آشنایی با آداب و رسوم مردم آذربایجان

  چهارشنبه، 23 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم آذربایجان
کشور آذربایجان با مرزهای مشترک بین آسیای غربی و اروپای شرقی توانسته به کشوری با فرهنگ ها و آداب و رسوم متعدد و مختلف تبدیل شود در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

آداب و رسوم مردم آذربایجان

در جای جای دنیا رسم و رسوماتی وجود دارد که هرکدام ریشه در تاریخی کهن و شنیدنی دارد. در جهان کشورهای زیادی وجود دارند که مردمان هر کدام بر گرفته از تاریخ و تمدن خود آداب و آیین خاصی را نسل به نسل منتقل نموده اند.

فرهنگ مردم آذربایجان

آذربایجان کشوری است که توانسته علاوه بر تعدد آداب و رسوم از تعدد مذاهب نیز برخوردار باشد این کشور مذاهبی چون مسیحیت ، یهودیت و اسلام را در خود جای داده اما اغلب مردم کشور آذربایجان مسلمان هستند و از مذهب شیعه پیروی می کنند که البته این امر در تمام آثار درخشان و باشکوه به جامانده از سالیان قدیم نیز قابل مشاهده است و همچنین مردم کشور آذربایجان به زبان ترکی ( آذری ) صحبت می کنند اما خط رسمی آنان لاتین است .
آذربایجان به عنوان کشوری که از عصر حجر تا به امروز مسکونی بوده دارای رقص های باستانی متعدد و بی شماری است که در زمینه ها و مراسم مختلف به کار گرفته می شوند جالب است بدانید که رقص های باستانی آذربایجان اصلا برای تماشا و سرگرمی طراحی نشده بودند و مانند رقص های امروزی از تماشاچی و رقاص تشکیل نمی شدند در واقع این حرکات زیبا برای عبادت ، آمادگی در جنگ و سایر مراسم های دیگر انجام می شده است که هر کدام از این حرکات لباس های مخصوص به خود را داشته اند .

تصویر

زبان و مذهب در آذربایجان

قومیت های مختلفی در این کشور زندگی می کنند که ۹۰/۶ درصد آذری، ۲/۲ درصد داغستانی، ۱/۸ درصد روسی، ۱/۵ درصد ارمنی و ۳/۹ درصد سایر اقوام هستند. از جمعیت ۹ میلیونی مردم آذربایجان، ۹۳/۴ درصد مسلمان، ۲/۵ درصد ارتدوکس روسی، ۲/۳ درصد ارتدوکس ارمنی و ۱/۸ درصد هم به مذاهب دیگر معتقدند.

از جمعیت ۹ میلیونی مردم آذربایجان، ۹۳/۴ درصد مسلمان هستند

زبان رسمی کشور، ترکی آذربایجانی است، هر چند زبان های روسی، لزگی، تالشی، کردی و تاتی نیز در این کشور صحبت می شود. در هر صورت، کسانی که به ترکی آذربایجانی و ترکی آناتولی مسلط هستند می توانند صحبت یکدیگر را متوجه شوند.

خانواده در آذربایجان

خانواده به عنوان ساختار اصلی اجتماعی در آذربایجان به حساب می آید و این موضوع ریشه در پیشینه آذری ها دارد زیرا ساکنان روستایی با هم یک زمین داشتند و برای تشکیل یک جامعه کوچک با هم همکاری می کردند. خانواده های امروزی خیلی کوچک تر از سابق هستند و یک خانواده معمولا شامل کودکان و احتمالا پدربزرگ و مادربزرگ می شود. خانواده ها همچنان با یکدیگر کار می کنند و انتظار دارند به لحاظ مالی و عاطفی مورد حمایت آنها باشند. تفاوت های جنسیتی نیز تاحدودی به شکل سنتی است و برای مرد نقش نان آوری و برای زن، خانه داری تعریف شده است.

با اینکه زنان در بیرون از خانه کار می کنند، اما اغلب شغل معلمی یا پرستاری دارند و به تنهایی به رستوران یا قهوه خانه (به غیر از باکو) نمی روند. از زنان متاهل انتظار دارند که در خانه بمانند و مراقب خانه و فرزندان شان باشند. خانم های مجرد نیز تا زمان ازدواج، اکثرا با پدر و مادر خود زندگی می کنند.

آداب احوالپرسی در آذربایجان

مردم آذربایجان رفتاری دوستانه و گرم هنگام احوالپرسی دارند. مردها موقع احوالپرسی به هم دست می دهند و یک بار گونه طرف مقابل را می بوسند و «سلام» می گویند. زنان نیز یکدیگر را در آغوش گرفته و گونه سمت چپ را یک بار می بوسند، هر چند مرسوم نیست که به هم دست بدهند (ولی ممکن است در هنگام ملاقات با یک فرد غریبه، با او دست بدهند). مردها برای احوالپرسی با خانم ها باید صبر کنند و ببینند که دستش را برای دست دادن دراز می کند (افراد مذهبی ممکن است دست ندهند) و بعد با ملایمت به او دست بدهند.

هنگام احوالپرسی همیشه برای پرسیدن حال و احوال خانواده، سلامتی و اوضاع کار، وقت می گذارند. در موقعیت های اجتماعی معمولا وقتی افراد هم سن و سال باشند، با اسم کوچک یکدیگر را مخاطب قرار می دهند. اگر طرف تان را نمی شناسید می توانید همراه با اسم کوچک او، از کلمه خانم یا آقا نیز استفاده کنید. علاوه براین، یادتان باشد در این کشور متداول است که جوان ترها همیشه با بزرگ ترها احوالپرسی می کنند.

آداب هدیه دادن در آذربایجان

مردم آذربایجان معمولا در ایام تولد، عروسی و سالگرد ازدواج به هم هدیه می دهند. در فرهنگ آذری، نیت و فکر پشت یک هدیه خیلی بیشتر از قیمت آن اهمیت دارد. معمولا یکی دوبار از پذیرش هدیه امتناع می کنند، اما بعد آن را می پذیرند و همیشه می گویند که نباید برای خرید هدیه، خود را به زحمت می انداختید. معمولا رسم نیست که هدیه را موقع گرفتن، باز کنند. اگر به خانه یک آذری دعوت شدید، گل یا شیرینی به عنوان هدیه برای میزبان ببرید زیرا قدردانی از مهمان نوازی میزبان، رفتاری مودبانه تلقی می شود. اما یادتان باشد که تعداد گل ها همیشه فرد باشد زیرا تعداد زوج برای مراسم تدفین به کار می رود.

فرهنگ غذایی مردم آذربایجان

در هر کشوری غذا به عنوان بخش مهمی از فرهنگ مردم شناخته می شود که این فرهنگ ریشه در تاریخ آن کشور دارد که البته کشور آذربایجان نیز از این فرهنگ مستثنی نیست در فرهنگ آذربایجان غذاها دارای تاریخ و تنوع غذایی متعددی هستند که برای مردم این سرزمین جز ارزش های ملی به حساب می آیند ، آذربایجان کشوری است که به دلیل نزدیکی به سواحل دریای خزر و برخورداری از اقلیم های حاصلخیز دارای تنوع غذایی بالایی است و به دلیل همین تنوع و تعدد در جهان معروف اند و از بالاترین کیفیت و مزه برخوردارند .

کشور آذربایجان علاوه بر اینکه می تواند علاقه مندان به غذاهای چون پلو و کباب را به خود جذب کند می تواند نظر بسیاری از گردشگران علاقه مند به غذاهای دریای رانیز جلب کند ، از جمله غذاهای معروف و مشهور آذربایجان می توان به شاه پلو ، دلمه ، کوفته بز باش ، لاوانگی یا همان مرغ و ماهی شکم پر ، دوگا یا آش دوغ ، قوتاب ، لوله کباب و گیورزا اشاره کرد و این کشور دارای شرینی های از قبیل شکر بوره ، باقلوا ، بامیه و انواع مربا ها می باشد و همچنین درغذاها سنتی آذربایجان از انواع ادویه و چاشنی های طعم دهنده و فوق العاده استفاده می شود و ضمنا در طبخ این غذاها از مواد اولیه تازه و ظروف مسی نیز استفاده می شود .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (73 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (26 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (20 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!