ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با آداب و رسوم مردم آذربایجان

  چهارشنبه، 23 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم آذربایجان
کشور آذربایجان با مرزهای مشترک بین آسیای غربی و اروپای شرقی توانسته به کشوری با فرهنگ ها و آداب و رسوم متعدد و مختلف تبدیل شود در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

آداب و رسوم مردم آذربایجان

در جای جای دنیا رسم و رسوماتی وجود دارد که هرکدام ریشه در تاریخی کهن و شنیدنی دارد. در جهان کشورهای زیادی وجود دارند که مردمان هر کدام بر گرفته از تاریخ و تمدن خود آداب و آیین خاصی را نسل به نسل منتقل نموده اند.

فرهنگ مردم آذربایجان

آذربایجان کشوری است که توانسته علاوه بر تعدد آداب و رسوم از تعدد مذاهب نیز برخوردار باشد این کشور مذاهبی چون مسیحیت ، یهودیت و اسلام را در خود جای داده اما اغلب مردم کشور آذربایجان مسلمان هستند و از مذهب شیعه پیروی می کنند که البته این امر در تمام آثار درخشان و باشکوه به جامانده از سالیان قدیم نیز قابل مشاهده است و همچنین مردم کشور آذربایجان به زبان ترکی ( آذری ) صحبت می کنند اما خط رسمی آنان لاتین است .
آذربایجان به عنوان کشوری که از عصر حجر تا به امروز مسکونی بوده دارای رقص های باستانی متعدد و بی شماری است که در زمینه ها و مراسم مختلف به کار گرفته می شوند جالب است بدانید که رقص های باستانی آذربایجان اصلا برای تماشا و سرگرمی طراحی نشده بودند و مانند رقص های امروزی از تماشاچی و رقاص تشکیل نمی شدند در واقع این حرکات زیبا برای عبادت ، آمادگی در جنگ و سایر مراسم های دیگر انجام می شده است که هر کدام از این حرکات لباس های مخصوص به خود را داشته اند .

تصویر

زبان و مذهب در آذربایجان

قومیت های مختلفی در این کشور زندگی می کنند که ۹۰/۶ درصد آذری، ۲/۲ درصد داغستانی، ۱/۸ درصد روسی، ۱/۵ درصد ارمنی و ۳/۹ درصد سایر اقوام هستند. از جمعیت ۹ میلیونی مردم آذربایجان، ۹۳/۴ درصد مسلمان، ۲/۵ درصد ارتدوکس روسی، ۲/۳ درصد ارتدوکس ارمنی و ۱/۸ درصد هم به مذاهب دیگر معتقدند.

از جمعیت ۹ میلیونی مردم آذربایجان، ۹۳/۴ درصد مسلمان هستند

زبان رسمی کشور، ترکی آذربایجانی است، هر چند زبان های روسی، لزگی، تالشی، کردی و تاتی نیز در این کشور صحبت می شود. در هر صورت، کسانی که به ترکی آذربایجانی و ترکی آناتولی مسلط هستند می توانند صحبت یکدیگر را متوجه شوند.

خانواده در آذربایجان

خانواده به عنوان ساختار اصلی اجتماعی در آذربایجان به حساب می آید و این موضوع ریشه در پیشینه آذری ها دارد زیرا ساکنان روستایی با هم یک زمین داشتند و برای تشکیل یک جامعه کوچک با هم همکاری می کردند. خانواده های امروزی خیلی کوچک تر از سابق هستند و یک خانواده معمولا شامل کودکان و احتمالا پدربزرگ و مادربزرگ می شود. خانواده ها همچنان با یکدیگر کار می کنند و انتظار دارند به لحاظ مالی و عاطفی مورد حمایت آنها باشند. تفاوت های جنسیتی نیز تاحدودی به شکل سنتی است و برای مرد نقش نان آوری و برای زن، خانه داری تعریف شده است.

با اینکه زنان در بیرون از خانه کار می کنند، اما اغلب شغل معلمی یا پرستاری دارند و به تنهایی به رستوران یا قهوه خانه (به غیر از باکو) نمی روند. از زنان متاهل انتظار دارند که در خانه بمانند و مراقب خانه و فرزندان شان باشند. خانم های مجرد نیز تا زمان ازدواج، اکثرا با پدر و مادر خود زندگی می کنند.

آداب احوالپرسی در آذربایجان

مردم آذربایجان رفتاری دوستانه و گرم هنگام احوالپرسی دارند. مردها موقع احوالپرسی به هم دست می دهند و یک بار گونه طرف مقابل را می بوسند و «سلام» می گویند. زنان نیز یکدیگر را در آغوش گرفته و گونه سمت چپ را یک بار می بوسند، هر چند مرسوم نیست که به هم دست بدهند (ولی ممکن است در هنگام ملاقات با یک فرد غریبه، با او دست بدهند). مردها برای احوالپرسی با خانم ها باید صبر کنند و ببینند که دستش را برای دست دادن دراز می کند (افراد مذهبی ممکن است دست ندهند) و بعد با ملایمت به او دست بدهند.

هنگام احوالپرسی همیشه برای پرسیدن حال و احوال خانواده، سلامتی و اوضاع کار، وقت می گذارند. در موقعیت های اجتماعی معمولا وقتی افراد هم سن و سال باشند، با اسم کوچک یکدیگر را مخاطب قرار می دهند. اگر طرف تان را نمی شناسید می توانید همراه با اسم کوچک او، از کلمه خانم یا آقا نیز استفاده کنید. علاوه براین، یادتان باشد در این کشور متداول است که جوان ترها همیشه با بزرگ ترها احوالپرسی می کنند.

آداب هدیه دادن در آذربایجان

مردم آذربایجان معمولا در ایام تولد، عروسی و سالگرد ازدواج به هم هدیه می دهند. در فرهنگ آذری، نیت و فکر پشت یک هدیه خیلی بیشتر از قیمت آن اهمیت دارد. معمولا یکی دوبار از پذیرش هدیه امتناع می کنند، اما بعد آن را می پذیرند و همیشه می گویند که نباید برای خرید هدیه، خود را به زحمت می انداختید. معمولا رسم نیست که هدیه را موقع گرفتن، باز کنند. اگر به خانه یک آذری دعوت شدید، گل یا شیرینی به عنوان هدیه برای میزبان ببرید زیرا قدردانی از مهمان نوازی میزبان، رفتاری مودبانه تلقی می شود. اما یادتان باشد که تعداد گل ها همیشه فرد باشد زیرا تعداد زوج برای مراسم تدفین به کار می رود.

فرهنگ غذایی مردم آذربایجان

در هر کشوری غذا به عنوان بخش مهمی از فرهنگ مردم شناخته می شود که این فرهنگ ریشه در تاریخ آن کشور دارد که البته کشور آذربایجان نیز از این فرهنگ مستثنی نیست در فرهنگ آذربایجان غذاها دارای تاریخ و تنوع غذایی متعددی هستند که برای مردم این سرزمین جز ارزش های ملی به حساب می آیند ، آذربایجان کشوری است که به دلیل نزدیکی به سواحل دریای خزر و برخورداری از اقلیم های حاصلخیز دارای تنوع غذایی بالایی است و به دلیل همین تنوع و تعدد در جهان معروف اند و از بالاترین کیفیت و مزه برخوردارند .

کشور آذربایجان علاوه بر اینکه می تواند علاقه مندان به غذاهای چون پلو و کباب را به خود جذب کند می تواند نظر بسیاری از گردشگران علاقه مند به غذاهای دریای رانیز جلب کند ، از جمله غذاهای معروف و مشهور آذربایجان می توان به شاه پلو ، دلمه ، کوفته بز باش ، لاوانگی یا همان مرغ و ماهی شکم پر ، دوگا یا آش دوغ ، قوتاب ، لوله کباب و گیورزا اشاره کرد و این کشور دارای شرینی های از قبیل شکر بوره ، باقلوا ، بامیه و انواع مربا ها می باشد و همچنین درغذاها سنتی آذربایجان از انواع ادویه و چاشنی های طعم دهنده و فوق العاده استفاده می شود و ضمنا در طبخ این غذاها از مواد اولیه تازه و ظروف مسی نیز استفاده می شود .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (273 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (62 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (40 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس