ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با امپ توکن (Amp Token)

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با امپ توکن (Amp Token)
توکن آمپ (AMP) یک توکن وثیقه‌ای دیجیتال و غیر متمرکز است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده و تراکنش‌های فوری دارایی‌های دیجیتال را امکان پذیر می‌کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی این توکن، ویژگی‌ها و کاربردهای آن در فضای ارز رمزنگاری بپردازیم.

ارز دیجیتال امپ (Amp) یک رمزارز غیرمتمرکز است که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و انتقال آنی و کارآمد ارزهای دیجیتال را برای کاربران امکان پذیر می کند. این توکن به طور خاص، امنیت و برگشت ناپذیری تراکنش را اولویت خود قرار داده است که اعتبار معاملات رمزارزی را افزایش می دهد.پروسه تأیید تراکنش های رمزارزی ممکن است چند ثانیه، چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. در این حالت، شما می توانید با وثیقه گذاری توکن امپ (AMP) ارزش آن تراکنش تأییدنشده را تضمین کنید. هنگامی که اجماع برای آن تراکنش خاص حاصل شد، توکن های امپ استفاده شده به عنوان وثیقه آزاد می شوند و می توان از آنها برای تضمین یک تراکنش دیگر استفاده کرد. در مقابل، اگر اجماع برای یک تراکنش خاص حاصل نشود، می توان توکن های امپ وثیقه را برای جبران خسارت لیکوئید کرد.اگر می خواهید با پروژه امپ و توکن AMP بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

امپ توکن چیست؟

برای این که بتوانیم درباره توکن Amp صحبت کنیم، بهتر است ابتدا توضیحاتی راجع به پلتفرم فلکسا (Flexa) بدهیم؛ زیرا این پلتفرم سازنده امپ توکن است. فلکسا می خواهد شبکه پرداخت کریپتویی باشد و مشکلاتی نظیر امنیت و برگشت ناپذیر بودن تراکنش ها را بهبود ببخشد و رفع کند. شبکه پرداخت، شبکه ای است که امکان انجام و تسویه تراکنش را دارد. فلکسا در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد. این پلتفرم برای جذب سرمایه مورد نظر خود، سه دوره ICO یا عرضه اول کوین برگزار کرد. در آن زمان توکن بومی این پلتفرم فلکساکوین (Flexacoin) نام داشت.

پس از برگزاری آخرین ICO در سال ۲۰۱۹، فلکسا با ارائه برنامه SPEDN این امکان را برای شهروندان آمریکایی فراهم کرد که بتوانند در بیش از ۳۰ هزار منطقه، پرداخت های خود را با استفاده از بیت کوین، اتر و استیبل کوین صرافی جیمنای (Gemini) انجام دهند. در قدم بعدی، این پلتفرم فعالیت خود را در کانادا گسترش داد و لایت کوین و زی کش را هم پذیرفت.در سال ۲۰۲۰ فلکسا توکن جدیدی به نام AMP را به شبکه خود اضافه کرد. دلیل این کار این بود که سپرده گذاری (Staking) فلکسا کوین بدون ارسال آن به یک قرارداد هوشمند، امکان پذیر نبود. کاربران می توانستند فلکساکوین های خود را با نسبت یک به یک، به Amp تبدیل کنند.

همان طور که اشاره کردیم، امپ یک دارایی وثیقه ای است. درست مانند امور مالی سنتی، وثیقه وظیفه کاهش ریسک معاملات مالی را برعهده دارد. وثیقه دارایی است که می تواند حداقل و در بهترین حالت، تمام ریسک سرمایه را پوشش دهد. در برخی مواقع ممکن است تایید شدن تراکنش ها در شبکه های بلاکچینی، چندین روز زمان ببرد. توکن AMP تضمین می کند که در هر شرایطی، مبلغ مورد نظر به حساب فروشنده یا دریافت کننده، منتقل می شود. اگر تراکنش انجام شود، توکن های وثیقه ای آزاد می شوند و می توان از آن ها در تراکنش های دیگر استفاده کرد. در صورتی که یک تراکنش تایید و انجام نشود، طرف دریافت کننده می تواند در ازای آن، توکن امپی را که که به عنوان وثیقه تعیین شده، نقد کند.

یکی از مسائلی که برای فلکسا و امپ وجود دارد، رقبای سرسختی مانند ویزا و مسترکارت است. فلکسا با برنامه هایی که دارد، می خواهد کریپتو و استیبل کوین ها را وارد شبکه پرداخت کند. بعید به نظر می رسد در صورت موفقیت آن، شرکت های نام برده بدون هیچ واکنشی ادامه دهند. احتمالا رقابت جذابی در این حوزه به وجود خواهد آمد!

Amp Token

ایده و هدف امپ توکن چیست؟

ایده اولیه پیدایش امپ، ایمن و قابل اعتماد ساختن تراکنش ها است. به عبارت دیگر وجود یک وثیقه، خیال هر دو طرف معامله را از بابت انجام تراکنش، راحت می کند. هدف منحصر به ف‍رد AMP، تبدیل شدن به وثیقه ای برای انتقال هرگونه دارایی دیجیتال است.امپ برای رسیدن به اهدافش، دو نوآوری و ابتکار در سیستم خود پیاده سازی کرد؛ یکی مدیران وثیقه (Collateral Managers) و دیگری بخش بندی یا پارتیشن بندی توکن ها (Token Partitions) که در قسمت بعدی، درباره آن ها توضیح می دهیم.

Amp Token چگونه کار می کند؟

برای این که بهتر متوجه شویم که امپ توکن چیست، باید با نحوه کارکرد آن آشنا شویم. برای این کار نحوه کارکرد نیاز است روش کار آن را در بستر مورد نظر که همان پلتفرم فلکسا است، بیان کنیم. هنگام استفاده از Flexa می توانید از میان دارایی های دیجیتال مختلف مانند استیبل کوین ها یا ارزهای دیجیتال دیگر، یکی را برای پرداخت انتخاب کنید. در فروشگاه ها و مرکزهای مختلف که از فلکسا پشتیبانی می کنند، شما با در اختیار گذاشتن QR Code برنامه خود، این امکان را به فروشنده یا صاحب کسب وکار می دهید که با اسکن کردن آن، هزینه مورد نظر را دریافت کند.

بنگاه ها با پذیرش فلکسا، معمولا حدود یک درصد کارمزد پرداخت می کنند. این میزان در مقایسه با استفاده از کارت های اعتباری که معمولا باید کارمزدهای ۳ درصدی یا در برخی موارد بالاتر را پرداخت کرد، بسیار به صرفه تر است. کارمزد پرداختی بنگاه ها برای خرید AMP از بازار آزاد و توزیع آن بین سپرده گذاران، استفاده می شود.فروشندگان می توانند ارزهای مشخصی (حتی ارزهای فیات) را به عنوان روش پرداخت انتخاب کنند. عملیات پرداخت به این صورت انجام می شود که پس از تایید دریافت کننده، پول شما توسط صرافی های کوین بیس یا جیمنای سواپ می شود و به او منتقل می شود.

مسئله ای که اینجا به وجود می آید، کلاهبرداری مانند دوبار خرج کردن یا فیشینگ و تبدیل نشدن فوری رمز ارز به ارز فیات است. بدون وجود چیزی که صحت و سلامت تراکنش را تضمین کند، فروشنده همواره با ریسک همراه است؛ اینجا همان جایی است که توکن AMP وارد می شود. برای مثال شما کالا یا خدمتی را در ازای ۱۰ دلار دریافت می کنید. برای اینکه انجام تراکنش مورد نظر را تضمین کنید، باید مقدار بیشتری مثلا ۱۲ دلار توکن Amp را به عنوان وثیقه در یک قرارداد هوشمند قرار دهید. اگر به هر دلیل تراکنش انجام نشود، وثیقه قفل شده آزاد، به ارز فیات تبدیل و به فروشنده منتقل می شود.توکن های Amp توسط سرمایه گذاران خریداری و استیک می شود. وجوه سپرده گذاری شده، منابع تامین AMP برای وثیقه گذاری هستند.

نحوه کارکرد فنی Amp Token

توکن امپ دو بخش مهم برای اجرای فرایند وثیقه گذاری دارد؛ یکی پارتیشن یا بخش بندی توکن و دیگری مدیر وثیقه است. بخش بندی توکن در هسته مرکزی امپ قرار دارد. پارتیشن ها مانند پارتیشن حافظه های کامپیوتر عمل می کنند. هر بخش برای خود قوانین مشخص و متفاوتی خواهد داشت و تعیین کننده این قوانین، مدیران وثیقه خواهند بود. هر کدام از این پارتیشن ها با آدرس های منحصربه فردی در شبکه اتریوم متمایز می شوند. این ویژگی باعث می شود، بدون نیاز به انتقال توکن ها به قراردادهای هوشمند، عملیات سپرده گذاری یا استیکینگ انجام شود. این پارتیشن ها مانند یک آدرس عمل می کنند. زمانی که انتقال و پرداختی می خواهد انجام شود، دو اتفاق رخ می دهد. ابتدا انتقال شامل آدرس و مقدار توکن ثبت و انجام می شود؛ سپس در پارتیشن شبکه با مکانیسم TransferByPartition همان اطلاعات و متا دیتا (Meta data) ذخیره می شود.

مدیر وثیقه به منظور بلوکه و آزاد کردن و همچنین پاداش دادن، به کار گرفته می شود. مدیران وثیقه وظیفه مدیریت قراردادهای هوشمند را بر عهده دارند. هر مدیری با پارتیشن های مشخص در ارتباط است و امور مربوط به آن را انجام می دهد. هر فردی می تواند قراردادهای مربوط به مدیر وثیقه را ایجاد کند و روی Amp به کار بگیرد.اولین مدیر وثیقه ساخته شده روی Amp، فلکسا است. همان طور که گفتیم، فلکسا توکن های Amp را به منظور امنیت پرداخت های دارایی ها دیجیتالی، مدیریت می کند. مدیر وثیقه Flexa از هر پارتیشن به عنوان یک استخر استفاده می کند و برای این که افراد را به سپرده گذاری در آن تشویق کند، درصدی از هر تراکنش را به آن ها اختصاص می دهد.

محصولات Amp

تنها خدمت جانبی که توکن امپ به کاربران ارائه می کند، سیستم Staking و دریافت سود است. درصد سود سالیانه (APY) سپرده گذاری در استخر امپ، به تعداد تراکنش ها و تعداد توکن Amp در یک کیف پول بستگی دارد. به عبارت دیگر کارمزد تراکنش ها میان سپرده گذاران به نسبت تراکنش هایی که انجام می دهند و میزان توکنی که دارند، تقسیم می شوند. برای مثال، اگر کاربری ۵ درصد از کل امپ استیک شده را در اختیار داشته باشد، پنج درصد از کل کارمزدهای ایجاد شده توسط کاربران در پلتفرم فلکسا به او اختصاص داده خواهد شد. فلکسا می خواهد مشوق های بیشتری برای سپرده گذاران در نظر بگیرد که صرف نظر از کیف پول، به طور مساوی میان آن ها توزیع شود.

چه چیزی امپ را منحصربه فرد می کند؟

ارز دیجیتال امپ تأیید هر گونه تراکنش در انتظار تأیید را به صورت آنی و قابل رسیدگی تسهیل می کند. بنابراین، هر گونه اقدام وابسته به انتقال ارزش را می توان بدون تأخیر ادامه داد. با استفاده از توکن امپ به عنوان وثیقه، افراد و نهادها از امنیت و کارایی وثیقه ای بهره مند می شوند که به طور شفاف روی یک دفتر کل تغییرناپذیر قابل رسیدگی است.ارز دیجیتال امپ یک دارایی آگنوستیک (asset-agnostic) است. به این معنا که مجموعه ویژگی های امپ با هر نوع انتقال ارزش -دیجیتال یا فیزیکی- سازگار است و بنابراین، می توان از آن برای تسهیل تراکنش های آنی و برگشت ناپذیر هر نوع دارایی استفاده کرد.

به منظور سازماندهی فرآیند وثیقه گذاری در بلاکچین، امپ از مفهوم پارتیشن های وثیقه (Collateral partitions) استفاده می کند. به این صورت که برای هر نهاد، فرآیند، برنامه یا معامله ای که توکن AMP به عنوان وثیقه استفاده شده، امپ پارتیشنی را تعیین می کند که با هر تعداد آدرس اپراتور قابل دسترسی یا مدیریت است.

توکن AMP چیست؟

توکن AMP یک توکن ERC20 روی شبکه اتریوم است. میزان عرضه آمپ 100 میلیارد توکن است که به شرح زیر توزیع شده:

  • 25 درصد برای صندوق توسعه معامله گر
  • 25 درصد برای کمک هزینه توسعه دهنده
  • 20 درصد برای تیم موسس و استخدام کارمندان شرکت Flexa. بودجه تیم به کارمندان فعلی و آینده تخصیص داده شده که در یک برنامه چهار ساله و پس از گذشت یک سال از خدمت آنها، توزیع خواهد شد.
  • 20 درصد فروش توکن با یک سال قفل شدن
  • 10 درصد صندوق توسعه شبکه

شبکه Flexa در ابتدا توکن فلکساکوین (Flexacoin ) را برای وثیقه ایجاد کرد و قبل از ضرب آن در بلاک چین، 14100000000 توکن را در یک عرضه خصوصی در سال 2018 به فروش رساند. این توکن بعدا به آمپ تغییر نام داد.

خرید و نگهداری رمز ارز AMP

برای خرید و فروش توکن AMP می توان از صرافی های متمرکز بایننس، کوین بیس و جیمنای استفاده کرد. همچنین صرافی های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ و سوشی سواپ، این رمز ارز را در لیست توکن های خود موجود دارند.از آنجایی که ارز AMP یک توکن ERC20 روی اتریوم است، برای نگهداری آن می توان از کیف پول هایی که از این شبکه پشتیبانی می کنند، استفاده کرد. کیف پول های متداولی که از این استاندارد استفاده می کنند، متامسک، تراست ولت، اگزدوس و اتمیک ولت هستند

حرف آخر

توکن آمپ یک توکن سازگار با استاندارد ERC20 است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و قراردادهای هوشمند آن تحت مجوز MIT به عنوان یک استاندارد متن باز منشتر شده اند. این یک توکن برای وثیقه گذاری بوده که تراکنش های فوری دارایی های دیجیتال را امکان پذیر می کند.نام این توکن قبلا فلکساکوین بود. شبکه پرداخت Flexa در سال 2020 نام آمپ را جایگزین آن کرد. این توکن براساس امور مالی غیرمتمرکز کار می کند و تراکنش ارسال شده در یک پروژه آمپ به طور مستقیم در شبکه اتریوم قابل تایید است. قراردادهای هوشمند آن می توانند قفل، آزاد و هدایت شوند تا از عملیات روان انتقال ارزش پشتیبانی کنند.

کاربران می توانند توکن های آمپ خود را بدون در نظر گرفتن مکانیسم اجماع، برای تضمین هر نوع مبادله مالی،مانند پرداخت دیجیتال، تبدیل ارز، پرداخت وام و فروش املاک سپرده گذاری کنند.توجه داشته باشید که ارزهای رمزنگاری نوسانات زیادی دارند. تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در برخی ارزها به تحمل ریسک و تراز پرتفوی شما بستگی دارد. انجام تحقیقات بیشتر درباره این که آیا سرمایه گذاری در آمپ متناسب با پرتفوی و اهداف سرمایه گذاری شما هست یا نه، بر عهده خودتان است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (279 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (106 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (72 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (51 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (45 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (36 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (27 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو نوشته تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی درباره حمل بار با ماشینش+ویدیو/ اینجور صحنه ها مختص شهر اولین ها ست و بس👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده