشد که مخالف سیاست های غرب علیه روسیه هستند. روسیه می داند که در این پروژه و در عرصه عمل طرف های مقابل هیچ کاری در مورد جزایر سه گانه ایرانی نمی تواند بکنند و حتی اگر در دادگاه های بین المللی این موضوع طرح شود برنده بلامنازع بطور مسلم ایران خواهد بود.


1 پسندیدم 19 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 18 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
6 ماه پیش

روسیه روباه مکاره
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات
ویدیو/ بازسازی ماکت "تخت‌جمشید" به شکل روزهای اوج و شکوه تاریخی‌اش/ حماسه‌ای که مهندس مهدی فتحی‌نژاد برای خلق آن 14 سال تلاش و تحقیق کرد
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویراستاری تخصصی مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(ویدئو) خوانندگی فرزاد فرخ در اتاق خوابش / صداش یه آرامشی داره
ویدیو/ ری‌اکشن سکته‌ای دانش‌آموزان سال آخری موقع دریافت کارنامه و مشاهدۀ نامۀ اعمالِ درخشان