آشنایی با احادیثی درباره مال حرام

  چهارشنبه، 03 آذر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با احادیثی درباره مال حرام
براساس آیات و روایات، ربا، رشوه، مال غصبی، پول به دست آمده از راه قمار و شراب، مال به دست آمده از کم فروشی، مال دزدی و مال یتیم از مصادیق مال حرام هستند برای آشنایی با احادیثی درباره مال حرام با ساعدنیوز همراه باشید.

احادیثی درباره مال حرام

مال حرام تاثیر منفی در زندگی دارد، بنابراین باید برای بدست آوردن مال خیلی دقت کنید که حتی قسمت کوچکی از مال شما حرام نباشد. همان طور که می دانید انسان طمع کار است و گرایش زیادی به اموال زیاد دارد. به همین دلیل بعضی افراد برای به دست آوردن آن دست به هر کاری می زنند و اموال حرام را وارد اموال و زندگی خود می کنند. اما واقعا اشتباه می کنند زیرا با مال حرام هرگز بالا نمی روند و حتما زمین می خورند.در قرآن آیات بسیاری برای مال حرام آورده شده است. همچنین احادیث بسیاری از ائمه درباره مال حرام آورده شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

حدیث درباره مال حرام

احادیثی از پیامبر گرامی اسلام در خصوص مال حرام

«پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم»:

طَلَبُ الحَلالِ جِهادٌ.

به دنبال روزی حلال رفتن، جهاد در راه خدا است. (مواعظ عددیّه، ص ٣)

«پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم»:

مَن طَلَبَ الدُّنیا حَلالاً فی عَفافٍ كانَ فی دَرَجَةٍ الشّهداءِ.

كسی که دنیای خود را با عفّت نفس و از راه حلال تأمین می كند مقام و منزلت شهیدان را خواهد داشت. (المحجةالبیضاء، ج ٣، ص ٢٠٣)

«پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم»:

اذا وَقَعتِ اللُّقمَةُ مِن حرامٍ فی جَوفِ العَبدِ لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ فی السَّمواتِ و الأرضِ!

همین که لقمة حرام داخل اندرون بنده ای شد تمام فرشتگان آسمان ها و زمین او را لعنت می کنند! (بحار، ص ١٠٣، ص ١٢)

«پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم»:

أَكلُ الحرامِ یَطرُدُ الایمانَ.

لقمة حرام، ایمان را از انسان سلب می كند. (مواعظ عددیّه، ص ١٥٣)

«پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم»:

حَلالی حلالٌ اِلی یَومِ القیامَةِ و حرامی حرامٌ اِلی یومِ القیامةِ.

(احكام) حلال من تا قیامت حلال و (احكام) حرام من تا قیامت حرام است. (سفینه، ج ١، ص ٢٩٩)

«پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم»:

مَن اَكَل الحلالَ قامَ علی رأسِهِ مَلكٌ یَستَغفِرُ لَهُ حَتّی یَفْرُغَ مِن اَكِلِه.

وقتی کسی غذای حلال می خورد فرشته ای بالای سر او حاضر می شود و برایش طلب مغفرت می کند تا وقتی که از صرف غذا فارغ شود. (مکارم الأخلاق، ص ١٥٠)

احادیثی از امام علی (ع) درخصوص مال حرام

«مولی امیرالمؤمنین علیه السلام»:

ضِیاءُ القَلبِ مِن أَكْلِ الحَلالِ.

صفا و نورانیت قلب، نتیجة لقمه حلال است. (مواعظ عددیّه، ص ٢٣)

«مولی امیرالمؤمنین علیه السلام»:

سوَفَ یأتیكَ ما قُدِّرَ لَك فَخَفِّضِ المُکْتَسب.

آنچه برایت مقدّر شده به تو خواهد رسید، در کار و کسبت حریص و افراطی مباش. (شرح غُرر، ج ١، ص ٤٣٤)

احادیثی از امام جعفر صادق (ع) درخصوص مال حرام

«امام جعفرصادق(علیه السلام)»:

مَن باتَ كالّاً مِن طَلَبِ الحَلالِ باتَ مَغفوراً لَهُ.

کسی که به دنبال روزی حلال، روز خود را خسته و درمانده سپری کرده، (بداند كه) شب خود را (نیز) با گناهان آمرزیده سپری خواهد نمود. (بحار، ج ١٠٣، ص ٢)

«امام جعفرصادق(علیه السلام)»:

كَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی الذُّرِّیَّةِ.

درآمد حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می شود. (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣)

«امام جعفرصادق(علیه السلام)»:

لاخَیرَ فی مَن لایُحِبُّ جَمْعَ المالِ مِن حلالٍ یَكُفُّ بِهِ وَجهَهُ و یَقضی بِهِ دَینَهُ وَ یَصِلُ بِهِ رَحِمَهُ.

کسی که خواهان اندوختن مال از راه حلال و مشروع نباشد که با آن آبروی خود را حفظ کند و بدهی خود را ادا نماید و از راه آن صلة ارحامش را به جا بیاورد هیچ گونه خیر و امیدی در وجود او نیست. (فروع کافی، ج ٥، ص ٧٢)

«امام جعفرصادق(علیه السلام)»:

لاتَدَعْ طَلَبَ الرِّزق مِن حِلِّهِ فَاِنّهُ عَوْنٌ لَكَ عَلی دینِكَ.

هیچ گاه از تحصیل روزی حلال رو گردان مباش. مال حلال یاور و معین تو در حفظ دین و ایمان تو است. (وسائل، ج ١٢، ص ١٠)

«امام جعفرصادق(علیه السلام)»:

لَو أنّ اَحَدَكُم اكتَسَبَ المالَ مِن حِلِّهِ و اَنفَقَهُ فی حِلِّهِ لَمْ یُنفِقْ دِرهَماً الاّ أخلَفَ اللهُ عَلَیه.

هر یک از شما که درآمدش از راه حلال باشد و آن را نیز در راه حلال مصرف کند به ازای هر درهمی (واحد پول) که خرج می کند خداوند همانند آن را در مال او جبران می نماید. (مکارم الأخلاق، ص ٣٢٣)

آثار کسب روزی حرام

گفته شده همه آثار معنوی و مثتبی که در مال حلال است، ضد آنها در مال حرام و حرام خواری است مانند ترک نماز، قساوت قلب، کسالت روح، سستی در دین، دست زدن به کارهای زشت و ناشایست و... ملااحمد نراقی مال حرام خوردن را از نتایج حُب دنیا و حِرص بر آن دانسته و آن را از بزرگترین موانع رسیدن به سعادت شمرده است. از نظر وی بیشتر کسانی که به هلاکت رسیده اند، به سبب مال حرام خوردن بوده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (59 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند