آشنایی با آداب و رسوم مردم جزیره فیجی

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم جزیره فیجی
فیجی کشوری جزیره ای در ر منطقهٔ ملانزی در قسمت استرالیا و اقیانوسیه در جنوب اقیانوس آرام است. برای آشنایی با فرهنگ و آداب این مردم همراه ساعد نیوز باشید.

فیجی در واقع یک منطقه جزیره ای است که در اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته و پایتخت آن شهر زیبای سوودا خواهد بود. جمعیت این کشور را می توان در حدود ۸۶۰ هزار نفر دانست. این کشور زیبا از جهت غرب با وانواتو همسایه است و همچنین از بخش جنوبی غربی با کالدونیای جدید همسایگی خواهد داشت. فیجی یک مجمع الجزایر است که ۳۳۰ جزیره و حدود ۵۰۰ جزیره خرد دارد که از این میان، حدود ۱۱۰ جزیره دارای سکنهٔ ثابت است. اکثر جزایر فیجی توسط فعالیت های آتشفشانی تشکیل شده اند که حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش شروع شده است.

فرهنگ مردم فیجی

فرهنگ فیجی ترکیبی غنی از فرهنگ بومی، چینی، اروپایی و هندی شامل دموکراسی اجتماعی، زبان، غذا (عمدتاً غذاهای دریایی و سبزیجات)، پوشاک محلی، سیستم اعتقادی، معماری، هنر، صنایع دستی، موسیقی و رقص و ورزش است. ۵۲٪ نژاد این کشور را فیجیایی (بومیان فیجی)، ۴۱٪ را نیز هندی ها تشکیل می دهند، همچنین دین ۷۰٪ مردم فیجی مسیحی، ۲۶٪ هندو و ۴٪ نیز مسلمان است. زبان های رسمی فیجی را، انگلیسی، فیجیایی و هندی تشکیل می دهند. انسان ها از هزارهٔ دوم پیش از میلاد در فیجی زندگی می کرده اند، اول مردمان آسترونزیایی و بعداً ملانزیایی ها، با برخی تأثیرات پولینزیایی ها. اروپایی ها اولین بار در سدهٔ هفدهم از فیجی دیدن کردند. در سال ۱۸۷۴، پس از یک دورهٔ کوتاه که در آن فیجی یک پادشاهی مستقل بود، بریتانیا مستعمرهٔ فیجی را تأسیس کرد. در سال ۱۹۸۷، پس از کودتای فیجی، دولت نظامی که قدرت را به دست گرفته بود، آن را جمهوری اعلام کرد.

پوشش مردم بومی فیجی

جزیره آدم خواران

فیجی زمانی به عنوان بخشی از جزایر آدم خواران شناخته می شد. آدم خواری در اینجا تا زمان ورود مبلغان مذهبی مسیحی در اواسط قرن نوزدهم ادامه داشت. به باور برخی از افراد، آدم خواری از زمانی شروع شد که مردمان این ناحیه در سفرهای طولانی دریایی غذایی برای خوردن و زنده ماندن نداشتند. بعدها این رسم از روی کشتی به جزایر هم سرایت کرد. بر اساس منابع، آخرین قربانی آدم خواری در فیجی یک مبلغ مذهبی به نام توماس بیکر بوده است. توماس به همراه همکارانش برای دیدار از روستای نابوتائوتائو (Nabutautau) و دعوت روستاییان به دین مسیحیت وارد آنجا می شوند. به گفته ی بومیان، بیکر با دست زدن به سر رئیس قبیله، که امری بسیار قبیح بوده و نوعی فحش محسوب می شده، جان خود را از دست می دهد. یکی از کفش های بیکر همچنان در موزه ی فیجی و در شهر سوا قرار دارد.

خرافات در فیجی

خرافات در کشور فیجی جنبه های شهرنشینی نیز پیدا کرده است. مردمی که در شهر زندگی می کنند در ساعت مشخصی از شب با هم حرف نمی زند و معتقد هستند که صحبت کردن باعث بیدار شدن مردگان و عذاب روح آنان می شود در این کشور مردم همه تلاش خود را می کنند وابسته به موقعیتی که در آن قرار دارند یک سری اعتقادات داشته باشند کلاً عدد 6 در این کشور بسیار خوش یمن است. این رویکرد در کشور چین نیز دیده می شود. در آسانسورها و برای معامله ها ارزی در این کشور عدد 6 بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مردم به طور کلی این عدد را برای خود یک شانس بزرگ می دانند. در خرافاتی که در کشور فیجی دیده می شود، مردم اعتقادات زیادی به این عدد دارند. چنین عددی در سال های اخیر بارها مورد ارزیابی قرار گرفته است و محققان معتقد هستند که شش یک عدد مثبت است و می تواند انرژی مثبت را جذب کند. چنین عددی در روزهای مشخصی از سال مورد پرستش نیز قرار می گیرد.

مراسم های فیجی

  • راه رفتن روی آتش: ریشه ی هنر راه رفتن با پای برهنه بر روی خاکستر و سنگ های داغ به ۵۰۰ سال قبل در قبیله ی ساوائو (Sawau) در یکی از جزایر سرزمین اصلی فیجی بازمی گردد. بومیان هنوز مراسم راه رفتن بر روی آتش را که از چند نسل قبل به آن ها رسیده است، انجام می دهند. بااین حال، مردم فیجی برای جذب گردشگر به سراغ برگزاری نمایشگاه های فرهنگی هم رفته اند. مراسم راه رفتن بر روی آتش تنها در برخی از مناطق و هتل های فیجی دیده می شود.
  • لوو پیت: غذاهای محلی همواره لذت سفر به مناطق دنیا را دوچندان می کنند. مردمان فیجی از لووُ پیت یا کوره های قرار گرفته در زیر خاک به عنوان روشی برای پخت وپز استفاده می کنند. برخی از غذاها در زیر زغال های داغ با برگ موز یا برگ درخت خرما پخته می شوند.
  • مِکِه: مکه نام یک مراسم سنتی و فرهنگی در فیجی است که با رقص سنتی و داستان سرایی با آواز همراه است. این رسم، روشی قدیمی برای انتقال سنت ها و داستان ها از نسلی به نسل دیگر بوده است. این یک تلاش همه جانبه از سوی مردان و زنان فیجی است. این رسم معمولا در جشنواره ها برگزار می شود.
  • دیدار با رهبران روستا: در خلال مراسم و جشن ها، بازدیدکنندگان باید کلاه های خود در حضور رهبر روستا از سر بردارند. به علاوه همه ی افراد قبل از ورود به خانه ها در یک روستا کفش های خود را نیز از پا درمی آورند.
  • کشوری با دو تاریخ روزانه: فیجی بر روی خط بین المللی تغییر تاریخ که خطی فرضی در اقیانوس آرام است قرار دارد. این خط روزهای پشت سرهم در تقویم را از هم جدا کرده و یک طرف خط یک روز و طرف دیگر، روز بعد را نشان می دهد. در جزیره ی تاوئونی (Taveuni) علامتی وجود دارد که مسافران می توانند یک دست یا پای خود را در یک روز و قسمت دیگر بدنشان را در روز دیگر قرار دهند. یا اینکه می توانند با گذشتن از آن علامت، وارد روز بعد یا قبل شوند.

سخن آخر

جزایر فیجی یکی از زیباترین جزایر روی زمین است که دیدنی های زیادی برای تماشا دارد و تعطیلاتی منحصر به فردی را برای گردشگران فراهم می کند. از لحظات دل انگیز غروب آفتاب گرفته تا غواصی در زیر آب و تماشای موجودات دریایی و یا پریدن داخل دریا از بالای صخره ها، تجربیات جالبی هستند که در سفر به فیجی کسب خواهید کرد. اینجا بهترین مکان برای شروع یک زندگی جدید و یک سفر ماه عسل به یاد ماندنی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان